Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Fast befintligt skick är skicket på fastigheten- inte allt skrot och skräp som ligger på fastigheten, det är ju-som du vet- säljarens ansvar att städa upp helt men det kan förhandlas bort som här att priset sänkes.
Alltså det är ju berg med skräp och svindyrt att städa upp.
Det beror ju helt och hållet på vad som är sagt redan vid värderingen, är det i befintligt skick, skrot och allt eller är det en värdering när allt är bort röjt. Ta som exempel vårt hus vi nyligen har köpt, i den värderingen står det tydligt att det är en värdering utifrån att allt blir kvar som fanns i och runt om huset.
Sen är värderingar osäkra, när vi sålde vårt förra hus fick vi en värdering först som vi inte kändes oss nöjda med, ringde en annan mäklare som höjde värderingen med 500 000 direkt och konstatera att det fanns stor sannolikhet att få upp priset ytterligare vid en budgivning. Nu valde vi att sälja utifrån den värderingen till en bekant för att vi ville ha en smidig affär som gick snabbt, vilket det också blev. Vi "tjänade in" ungefär sex månader i försäljningstid och kunde lägga fokus på att renovera vårt blivande hus så vi kunde flytta så snart som möjligt.
 
De möts visst i tingsrätten imorgon.

Men jag undrar lite över handpenningen, kontraktet är påskrivet(?) men vad jag uppfattat så har Ebba bara betalat handpenningen. Är verkligen kontraktet giltigt då? Kan säljaren fortfarande ångra sig om de inte fått hela summan? 🤔
Tillägg: Men ja, det är väl detta de ska ta upp i tingsrätten imorgon.
 
Du begriper nog själv att vi pratar om div åkommor som eskalerar och givetvis ökar med stigande ålder. Är man över 80 är det mer regel än undantag med div kognitiva nedsättningar.
Och det är den åldern vi disskuterar här. Jag tänker inte sitta och göra generella svepningar på yngre äldre för att ge dig någon sorts svar.

Jag är inte ute efter en siffra utan att visa på det orimliga i dina påståenden om vad man ska väntas göra.

Så om man är över 80 år så är man i regel så nedsatt kognitivt att man inte klarar av ett normalt förfarande i en affär och att omgivningen ska utgå från detta? Allt annat är ju irrelevant i den här diskussionen.
 
Jag är inte ute efter en siffra utan att visa på det orimliga i dina påståenden om vad man ska väntas göra.

Så om man är över 80 år så är man i regel så nedsatt kognitivt att man inte klarar av ett normalt förfarande i en affär och att omgivningen ska utgå från detta? Allt annat är ju irrelevant i den här diskussionen.
Jag tror att @Fetaost menar att det må inte vara ett juridiskt måste, men att man som köpare kan ställa sig frågan en gång extra om man vill vara säker och/eller rent etiskt. Det kan ju även vara av omtanke för den äldre så att man kollar att de inte står där och känner sig lurade, man vet ju troligen inte hur de mår då man oftast är främlingar. Eller varför inte för att bara vara artig (typ i fråga om de känner sig trygg/säker med affären).
Svarar de att de känner sig nöjda/trygga/etc, toppen :up: Bara att gå vidare då!

Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig @Fetaost !
 
Jag tror att @Fetaost menar att det må inte vara ett juridiskt måste, men att man som köpare kan ställa sig frågan en gång extra om man vill vara säker och/eller rent etiskt. Det kan ju även vara av omtanke för den äldre så att man kollar att de inte står där och känner sig lurade, man vet ju troligen inte hur de mår då man oftast är främlingar. Eller varför inte för att bara vara artig (typ i fråga om de känner sig trygg/säker med affären).
Svarar de att de känner sig nöjda/trygga/etc, toppen :up: Bara att gå vidare då!

Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig @Fetaost !

Jag har aldrig haft uppfattningen att vi pratar lagregleringar. Däremot om det är rimligt att bl.a. fråga släkten och insistera på ombud enkom för att personen är ”äldre”.

Om man får uppfattningen att personen i fråga inte är 100 % ”med i matchen” bör man ju givetvis agera efter det beroende på situation. Men att utgå från det bara för att någon passerat 80 eller vad det må vara håller jag verkligen inte med om.
 
Buschs trumfkort i hustvisten – ett trafikmål från 2019

https://www.aftonbladet.se/a/0KoJX2

Här står att en vecka innan kontraktet skrevs under var Esbjörn på förhör för ett trafikmål han var inblandad i ett år tidigare. Då kunde han redogöra för händelseförloppet (som skedde ett år tidigare) utan problem. En vecka senare hävdar hans juridiska ombud att han var så kognitivt nedsatt att han inte förstod att han sålde huset. Låter märkligt! Hela historien är konstig!

Jag säger inte att Ebba uppfört perfekt. Men nåt annat är märkligt i den här historien förutom det.
 
Buschs trumfkort i hustvisten – ett trafikmål från 2019

https://www.aftonbladet.se/a/0KoJX2

Här står att en vecka innan kontraktet skrevs under var Esbjörn på förhör för ett trafikmål han var inblandad i ett år tidigare. Då kunde han redogöra för händelseförloppet (som skedde ett år tidigare) utan problem. En vecka senare hävdar hans juridiska ombud att han var så kognitivt nedsatt att han inte förstod att han sålde huset. Låter märkligt! Hela historien är konstig!

Jag säger inte att Ebba uppfört perfekt. Men nåt annat är märkligt i den här historien förutom det.
Jag läste om det också, om jag minns rätt så påstår man också på ena sidan att delar i redogöringen är annorlunda.
Men det kan ju lika väl vara pga tiden som har gått så att man inte minns allt perfekt, vi vet ju inte vad för delar man menar.

Jag tror inte på långa vägar att någon sida i affären uppfört sig utmärkt och oskyldigt i det hela. Jag utgår från att de flesta människor är ändå rätt giriga (jag personligen är inte ett undantag) och vill få ut bästa resultat för dem från sina affärer, så jag är inte överraskad. Det blir mera dessa två frågor som kan ha helt olika svar; 1) vem har mest juridiskt rätt, och 2) vad är det mest etiska.
 
De möts visst i tingsrätten imorgon.

Men jag undrar lite över handpenningen, kontraktet är påskrivet(?) men vad jag uppfattat så har Ebba bara betalat handpenningen. Är verkligen kontraktet giltigt då? Kan säljaren fortfarande ångra sig om de inte fått hela summan? 🤔
Tillägg: Men ja, det är väl detta de ska ta upp i tingsrätten imorgon.

Vad jag förstår betalade Busch handpenningen. Dagen efter ångrade sig säljaren. Han har påstått att han inte hittade något konto att betala tillbaka till. Hon har sagt att han aldrig dök upp till ett överenskommet möte. Eftersom han ångrade sig före tillträde och inte betalade tillbaka handpenningen var det inte läge att betala hela summan, misstänker jag.
 
Vad jag förstår betalade Busch handpenningen. Dagen efter ångrade sig säljaren. Han har påstått att han inte hittade något konto att betala tillbaka till. Hon har sagt att han aldrig dök upp till ett överenskommet möte. Eftersom han ångrade sig före tillträde och inte betalade tillbaka handpenningen var det inte läge att betala hela summan, misstänker jag.

Så har jag också uppfattat det.
 
Buschs trumfkort i hustvisten – ett trafikmål från 2019

https://www.aftonbladet.se/a/0KoJX2

Här står att en vecka innan kontraktet skrevs under var Esbjörn på förhör för ett trafikmål han var inblandad i ett år tidigare. Då kunde han redogöra för händelseförloppet (som skedde ett år tidigare) utan problem. En vecka senare hävdar hans juridiska ombud att han var så kognitivt nedsatt att han inte förstod att han sålde huset. Låter märkligt! Hela historien är konstig!

Jag säger inte att Ebba uppfört perfekt. Men nåt annat är märkligt i den här historien förutom det.
Fast helt det är ju problemet med demens att det kan slå på helt olika sätt. Svärmor hade full koll på vissa saker och höll upp en fasad som var svår för en utomstående att se igenom, samtidigt som hon gick till polisen och polisanmälde en guldsmed för att han enligt hennes utsago hade tagit emot hennes guldklocka och nu vägrade lämna tillbaka den. Problemet var bara att hon visserligen hade lämnat in klockan två tidigare, men fått tillbaka den veckan efter och nu hade guldsmeden lagt ner sin verksamhet. Men hon var så övertygande att polisen upprättade ett ärende och tog kontakt och förhörde guldsmeden. Det tog ett par veckor innan guldsmeden tog kontakt med anhöriga så vi kunde hitta klockan i hennes hem och få anmälan nerlagd.
Hon kunde i detalj redogöra för hur det hade gått till när hon lämnade klockan, men absolut noll minne av att jon hade hämtat den. Men för den som träffade henne kortare stunder kunde inte upptäcka några problem.

Vet inte hur mycket tid jag fick lägga på att ringa runt och säga upp avtal hon hade skrivit på när olika företag stött på henne på stan, eller telefonförsäljare. Hon sa ja till allt.
 
Fast helt det är ju problemet med demens att det kan slå på helt olika sätt. Svärmor hade full koll på vissa saker och höll upp en fasad som var svår för en utomstående att se igenom, samtidigt som hon gick till polisen och polisanmälde en guldsmed för att han enligt hennes utsago hade tagit emot hennes guldklocka och nu vägrade lämna tillbaka den. Problemet var bara att hon visserligen hade lämnat in klockan två tidigare, men fått tillbaka den veckan efter och nu hade guldsmeden lagt ner sin verksamhet. Men hon var så övertygande att polisen upprättade ett ärende och tog kontakt och förhörde guldsmeden. Det tog ett par veckor innan guldsmeden tog kontakt med anhöriga så vi kunde hitta klockan i hennes hem och få anmälan nerlagd.
Hon kunde i detalj redogöra för hur det hade gått till när hon lämnade klockan, men absolut noll minne av att jon hade hämtat den. Men för den som träffade henne kortare stunder kunde inte upptäcka några problem.

Vet inte hur mycket tid jag fick lägga på att ringa runt och säga upp avtal hon hade skrivit på när olika företag stött på henne på stan, eller telefonförsäljare. Hon sa ja till allt.

Det är en lurig sjukdom som dessutom ofta kommer smygande på ett sätt att det är svårt att veta vad det egentligen handlar om. När omgivningen märker av något har det redan gått rätt långt i många fall.
 
Buschs trumfkort i hustvisten – ett trafikmål från 2019

https://www.aftonbladet.se/a/0KoJX2

Här står att en vecka innan kontraktet skrevs under var Esbjörn på förhör för ett trafikmål han var inblandad i ett år tidigare. Då kunde han redogöra för händelseförloppet (som skedde ett år tidigare) utan problem. En vecka senare hävdar hans juridiska ombud att han var så kognitivt nedsatt att han inte förstod att han sålde huset. Låter märkligt! Hela historien är konstig!

Jag säger inte att Ebba uppfört perfekt. Men nåt annat är märkligt i den här historien förutom det.
Men det där säger ju ingenting. Min mormor blev dement. Alla har vi väl hört om äldre släktingar som tror att barnbarnen är deras barn eller liknande. Icke min mormor inte. Hon hade full koll på vem jag var men hon hade ingen koll alls på att hennes egna föräldrar var döda eller att hennes barndomshem var rivet sedan många år tillbaka. Gång på gång sa hon att "jag har tur som har mina föräldrar kvar i livet" och "jag vill åka hem", det senare syftade inte på det hem hon haft de senaste typ 60 åren.
Så att karln kunde redogöra för en olycka 1 år tidigare säger ingenting alls om hans status.
Till detta måste man räkna in att Fru Bush är något av det pushigaste jag sett vad gäller politiker och är hon ens 50% så pushig vid privata affärer så förstår jag om Esbjörn kände sig pressad
 
Buschs trumfkort i hustvisten – ett trafikmål från 2019

https://www.aftonbladet.se/a/0KoJX2

Här står att en vecka innan kontraktet skrevs under var Esbjörn på förhör för ett trafikmål han var inblandad i ett år tidigare. Då kunde han redogöra för händelseförloppet (som skedde ett år tidigare) utan problem. En vecka senare hävdar hans juridiska ombud att han var så kognitivt nedsatt att han inte förstod att han sålde huset. Låter märkligt! Hela historien är konstig!

Jag säger inte att Ebba uppfört perfekt. Men nåt annat är märkligt i den här historien förutom det.
Det är en sak att minnas vad som tidigare har hänt.
Det är en helt annan sak att kunna förutse konsekvenserna av sitt handlande.
Esbjörn skall enligt vad jag har kunnat utläsa ha svårigheter med det senare.
 
Vad jag förstår betalade Busch handpenningen. Dagen efter ångrade sig säljaren. Han har påstått att han inte hittade något konto att betala tillbaka till. Hon har sagt att han aldrig dök upp till ett överenskommet möte. Eftersom han ångrade sig före tillträde och inte betalade tillbaka handpenningen var det inte läge att betala hela summan, misstänker jag.
Men man kan inte få lagfart innan köpet är helt klart.
Men det försökte Ebba få i alla fall.
Ebba påstår också att lagfarten är vilande.
Det stämmer inte heller, den är obefintlig då ansökan fick avslag.

Ebba fixar och trixar och ändrar sig efter hand.
Det kommer att göra henne oändligt impopulär.
Hon har ju tidigare sagt att hon skulle backa.
 
Buschs trumfkort i hustvisten – ett trafikmål från 2019

https://www.aftonbladet.se/a/0KoJX2

Här står att en vecka innan kontraktet skrevs under var Esbjörn på förhör för ett trafikmål han var inblandad i ett år tidigare. Då kunde han redogöra för händelseförloppet (som skedde ett år tidigare) utan problem. En vecka senare hävdar hans juridiska ombud att han var så kognitivt nedsatt att han inte förstod att han sålde huset. Låter märkligt! Hela historien är konstig!

Jag säger inte att Ebba uppfört perfekt. Men nåt annat är märkligt i den här historien förutom det.
Att ha kognitiv nedsatthet omfattar otroligt mycket mer än minnet.
Det kan vara bristande konsekvenstänk, oförmåga att förstå, problem med att ta hand om sig, problem med att styra impulskontroller, svårt att styra sin kropp, inte se innebörden av sitt handlande mm.
Man kan ha utmärkt minne men ändå ha en kognitiv nedsättning.

Med tanke på huset och tomten skick borde det ringa en klocka hos vem som hellst att här kan det finnas en problematik.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp