Efter vila...

cristobal

Trådstartare
Hur gör ni som har låtit era hästar vila en period i vinter då ni ska sätta igång dem igen?
Är de krutdurkar?
Förstår att det är bra att ta det successivt och lugnt, men hur går det om hästarna blivit laddade av vilan?
Är det förkastligt att låta dem ta någon snabb galopp för att få ut lite energi och livsglädje?

Sv: Efter vila...

Skulle jag låta min pålle vila en period så är jag nästan helt 100% säker på att jag skulle sitta på en elak/envis/förbannad krutdunk. Han kräver MYCKET uppmärksamhet har han stått några dagar så blir han förjävlig!. Så jag stället gärna inte av honom. Men sen beror de väl på omståndigheterna. Blir han halt så får han ju självklart stå.

Men har du bara ställt av hästarna en period för att dom ska vila upp sig så skulle jag nog inte ta en snabb galopp de första jag gör (inte de andra eller). Mycket pga att muskler raserar under vilan (självklar hur mycket är beroende på hur länge dom vilat). Men är du osäker på hur mycket energi hästen har så longera den några gånger innan du sitter upp och skrittar runt några varv.

Vissa hästar behöver en lång igångsättning efter vila medans andra kan man gå snabbare med. Känn efter :). Men säg att du longerat och skrittat några dagar och börjat att slänga in trav då och då men du känner att de är mycket energi så skulle jag nog dra ut på en äng för att bara galoppera en KORT bit, sitta av och så var den ridturen över. Mjölksyran kommer ju fort för "otränade" hästar.

Nu flummar jag bara runt lite känns de som man du kanske fatta något iaf :)

Och LYCKA TILL med igångsättningen efter vilan
//Carro

När jag sätter igång mina hästar efter vilan så fokuserar jag mycket på lydnad. Eftersom man alltid skrittar igång dom så börjar jag med mycket halter i skritt. Vi rider ut och skrittar och travar lite. Gör halter. Små serpentinbågar över vägen osv. Allt för att få hästen att lyssna på mig och vänta in mina hjälper. Sedan bygger jag på därifrån. Sätter igång dom långsamt och låter dom bygga upp sin styrka och sin kondition.

Om hästen är så het efter vila att den inte kan koncentrera sig på att arbeta/lyda ryttaren & det nite går att få till ngt arbete i skritt/trav/tölt utan att den jagar upp sig, så är det inte fel att låta den galippera av sig, det brukar vara bra sedan, bara man värmt upp före galoppen vill säga.

Om hästen gått på ett stort område går den inte ner sig i kondition särskilt mycket. Jag brukar "lufsa" igång i skritt och trav, men ganska så snart vara tillbaka till vanlig ridning, lite beroende på hur han känns. En - två veckor eller så, sedan back to normal.

Jag tror inte att en galopp gör något, man behöver ju inte kräva så mycket utan kan ta det på lite lösa boliner.

OA

min är inte direkt piggare att rida. lite tittigare blir han å envis som satan=) när han skoddes senast hade han stått två månader kanske. iofs på lösdrift, men ändå. Då betedde han sig som ett riktigt svin! Med andra ord. han får massor av energi att bråka. men han är likvärdig att rida.

Min brukar inte funka att "bara skritta". Jag brukar börja med löslongering då jag tillåter lite hopp, skutt och galopp innan jag kräver att han skall koncentrera sig fullt ut på mig. Löslongeringen eller longering i lina och/eller tömkörning pysslar vi med ett par dagar så han är lite igång innan det är dags att sitta upp. Uppsuttet börjar jag med uteritter där jag rider i alla gångarter, men inte så länge i snabbare tempo, och med lägre krav på samling etc. än vanligt. Och med lite längre skrittpauser. Sedan kan vi börja koncentrera oss på lydnaden....

Jag tycker inte att hästarna tappar så förfärligt mycket av en vila på 4-6 veckor, på ett par veckor brukar vi vara tillbaka där vi var träningsmässigt innan vilan. Men förhoppningsvis med en gladare häst som mentalt hunnit "smälta" träningen under vilan.

Jag brukar löslongera/lösdriva hästen. Antingen själv eller med andra hästar när jag sätter igång honom. Vi har iofs väldigt stor hage så dom rör sig mkt, så han hade inte gått ner sig så mkt på två månaders vila! Skönt för dom att jobba utan ryttare och bygga upp konditionen. Sen brukar jag börja rida lite försiktigt. Har även tömkört en del. Men man behöver dock en inhängnad för att kunna lösdriva/longera.
/Lina

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar