Frida_s
Trådstartare
Har i flera år hållt ridlektioner här hemma i mycket liten skala, tagit emot hästar för träning vid enstaka tillfället och de senaste sommrarna hållt ridläger för traktens ungar. Nu börjar inkomsterna komma upp till den nivån att de på något sätt måste redovisas. Har därför planer på att starta eget och driva ett mindre företag vid sidan om mina studier.
Har dock lite funderingar innan jag startar upp något.
Antag att jag i mitt företag bara har rena inkomster, inga utgifter. Att jag på en redovisningsperiod rider in en häst och för det tar betalt 2000:-. Ska jag först betala in 25% av detta i moms och sen 32% av det som är kvar i skatt innan jag kan använda pengarna som jag vill? Detta betyder isåfall att jag skulle ha kvar ungefär hälften av vad jag får betalt, ska man betala så stor del av inkomsten?
Är det skillnad i moms om man håller ridlektioner, har läst att momsen på utbildning är 12% och att momsen på idrott är 6%, hur vet man lite mer specificerat vad som tillhör vad.
Vore tacksam för råd och tips om var jag kan vända mig för ytterligare hjälp.
Frida
Har dock lite funderingar innan jag startar upp något.
Antag att jag i mitt företag bara har rena inkomster, inga utgifter. Att jag på en redovisningsperiod rider in en häst och för det tar betalt 2000:-. Ska jag först betala in 25% av detta i moms och sen 32% av det som är kvar i skatt innan jag kan använda pengarna som jag vill? Detta betyder isåfall att jag skulle ha kvar ungefär hälften av vad jag får betalt, ska man betala så stor del av inkomsten?
Är det skillnad i moms om man håller ridlektioner, har läst att momsen på utbildning är 12% och att momsen på idrott är 6%, hur vet man lite mer specificerat vad som tillhör vad.
Vore tacksam för råd och tips om var jag kan vända mig för ytterligare hjälp.
Frida