Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HD skrev:Om någon olovandes använder min ridbana trots att personen vid ett flertal tillfällen blivit bortkörd är det straffbart?
Klassas det i så fall som egenmäktigt förfarande eller olaga intrång?
Jag kan absolut ingenting om juridik så nu hoppas jag bå er hjälp.
HD skrev:Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.
HD skrev:Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.
Det är ju hemfridsbrott i ditt fall.HD skrev:Skulle gladeligen polisanmäla om jag visste att det hade nån effekt
Detta har jag läst i den Stora Blå Boken, även kallad Sveriges Rikes Lag.Boj skrev:Om den ligger hemma hos dig, så är det nog snarare hemfridsbrott
Detta fick jag lära mig av grannen polis, för hemfridsbrott krävs väggar och att då i detta fall byggnaden används av människor regelbundet och kan vara låsbart.
Olaga intrång, här krävs enbart ett klart avskiljt område som tydligt anger vart gränserna går. Staket, elband eller annat. Här krävs ej heller att det går att låsa, därför kan man anmäla främmande människor som går in i en hästhage för olaga intrång i vissa fall.