Eggersmanns musli?

RIA

Trådstartare
vad tycker ni om eggersmanns musli?
jag har haft den innan till min förra häst som fick senior för att han hade svårt att hålla hullet men det är flera år sedan nu så känner att jag måste få lite info...

nu söker jag efter ett bra foder till min unghäst. jag har hittat runt lite på olika kraftfoder och hamnar nästan alltid tillbaka hos eggersmann... vad tycker ni om fodret? är det för dyrt i förhållade till kvalitén?

nu söker jag efter ett bra foder till en 3-åring som håller på med förarbete inför inridning. inridningen kommer påbörjas med mer arbete i november.

jag vill ha henne "cool", tycker inte om att jobba med överaktiva hästar utan hennes temperament behöver inte ändras, hon är lugn men har lite nervösa inslag i sig ibland-unghästnervositet som kommer att lugnas med tiden men det skadar inte om fodret har en lugn inverkan-alltså ingen av de musli som man ger tävlingshästarna, tror det blir lite för mycket för henne :angel:

meningen är att hon ska äta fodret kontinuerligt, jag kommer alltså inte att byta titt som tätt. endast då mellan eggersmanns olika musli, då dom har så många olika sorter som tillgodoser olika hästars behov, så behövs ett byte till något annat så gör jag självklart det men helst då inom eggersmanns foder!

är muslin bra sammansatt med mineraler eller måste man lägga till?

funkar deras musli bra med havre? nu vill jag ha råd från er som använt muslin tillsammans med havre!

vilken av deras musli skulle du ge min häst, då i förhållande till arbete, ålder, och temperament?

hoppas på lite bra svar från er som använt/använder fodret! (även andra)

Sv: Eggersmanns musli?

Jag använde Cool müsli till min gamla tävlingshäst för något år sedan och det fungerade jättebra hon är en mycket het häst och om hon får tex havre eller groov så slår hon av en inom 10 minuter då hon har sån överskottsenergi som går rakt upp i huvudet. men med cool müslin så vart hon mycket trevligare! Gick till och med att rida ut då o då, ( mycket ovanligt) Men självklart kan alla hästar reagera olika.
Mineraler o dyl finns i, men det är lite svårt att räkna på foderstater då eggersman har räknat allt i procent så du måste omvandla procenttalet till vanlig matte om du förstår.
Lycka till

Gå till din åf och hämta eggersmans broschyr, dom har jättemånga olika blandingar nu!!!

mina äter vital/senior, equi deluxe, ört müsli och high energy müsli.

rekommenderar ört müsli till hästar som är lite heta, ger energi utan stirrighet.

men det är väldigt dyrt om man jämför med tex krafft eller hippo. kostar dubbelt så mkt, mellan 260-300kr för en 20kg säck. så det är inget bra val om man sliter med ekonomin precis.... men jag tycker det är värd pengarna, skulle aldrig ge mina hästar dålig pellets som man inte har en aning om vad för skit dom stoppat i, och havre tycker jag är dåligt så det vill jag inta ha..

Senast ändrad:

Hejsan......Tycker att om deras foder. Har gett vital senior till min häst och jag är nöjd. Har gett det ett tag men eftersom återförsäljaren bor förlångt bort så har jag valt att byta foder.....men som sakt jag är jätte nöjd med deras foder :) Tycker att du skall kontakta närmaste återförsäljare och prata med dom så hjälper dom dig

Jag använde Cool müsli till min gamla tävlingshäst för något år sedan och det fungerade jättebra hon är en mycket het häst och om hon får tex havre eller groov så slår hon av en inom 10 minuter då hon har sån överskottsenergi som går rakt upp i huvudet. men med cool müslin så vart hon mycket trevligare! Gick till och med att rida ut då o då, ( mycket ovanligt) Men självklart kan alla hästar reagera olika.
Mineraler o dyl finns i, men det är lite svårt att räkna på foderstater då eggersman har räknat allt i procent så du måste omvandla procenttalet till vanlig matte om du förstår.
Lycka till

men då fick din häst bara cool mix, inget annat?

jag funderar på havre till hälften, hon ska ju inte ha så mycket och jag har inte märkt av att hon blit stissig av havren. men sen när man kommer öka på fodret vid mer arbete så vill jag inte behöva öka havren utan istället muslin...

jag som är superdålig på matte :crazy: vet du hur man räknar om deras siffror? jag är verkligen superkass, tror det räcker om jag får en bra förklaring så kan min sambo få räkna åt mig :angel: han är ju bra på matte!

vad fick din häst mer än cool? hö eller hösilage? hur mycket av allt gav du? behöll hästen hullet bra?

massor av frågor men vill gärna veta så mycket som möjligt innan man börjar fodra med det...

Använder Vital/senior till mitt sto på 10år. Hon är väldigt pigg och jag har provat det mesta på henne, men eggersmann är det som fungerar!
Tycker detta är ett kanon foder och är värt var enda öre :banana:

Gå till din åf och hämta eggersmans broschyr, dom har jättemånga olika blandingar nu!!!

mina äter vital/senior, equi deluxe, ört müsli och high energy müsli.

rekommenderar ört müsli till hästar som är lite heta, ger energi utan stirrighet.

men det är väldigt dyrt om man jämför med tex krafft eller hippo. kostar dubbelt så mkt, mellan 260-300kr för en 20kg säck. så det är inget bra val om man sliter med ekonomin precis.... men jag tycker det är värd pengarna, skulle aldrig ge mina hästar dålig pellets som man inte har en aning om vad för skit dom stoppat i, och havre tycker jag är dåligt så det vill jag inta ha..

jo, det är dyrt! men å andra sidan behöver min häst inte så mycket mat än...
min häst är inte het utan har bara unghästnervositet, hon är lugn å så bara att hon stressar upp sig i vissa situationer som tex. stå inne själv en längre stund. men finns det mat i boxen så spelar det ingen roll :D då kan hon stå inne...

får jag fråga varför du tycker havre är dåligt?

*KL*

det finns andra märken som har musli, vad tycker ni om dessa?

som tex salsa, hippo m.fl...

är eggersmann bättre än dom och på vilket sätt?

eller är dom lika bra, bara att eggersmann helt enkelt är dyrare?

det innehåller helt enkelt inte vad jag vill ha, det är dåligt med protein och massa kolhydrater. har hittils inte haft en häst som inte blir konstig i huvudet på havre....

hippo tycker jag inte ens går att jämför, kolla bara på hur blandingen ser ut så ser man att hippos müsli mest är korn och minipellets....

eggersman har banan, morötter, johannesbröd, majs, örter +++

*KL*

nu har jag ringt en återförsäljare av eggersmann. hon rekommenderade att jag skulle använda classic mix.
läste lite om det på hemsidan, låter som att det också skulle passa...

Jag har alltid använd krafft eller Hippo till mina hästar.

När jag tog ut ET/kiropraktorn så sa hon att min häst var steel med låsningar mm. Vi behandlade honom, efter andra gången så var det bättre, med vid tredje gången så stod det lixom stilla.

Hon rekomenderade mig att byta foder till Eggersmann då vissa hästar inte kan bryta ner fodret som tex Hippo som han åt innan. Musklerna få jobba hela tiden och aldrig vila.

När jag bytade till Eggersmann så blev det en helt annan häst. Så eggersmann är ett bra val, dyrt men värt det.

Min äter Cool Mix, Natur Musli för rensning av kroppen, samt vid hårt arbete High Energy Musli + 1 dl foderjäst. Inget annat, det finns så mycket vitaminer och mineraler i fodret så extra tillsatser behöver jag inte.

hittills verkar alla supernöjda med eggersmann. det var jag också sist jag använde det. enda anledningen till att jag slutade använda det var att närmaste återförsäljaren bodde 14 mil bort, så det kände lite långt att åka å hämta...

men nu finns det 3 återförsäljare på olika ställen runt stan ca 2-3 mil från mig. så det lutar mot att jag kommer börja använda det igen :)
ska bara vänta tills november då jag tänkt börja använda det. jag har ju kvar mitt andra foder fram tills dess...

*KL*

Jag gillar inte riktigt 'konsistensen', det ser ut som kaninmat. Men smakligheten tycks vara god.

I övrigt har jag ingen direkt åsikt, jag gav high energy, för det var lågt SRP/MJ-kvot på den.

Dock finner jag inget i Eggersmans sortiment som jag inte kan hitta någon annanstans (så när HE-muslin var slut gav jag Mustangs Active nåt bla bla musli) och alltså blir priset oskäligt högt.

När det inte är bete, och jag inte vill undvika att trycka på ÄNNU mer protein, använder jag Hestekrafts musli, där anser jag man får betydligt mer för pengarna.

*KL*

Jag gillar inte riktigt 'konsistensen', det ser ut som kaninmat. Men smakligheten tycks vara god.

I övrigt har jag ingen direkt åsikt, jag gav high energy, för det var lågt SRP/MJ-kvot på den.

Dock finner jag inget i Eggersmans sortiment som jag inte kan hitta någon annanstans (så när HE-muslin var slut gav jag Mustangs Active nåt bla bla musli) och alltså blir priset oskäligt högt.

När det inte är bete, och jag inte vill undvika att trycka på ÄNNU mer protein, använder jag Hestekrafts musli, där anser jag man får betydligt mer för pengarna.

nej, deras mat är säkert inte mer speciell än någon annans, men eftersom ingen kommenterar någon direkt dåligt om deras mat så varför inte köra på den?

det finns så otroligt mycket att välja på idag men jag hittar inget mer som gör mig intresserad. eggersmann presenterar sitt foder bra. det står exakt vad som finns i det samt att dom hjälper en med en bra foderstat.
jag fastnar för deras musli, å det verkar fler än jag göra.

sen att det är smakligt, det är det! jag vet hästar som äter det och dyker ner i krubban!

så passar bara deras musli in på höets analys så kommer jag välja eggersmann...

det finns ingen återförsäljare till hestekraft här så jag lägger inte ner tid och energi på det fodret. jag vill ha MAX 4 mil att åka för att hämta.
annars finns det annat foder att köpa...

nej, deras mat är säkert inte mer speciell än någon annans, men eftersom ingen kommenterar någon direkt dåligt om deras mat så varför inte köra på den?

det finns så otroligt mycket att välja på idag men jag hittar inget mer som gör mig intresserad. eggersmann presenterar sitt foder bra. det står exakt vad som finns i det samt att dom hjälper en med en bra foderstat.
jag fastnar för deras musli, å det verkar fler än jag göra.

sen att det är smakligt, det är det! jag vet hästar som äter det och dyker ner i krubban!

så passar bara deras musli in på höets analys så kommer jag välja eggersmann...

det finns ingen återförsäljare till hestekraft här så jag lägger inte ner tid och energi på det fodret. jag vill ha MAX 4 mil att åka för att hämta.
annars finns det annat foder att köpa...

Jag vet inte om du feltolkade mig, du bad om åsikter om eggersman och jag gav min. Du behöver inte försvara varesig dig själv eller eggersman för det =) Det är inget fel på fodret alls, så finns ingen anledning att känna att du måste försvara ditt val =)

(LYX med att kunna tycka att 'max 4 mil' förresten *avis*)

ang havre, så har dom en som heter hafer ergänzer som är designad för att användas ihop med just havre...

Jag vet inte om du feltolkade mig, du bad om åsikter om eggersman och jag gav min. Du behöver inte försvara varesig dig själv eller eggersman för det =) Det är inget fel på fodret alls, så finns ingen anledning att känna att du måste försvara ditt val =)

(LYX med att kunna tycka att 'max 4 mil' förresten *avis*)

hmm, då måste du misstolkat mig... jag försvarade varken mig eller eggersmann. utan berättade bara alla fördelar med att använda just deras foder :idea:

självklart använder vi alla vad vi tycker passar våran häst, så som du finner att hestekraft är bättre till dina. då är det ett självklart val att du använder dig av deras mat!

men, hur långt åker "folk" för att köpa foder till sina hästar?
jag hade 14 mil enkel resa sist jag körde på eggersmann för 5 år sedan. det tycker jag är superlångt! därför vill jag max ha 4 mil (enkel väg) till återförsäljaren. tror jag har 1,5 mil till närmsta återförsäljaren nu... sen finns det ju som sagt 2 till i närheten, till dom är det ca 2 mil samt 2,5 mil...

det finns ju annat foder i närheten, typ 5 km till att kunna köpa kvarbyfoder, salsa, kraft, hippo, dodson & horell m.fl.
lantmännen säljer ju också foder, men har fått uppfattningen att många inte köper hos dom längre... :confused:

ang havre, så har dom en som heter hafer ergänzer som är designad för att användas ihop med just havre...

hmm, men jag läste att det är ett prestationsfoder. kan jag ju använda senare men nu håller hästen på ridas in. då behöver hon inte något prestationsökande.
visserligen stod det inte att det var till endast hästar som arbetar hårdare. kan höra med återförsäljaren och höra vad hon säger...
tack för tipset :banana:

men, hur långt åker "folk" för att köpa foder till sina hästar?

Jag bor i bushen, därför jag tyckte 'lyx' att kunna ha ett gott urval inom 4 mils radie, dock räknade jag attd et var 4 mil tor. 4 mil enkel är inte alls lika lyx ;) (Det är vad jag måste åka för att få tag på något annat än basfoder som korn, havre etc samt Mustang och Fibergi. Jag använde Hestekrafft och Krafft Rehab och det är ca 4 mil enkel resa. Det är det dock till det mesta, t ex apoteket etc, så för mig är det inget avstånd att tala om. )

hmm, men jag läste att det är ett prestationsfoder. kan jag ju använda senare men nu håller hästen på ridas in. då behöver hon inte något prestationsökande.
visserligen stod det inte att det var till endast hästar som arbetar hårdare. kan höra med återförsäljaren och höra vad hon säger...
tack för tipset :banana:

STRUNTA i vad det står fodret är till för. Det är ett jäkla oskick som alla fodertillverkare håller på med. Men det enda du ska kika på är SIFFRORNA (och i viss mån innehållet då). Om du har ett hö som är si, så kan 'prestationsfoder' vara precis vad du behöver, medan du om du har ett hö som är så så är det ett avelsfoder som är precis vad du behöver. Allt till samma glada hobbyhäst.

Så, analyserat hö, uträknad foderstat, kolla vad som ev saknas. Hitta ett foder som så bra som möjligt fyller den luckan. Och blunda helt för vad för trams det står på säcken annat än värdena och innehållsförteckningen =)

Och håll för öronen när foderförsäljarnas och foderleverantörernas egna foderrådgivare börjar lalla!

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
948
Senast: Tonto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 448
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 597
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer