Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I sammanhanget: "ta makten" är ett avskyvärt uttryck då det används av folkvalda politiker. UK säger så. JÅ säger så. Vanligtvis säger svenska politiker INTE så.
Jag tror att du underskattar deras intelligens. (framförallt hoppas jag att du gör det….)
Jag tror att samtliga partistyren har skapligt god insikt i aktuellt parlamentariskt läge. Men man vill göra det bästa av aktuell situation.
Jag har inte noterat det hos SL, däremot tex hos Göran Persson på sin tid. I stort sett tänker jag nog att graden av msktkåthet mer skiljer sig åt mellan personer än mellan partier/ideologier. Maktkåthetens UTTRYCK, däremot, kan även skilja mellan partier/ideologier helt enkelt för att lite olika stilideal och identifikationsfaktorer varierar mellan partierna och deras väljare.Ja, det är lite magstarkt och pushigt för svenska förhållanden. Andra vill få gehör för sin politik och begränsa inflytandet för politik som står för helt andra värderingar, lite oavsett vem som har formell "makt" genom titlar. Det är mer den svenska modellen. Sjöstedt har, och det skulle varit dödsstöten som partiledare tror jag, aldrig använt liknande ord.
Att regeringsmaktsinnehavet är viktigare än allt annat och att man är beredd att gå över lik för att hamna där - är ganska osmakligt. Det smakar illa ur munnen att lyssna på UK och EBT och deras gemensamma bruna badrumskakel.
(Sedan är vi lite icke-överens, för jag tycker SL också uttrycker en maktarrogans jag önskar han skulle tona ned för att bli en riktigt bra politisk ledare för landet Sverige, inte bara för partiet.)
Vi får tipsa dem om det där käcka Bygg Din Regering-nätverktyget som finns på svt:s sajt annars! Då slipper de räkna själva!Jag tror att du underskattar deras intelligens. (framförallt hoppas jag att du gör det….)
Jag tror att samtliga partistyren har skapligt god insikt i aktuellt parlamentariskt läge. Men man vill göra det bästa av aktuell situation.
På vilket sätt skiljer sig SD;s väg till makt och inflytande från exempelvis S;s.? Man har väl kommit dit via demokratiska val eller?Jag har inte noterat det hos SL, däremot tex hos Göran Persson på sin tid. I stort sett tänker jag nog att graden av msktkåthet mer skiljer sig åt mellan personer än mellan partier/ideologier. Maktkåthetens UTTRYCK, däremot, kan även skilja mellan partier/ideologier helt enkelt för att lite olika stilideal och identifikationsfaktorer varierar mellan partierna och deras väljare.
Uttrycket TA MAKTEN är vad vi kan förvänta oss av JÅ. När det gäller Kristersson bekymrar det mig.
Hur Djöstedt kom in i diskussionen går mig förbi. Han har ju inte på något sätt den typen av personligt utspel.
Hur Djöstedt kom in i diskussionen går mig förbi. Han har ju inte på något sätt den typen av personligt utspel.
Sjöstedts väljare skulle oroa sig för att han fått Alzheimers om han sa så.Det var min hela poäng - ett exempel på raka motsatsen, någon som hela tiden vill ha inflytande för sin vänsterpolitik men är väldigt pragmatisk med hur och vem som har formell makt. Sjöstedt skulle aldrig ta till kraftuttryck som "ta makten", och skulle han tror jag att det skulle vara hans politiska död. Ett anti-exempel på hur UK och JÅ uttrycker sig - och då menar jag inte i ideologisk mening.
Öh nä. Det är liksom min poäng det. Om alliansen hade röstat bort SL lite ödmjukt och med inställningen att det vi gör är det bästa för Sverige och uppträtt moget p ansvarsfullt så ja då vore det helt ok. men UK uppträdde ju som ett barn på julafton!Hur det politiska spelet skulle kunna försigå utan att vara pinsamt.
För jag antar att du kommer tycka att Löfven är precis lika pinsam, om han skulle prestera exakt samma resultat som Kristersson, dvs kasta in sin handduk.
Hur kunde bara M rösta bort en regering? man har ju ingen egen majoritet? Var det inte så att riksdagen röstade bort Löfven? Så minns i alla fall jag detFör att spinna vidare, UK blev ju som maktgalen, nu jäklar ska vi rösta bort Löfven som vi minsann väntat på i 4 år och ja, men sen då? Det bidde ju ingen alliansregering ändå. Åtminstone inte nu. Om jag hade varit moderat hade jag på allvar varit bekymrad. Alltså min poäng är att det inte framstår som särskilt seriöst. Utan det tror jag kommer att spä på politikerföraktet bara och gynna SD ännu mera.
För att spinna vidare, UK blev ju som maktgalen, nu jäklar ska vi rösta bort Löfven som vi minsann väntat på i 4 år och ja, men sen då? Det bidde ju ingen alliansregering ändå. Åtminstone inte nu. Om jag hade varit moderat hade jag på allvar varit bekymrad. Alltså min poäng är att det inte framstår som särskilt seriöst. Utan det tror jag kommer att spä på politikerföraktet bara och gynna SD ännu mera.
Hur kunde bara M rösta bort en regering? man har ju ingen egen majoritet? Var det inte så att riksdagen röstade bort Löfven? Så minns i alla fall jag det
Och jag vet att du har fel, åtminstone med de 5 moderater som jag pratat med som är inte gillar stilen som Uk visat. Om de är de enda som tycker så har jag dock ingen aning om, de kan tycka som du. Men jag tror att de reagerar på "VD-stilen" (Nu jäklar ska vi TA makten!) faktiskt.Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Jag är säker på att moderaterna hade varit mycket mer besvikna eller bekymrade om Kristersson inte visat vilja att försöka bilda Alliansregering.
Det handlar ju mer om hans framtoning och nyanser i beteende.Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Jag är säker på att moderaterna hade varit mycket mer besvikna eller bekymrade om Kristersson inte visat vilja att försöka bilda Alliansregering.
Nej den har ju avgått. Och vi kommer ev. Att få en regering som avspeglar den rådande parlamentariska situaitionen, om inte blir det väl nyval...Ja alltså hade inte riksdagen röstat bort sittande regering så hade de ju suttit kvar? Vad är konstigt och fel med det? Det var ju det som krävdes om det ska kunna bli en ny regering... om det nu så blir en alliansregering eller en mittenregering. För den regering som har varit de senaste 4 åren kommer det ju inte bli igen!
Jag som Alliansröstare (inte moderat denna gång dock, jag har inte förlåtit dem för Anna Kinberg-Batra) tycker att det finns en poäng med det @Kattennizze skriver.Jag tror att du har fel, och att du tänker och reagerar genom väldigt "röda" glasögon.
Ett debattinlägg från "Tankesmedjan Tiden hette tidigare Arbetarrörelsens tankesmedja och grundades 2006. Smedjan drivs som en förening där Socialdemokraterna, LO och ABF är medlemmar." Så visst jag förstår deras ståndpunkt Då vore det ärligare att provocera fram ett nyval, där folk medvetet finge välja i första hand block (genom att rösta på respektive blocks partier) och i andra hand, med den insikt det senaste valet gav. Skulle förmodligen stuva om rätt rejält