Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tini

Är det någon som har barn med dysleksi? Min son har det och jag skulle behöva höra andra i samma sits och om ni har tips på bra dataprogram och andra hjälpmedel.
Just nu känner man sig ensam och förvirrad, alla har hört talas om det men ingen vet någon hjälp
 
Sv: Dysleksi

Jag har dysleksi, tyvärr så fick jag inte så mycket hjälp när jag var liten, men något som hjälp mej är att jag har läst mycket böcker, kankse svårt att motivera ett barn till det som inte är intreserad.
sen jag blev intrersead av internett och skicka sms på moblien så tycker jag själv att jag utvecklas ännu mer..

Något som var/är jobbigt för mej är när jag frågar hur något stavas och dom svarar "som det låter" det känns väldigt kränkande för mej, eller när man fick tillbaka en inlämad läxa som var full av röda understrukningar, eller min engelska lärar som sa högt in för klassen du hade fått högsta betyg i engelska om du bara hade kunnat stava, nu får du bara godkänt,

se till att han får extra hjälp i skolan eller om du kan få hjälp hemma någon gång i veckan. Se till att lärarna vet om problemet och prata med dom, om hurdu och din son vill saker ska skötas... för man skäms och känner sig dum....eller jag jorde/gör det i allafalll

inte så mycket till hjälp men lite tankar och så iallafall, jag önskar er båda lycka till
 
Sv: Dysleksi

Jag har dyslexi.
Och jag har blivit mycket hjälp av alla de ramsor och regler som jag fick lära mig i skolan.
Jag skall se om jag kan hitta ramsorna någonstans
Jag tänkte att skänka dem till skolan där min son går också, så jag skall ändå leta efter dem.
Men det kan ta någon vecka eller två.

Jag anväder några tekniker också.
Som ny rad vid varje mening.
Och så sätter jag bindestreck mellan alla sammansatt ord.
Så i min text står det först binde-streck innan jag tar bort det och skickar in-lägget.

Stavningskontroll är också fantastiskt.
Den rättar snällt stavningen hur många gånger som helst utan att förlora tålamodet eller förödmjuka mig.

Hur gammal är din son?
Det finns en bra pedagogisk serie dataspel som mina barn har tyckt mycket om.
Lek och Lär - Första klass t.ex.
http://www.levande.se/o.o.i.s/353
länk till serien.
 
Sv: Dysleksi

Tack snälla för svaren, det känns skönt att bara veta att man inte är ensam. Skolan vet om det men gör tyvärr inte så mycket. Han har fått 15 min extra läsning i veckan1 Det är allt.
Största problemet är som du skrev, hans känsla av att vara dum. Han slår sig ofta själv i huvudet med handen och säger - Jag är helt dum i huvudet, jag kan ju ingenting och som mamma skär det i hjärtat. Jag vill så gärna hjälpa honom och kunna öka hans självförtroende men ingenting tycks hjälpa. Han är jätteduktig på allmänbildande frågor men det tycks han inte se. Han blir mer och mer för sig själv och undviker mer och mer sina gamla kompisar. Jag känner mig så hjälplös. Han fick gå om en klass för han inte hängde med bara på grund av läsningen. För övrigt är han en snäll, tyst och lugnt grabb på snart 12 år.
 
Sv: Dysleksi

Både jag och min äldsta dotter har dyslexi. Du ska kräva att din son får mycket mer hjälp i skolan, dels behöver han få sitta i lugn och ro när han läser osv, nära till någon som kan svara och hjälpa han. Han har rätt till sådan hjälp. Att läsa mycket är bra, framför allt att läsa tillsammans med någon vuxen, skriva i word med stavningskontrollen påslagen mm. Du måste bråka med skolan /kommunen man måste vara besvärlig som förälder i dagens läge. Har han blivt diagnostiserad som dyslektiker? Om inte kräv att han ska genomgå det för då finns det klara bevis och det kan inte skolan klara sig undan med bara 15 min extra läsning/vecka.

Det du kan göra själv är att testa olika studietekniker och att läsa med och för din son. Alla är inte lika, den studieteknik som passar för mig kanske inte passar för din son, utan försök hitta en egen teknik som underlättar för han. Och prata med specialpedagogen som någon annan har föreslagit här. Lycka till.

MVH Ann
 
Sv: Dysleksi

har arbetat med barn med dyselxi, min mamma har grav dyslexi. PMa gärna om det är något du vill veta. :)

Dyslexi är väldigt individuellt så hjälpmedlen ska vara individuellt utformade, som någon annan sa, ta kontakt med specialpedagogen på din sons skola.

Lycka till :)
 
Sv: Dysleksi

Det är jobbigt men ställ krav och ge dig aldrig, tjata, tjata hela tiden.
Min äldste son har läs och skrivsvårigheter och misstänktes ha dyslexi men det är inte det har de konstaterat.
Vi har så tur att vi har en lärare som specialutbildat sig på dyslexi. Googla på dyslexi du får många bra träffar, tex denna, http://www.ki.se/dyslexi/
Därifrån kan du säkert få hjälp. Min son fick det mycket lättare med läsningen sedan han kollats hos en speciell optiker som konstaterade att han hade ett synfel som inte upptäcks med vanlig undersökning. När han fick sina glasögon blev det lättare att läsa.
 
Sv: Dysleksi

Hejhej!

Jag har dyslexi, och fick diagnosen sista året på gymnasiet (-94), bättre sent än aldrig..
Mitt problem har aldrig varit synligt, dvs skrivsvårigheter. Mitt problem har varit läsförståelsen.

Under hela min skolgång har jag trott att jag är dum i huvudet som alltid fått läsa allt hundra gånger mer än kompisarna, och ändå inte fått godkänt på proven. Jag lyckades i alla fall gå igenom ekonomisk linje på gymnasiet med 3,5 i medel. Jag gick på en privatskola med goda ekonomiska resurser, så jag fick oerhört mycket hjälp när det väl uppdagades.

Därefter har jag, trots min dyxlexi, lyckats plocka hem över 100 universitetspoäng! Fortfarande får jag lägga ner mycket mycket tid, men jag har lärt mig att göra korta läxläsningspass (för koncentrationens skull) och framför allt accepterat att det är som det är. Att jag kan, men det tar lite längre tid.

Inte så mycket bra tips kanske, men lite hopp om att det går att plugga och lyckas även om man har dyslexi!!
 
Sv: Dysleksi

Min ena son har grav dyslexi och har klarat att gå naturvetarprogrammet på gymnasiet.Det som hjälpte min kille var den psykolog som utredde honom och som betonade att han var smart men han hade dyslexi och att han kunde bli vad han ville men nån jättebra skribent kanske han inte skulle bli.Detta att han verkligen talade om för min son att han inte var dum gjorde att hans självförtroende fick en kick, han har alltid pratat öppet om det.
Det som är viktigt är att bevaka hur skolan jobbar, att de tar hänsyn till dyslexin,skaffar fram band och/eller video som komplement till böcker. att han får muntliga prov osv.När betygen ska sättas i svenska ska det också tas hänsyn till att man har handikapp, ingen blind eller döv får IG för att det inte kan läsa vanlig text/ inte har hörförståelse.
Det här med rättstavningsprogram kan ställa till problem för vilket ord ska man välja av de föreslagna. Jag vet att det ska finnas ett företag i Göteborgstrakten som har olika datahjälpmedel bl.a för dyslektier kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.
Nu när min son är vuxen så känns det som det bästa hjälpmedlet har varit att höja självförtroendet att han är någon som är bra på en massa saker men tyvärr har dyslexi.
Det jag gjorde med som förälder var att jag informerade de nya klasskamraterna han fick när han började sjuan vom dyslexi. Hoppas det går bra för din pojk.
 
Sv: Dysleksi

Han har inte fått diagnosen Dysleksi ännu men specialpedagoger är inkopplade (efter mycket tjat) och han har gjort en del tester som visar att han är smart men saknar nästan all form av arbetsminne så han blir väldigt trött av att läsa ett kort stycke. När vi kom hem från sista testet sov han i flera timmar.
Tyvärr har han även utsats för en del mobbning men som tur är har skolan lyckats komma till rätta med det, i alla fall för tillfället.
 
Sv: Dysleksi

Nu hör jag inte hemma på detta forum men . gör ett lite tråd kap ändå :smirk:

Jag har grav dyskalkyli o dyslexi. När jag gick i trean fick jag diagnosen.

Det viktigaste är att han får en skriva glädje, låt sitta på datorn å skriva mkt. Och skit stavning när han visar det beröm in hållet i stället så kommer motvasionen å skriva glädjen fram .. Det som har räddat mig under alla år är mål medvetenhet .Och den har jag byggt upp av att få använda min fantasi å få skriva mkt själv.

Låt gärna din son träffa andra dyslektiker , på det sättet kan han få nya vänner å ha får reda på att han inte är ensam . !
 
Sv: Dysleksi

Tack snälla för svaren, det känns skönt att bara veta att man inte är ensam. Skolan vet om det men gör tyvärr inte så mycket. Han har fått 15 min extra läsning i veckan1 Det är allt.
Största problemet är som du skrev, hans känsla av att vara dum. Han slår sig ofta själv i huvudet med handen och säger - Jag är helt dum i huvudet, jag kan ju ingenting och som mamma skär det i hjärtat. Jag vill så gärna hjälpa honom och kunna öka hans självförtroende men ingenting tycks hjälpa. Han är jätteduktig på allmänbildande frågor men det tycks han inte se. Han blir mer och mer för sig själv och undviker mer och mer sina gamla kompisar. Jag känner mig så hjälplös. Han fick gå om en klass för han inte hängde med bara på grund av läsningen. För övrigt är han en snäll, tyst och lugnt grabb på snart 12 år.

15min? det är ju ingenting har han fått en ordentlig utredning av logoped? Vad säger de? :confused:
 
Sv: Dysleksi

De barn jag stöter på med läs och skrivsvårigheter har blivit hjälpta av att skriva mycket på dator, och med hjälp av stavningskontrollen hitta ev stavfel. Du kan dessutom kräva att prov, läxförhör mm som kräver skrivande genomförs muntligt. Hänsyn ska alltid tas i den skriftliga delen av skolarbetet om man har en utredd dyslexi. På t ex nationella prov bedöms dyslektiker efter lite speciella kriterier,
 
Sv: Dysleksi

Många dyslektiker känner sig hjälpta av alternativa sätt att "plugga in" saker. Vad tycker han själv hjälper honom att minnas saker bäst?

Exempelvis skulle han kunna ha en liten bandspelare/diktafon med sig i skolan och spela in lektionerna för att kunna repetera dem auditivt hemma.

Och så håller jag med om att du tyvärr måste vara en jobbig mamma och pusha för att få honom ordentligt utredd så du kan kräva hjälp från skolan.

Bewelinn-logopedstudent
 
Sv: Dysleksi

Min 5-åriga son har dyslexi, han är dessutom autistisk vilket försvårar det ytterligare. Det finns massor av hjälp att hämta. Störst hjälp får man vid kognitiv beteendeterapi, de är urduktiga på dyslexi.
 
Sv: Dysleksi

Ligg på skolan. (Dvs rektor). De flesta lärare blir jätteglada över aktiva föräldrar. De vill nämligen samma sak som föräldrarna och om det är fler som kräver är det troligare att någon lyssnar!
 
Sv: Dysleksi

Ligg på skolan. (Dvs rektor). De flesta lärare blir jätteglada över aktiva föräldrar. De vill nämligen samma sak som föräldrarna och om det är fler som kräver är det troligare att någon lyssnar!

Du har så rätt i det du säger.... ofta händer det ingenting förrän föräldrarna ligger på hos rektor....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 437
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: Tilly_85
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 079
Senast: Anna
·
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp