Sv: ekollon

mm ekollon är riktigt farliga konstigt bara att man inte kommit fram till det förrän nu på senare år, alla hästar har väl klarat sig i alla tider innan kan man ju tycka men ja vet inte.

ska höra om de går att såga ner de ekarna vi har men de känns ju med dumt de e väl fridlysta med eller nåt sånt.

så om det är ofarligt nu i januari borde ju jag kunna släppa dem på den biten där ekträden är i så fall? men jag vågar inte snyft.

har inte en enda hage utan ek förutom sommarhage.

*kl*

Att ekollon inte är bra för häst är inga nyheter.... det är bara sånt som har fallit lite grann i glömska.

När jag var liten för närmare 30 år sen så fick vi ta bort en fjording som hade tryckt i sig för mycket ekollon :cry:... för oss var det en nyhet med skadligheten hos ekollon men inte för den gammle veterinären (och då menar jag verkligen att veten var lastgammal och hade sett allt i djurväg både 1 och 10 ggr) som undersökte hästen.

Det skiljer lite grann men en del hästar blir som besatta i att äta ekollon.... och en del hästar är känsligare än andra och sammanfaller dessa två så blir det illa för hästen.

Att hästarna bara äter sånt som är bra för dom är ju rent nonsens, det är nån konstig romantiserad bild av naturen.

Det finns ju en anledning till att de flesta gammla ekar står vid husgrunder oftare än ute i kulturbetesmarker, ollonskog är av tradition förknippad med bökande grisar och inte med betande hästar.

Senast ändrad:

Jag vet 3 hästar som fått fång pga av ekollon.
2 i vårt stall pga av att eken står på kanten till hagen o den står på grannens mark så ingen har egentligen tänkt på den.
Den har några grenar som hänger över staketet. Så nästa höst ska vi gärda av där.
Men jag visste inte om att skotten oxå var faliga. Det är nog bäst att kolla det när snön försvinner.

men vad har ni för råd nu? att hugga ner ekträden eller?

kan jag släppa hästarna på ekträden nu snart eller de ska aldrig gå med ekar?

man kan kanske ringa in bara ekarna då men de finn ju alltid en liten risk att löven och ekollonen rullar utanför staketet ju.

men löv äter verkligen hästar det? färska och döda?

min häst gick i en hage med en ek i på sommarbetet. Hon rörde den inte men en av hagkompisarna åt av bladen på en gren och fick kolik. Efter det ville vi inte chansa eftersom en av hästarna åt så vi stängde in eken.

*kl*
puttar upp denna tråd. Idag när jag skulle ta in min pålla stod hon och knarkade ekollon :mad: visste inte ens om att det trädet fanns, (dom går i en jätte hage) och då stod hon och den andra unghästen och krafsade efter ekollon, är det skadligt om dom äter så gammla ekollon från förra året ?

knapplån

Då undrar jag stillsamt varför exvis Biopromin (vitamin- och kosttillskott för hästar) innehåller ekbark?

Det kan man verkligen undra. Men jag antar att 1,17 gram örtextrakt per dag inte är så mkt (har slagit upp det). Det var ju flera olika växter som ingick i den mängden. Men det är kanske som med det mesta att det som är bra i små mängder är skadligt i stora?

Möjligt att det är så. Har dock haft mina hästar i ekhagar så länge jag kan minnas. Har aldrig haft några problem. Och ifall det är tillsatt måste det ju i så fall även ha en positiv effekt på något sätt.

Jag har också haft mina hästar i ekhagar. Man kan ju tycka att det borde ha ngn effekt. jag tycker bara att mängden verkar så liten även om det är ett extrakt. Men den kanske räcker.

Undrar vad för effekt? Jäkligt nyfiken. Fick tipset av min veterinär att börja med det här preparatet till min diarréhäst för att bygga upp hans slemhinnor m m. Hon tyckte att mina gamlingar behövde lite extra vitaminer.

Ha! Googlade på ekbark. Hittade info på en sida som heter något med equiterapi. Ekbark är "skitbra" för hästmagar. Mumma för magen skriver de. Ges med fördel till diarréhästar och befrämjar en god tarmhälsa.

Min tävlingshäst åt ekollon och fick avlivas. Har tyvärr bitter erfarenhet om hur dåligt hästarna mår, hur stora skador ekollon gör invärtes, många vetrinärer vet inte hur illa det är.

Snälla, släpp aldrig era hästar i hagar med ek.

Japp, hugg ner dom eller kratta ollon utav vasen. Gör det inte mot era älsklingar

6 hästar förra året, i Norge, låg döda i en hage pga ekollon. Det går snabbt om man inte har koll. tex sommarbete där man inte riktigt har samma kontroll som annars.

När hästar fått i sig ollon äter dom gärna annat med, pga smärta i buk som dom vill bli av med.

Jag har sett hela förloppet hur det går till, har följt häst på tillfrisknande= avgiftning, som tyvärr ändå efter 4 års kamp, slutade med avlivning.

det här har egentligen ingenting med det här att göra men, är En buskar farligt för hästar? :confused:

Ha! Googlade på ekbark. Hittade info på en sida som heter något med equiterapi. Ekbark är "skitbra" för hästmagar. Mumma för magen skriver de. Ges med fördel till diarréhästar och befrämjar en god tarmhälsa.

Jag hittade den sidan och har sedan googlat runt lite. Men jag vet inte om jag blev klokare precis. Ekbark innehåller garvsyra. Det låter inte så nyttigt men är kanske det i små mängder. Jag förstod det som att det är ett gammalt naturläkemedel för människor mot mag och tarmproblem.

Ja, garvsyra som tydligen utvinns ur ek och trollhassel huvudsakligen har använts inom medicin som sammandragande och blodstillande. Te innehåller tydligen garvsyra och funkar diarréstillande.

Många sådana här ämnen exvis arsenik i små doser användes och används fortfarande inom homeopatin. Det är väl som Hippokrates en gång uttryckte sig att allting är giftigt. Det är bara dosens storlek som bestämmer graden av giftighet.

Jag håller med dig. det är säkert så.
Jag minns från en annan tråd om din häst och magen. Jag har för mig att den fick ngt annat som stoppade det. eller har du gett honom av detta som vi diskuterar nu (minns ej vad det hette) ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka