egendomliga egenheter

K

knasan

Bara måste fråga: vilka är de mest egendomliga egenheter någon av era hästar haft? Islandshästar brukar vara starka personligheter, så det finns nog mycket dråpligt att berätta!
Min förra häst slet sej när man skulle ta in honom till stallet för kvällen om det var fullmåne, men ALDRIG annars! Man fick ta in honom tidigare den dagen. Mysko!

Sv: egendomliga egenheter

Var den borta hela natten oxå?då skulle jag gissa på en varulv :devil: ;)
Mitt sto har stark vilja å hennes specialare var ett tag att lägga sig ner med mej på ryggen när hon tyckte att hon arbetat klart :smirk:
När hon börjar dra mulen längst marken när man skrittar av vet man att det är läge att korta tyglarna :smirk:

Thurs ska alltid rulla sig när han ser sand.

Det spelar ingen roll var han är, i ett ridhus för första gången, på en strand med folkokring sig. el som i söndas, efter de sprungit en halv mil (minst) det hade rammlat in några träd i hagen, och var ordentligt orolig så hittade han ridbannan till det stallet de rymmt till och skulle lägga sig och rulla sig, när han två sekunder tidigare hade stepat omkring av nervositet, de hade nog inte haft någon skojig natt direkt.

knasan skrev:
Bara måste fråga: vilka är de mest egendomliga egenheter någon av era hästar haft? Islandshästar brukar vara starka personligheter, så det finns nog mycket dråpligt att berätta!
Min förra häst slet sej när man skulle ta in honom till stallet för kvällen om det var fullmåne, men ALDRIG annars! Man fick ta in honom tidigare den dagen. Mysko!

Vem har inte svårt att sova kring fullmåne? Och lusten är större också! Det föds fler barn kring fullmåne, båda mina tex, så jag var förberedd på vilka dagar det skulle bli eftersom jag länge varit observant på fullmånen! Din häst kände säkert att det var mer spännande ute den natten.

Men nu var det egenheter. Jag har en 3-åring som är väldigt trygg och stabil men inte gillar när man blåser på honom. Då ruskar han på huvudet och flyttar sig. Han reagerar tom på enbart ljudet så man behöver inte blåsa på honom! Eller om någon snörvlar! Jag har inte varit sen att utnyttja detta när jag leder honom och han har för bråttom. Då blåser jag i luften och vips ruskar han på huvudet, stannar till och går sedan snällt 2-3 m bakom mig. Behövs inga fotstampningar här inte! Det är bara att tacka och ta emot för den egenskapen. Nackdelen är att är man snuvig så kan det bli ett himla huvudruskande...!

Anette

Det är en sak jag då o då reagerat på, är att mitt sto, som nu går i storflock, när hon var hemma alltid varje kväll vid natthöet och varje morgon vid utsläpp GÄSPADE alldeles väldigt. Rena munkontrollen!! Men så märkvärdigt är det ju inte tyckte jag.

Men nu...har jag tagit hem hennes föl, som blivit stor o blir 4 år nu. Han gör precis samma!! Står o GÄSPAR alldeles som mamma sin!! Än så länge enbart kväll, på morgonen vill han pussas.

Min valack, som gått o stått bredvid dem gör inte så, han gäspar aldrig så som de gör.

Min pålla vill alltid flema innan hon blir tränsad.. Varenda gång.. Efter tar hon snällt på sig tränset.

OM jag sitter på huk bredvid henne när jag spolar frambenen leker hon, inte alltid, men ganska ofta med min mössa. Hon liksom verkar försöka snurra runt den på huvudet. Kanske gillar hon inte att matte har en mössa som det står pucko på

Jag har också ett sto som gäspar värre än någon häst jag sett någonsin! Jättekonstigt. Jag undrar alltid om det är riktiga gäspningar (för i såfall har jag Sveriges tröttaste häst) eller något annat?

Min häst snor alltid mitt spö om jag står brevid honom med det i handen! Då tar han det i munnen o viftar omkring med det så man får akta sig ;) men det är bara spöet han tar i munnen o verkligen leker med...

Vet inte om det är något för att slappna av, spänna av??

hej hej, javisst är islandshästar personliga!
ena hästen står och skrapar ute på betongen och bankar på "ute box"dörren in till sig eller pållen brevid när han hör att någon är i stallet. Blir ett jäkla oväsen. Sen älskar han att bli kliad i öronen och dushad på mulen och mellan ögonen.. :D den andra är mer blyg och försiktig men hoppar och studsar inne i boxen som en annan tok när den skall få mat, han tycker även om att tugga på grejer som tyglar,vantar etc.. :smirk:

Jag har haft en valack som knöt upp grimskaftet när han stod bunden. Det spelade ingen roll om jag gjorde dubbel- eller trippelknutar så lyckades han ändå :smirk: Han nöjde sig inte med det, utan knöt upp andra hästar också ifall det fanns andra i närheten!

Jag har inte kvar honom, men hans nya ägare har berättat att han alltid står vid stalldörren och bankar med hoven när dom är därinne tills han blir insläppt.

Hade en isis när jag var liten som älskade att man kliade honom på tungan! Han började alltid med att lipa åt en och gnugga tungan mot en men om man började klia och massera tungan sänkte han huvudet, blundade och njöt :)

Efter stormen blev det lite oreda på sina ställen i hagen och sambon har varit ute och "städat upp" med motorsågen, ivrigt påhejad av tre nyfikna hästar. Plötsligt börjar en slita och dra med sig grenar, han släpade dem efter sig - brallade lite och drog i väg på en galopp-rejs-runda - för att sedan återkomma och fortsätta hjälpa till med "städningen". Skitkul tyckte han och galopp- brall-rejs rundorna avlöstes hela tiden av nya grenar som skulle dras iväg. De andra två stod hela tiden och tittade på det hela, facinerade. Efter någon halvtimme fick den första sällskap på sina rejsrundor av en av de andra två, men den första galningen fick minsann släpa grenarna själv - det verkade vara överkurs. Den tredje ansåg sig nog vara den enda med förståndet i behåll, så han stod där som en övervakare och höll sambon och motorsågen i sällskap... :love:

Nu efter ett par dagar - har sambons mödosamt ihopsläpade hög av grenar och kvistar och mer eller mindre hela träd, så gott som spridits ut i hela hagen. Hmmm.

Att hästar gäspar har dels samma orsak som att vi själva gäspar - för att syresätta sig med kraft efter vila eller ex att man vistats i rum med dålig luft. Det sägs att gäspningen är en signal för kroppen att utsöndra antistresshormoner och ett sätt att öka koncentrationen.
Dels är det ett sätt att rensa munnen för hästen på foderrester.

Haha, alla hästar har ju sina små trix..

min unghäst är som ett litet barn som ska tittat på allt med händerna... fast hon använder munnen! Hon har tyggat sönder en mobil och ett antal ridspön på det viset. När hon var föl gick hon in i hus, om dörren inte var stängd, uppför trappor också!

En av våra hästar tigger genom att räcka vacker tass, en annan låter en inte sitta upp om man inte ber om lov först. Ytterligare en springer rätt ut i vattnet om hon får tillfälle... men hon simmar inte som andra hästar, utan stänger ögon, näsborrar osv, och DYKER!

Så listan kan bli lång, roliga är de, våra små liv!

assa skrev:
Ytterligare en springer rätt ut i vattnet om hon får tillfälle... men hon simmar inte som andra hästar, utan stänger ögon, näsborrar osv, och DYKER!
QUOTE]

Stopp och belägg, hästar kan ju inte hålla andan? De drunknar ju så fort de hamnar med huvudet under ytan, har jag hört? ;)

:rofl:
Mycket kul läsning!

Får tillägga att min förra häst alltid bockade av sin ryttare under speciella omständigheter, t ex om man red två varv på en volt eller red i galopp över en äng eller förbi en viss sten mm, men aldrig annars. När man lärt sej vad man ska undvika gick det bra!
Han kom lös på havren ett par gånger, men fick inte tillstymmelsen till kolik ed, märktes inget alls på honom. Han hoppade stillastående över en hög boxvägg två gånger sammanlagt under loppet av flera år, för att gå in i foderkammaren fast han aldrig rymde/hoppade annars!

Haha, jo, jag vet det, de andas ju inte genom munnen, men det har nog inte hon hört talas om!
Nej, men alltså, hon stannar ju inte under vattnet länge, utan det är liksom ner -och upp igen, som en delfin... uhm.. Hennes föl sprang ut och rullade sig i vattnet första gången hon kom till en strand... så det ligger kanske nån flodhästgen och gömmer sig nånstans?

Skämt åsido, läste om en hästras i usa, tror jag det var, som kunde stänga för näsborrarna när de skulle dricka... vet inte riktigt hur det var... men aja...

Man måste se det för att tro det!

Jag tror dig :)

Min häst dricker inte vanligt direkt... utan när han kommer till sjön så är det att "hålla andan" och doppa huvudet ända upp till där öronen börjar och sen ruska runt hela huvet... :D

Lite annat han gör är att hoppa boxdörrar och krypa under staket (två linor med mkt el i...) så han är inte så lätt att hålla där man vill ha honom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 747
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 581
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar