efter i kroppen, kastrera?

S

sinner

har en ettårshingst. tråkiga omständigheter gör att han är ganska "efter" i sin kropp. ska bli stor tung ardenner, men nu funderar jag på om han hamnar över ponnymåttet..:cool:
frågan är, vad händer om jag kastrerar nu, respektive låter honom vara hingst ett år till?
rent fyriskt alltså, vilket är bäst?

Sv: efter i kroppen, kastrera?

Vi har våra som hingstar så länge det går. Endel springer bara av sig och stressar mm som hingst. Ibland så blir dom tom större när man kastrerar dom. Vad har du för stam på din?

e:mascot u:amanda(död)
vad jag har fattat så är båda ganska stora.. men både jag och andra tycker att min lille ser bra liten ut ännu.. har en vän som har ett lika gammalt arabsto som är en bra bit större..

ingen som kan ge mig för eller nackdelar?

För delarna är att efter kastration så kommer det att bli mer energi kvar att växa med dessutom för mindre pengar. Hormonerna hos de unga hingstarna på verkar deras ämnesomsättning så de kräver mycket mer mat för att både växa jämt och hålla hullet. Jämför med killar i tonåren vissa är ju faktiskt alltid hungriga och äter jämt. Ändå är de smala som stickor.
Nackdelen kan vara han kanske inte får så mycket hingst karaktär i sin typ. Men om man ändå inte ska ha honom som hingst så spelar det ju egentligen mindre roll.

hmmm....det har du ju rätt i... han är ju helt klart svår att hålla hull på, även att han har gått på bra bete hela sommaren.. han rör sig förvisso inte mer än de andra hästarna jag har, men han har varit dålig ett tag nu med.. sambon har ju uttryckt en önskan om att försöka premiera honom och se om det går att "ha kraken till nåt"(hans egna ord...)
jag är dock liiite tveksam till det hela, då jag tror att han ändå inte kommer "duga".
han är (numera) en trevlig prick, och jag hade tänkt vänta tills vintern ändå, vi får väl se hur han beter sig hanteringsmässigt framåt vintern, blir han för mycket hingst så kommer jag nog kastrera..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 388
Senast: sardellen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 883
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 926
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka