Ej färdigbetald häst

R

Rambolina

Har en liten fundering, har sålt en häst MYCKET billigt och i köpekontraktet skrevs det in att återstående köpeskilling ska erläggas senast den 15/10, vad gäller om man inte får in dessa pengarna. ( hästen är skriven på gården, driver verksamhet) Har man rätt att återta hästen om det går för lång tid innan pengarna dyker upp. (Det rör sig om en liten summa) Eller är det bara påminelser och till sist KF som gäller?
Skrev inte in i kontraktet att ägaren tillhör hästen tills hela beloppet är betalt....dumt jag vet. Ägarbeviset är dock i min ägo.

Sv: Ej färdigbetald häst

Två fel begångna.
Det ena som du själv påpekar är att du inte skrivit in ett äganderätts förbehåll i avtalet. Vilket du säkert aldrig glömmer mer:smirk:
Det andra är att du har ägarbeviset kvar och står som ägare på hästen. Den är rent juridiskt att anse som såld.

Så rent juridiskt kan detta ställa till problem om köparen vill börja krångla. Dels för att hästen är såld om än ej fullt betald. Dels för att du inte överlåtit ägandeskapet.

Det bästa du kan göra av det här är att gå via KF och driva in den resteranade skulden. Om du skickar en koipa på handlingarna du skickat till KF till köparen kan det ju hända att h*n får fart på det hela och betalar för att slippa ifrån en anmärkning.
Rent juridiskt borde du också skicka över ägarbeviset för att göra ett ägar byte. Det du inte ska göra att på egen initiativ åka och hämta hästen. Bättre då att höra om inte den nya ägaren kan tänka sig att häva köpet.

Ägarbeviset lät vi ju medvetet stå kvar på mig just bara för att hästen inte var till fullobetald, menar du att det är galet då? I min mening så var ju tanken att vi skriver över hästen på dig när jag har fått betalt, hänger du med? Ber jag köparen att häva köpet ska jag ju betala tillbaka pengarna hon redan har erlagt...

Ägarbeviset lät vi ju medvetet stå kvar på mig just bara för att hästen inte var till fullobetald, menar du att det är galet då? I min mening så var ju tanken att vi skriver över hästen på dig när jag har fått betalt, hänger du med? Ber jag köparen att häva köpet ska jag ju betala tillbaka pengarna hon redan har erlagt...

Efter som det inte står i avtalet att du har äganderätten så är det att anse som om att affären är klar och hästen är köpt på avbetalning. Alltså att köparen numera äger hästen.

Ja om ni häver köpet så ska du betala tillbaka det som redan är erlagt om ni inte skrivit in något om det i avtalet. Det är ju något som du i så fall gör av ren välvilja om köparen nu saknar betalningsförmåga. Men också något som gör att du får kontroll över vad som händer med hästen. Det är inget som du är juridiskt bunden att göra, men jag tänkte att det kan vara det enklaste i just det här fallet om det rör sig om ett levande djur och en mindre summa pengar.

Får du tag på köparen då? Varför har de inte betalt, har de en "giltig" anledning? Jag kan inte den juridiska djungeln och har gjort en liknande grej tidigare, som gick bra. Pengarna blev sena, men de kom iaf och det berodde på att hästen såldes utomlands och att "bankgången" var lånsammare än vad både jag och köparen kunde ana.

En vet sa en gång"har du hört talas om bilskojare? Det finns många fler hästskojare". Hoppas att det löser sig.

Åh är såå tröööött på alla så kallade hästmänniskor:cry: Får idag kontakt med köparen som hade hundra olika ursäkter till att pengarna har uteblivit och mitt uppe iallt så har hästen blivit skadad och nu vet hin inte om hon vill ha den:eek: Hon har ju iaf ägt den i 2 månader nu!! Ett sätt att komma undan de sista tusenlapparna på kanske?

Men om manskriver in äganderättsförbehåll så är ju hästen inte ägd av köparen förens den är fullt betald??

Då skall man väl inte lämna ut papprena på hästen, eller?

Helt rätt men i detta fallet hade man inte gjort det. Hade det funnits så är det bara passet som ska lämnas med hästen inget annat.

Kommer med en liten uppdatering....Har nu jagat köparen med blåslampa i någon vecka/or och det händer ingenting. Hennes hemnummer är som uppslukat av jorden och hon blir alltid väldigt upptagen när jag ringer hennes arbete, som för övrigt är en ridskola ute på slätterna..Har pratat med hennes arbetsgivare och han säger en massa svammel som hon har lurat i honom! Kronofogden har fått en ansökan om handräckning och indrivning av pengar och jag har den vägen fått veta att det finns skulder sedan tidigare som inte går att driva in då det inte finns några tillgångar!
I fortsättningen kommer jag iaf aldrig att sälja ett levande djur på avbetalning what so ever!:devil::devil:
Ska det vara så svårt att bara höra av sig och tala om att man sitter illa till ekonomiskt? Det hade varit mycket bättre än att bara försvinna från jordens yta! Ursäkta ett långt svammligt inlägg men jag blir så förbaskad, det viktigaste för mig är ju att veta att min häst mår bra!!! Finns det någon som huserar i Götene/vara på dagarna får ni gärna PM.a mig!

Kronofogden har fått en ansökan om handräckning och indrivning av pengar och jag har den vägen fått veta att det finns skulder sedan tidigare som inte går att driva in då det inte finns några tillgångar!

Hästen är ju en tillgång, begär att de tar den ifrån henne. Även om han inte har ett större värde så täcker han ju det du kräver.
Vet inte om de kan göra hur som, men har ju hört förr att de hämtat hästar.

Herregud, det finns folk till allting:devil:Att skita ner sig för några tusen...
Bra att du skrev detta, har i två dagar funderat på en avbetalningsdeal som en köpare vill att vi ska göra men nu blir det ingen sådan. Vet inte varför jag tänkte att jag skulle vara bank??:o
Hoppas det löser sig för dig i alla fall./Malin

Jag skulle aldrig sälja nån häst på avbetalning eller köpa någon heller för den delen. Jag anser att har man inte råd att betala kontant har man stora problem att föda den senare med allt vad det innebär. Det är min åsikt!!!!:smirk:

Hästen är ju en tillgång, begär att de tar den ifrån henne. Även om han inte har ett större värde så täcker han ju det du kräver.
Vet inte om de kan göra hur som, men har ju hört förr att de hämtat hästar.

Men om andra ska ha pengar först så kanske KF tar hästen - säljer den på auktion och sedan tas pengarna till att betala av skulder..

Är nog bra att ta kreditupplysning innan man säljer häst... jobbigt!

Åh är såå tröööött på alla så kallade hästmänniskor:cry: Får idag kontakt med köparen som hade hundra olika ursäkter till att pengarna har uteblivit och mitt uppe iallt så har hästen blivit skadad och nu vet hin inte om hon vill ha den:eek: Hon har ju iaf ägt den i 2 månader nu!! Ett sätt att komma undan de sista tusenlapparna på kanske?

Men var inte hästen skadad redan när hon "köpte" den?

Men var inte hästen skadad redan när hon "köpte" den?

Jo visst var den det, det var ju därför hon fick den för 1/3 av priset och i kontraktet står att hon inte kan åberopa ersättning etc för skadorna i efterhand.

Men om andra ska ha pengar först så kanske KF tar hästen - säljer den på auktion och sedan tas pengarna till att betala av skulder..

Är nog bra att ta kreditupplysning innan man säljer häst... jobbigt!

Kronofogden tar ogärna hästar i beslag om de inte är värda massor av pengar. Hade ett näst intill motsatt problem mot TS, hade en häst på foder, och när jag skulle lämna tillbaka den var ägarna som uppslukade av jorden. Tel. var avstängd, mobilen likaså, mailadressen hade upphört och de svarade inte på brev... Kontaktade då jurist, som föreslog att jag skulle kontakta KF. Det jag fick veta av dem var att denna person redan hade 150000 i obetalda skulder, och att de inte ville beslagta levande djur då de isf hade blivit tvungna att betala uppehälle osv tills hästen var såld, och de brukar inte få så mkt för dem på exekutiv auktion... Nu lyckades jag lösa det ändå genom att jag fick tag i ägarens försäkringsombud (och då fick veta att hästen var oförsäkrad trots att de hade sagt motsatsen). Förs.ombudet gav mig namn o tel.nr till ägarens dotter (som självklart innan hade gett sitt medgivande) och hon kom och hämtade hästen.

Till TS: Vet tyvärr inte hur du kan lösa detta dilemma, varför inte bara ta tillbaka hästen (om det nu är så att den nya "ägaren" inte vill ha kvar den?) Visst kan det vara värt att betala tillbaka de pengar du redan fått bara för att veta att din häst har det bra?

Nja det är ju det som är kruxet, tar jag tillbaka den bara s¨å åker jag på egenmäktigt förfarande och det vill jag ju inte:smirk: Känns som en jäkla rävfälla nu för hur jag är gör blir det inte bra...När jag sedan fick veta att hästen står oförsäkrad fick jag ett mindra bryt, hon är mitt uppe i en skadefas och lär behöva sin försäkring!

Såg att jag svarade lite flummigt:crazy: Ena skadan har inte riktigt gett med sig, en griffelbensoperation är gjord och nu har det benet tydligen börjat svullna lite grann efter en natt i boxen....Hon menar på att vet. har gjort fel under operationen...:devil:

OK men så hästen har inte fått några nya skador sedan den lämnade dig?
Har köparen betalt en handpenning och skulle betala resten senare eller vad har ni hade ni gjort upp om?

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
Hästmänniskan Hej jag har då en fråga ang försäljning av häst.En kompis till mig har en häst som hon ska sälja det står i hennes kontrakt som hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 467
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar