Sv: Eftergift

Efter en förhållning är ju eftergiften belöningen. Kvittot ill hästen att det gjort rätt. Precis som en drivande hjälp förljs av stillhet.

Eftergifterna jag ger för att kollaa ärlighet och bärighet är ju ett kvitto till mig. Samt även ett ett sätt att få hästen lätt. Jag vill ha kontakt, jag vill ha ungefär 40 g i varje tygel. Inte mer - sytråd. Att ge en eftergift när du har så lite stöd på varje tygel gör inte lika mycket skillnad som att ge eftergift när man har ett kilo eller mer i varje tygel, som tyvärr inte är helt ovanligt....

Min syn på saken också. :bow:

jag har då lärt mig att man ska ha kontakt med munnen och inte glappa med tyglarna. Hästen ska "suga tag" i bettet och man ska rida med en stilla hand.
Vilken funktion fyller eftergiften? *nyfiken*. Är det bara som "belöning" ? :crazy: har aldrig tänkt på det förut. (jo, jag har gett eftergift även jag)

När man tagit ett tygeltag (te.x. halvhalt, som man Ska göra i million gånger per ridpass, gör hästen lyhörd o.s.v..) ska man ge eftergift när reaktionen kommer..Hästen förstår och tar till sig belöningen mycket bättre än en klapp..
Nu ska man ju, som du säger, rida med en stilla hand, så tygeltagen är ju inte "dra-släpp-dra" utan krama-lätta-krama med handen. På så sätt glappar ju inte tygeln heller och man tappar inte kontaktn med munnen, alltså hålls samlingen och formen.. Men hästen känner skillnaden ändå!
Ja.. nu blev ju detta lite flummigt, men hoppas jag fått skrivit det som jag tänker det :angel: (febrig och snorig=svårt att tänka) :D

När man tagit ett tygeltag (te.x. halvhalt, som man Ska göra i million gånger per ridpass, gör hästen lyhörd o.s.v..) ska man ge eftergift när reaktionen kommer..Hästen förstår och tar till sig belöningen mycket bättre än en klapp..
Nu ska man ju, som du säger, rida med en stilla hand, så tygeltagen är ju inte "dra-släpp-dra" utan krama-lätta-krama med handen. På så sätt glappar ju inte tygeln heller och man tappar inte kontaktn med munnen, alltså hålls samlingen och formen.. Men hästen känner skillnaden ändå!
Ja.. nu blev ju detta lite flummigt, men hoppas jag fått skrivit det som jag tänker det :angel: (febrig och snorig=svårt att tänka) :D

Aah :idea:
med eftergift tänkte jag genast "dra-släpp-dra", men då förstår jag vad ni pratar om, endast en liten lättning på handen :)

ok :banana: tur att jag fick till det även om hjärnan är full av snor :angel: :rofl:

visst, det är ju inte svart eller vitt. det finns ju en massa där emellan också.. men man strävar ju till så små hjälper som möjligt!
har inte tänkt på det så mycket, går på känslan, men typ så mycket som jag tar för att få reaktionen, så mycket ger jag efter också.. alltså tappar jag inte kontakten heller! :)

jag lättar bara på inner eftersom man behåller stödet och formen på ytter, lättar man där blir det lätt att man tappar allt. tycker jag iallafall

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar