Juridiskt är ett löfte om att få köpa eller få eller få ärva en fastighet inte giltigt. Så själv är jag ganska skeptisk till denna släkting till Esbjörn, alltså skeptisk till släktingens historia. Har han gjort detta, dvs skänt hans del av fastigheten för ett antal år sen till Esbjörn mot löfte om att få ärva hela fastigheten, så har både han och Esbjörn gjort något klantingt. Släktingen för att det inte är juridiskt giltigt, och Esbjörn för att han då moraliskt inte bör sälja men utan att egentligen få något för det. Esbjörn kan ju behöva pengarna en försäljning kan inbringa så att ge ett löfte om arv, dvs ett löfte om att inte sälja, är för mig helt absurt och kan sätta Esbjörn i en mkt svår sitts. Visst släktingen kanske inte hade råd med fastighetsskatten, men denna överenskommelsen mellan släktingen och Esbjörn, om den stämmer, tvingar ju Esbjörn att ha pengar för fastigheten utan möjlighet till försäljning om han ska agera moralisk rätt. Men som sagt, överenskommelse om framtida ägande av fastigheter är inte giltiga.
Nja, alltså jag är mkt tveksam till att den överenskommelsen mellan släktingen och Esbjörn är sann.