Egenmäktigt förfarande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

HD

Trådstartare
Om någon olovandes använder min ridbana trots att personen vid ett flertal tillfällen blivit bortkörd är det straffbart?
Klassas det i så fall som egenmäktigt förfarande eller olaga intrång?
Jag kan absolut ingenting om juridik så nu hoppas jag bå er hjälp.

Sv: Egenmäktigt förfarande?

Både ock om ridbanan är din, och befinner sig på din inhängnade mark. Fast en anmälan av denna kaliber har tyvärr ingen hög prioriteringsgrad.

Oh, den är svår.

Det beror på hur ridbanan ligger.
Om den typ ligger "hemma" hos dig eller om den ligger för sig själv i skogen.

Om den ligger hemma hos dig, så är det nog snarare hemfridsbrott.

Ligger den i skogen så räknas den snarast som privat väg, och då så kan du nog inte förbjuda någon att rida där.
Det du däremot kan göra i båda fallen är att skicka en räkning för användandet.
Du har nämligen rätt att ta ut en ersättning för slitage på banan.
Den räkningen kan du sedan driva hela vägen till Krón-Kalle för att få betalt för.

Enklast är att ha en skylt med kostnaden vid ingången till banan.

Om du har ordentliga staket med en låsbar grind runt banan så är det också möjligt att det kan räknas som olaga intrång.

Ridbanan ligger på min egen gård och är dessutom inhängnad.
Dessvärre har jag ingen låsbar grind på den.
Jag hade tänkt att sätt aupp en skylt med tillträde förbjudet.
Ville då även kunna använda en korrekt juridisk term "som hot"
Jag vill inte ha nån ersättning utan jag vill bara inte ha just den människan på min gård öht.

Överträdelse beivras, brukar det ju stå efter förbuds skyltar av olika slag så det borde du ju kunna använda. Typ:

Ribanan är privat. Tillträdelse förbjuden utan markägarens medgivande, överträdelse beivras!

Om du med "min egen gård" menar gårdsplan av typen tomt, d.v.s. där du bor, så är det hemfridsbrott.
Men om du med "min egen gård" menar på din mark, så blir det till att gå ersättningsvägen.

Om jag hade någon som red på min ridbana utan lov, så skulle det räknas som hemfridsbrott och jag skulle ringa till polisen.
Skyltar är så tråkiga.
Hur kommer denna ryttaren dit?
Hur ligger ridbanan i förhållande till hus och vägar?

HD skrev:
Om någon olovandes använder min ridbana trots att personen vid ett flertal tillfällen blivit bortkörd är det straffbart?
Klassas det i så fall som egenmäktigt förfarande eller olaga intrång?
Jag kan absolut ingenting om juridik så nu hoppas jag bå er hjälp.

Ett alternativ är att skicka en räkning. Ta bra betalt! 200:- / timme? Kanske skrämmer du då bort henne? Det är lättare att driva in den vägen via kronofogden än att få rätt via polisanmälan.
Visserligen har du då accepterat henne så det kanske du inte vill men jag tror att det är svårt att bli av med henne på annat sätt. Har själv försökt i ett liknande fall men då hjälpte det med räkning.

Gud vad fräckt!
Enklaste alternativet är ju att skaffa ett lås på ridbanan. Kan du inte bara rigga upp en tjock järnkedja med hänglås? Det behöver nog inte vara något mega-lås ens, bara ha funktionen att hindra en ryttar med häst i släptåg från att kunna komma in. Skulle bli galen om jag var du, - jättefräckt!

Jodå jag har allt funderat på alternativet att kunna låsa på nåt vis.
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.

Ridbanan ligger på min gårdsplan. Jag har ett hus i varje enda av "tomten" med ett inbördes avstånd av ca 250 meter. Mellan dessa två hus ligger stallet med tillhörande ridbana.
Man kan inte ta sig in till den via "allmän" väg utan det är verkligen på min gårdsplan.
Kan hålla med om att skyltar är tråkiga men människan fattar ju inte.
Hon rider inte där när hon ser att min bil är hemma. Grannen har jagat bort henne en gång och en annan granne "kom på" henne mitt på dagen och då försvann hon.
Jag blir galen på sådana här människor :devil:
Skulle gladeligen polisanmäla om jag visste att det hade nån effekt

HD skrev:
Det tråkiga är att jag då låser ute även dom som faktiskt har lov att rida på banan och det skulle jag hellst vilja slippa.

Du kan ju faktiskt enkelt dela ut en nyckel till dom som du vill ska ha tillträde.

Dock måste jag fråga vad det gör att människan rider lite på din ridbana? Du kan ju alltid be om ekonomisk kompensation för tiden hon är där.

HD skrev:

Använd nån form av kombinationslås?

HD skrev:
Skulle gladeligen polisanmäla om jag visste att det hade nån effekt
Det är ju hemfridsbrott i ditt fall.
Det är ganska så allvarligt.

Ring i alla fall till Polisen och anmäl.
Du kan ju dessutom få litet goda råd på hur du kan hantera det hela.
Om en person har många anmälningar på sig, så kan det till slut ta skruv.
Kräva ersättning för slitage kan du fortfarande göra parallellt.

hej varför pratar du inte direkt med folk eller just den personen ,
och gör klart vad som gäller ochvarför får inte denna personen vara där undrar jag? av vilken orsak? du kan inte mota bort folk utan rätt
så grova skäl om dom inte skadar och förstör eller begår brott,
så kan man inte ha bort folk därifån tyvärr,
hon eller han har lika stor rätt att vara där som du,om dom inte
kan bevisa något eller betala för sig.så länge andra får nyttja
ridplanen får densamma gör det med ,man kan inte utvisa enskilda
personer utan rätt grova skäl.
jag tycker ni ska sitta ner och prata.lösa er konflikter.gärna med flera som hör och ser samma saker.ta juridiskt hjälp om inget annat hjälper.man kan inte bara säga att jag gillar inte denna
,det räcker inte alls.
man kanske måste boka rid tiden i förväg och betala el räkningen
och hyran.har dom gjort det kan du inget göra.... :devil:

Men snälla rara Piamar, ridbanan ligger på TOMTEN då räknas den som TOMT, d.v.s. hemma hos någon.
Och hemma hos sig själv så bestämmer man själv vem man vill ha på besök.

Det är ju som om alla som ville skulle få komma hem till dig och sitta i din soffa och titta på TV, bara för att du har vänner som du bjuder hem till dig för att sitta i din soffa.
Vill du verkligen ha vem som helst, när som helst hemma i din soffa?

Som Inte_Ung sa så har hon all rätt i världen att bestämma vem som ska få och vem som inte ska få vara på hennes ridbana och jag tycker hon har all rätt i världen att få göra det med!

Vad hennes motiv är har väll inte vi med att göra?!? Oavsett om det är för att hon inte gillar personen, eller för att denna inte frågat om lov eller om det är för att denna är elak mot sin häst så är det inget som påverkar vad hon har för lagar på sin sida!

Frågan var vad hon kunde göra...

Till trådskaparen:

Alternativen ser ut att vara:

Kodlås. (ge koden till de som fått lov att rida, byt kod lite då och då.)
Sätt upp skylt.
Skicka räkningar med enormt hög taxa.
Polisanmäl.

Tycker ovan nämnda ordning är rätt vettig!?!

Lycka till och jag hoppas det går vägen för dig. Jag tycker även det är otroligt fräckt av ryttaren att ta förgivet att den kan utnyttja att rida på din bana på det viset. Spark i baken borde hon ha! Be grannarna ringa dig nästa gång hon blir påkommen!

En sak du skulle kunna göra ifall du verkligen är fräck nog är att sätta upp en skylt där du ber henne att vänligen inte rida, men prova de ovan nämnda alternativen först!

Om den ligger hemma hos dig, så är det nog snarare hemfridsbrott

Detta fick jag lära mig av grannen polis, för hemfridsbrott krävs väggar och att då i detta fall byggnaden används av människor regelbundet och kan vara låsbart.

Olaga intrång, här krävs enbart ett klart avskiljt område som tydligt anger vart gränserna går. Staket, elband eller annat. Här krävs ej heller att det går att låsa, därför kan man anmäla främmande människor som går in i en hästhage för olaga intrång i vissa fall.

Boj skrev:
Om den ligger hemma hos dig, så är det nog snarare hemfridsbrott

Detta fick jag lära mig av grannen polis, för hemfridsbrott krävs väggar och att då i detta fall byggnaden används av människor regelbundet och kan vara låsbart.

Olaga intrång, här krävs enbart ett klart avskiljt område som tydligt anger vart gränserna går. Staket, elband eller annat. Här krävs ej heller att det går att låsa, därför kan man anmäla främmande människor som går in i en hästhage för olaga intrång i vissa fall.
Detta har jag läst i den Stora Blå Boken, även kallad Sveriges Rikes Lag.

Olaga intrång är det om det gäller näringsfastiheter med tillhörande (inhägnad) upplagsplats eller dyl, runt om. Ex. vis en byggarbetsplats eller i vissa fall en hästhage.

Hemfridsbrott är det om man stör någon i dess hem, ex.vis genom att befinna sig på dennes tomt.
Som tomt räknas mark och väg mellan bostadshus och hus där fastighetsinnehavaren eller någon av fastighetsinnehavaren uppehåller sig eller arbetar, ex.vis stall. Så det gäller även marken ikring dessa hus som Polisen beskrev.

Vilket gör att olovligt brukande av just denna ridbana nog Både kan anses vara Olaga intrång och Hemfridsbrott. Och Hemfridsbrott är högre prioriterat, för det anses väl att man skall få vara i fred hemma.

Jag tror faktiskt det är som Boj skriver. Det lärde jag mig när jag läste polislära och lite juridik.

Hemfridsbrott gäller enbart din bodstad och tomt. Med tomt räknas i detta fallet nog endast trädgården och inte all mark runt omkring din näringsfastighet. Det här beror ju på hur domstolarna tolkar det men jag tror faktiskt inte att intrång på en ridbana kan bli hemfridsbrott. Du bor ju inte på ridbanan.

Sen är dej ju intressant när och hur man kan ta betalt för en markanläggning man byggt för dyra pengar. Vissa hävdar ju att tex ridbanor som ligger i skogen ingår i allemansrätten. Är det då samma sak med fotbollsplaner, golfbanor och tennisbanor?

hej motivet tror jag väger ganska tungt idetta fall,och som thomas
sade även om ridplanen ligger på din tomt ,så räknas det inte som din bostad ,det är nog avsevärt stor skillnad,om det vore jag som störde dig stup iett ,kan det bero på dåliga psykiska relationer till personen
i fråga , vore det min plan skulle jag låte den rida där ändå,varför
bättre att veta vad dom gör och rider änn att olyckor sker,om det inte finns flera rid planer att vara på i trakterna,eller till gång till
ridhuset, jag skulle göra mig kompis och ta reda på orsaken ,och kanske få ute mera av den relationen änn att bråka om just det,man kan göra deal om något för den vägen bättre få kontakt och förståelse,kanske då uppnå respekt för var och ens tomter och egendomar,men att bråka var man får rida och inte så har den personen rätten på sin sida ,du får inte rida på el ljus spåret,inte
heller på kyrko gården ,inte ens en hund får vara där,du får rida i skogen på gammla traktor vägar men inte på villa tomter,
grus vägar får man vara på men inte rida på bil vägar!
kan du sedan tala om var man får rida? på åkrar är det oxå förbjudet
att vara pga skörden av hö ,sådda marker. .
lägg ner det bråket och låte den ryttaren och hästen vara där
på din ridplanen,av säkerhets skäl om inte annat.
jag tycker sådant bråk inte är relevant precis ,liknar mest mobbing.
dumt tjafs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 147
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar