Sv: ekollon

Nej, jag har inte hunnit ge honom än men har skickat efter det. Just nu får han Pro-feed och Probimin. Det hjälper men inte fullt ut. På morgnarna är det illa. Hela hästen är en gåta. Tidigare tålde han inte linfröolja. Trodde också att foderjäst gjorde honom sämre. Igår var han "skitdålig" i magen. Fan flög i mig och jag hällde lite linfröolja och lite foderjäst i kvällsmaten. Tro mig eller ej. I morse var han mycket bättre (suck). Gjorde samma i dag men det är inte så säkert att det funkar idag. Får väl se i morgon. Det vi diskuterade heter Biopromin. Fy fan, vad detta börjar bli dyrt!

Utanför tråden ursäkta mig.

Då var det inte din häst som blev bra av ngn annan sorts bark - aspbark eller ngt (gissar bara) ?
Det verkar inte kul. Jag är alltid orolig för min med fång l tankarna. igår var hennes hovar varma plus att jag kände en svag puls efter ridningen. Tala om att oroa sig. Men det är borta nu. Hoppas att du får rätt på det.

Jodå, det blev också bättre i början för att sedan bli sämre. Vi är också sådana här "känna på hovarna" rabiata människor jag och stallkompisen. Hennes blir till och med varm om hovarna av halm numera. Hoppas att det inte är något. Men de har ju genomblödningar ett par tre gånger per dygn. Och pulsen är ju självklart högre efter ridpass. Hoppas det är falskt alarm. Vi har nog kommit lite OT nu men det handlar ju i alla fall om någon sorts bark vilket även tidigare inlägg handlat om.

Trodde jag med. Det har jag nu trott många gånger under de här snart två månaderna han hållit på. Hästen däremot ser bara piggare och piggare ut. Man skulle ju kunna tro att han skulle magra och börja känna sig eländig. Kosttillskotten gör nog susen fast på ett annat sätt än jag räknade med kanske.

Men jag skrev ju precis att de får smak för ekollonen och utan problem kan välja dem före hö.

Som jag förstått det är det något som gör ekollonen lite beroendeframkallande, eller så är det bara väldigt gott.

Vår gamla fullblodshäst gick genom eld och vatten för att leta upp ekollon att äta.... hellre än hö :smirk:

Du har helt rätt... I ekollonen finns ett ämne som är beroende framkallande. (det är som med hundar och choklad) Har de en gång ätit det kan de göra vadsom för att få det igen. Och då spelar det oftast ingen roll hur mkt hö du lägger ut. Det bästa är som sagt att rensa bort alla ekollon för att garantera sig att de inte får i sig några.

De här förb*de ekollonen...

En av våra största hagar har flera ekar och min pålle är precis galen i de små fula nötterna :d så de har inte fått gå där sen i höstas.
När kan man släppa in dem där tror ni? Måste de helt multna bort eller är de inte giftiga nu när de legat ett tag?

Sv: De här förb*de ekollonen...

jag har inga problem med ekollonen, men jag hade nog gjort tvärtom, låtit hästen gått där nu när det är vinter. när de är färska är de kraftfulla, precis som färskhavre.
låt hästarna gå där tills de börjar falla ner nya, så är nog problemet löst.

Läste att det är de gröna ekollonen som är giftiga men inte när det blivit bruna...:)

om det inte går att stänga av just det området så hade jag krattat och tagit bort så mycket ekollon jag kan och orkar. jag är nojjig men har hört alltför många skräckhistorier.:crazy:

Jag undrar mer hur länge det tar innan ekollonen multnar.
Eller hur länge det tar innan de är mindre farliga.

Dödsfall förekommer och eftersom vi har ekollonstinna hagar så stängs de av vissa tider och de får aldrig gå där utan gott om grovfoder.
En del kan utveckla ett beroende ? av ekollon.

Jag undrar mer hur länge det tar innan ekollonen multnar.
Eller hur länge det tar innan de är mindre farliga.

Dödsfall förekommer och eftersom vi har ekollonstinna hagar så stängs de av vissa tider och de får aldrig gå där utan gott om grovfoder.
En del kan utveckla ett beroende ? av ekollon.

Japp, hade en sån häst som åt ekollon. 1 häst av 10 som det var i vår hage, då min, drabbades hårdast. Hon är dessvärre avlivad. Hon fick plågas i 4 år innan beslut togs om avlivning. Det är inte en skräckhistoria det är bara rena rama sanningen. Dom lider nått fruktansvärt. Abstinens i 6 mån, svettningar, skakningar, ögon som stirrar på en, oron i kroppen på dom, humörsvängningar, beteendestörningar.

Detta var -96 så ingen hade så bra koll på det där med ekollon då. Inte ens djursjukhuset ville avliva utan använde henne som försökskanin (min känsla o min uppfattning) Slogs mot försäkringsbolaget för att få min rätt att avliva en häst som var obruklig. Det tog 4 år trots att min vetrinär här hemma styrkte att hästen var obrukbar. O man ville ju att djursjukhuset skulle ha rätt att hon skulle bli frisk så man hoppades o hoppades.. Men med levervärden hög över gränsvärde, njurar som sviktade, frätskador i strupe, hals, mage, tarm, påverkningar på lungor
Ja, jag kan berätta hur mkt som helst om det där.

Så snälla, låt inte era hästar äta ekollon. Dom lider..

måste bara få säga mitt: TA BORT ALLA EKAR Å KRATTA HELA HAGEN REN!

min första ponny dog av att ha ätit ekollon :cry: och det var inga stora mängder ändå.

har inte läs igenom allt så da kna tänkas att aj skriver något som redan nämnts... men ja tycker absolut du ska såga ner alla ekar och efter att tagit bort de kratta rent noga.

min fösta ponny dog nämligen av ekollon, och detta var inte alls stor mängder.

Håller helt med ovanstående. Såga ner eller stängsla så att de inte kommer åt.

EKOLLON ÄR INGET ATT LEKA MED, HÄSTARNA KAN DÖ!!!!

Jag har persolig erfarenhet av dödsgfall pga ekollon, det är ett gift och precis som de flesta andra gift (cigaretter, droger etc.) är det beroedeframkallande.

Har de väl fått i sig ekollon så vill de bara ha mer och äter ihäj sig. Det behöver inte sluta så, men varför chansa!?!

Det handlar absolut inte om att de inte har något att sysslesätta sig med, som någon skrev att får de bara tillräckligt med hö så går de väl inte på ekollonen, men detta stämmer inte!!

Grannens häst, som jag skötte hade en jättestor och fin hage med bra bete (på gränsen till övergödda). Men det var inte mycket att göra, när de upptäckte att han var sjuk så var det redan försent. Det gick fruktansvärt fort och jag har svårt att tro att han fick i sig några enorma mängder, men det spelade tydligen ingen roll, han hade ätit tillräckligt för att det skulle ta livet av honom.

Om du vill ha kvar din häst, såga ner träden!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka