Dyrt med lösdrift?

Sv: Dyrt med lösdrift?

Hör många som tycker att stallägare tar ut fantasipriser för sina lösdrifter,att man inte ska betala mer än vad sin häst äter för,för stallägaren ska vara glad att få sina marker nedbetade! :o

Jag som står på lösdrift ser faktist hur mycket pengar och tid som lagts ner till att få det bra! Hallen har byggts,marken har dränerats,samt lags grus runt hallen för att det ska vara torrt. Polarband har satts upp runt så gott som hela hagen,värmebaljor för vatten,el har dragits så det finns lampor i hallen.

På vintern får man pulsa i snön för att försäkra sig om att hagen är hel,kan behöva skotta fram eltråden där det drivit igen,hästarna ska visiteras utomhus,även när det är -30 och storm. Om hagen går sönder sent på kvällen så lär den fixas NU,inte i morgon innan man släpper ut hästarna.

Många verkar tro att en stor häst äter runt 12 kg hö i lösdriften och på fri tillgång (såg det på en annan sida),och är inte villiga att betala så mycket mer än det.

I verkligheten så äts det garanterat mycket mer hö än så,jobbet och materialet kostar,skatt ska dras,och inte blir det nog många kronor kvar per häst tillslut ändå som stallägaren får i lön! Vilket många anser att stallägaren ska vara väldigt glad över ,för stallägaren gör ju inget för att tjäna dom pengarna ändå! :eek:

Ni som har egen lösdrift och hyr ut,har ni fått någon kommentar om att det är för dyrt? Ni som söker lösdrift,upplevde ni många ställen som dyra?

Gör man inte de flesta av de här sakerna då man har inackorderingar på stall också? håller dock med om att de käkar mer hö än man tror.

Sv: Dyrt med lösdrift?

Den enda egentliga skillnaden jag kan se på lösdrift och stall är just att den enskilda boxplatsen ersatts av ligghall + tillgång till sjukbox i övrigt varierar villkoren på liknade sätt som traditionell uppstallning och borde prissättas därefter.

Det är generellt sett billigare (alternativt mindre jobb med) att inkvartera hästar i lösdrift då åtgången av strö normalt är mindre och att man inte tar in och ut hästarna morgon och kväll, å andra sidan är det inte några större summor det rör sig om. Mockningen kan också bli mer rationell. I övrigt beror kostnaderna för lösdriften och även priset mest på lokala förhållanden.

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 185
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka