Dyrt med lösdrift?

Fibusen

Trådstartare
Hör många som tycker att stallägare tar ut fantasipriser för sina lösdrifter,att man inte ska betala mer än vad sin häst äter för,för stallägaren ska vara glad att få sina marker nedbetade! :o

Jag som står på lösdrift ser faktist hur mycket pengar och tid som lagts ner till att få det bra! Hallen har byggts,marken har dränerats,samt lags grus runt hallen för att det ska vara torrt. Polarband har satts upp runt så gott som hela hagen,värmebaljor för vatten,el har dragits så det finns lampor i hallen.

På vintern får man pulsa i snön för att försäkra sig om att hagen är hel,kan behöva skotta fram eltråden där det drivit igen,hästarna ska visiteras utomhus,även när det är -30 och storm. Om hagen går sönder sent på kvällen så lär den fixas NU,inte i morgon innan man släpper ut hästarna.

Många verkar tro att en stor häst äter runt 12 kg hö i lösdriften och på fri tillgång (såg det på en annan sida),och är inte villiga att betala så mycket mer än det.

I verkligheten så äts det garanterat mycket mer hö än så,jobbet och matrealet kostar,skatt ska dras,och inte blir det nog många kronor kvar per häst tillslut endå som stallägaren får i lön! Vilket många anser att stallägaren ska vara väldigt glad över ,för stallägaren gör ju inget för att tjäna dom pengarna endå! :eek:

Ni som har egen lösdrift och hyr ut,har ni fått någon komentar om att det är för dyrt? Ni som söker lösdrift,upplevde ni många ställen som dyra?

Sv: Dyrt med lösdrift?

Jadu det finns både dyra och billiga lösdrifter...

Många lösdrifter är INTE bra och inte anpassade för att vara lösdrifter utan helt enkelt en hage och ett skjul...
Det är då inte jag villig att betala dyra pengar för.

Tex där jag hade min häst förrut, där var det:
DÅLIGT staket med plaststolp som ramlade titt som tätt, elen gick inte fram ordentligt överallt och på sina ställen var tråden på tok för låg.
Dåligt utformad ligghall som dessutom blev väldigt fuktig och ströt blött.
Dålig tillgång till dyngsurt stall. Hästar som fick påtok för mkt mat.
I stort sett ingen belysning någonstans. Ingen thermobar eller liknande utan "jämt" fruset vatten.
Ingen sadelkammare så allting möglade där man blev förvisad att ha sina saker :(

Det är jag inte intresserad av att betala några större summor för.

Men när det är en bra lösdrift som där jag har min häst nu.
Rejält stor fin dränerad ligghall, ordentligt uppgrusat där det behövs.
Bra och rejält stängsel runtom hagarna.
Thermobar för isfritt vatten, begränsat med hö men fri tillgång på fin foderhalm.
Tillgång till stall och box vid behov, spolspilta och uppvärmd sadelkammare.
Torkskåp till blöta täcken mm
Klart det blir ett helt annat pris då, men då har ju stallägaren gjort dyra investeringar också som självklart ska betalas.

Man betalar för vad man får helt enkelt :)

Man måste nog skilja på äpplen och päron här. Lösdrift är en "uppstallningsform", det har inget direkt att göra med hagstorlek, hur man väljer att utfodra eller vilken service som ingår. Det du beskriver är förmodligen inte verklighet för många lösdrifter alls, utan variationen på storlek, stängsel, service och utfordring är enorm. Alla har heller inte en dedikerad box till lösdriften som folk kan använda hur som helst utan frigör en vid behov.

Jag tror nog att folk är villiga attbetala för en välskött lösdrift.

Sen är det stor skillnad på om ägaren producerar eget strö o foder samt vilken grad av service o kvalité på mark, staket, markberedning o ligghall.

De som har lättja som affärsmodell kollar bara till hästarna ngn gång o hästarna lever mer som i vilt tillstånd.

Skulle aldrig acceptera en hage med plaststolp som permanentstängsel.

Man ser ju vid besök om hästarna nyttjar ligghallen o hör om ägaren flyttar bort individer som inte kan samsas.

Sanningen är ju den att en riktigt skött lösdrift knappast blir billigare än vad en installning kostar, men många tror ju att det ska vara väldigt mycket billigare och så är det ju inte.

Visst finns det väldigt billiga ställen, men då pratar vi inte lösdrift utan förvaring av hästen och det skulle jag inte vara intresserad av.

Kan man som stallägare öht få det att räcka till lön? :D

Att hålla hästar i välskött lösdrift kostar mer än boxdrift vågar jag påstå!... Den halva av dygnet som hästarna står på box, den halvan går ju lösdriftshästarna ute o sliter på marken. Markskötsel kostar, man måste grusa upp lerhålor, dränera vid behov, betesputsa och slå sönder skitarna i vinterhagen. Ligghallarna skall vara ordentligt byggda och ordentligt skötta för att hästarna skall trivas och vilja använda dom. Man måste ändå ha sjukbox även om de går i lösdrift så kostnaden för boxar finns fortfarande. Vattnet behöver vara uppvärmt på vintern och vill man slippa bära dunkar/lägga ut slang så är det automatiska tråg som gäller. Och en lösdrift behöver vara flera hagar om man skall kunna sköta det med parasittryck, bete m.m. Eftersom det behöver vara rätt så stora hagar blir det oxå många km som skall röjas med röjsåg för att strömmen skall gå fram. Är man klok hästägare behöver man ha ordentliga staket som minskar skaderisker. Inget av ovanstående är billigt att hålla! Skall man dessutom köra med storbalar så behövs en traktor och en bra foderplats. Det man möjligtvis sparar in på är sitt eget arbete! Aldrig att jag skulle hålla på med in/utsläpp varje dag :angel:

Vi har lagt ut ett par hundra tusen på våran gård, för att den skall bli så bra att våra hästar kan leva gott i lösdriften och vi har bra möjligheter att sköta lösdriften och även faciliteter för att utrustningsförvaring och ridning skall fungera. Jag har i dagsläget bara plats för en inackorderad, min kompis(lösdriften rymmer 8 hästar men jag vill bara ha 4). Hon är dessutom så söt så hon förhandlade upp sin stallhyra för hon tyckte det var för billigt! Så jag får nu 1500:- inkl moms för hennes häst, inkl grovfoder/strö/fodringar/mockning/tillsyn. Men jag kan tänka mig att många tycker 1500:- är mycket för "bara lösdrift"....

Jag betalar 1500 + moms för min häst som går på lösdrift. Då har jag ingen boxplats, men allt foder, tillsyn och mockning av ligghallen ingår. När jag tidigare hyrde ut lösdriftsplatser tog jag 500 i kallhyra per häst, men då fick hästägarna själva sköta 1 fodring/dag, mocka själva osv. Ingen garanterad boxplats, men det fanns sjukbox självfallet.

Där jag har hästen nu tycker jag inte det är dyrt, jag skulle kunna ha henne på box för samma pengar, men då få sköta mockning osv själv och det intresserar inte mig.

Oj 1500kr ink moms och hon behöver inte arbeta? Utan bara komma ut och göra det roliga med sin häst?
Då vill jag också ha min häst hos dig!

Ja,jag betalar 1500:- (vitt) för min lösdriftsplats,och jag tycker inte alls att det är "svindyrt" som en del andra tyckte när det disskuterades lösdrift.

Som sagt,min stallägare sköter allt på lösdriften,förutom dom gånger dom är borta, brukar vara ett par nätter vid påsk,och en vecka efter jul. T.o.m träckprov och ev avmaskning. Fri tillgång på hö,vilket kan innebära att hästen faktist kan äta upp hela 1500:- månaden.

Många verkar tro att det ska vara så gott som gratis att ha hästen på lösdrift!

Oj 1500kr ink moms och hon behöver inte arbeta? Utan bara komma ut och göra det roliga med sin häst?
Då vill jag också ha min häst hos dig!

Hon måste inte, men hon gör det. Hon mockar nästan oftare än vad jag gör :angel: För en gångs skull när man har affärer med kompisar så går det här helt fantastiskt bra, de(mor o dotter) är med o fixar o donar med allt! Men tekniskt sett så ja, de kan bara komma ut o göra det roliga med sin häst ;) Men det avtalet kanske borde omarbetas då om det skulle bli fler en gång i framtiden?

Hon måste inte, men hon gör det. Hon mockar nästan oftare än vad jag gör :angel: För en gångs skull när man har affärer med kompisar så går det här helt fantastiskt bra, de(mor o dotter) är med o fixar o donar med allt! Men tekniskt sett så ja, de kan bara komma ut o göra det roliga med sin häst ;) Men det avtalet kanske borde omarbetas då om det skulle bli fler en gång i framtiden?

Det är bra :) Men det är ju roligare att hjälpa till när man inte behöver än när man måste...
Men ibland vore det skönt att bara behöva bry sig om sin häst och ingenting annat...
Eller bara ha en totalt hästfri dag...

Jag har lyxlösdrift i mina ögon!
En stor lada med betongbotten underst, sen grusad spånad och sen halm. Två ingångar och betongplatta i öppningarna = ingen lera.
Flera fodringsplatser, krubbor och vattenkar utspridda. Stor hage som är uppdelad som dräneras efter behov.
Har full flock där på 8 hästar + 1 föl och betalar 7000 kr i hallhyra och då ingår fodringar, underhåll och omhalmning av lösdriften.
Det är vitt. Det som tillkommer är fodret! Och då går de på fri tillgång så körs in balvis.

(kl)

1500kr är väl inte dyrt.....

Jag betalade 1800 lr om det var 2000 kr när min häst stod på lösdrift. Det var en fin lösdrift, dock ej fri tillgång på foder men alla betalade samma pris tror jag. Det fanns ett nytt stall med tre boxar och sadelkammare, samt ridbana.
Vi som stod där fick alla hjälpas åt med mockning och vissa emfodringar.
Det tyckte inte jag var dyrt. Jag betalade mer än det dubbla för uteboxen min häst hade efter att han flyttat från lösdriften.

Har för mej att jag räknade ut att min häst skulle kosta ca 1600-1800 kr att bara hålla med strö och foder+lite elförbrukning/månad.

Enda någorlunda välordnade lösdriften jag känner till häromkring kostar 2500:-/månad... Vet faktiskt inte om jag tycker det är dyrt eller inte. Förväntar mig väl kanske inte att det ska vara billigare med lösdrift, det man tänker på är väl i första hand att det blir mindre jobb och att hästarna mår bra av det.

Sanningen är ju den att en riktigt skött lösdrift knappast blir billigare än vad en installning kostar, men många tror ju att det ska vara väldigt mycket billigare och så är det ju inte.

Visst finns det väldigt billiga ställen, men då pratar vi inte lösdrift utan förvaring av hästen och det skulle jag inte vara intresserad av.

:bow::bow::bow:

Om folk inte vill betala för jobbet det innebär att sköta och underhålla en bra lösdrift kan de ju fixa en själva.

"Tacksam för att få marken betad" stämmer ju in om man har avtal med en markägare och själv står för staket, ligghallar, underhåll och skötsel. Inte om man ställer sin häst i en befintlig anläggning...

1500:- /mån inkl moms kan knappast vara många kronor plus för stallägaren. Jag skulle gå back på att ha en häst till här för det priset, med tanke på ökat slitage på marker osv.

/Migo

Senast ändrad:

Hej!

Jag står på lösdrift med min häst (ok HON står på lösdriften eller i kanske??).

Jag betalar 900 kr, vilket är typ ingenting, MEN vi står i ett helkollektiv, vilket innebär att 900/månad är bara vatten, hage och byggnader. Ridbana finns också.

Foder, strö, skötsel, allt det där andra, läggs på de 900, så det blir inte billigt. Jag tror det ligger nånstans runt 2500/månad (ska räkna ihop det nu i början av oktober när jag stått där ett år) och då måste vi hjälpa till med allt runt stallet. Vi får laga, fixa, kratta, köpa grejor, byta grejor.. Ja, allt. Vill vi ha varmvattentunnor i hagen får vi köpa det för egna pengar osv.

Så 2500 är inte alls en orimlig summa skulle jag säja, 1500- då tror jag stallägaren går back.

/Lavinia

Jag har stått på två olika lösdrifter på två olika orter som i stort sett var ganska likvärdiga med riktigt stora hagar och fri tillgång på hösilage. Det ena var väl anpassad ligghall till storhäst medan det andra kanske inte var så välanpassat till just storhäst och skjulet användes mest till toalett. På båda stallen har vattenpåfyllning ingått. Det ena ingick tillsyn och utfodring av kraftfoder 1 g/dag (kraftfodret ingick ej). Detta stall hade inte någon padock eller ridhus och heller ingen box i stallet för lösdriftarna (vilket jag tom tror är ett krav på? En box per 5 utegående hästar eller något sånt?). Det andra där tillsyn inte ingick hade box i stallet och även ridhus som ingick.

Båda var....SVINBILLIGA!!! 1000 kr per månad kostade det i båda stallen inkl allt jag räknat upp. Och jag räknade snabbt ut i båda stallen att det täcker ju inte ens vad alla hästar äter...Min var dessutom dräktig och åt som en häst (?!! ;) )

Jag är inte sen att påpeka detta utan frågar hur i helskotta de går runt på det och säger "höj hyran!" Och det gjordes också, dock efter min flytt därifrån ;). I stall nr 1. I stall nr 2 har de insett att de gått så mycket back på lösdrifterna att de inte kommer ha inhyrda där, bara i stallet.

Jag har mina hästar i ett stort fint stall och till ett mycket bra pris enligt mig.

Detta ingår:

* Box
* Fodringar morgon och lunch på vardagar
* Utsläpp på vardagar och då lägger dom på täcke om så behövs
* Strö (1 spånbal/vecka)
* 6kg hö/dag för ponny och 10kg hö/dag för häst. Sedan är det 3:-/kg.
* Egen hage (om man vill) annars dela med annan häst i större hage
* Uppvärmd sadelkammare
* Vattenslang utanför varje box så man inte behöver bära vattnet.

Pris: 2250:-/mån (Ponny) och 2450:-/mån (Häst)

eller

* Stor, fin lösdrift. Ligghallen är på 250 kvadratmeter och tillhörande hage är på ca 3 hektar
* Daglig tillsyn (vardagar)
* Fri tillgång på hö
* Halmströ i ligghallen
* Plats för skåp/garderob
* Vattenkopp i ligghallen

Pris: 1895-2095:-/mån

Ingår i båda:

* Fikarum och WC med dusch och tvättmaskin.
* Ridhus och ridbana med ordentlig hinderpark

Box: Dom inackorderad delar på kvällar och helger när det gäller fodringar. Och delar på utsläppet på helgerna och då lägger man på täcke om det behövs.

Vad tycker ni om priserna?

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 185
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka