Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

För mig känns det som att mannen som ägde/äger fastigheten hamnat i kläm mellan giriga släktingar och en likaledes girig köpare som ska driva igenom affären kosta vad det kosta vill. Tror gubben kommer stå som förlorare rakt av oavsett vem som vinner målet.

Jag kan gissa att det är en rimlig analys.

Men att begå politiskt självmord på vägen, och dessutom ta med sig sitt parti i avgrunden? Dåligt omdöme. Det får en inte ha som politiker, då väljer nog många bort partiet.
 
Finns det öht någon anledning någonsin att vara extra vaksam i affärer som denna enligt dig?

Jag har redan skrivit tidigare att om man märker att motparten inte är 100 % med i matchen bör man givetvis agera efter det beroende på hur situationen är. Det kan ju även gälla en yngre person. Det är inte samma sak som att man bör fråga om släktförhållanden och insistera på ombud med mera enkom för att personen är "äldre".
 
För mig känns det som att mannen som ägde/äger fastigheten hamnat i kläm mellan giriga släktingar och en likaledes girig köpare som ska driva igenom affären kosta vad det kosta vill. Tror gubben kommer stå som förlorare rakt av oavsett vem som vinner målet.

Lägg till en hyresvärd som tidigare ärvt attraktiva fastigheter av äldre män utan släktingar som hon hjälpt på äldre dar...

Skulle jag gissa så tror jag absolut att det är så att mannen knappt vet vad han vill längre men det beror inte på eventuell funktionsnedsättning utan alla påtryckningar från höger, vänster, media och gud vet vad.
 
Jag hittade den här videon där man ser lite mer hur där ser ut. Berg av skräp är ju löjligt, det är kanske en dags arbete för två personer att rensa tomten om ens det.


Ok, var det bara jag som reagerade på biten med Matz Bolin? Att han tidigare ägt en del av fastigheten (ett tidigare arv) men överlät sin del till Esbjörn under förutsättning att han skulle få ärva hela fastigheten av honom. Varför gör man så? Låter otroligt märkligt!
 
Ok, var det bara jag som reagerade på biten med Matz Bolin? Att han tidigare ägt en del av fastigheten (ett tidigare arv) men överlät sin del till Esbjörn under förutsättning att han skulle få ärva hela fastigheten av honom. Varför gör man så? Låter otroligt märkligt!
Det låter ju dessutom tryggare att behålla sin del i fastigheten så är man säker på att den inte säljs i alla fall.
 
Ok, var det bara jag som reagerade på biten med Matz Bolin? Att han tidigare ägt en del av fastigheten (ett tidigare arv) men överlät sin del till Esbjörn under förutsättning att han skulle få ärva hela fastigheten av honom. Varför gör man så? Låter otroligt märkligt!
Fast jag tycker den biten är en privatsak som enbart angår dem inom släkten. Det som är av intresse här är hur en person som skall bestämma över andras väl och ve och styra landet agerar och då är det inte lika privat längre.
 
Jag kan gissa att det är en rimlig analys.

Men att begå politiskt självmord på vägen, och dessutom ta med sig sitt parti i avgrunden? Dåligt omdöme. Det får en inte ha som politiker, då väljer nog många bort partiet.
Fast där tror jag att man måste räkna in ett hot, det kom ju enligt uppgift direkt efter affären utan att Esbjörn ringde och sa att han ångrade sig.

Det är ju totalt politiskt och känslomässigt självmord att inte ge upp affären direkt om en äldre man ringer och säger att han ångrar och inte förstod och låter ledsen.

Eller alternativet en resonabel man ringer och säger att ojoj, min pappa/farbror är så ledsen han gjorde nog ett misstag, kan vi lösa det här?

Men det är kanske så att rent känslomässigt klarar man inte av samma sak inför en 40-50 + man som ringer och skriker otidigheter och hotar? (om det hänt så)

(Kanske säger så för att jag själv har extremt svårt att lägga mig platt för hotfulla människor och ge dem vad de vill ha på en silverbricka.)
 
Fast där tror jag att man måste räkna in ett hot, det kom ju enligt uppgift direkt efter affären utan att Esbjörn ringde och sa att han ångrade sig.

Det är ju totalt politiskt och känslomässigt självmord att inte ge upp affären direkt om en äldre man ringer och säger att han ångrar och inte förstod och låter ledsen.

Eller alternativet en resonabel man ringer och säger att ojoj, min pappa/farbror är så ledsen han gjorde nog ett misstag, kan vi lösa det här?

Men det är kanske så att rent känslomässigt klarar man inte av samma sak inför en 40-50 + man som ringer och skriker otidigheter och hotar? (om det hänt så)

(Kanske säger så för att jag själv har extremt svårt att lägga mig platt för hotfulla människor och ge dem vad de vill ha på en silverbricka.)

Men de hade ju bestämt ett möte efter det för att reda ut och då dök Esbjörn inte upp som de hade bestämt? Ebba beskriver ju att hon försökt få till samtal/möten och nu inte såg nån annan utväg än att lämna in en stämningsansökan. Esbjörn har ju fortfarande inte betalat tillbaka handpenningen.
 
Troligen inte.

Det är min tanke också. Varför då göra en sån sak? Ge bort sin del av en attraktiv fastighet (som man ärvt) för ett löfte (som inte håller juridiskt) att man ska få ärva den senare. Låter väldigt märkligt! Bättre att ha kvar sin del av fastigheten och sen hoppas på att få ärva resten alt. köpa loss resten från den som ärver den. Det låter mycket mer rimligt.
 
Ok, var det bara jag som reagerade på biten med Matz Bolin? Att han tidigare ägt en del av fastigheten (ett tidigare arv) men överlät sin del till Esbjörn under förutsättning att han skulle få ärva hela fastigheten av honom. Varför gör man så? Låter otroligt märkligt!

Det skedde 2007, fastighetsskatten avskaffades 2008... Att äga en fastighet är alltid en belastning...
 
Det är min tanke också. Varför då göra en sån sak? Ge bort sin del av en attraktiv fastighet (som man ärvt) för ett löfte (som inte håller juridiskt) att man ska få ärva den senare. Låter väldigt märkligt! Bättre att ha kvar sin del av fastigheten och sen hoppas på att få ärva resten alt. köpa loss resten från den som ärver den. Det låter mycket mer rimligt.
Jag tycker nog att det är ganska genomskinligt varför men som sagt, jag tycker det är en privatsak dem emellan.
 
Vad har du för belägg att säga att "få köpa till bank-värdering är i princip alltid att få köpa billigt."?
I området i fråga.
Och liknande områden.
Alltså inte alltid och överallt.

De mäklare som har värderat min fastighet när jag har velat höja lånen samt den bankman som har beviljat dessa lån. Dessa mäklare hör till samma område och min fastighet fungerar likadant.
Jag försökte dessutom köpa en gård där för många år sedan. Ägaren ville stycka av tomter för att vi skulle ha råd, men kommunen sade nej.

Är du bekant med Ebbas och Esbjörns område?
 
Jag kan inte förstå att det blivit så mycket besvär över det huset. Såå fint är det inte. Ser väldigt nergånget ut dessutom! Läget måste vara helt exceptionellt! Men så är jag inget fan av gamla trähus.
Det är ett mycket speciellt område.
Om man inte känner till det så är det svårt att förstå.
Men det går att jämföra med Vaxholm med omgivningar.
Om det t.ex. hade legat vid en sjö i Småland eller i Flen, så hade situationen varit helt annorlunda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp