S

Stallflicka

Det här med eftergift.. Alla ridlärare har ju sina egna teorier... Ger ni eftergift med båda tyglarna eller håller ni kvar ytter som ett stöd och släpper efter på innertygeln?

Sv: Eftergift

Både och. I sällsynta fall kan jag även ge den enbart på yttertygeln, men det är inte ofta.

Okej.. Vid vilka "situationer" ger du med ytter?

Jag ger eftergift i den tygeln jag har "använt". Dvs, kramning i båda tyglarna - eftergift i båda tyglarna. Kramning i ena - eftergift i ena :)

Jag ger eftergift i den tygeln jag tar i. På voltarbeten kan jag ge eftergift på inner för att kontrollera att hästen ligger kvar där och för att belöna (klappa lite :)).

Säger som majola, både och. På voltspår så blir det eftergift på innertygel men på rakt spår, om jag tex gör en förhållning eller halvhalt, så tar jag ju i båda tyglarna och ger därmer eftergift på båda.

Jag ger eftergift på den tygeln som jag använt. Tar jag tygeltag med endast ena tygeln blir eftergiften också på just den tygeln. Om du inte tagit ett tygeltag hur ska du då kunna ge eftergift? För mig är eftergiften det som följer ett tygeltag.

Jag ger eftergifter av olika anledningar. Varje förhållning följs av en eftergift - alltså ges eftergiften på den tygel som tagit förhållning.

Men jag ger även eftergifter för att kolla av, få kvitton, se om hästen bär sig själv, provocera fram mer bärighet, osv. Då kan jag ge eftergifter med så väl inner som ytter som båda, beroende på vad jag vill. Vill jag ha kvitto på att hästen är eftergiven i sidan så ger jag efter på inner. Vill jag ha kvitto på att hästen bär sig ger jag efter båda tyglarna.

Kontakten är viktig och nyttig för kommunikationen men jag anser att man ska kunna släppa stödet och rida ändå.

Man rider ju inte samlat hela tiden.

Som jag skrev, det är väldigt sällan jag gör så. Men t ex ibland på en vädigt spänd häst, eller en som har svårt att förstå böjning. Vid ett par tillfällen har jag gjort det på hästar under inridning.

Men som referens: jag rider ganska mycket och i år har jag kanske gjort det medvetet ett 2-3 gånger - alltså sällan!

jag ger eftergiften med båda tyglarna, försiktigt för att hålla kvar formen.

Varför ger du eftergift med ytter ? :confused:
Det är där samlingen och stödet sitter, om du släpper där så förlorar du ju det ..

Man kan ge eftergift utan att ge ALLT man tog. Om man bara tar fanns det ingen större mening med det man gjorde. Hästens belöning på sin reaktion är just eftergiften. Varför ska hästen fortsätta vara lydig och följsam när den inte får något för det?

Och inte sjutton förlorar jag någon samling eller stöd för att jag ger eftergift. Undrar hur korta tyglar jag skulle behöva efter ett pass om jag ständigt höll kvar alla förhållningar...

oftast på inner, spec om jag rider på volt.

kan ge "dubbel" ibland också, framför allt i ökningar osv...

jag har då lärt mig att man ska ha kontakt med munnen och inte glappa med tyglarna. Hästen ska "suga tag" i bettet och man ska rida med en stilla hand.
Vilken funktion fyller eftergiften? *nyfiken*. Är det bara som "belöning" ? :crazy: har aldrig tänkt på det förut. (jo, jag har gett eftergift även jag)

Efter en förhållning är ju eftergiften belöningen. Kvittot ill hästen att det gjort rätt. Precis som en drivande hjälp förljs av stillhet.

Eftergifterna jag ger för att kollaa ärlighet och bärighet är ju ett kvitto till mig. Samt även ett ett sätt att få hästen lätt. Jag vill ha kontakt, jag vill ha ungefär 40 g i varje tygel. Inte mer - sytråd. Att ge en eftergift när du har så lite stöd på varje tygel gör inte lika mycket skillnad som att ge eftergift när man har ett kilo eller mer i varje tygel, som tyvärr inte är helt ovanligt....

Jag ger eftergift på båda för det mesta, men för att kontrollera att böjningen verkligen sitter på voltspår testar jag även att lätta på inner där.

Jag tar sällan förhållningar i munnen medvetet på hästen, så därför ger jag inte eftergift som belöning efter sådana. Däremot får den ju gå i varierad form, och en längre tygel som ger en lägre form kan ju sägas vara en eftergift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar