Jag läste det i höstas, men hittar inte just det nu.
Men jag hittade det som jag länkade till.
Om Ebba hade vetat om Esbjörns nedsatta kognitiva förmåga när avtalet skrevs, så hade hon gjort sig skyldig till det ganska så grova brottet ocker. Det har fängelse i straffskalan. Eftersom att hon bor i området så har hon säkert fått höra att Esbjörn är en snurrig gubbe som går att prata ikull. Rykten är starka i det området.
Om hon inte visste det så är det ändå orsak till att ogilltigförklara avtalet. Ett avtal som dessutom inte är formellt korrekt.
Att priset är satt så ofattbart lågt är också ett tecken på att Esbjörn inte är riktigt med och att Ebba försöker luras. Med ett mer korrekt marknadspris så hade det inte sett lika konstigt ut. 5 miljoner hade varit minsta rimliga pris för rucklet. Upprustat kan det gå för över 10 mille. Det är extremt dyrt just där. Bl.a. för att det i det närmaste är omöjligt att få bygglov.
Priset var ju sänkt för att Ebba skulle stå för bortforslingen av allt skräp och skrot som Esbjörn har på tomten.
Vad fastigheten skulle kosta när den är upprustad är oväsentligt eftersom den i nuläget verkar vara i kraftigt behov av upprustningen. Man betalar ju för det nuvarande skicket (med allt vad det innebär t.ex. tomtens storlek och läge och husets och tomtens skick).