Ebba Buschs fastighetsaffär (utbruten från Vad gör vi del CXXV)

Jag kan inte förstå att det blivit så mycket besvär över det huset. Såå fint är det inte. Ser väldigt nergånget ut dessutom! Läget måste vara helt exceptionellt! Men så är jag inget fan av gamla trähus.
Som sagt, gräddhylla. Med ett befintligt hus som går att "renovera" = säga "oj, så ruttet", riva till grunden, bygga ut maximalt, bygga attefallare, gräva pool, bygga dubbelgarage med lägenhet ovanpå till nannyn. Eller vad man nu vill göra.
 
Det är ett mycket speciellt område.
Om man inte känner till det så är det svårt att förstå.
Men det går att jämföra med Vaxholm med omgivningar.
Om det t.ex. hade legat vid en sjö i Småland eller i Flen, så hade situationen varit helt annorlunda.
Jag har inte fattat var det är, har väl inte orkat följa det så noga heller. Jag har ju bott i Uppsala så jag kan väl gissa lite, det finns ju som sagt inte särskilt mycket sjönära områden.
 
Jag kan inte förstå att det blivit så mycket besvär över det huset. Såå fint är det inte. Ser väldigt nergånget ut dessutom! Läget måste vara helt exceptionellt! Men så är jag inget fan av gamla trähus.
Ja det är det ju, i Uppsala är det inte lätt att se vatten. Du får cykla eller köra 30 minuter i vilken riktning det än gäller om du inte vill bada i Fyrisån och ofta även om du vill det.

Jag skulle inte vilja säga gräddhylla, eftersom det liksom i mina ögon kräver att det är bara rika som bor där eller att det är fiint. Men det är i alla fall väldigt sällsynt och extremt vackert.

Huset är ju också väldigt vackert onekligen.
 
Som sagt, gräddhylla. Med ett befintligt hus som går att "renovera" = säga "oj, så ruttet", riva till grunden, bygga ut maximalt, bygga attefallare, gräva pool, bygga dubbelgarage med lägenhet ovanpå till nannyn. Eller vad man nu vill göra.
Fast om man ser andra hus däromkring så har de just den där karaktären vad jag sett. Det är inte glassmäckvillor med pool o dubbelgarage :wtf:med inbyggd nanny som ligger där.

(Kan förstå om han drog öronen åt sig om han trodde det var det som skulle hända, kan förstå om han sålde lättare om han trodde hon skulle ta hand om det (om man såg intervjuerna). Även om det såklart är orimligt att tro att man kan kontrollera en köpare.)
 
Jag skulle inte vilja säga gräddhylla, eftersom det liksom i mina ögon kräver att det är bara rika som bor där eller att det är fiint. Men det är i alla fall väldigt sällsynt och extremt vackert.
Vad jag vet så är det bara rika som bor där.
Eller det var i alla fall så för 25 år sedan.
Då, för litet över 25 år sedan, så kostade en sekelskiftesvilla med renoveringsbehov dubbelt så mycket där som min gård med penlarläge till Stockholm gjorde.
 
Det är stor skillnad om man köper hus på vanligt sätt genom en mäklare som bjudit ut det till försäljning eller om man själv kontaktar en ägare och övertalar denne att sälja, i synnerhet när det som här är så stor skillnad mellan parterna. På en sidan en ung, välkänd och mycket erfaren och driven förhandlare som backas upp av andra personer och som är den drivande parten gentemot en gammal, ganska skröplig man utan stöd av andra. Jag tycker det är tydligt att det förhållandet utnyttjats i den här affären.

Hade det varit ett köp genom en mäklare där ägaren själv tagit initiativ till försäljning tror jag få skulle haft några synpunkter oavsett ägarens ålder.
Där har du en bra poäng :up:
 
Vad jag vet så är det bara rika som bor där.
Eller det var i alla fall så för 25 år sedan.
Då, för litet över 25 år sedan, så kostade en sekelskiftesvilla med renoveringsbehov dubbelt så mycket där som min gård med penlarläge till Stockholm gjorde.
Ok då har jag nog fel område i tankarna. Det jag tänker på bor då inte smäckrika i eftersom jag känner flera som bor där och kört igenom det ett flertal gånger och det är inga fula smäckvillor med dubbelgarage heller som sagt (som börjat sticka upp runt släktens sommarhus, gah). Utan vackra hus med äppelträd och karaktär. Men fullt begripligt att man väldigt väldigt gärna skulle vilja bo där.

Men nu ser jag att om det är hennes nuvarande adress det handlar om så är jag någon halvmil off i mina tankar och de ser på satellit onekligen lite smäckiga ut. Så ok, gräddhylla.
 
Senast ändrad:
Låter som att det oavsett är väldigt bra för alla parter att det går upp i rätten.

Då får de ju utreda allt, inklusive om Esbjörn utsatts för hot och om Ebba utsatts för hot.

Nu var jag helt inte på Ebbas sida från början, tycker ju illa om henne. Men om någon verkligen hotade henne så kan jag förstå om hon blev envis även om hon skulle gett sig omedelbart utan ett hot. Det är avskyvärt att bli hotad och vissa har svårt att vika sig för hot även om de skulle vikit sig för allting annat.
Nu har jag missat något, har hon blivit hotad?
 
Man kan gå in på booli.se och kolla vad husen sålts för och 3,9 miljoner är alldeles orimligt lågt om man ser till vad andra objekt med strandtomt sålts för.
 
Nu har jag missat något, har hon blivit hotad?
Ja det var ju hennes argument. (jag var helt ointresserad av det hela men mamma började envisas med att se en intervju angående hennes Facebookinlägg så jag läste det.) Det står att hon blev uppringd av en extremt aggressiv man (som jag uppfattade att hon inte haft kontakt med tidigare och som inte var säljaren) dagen efter kontraktet tecknades som var otidig och hotade att förstöra hennes karriär och parti om hon inte drog sig ur affären. Det kan såklart vara en lögn men om det är så så förstår jag om man sätter ned alla fyra hovarna och blir envis.
 
Ok, var det bara jag som reagerade på biten med Matz Bolin? Att han tidigare ägt en del av fastigheten (ett tidigare arv) men överlät sin del till Esbjörn under förutsättning att han skulle få ärva hela fastigheten av honom. Varför gör man så? Låter otroligt märkligt!
Nu skriver jag ur personlig synpunkt men jag kan se ett sätt detta har kommit till på. Man vill gärna ha sin ägodel och vill gärna bo där. Men då det bor redan en äldre person där så kan man inte flytta in. Men samtidigt har man inte råd att betala skatt (min återbärning varje år äts upp av den summan) på ens del. Och så kommer man då överens om att den äldre får ens del så att de får bo där livet ut och man får istället flytta in där senare.
Jag förstår den synpunkten faktiskt då jag sitter lite i samma sits. Huruvida det är juridiskt korrekt vet jag inte men det går nog att skriva ett kontrakt.
 
Det är stora och vackra sekelskiftesvillor.
Alltså från förra sekelskiftet 1800-1900.
Byggrestriktionerna är mycket hårda.
Glaspalats är nog inte tillåtet alls.
Jo precis, med äppelträd och älskade trädgårdar och lite halvklippt gräs/äng känsla och så. Inte gröna gräsfält med pool. Men nu såg jag på satteliten just de gröna gräsöknarna med pool och insåg att jag hade fel, var en halvmil fel.
 
Ja det var ju hennes argument. (jag var helt ointresserad av det hela men mamma började envisas med att se en intervju angående hennes Facebookinlägg så jag läste det.) Det står att hon blev uppringd av en extremt aggressiv man (som jag uppfattade att hon inte haft kontakt med tidigare och som inte var säljaren) dagen efter kontraktet tecknades som var otidig och hotade att förstöra hennes karriär och parti om hon inte drog sig ur affären. Det kan såklart vara en lögn men om det är så så förstår jag om man sätter ned alla fyra hovarna och blir envis.

Det kan jag också förstå. Jag hade nog också blivit rätt tjurig efter ett sånt samtal. Då får man ju tänka på att hon är poltiker, hon är van vid tuffa diskussioner och har nog en del skinn på näsan. Att ge sig på henne och försöka skrämma henne till att backa är nog det sista man ska göra om man vill få som man vill.
 
Det kan såklart vara en lögn men om det är så så förstår jag om man sätter ned alla fyra hovarna och blir envis.
Men att reagera så är absolut förödande för en makthavare.
Och det är där som det går så fel.

Nu så har Ebba blivit en tjurig 5-åring och det fungerar inte när man är Partiledare och Riksdagsledamot.
På den positionen vill man ha vuxna människor.
 
Nu skriver jag ur personlig synpunkt men jag kan se ett sätt detta har kommit till på. Man vill gärna ha sin ägodel och vill gärna bo där. Men då det bor redan en äldre person där så kan man inte flytta in. Men samtidigt har man inte råd att betala skatt (min återbärning varje år äts upp av den summan) på ens del. Och så kommer man då överens om att den äldre får ens del så att de får bo där livet ut och man får istället flytta in där senare.
Jag förstår den synpunkten faktiskt då jag sitter lite i samma sits. Huruvida det är juridiskt korrekt vet jag inte men det går nog att skriva ett kontrakt.

Fast om jag förstår det rätt så bor inte Esbjörn där längre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp