Dyra kurser / Prisskillnader

Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Aha , tack! Jag läste aldrig länken utan svarade först på att deltagarna får betalt , alltså ryttarna. Men det får dom inte.

Arn-Gubben :rofl: så gammal är han väl ändå inte? Förövrigt son till en av ryttarna som kommer rida.
Skall nog fundera på att åka dit och kolla, kan ju vara värt när man har så nära för omväxlingsskull.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Nej, jag vet, men jag kunde inte komma på namnet just då och orkade inte själv läsa min länk igen :o :p Insåg att gubben var lite fel men kom inte på något bättre :D

Vi kan ha buketräff tycker jag :idea: Jag och tralala är redan anmälda :banana:
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

800 spänn tar Bent för fotfolk för en kurs som jag nyss läste om och det är exklusive mat och kaffe.

Kursbeskrivning:

Som fotdeltagare får du ta del av Bents enorma kunnade om hästens rörelsemekanik, formgivning samt hur man bäst bygger upp sin häst. Du får på bekvämt avstånd följa 8 olika ekipage genom tre olika pass, samt ca 4,5 timmars teori.

Bekvämt avstånd :rofl::rofl:
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

800 spänn tar Bent för fotfolk för en kurs som jag nyss läste om och det är exklusive mat och kaffe.

Kursbeskrivning:

Som fotdeltagare får du ta del av Bents enorma kunnade om hästens rörelsemekanik, formgivning samt hur man bäst bygger upp sin häst. Du får på bekvämt avstånd följa 8 olika ekipage genom tre olika pass, samt ca 4,5 timmars teori.

Bekvämt avstånd :rofl::rofl:

njae hehe inte... :angel:

450 kr har heldag med PW kostat, det räcker kan jag tycka!
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

800 spänn tar Bent för fotfolk för en kurs som jag nyss läste om och det är exklusive mat och kaffe.

Det är inte Bent som tar 800, det är kursarrangören.
Normalt är att ryttarna ska "bära" instruktörskostnaderna, men det deltagarna till fots betalar går till arrangören.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Det är inte Bent som tar 800, det är kursarrangören.
Normalt är att ryttarna ska "bära" instruktörskostnaderna, men det deltagarna till fots betalar går till arrangören.

Jaja men oavsett så KOSTAR det 800 spänn.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Visst är det mycket pengar, och man bör nog ha kommit en bit på vägen för att få någon behållning av en sådan kurs.

Men, man är trots allt deltagare till fots under två dagar, och är med på både teorilektionerna, lunchuppehållen och i diskussionerna i pauserna mellan ekipagen.
Som jämförelse kan jag nämna att jag betalade 300 kronor för att sitta som åskådare en dag, tyst som en mus på läktaren, på en clinic för en välkänd portugis. Vi åskådare fick inte ens ställa frågor till instruktören mellan de olika ekipagen.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja, jag håller med. AR-kurserna är sanslöst dyra, men värda varenda krona:-) Jag betalar 1.500 kr för 2 ggr 30 min. Blir kusen trött i huvudet kan det bli kortare.. Lunch o kaffe ingår. Den jag tränar för är helt outstanding som pedagog och både jag och mina båda hästar (önskar jag hade råd med den tredje också) går framåt för varje träningstillfälle. Varenda lektion är harmonisk. Självklart blir det inte så ofta. Ca 3 ggr per termin, men det räcker för att vi stadigt tar oss framåt i utvecklingen . Jag är inte en enögd AR-ryttare utan tränar och tävlar mina hästar i en helt annan diciplin. Och jag har tränat för åtskilliga andra tränare inom olika dicipliner. Men efter alla dessa har jag märkt att mina hästar blir mjukare, starkare och gladare av AR. Och jag själv blir bättre som ryttare. Rätt väl använda pengar!
 
För en helgkurs (2 dagar) betalar jag 500:- som fotfolk och 2200 som ekipage.
Då är det exklusive mat, boxplats osv.

Jag har aldrig råd att rida på kurserna då jag pluggar och bara får studiemedel från csn.
Ser i stjärnorna efter dem.. :(

+ i kanten till ofantligt bra kurser dock. Lär mig otroligt mycket av att bara se på och vara med på teorin med. :bow:
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men om man nu skulle leva i en utopi där man slipper bli påverkad av ovanstående och bara själv får önska ett pris så önskar jag att det helst skulle vara max 400kr/lektion (halvtimmeslektioner) för riktigt BRA tränare, och max 200kr/lektion för de som inte är på samma nivå.

Ja OK utopi. Men tränarna ska ju leva på sitt jobb också. Och var lägger du gränsen för vad som är bra resp mindre bra?
Tränare som själv presterat på tävling? Tränare vars elever presterat???
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Vi som rider akademiskt struntar fullständigt i om våra tränare presterat något på tävling.
För mig är det viktigt att personkemin stämmer och att tränaren kan läsa av både mig och hästen, samt att vi får konkreta uppgifter som vi kan jobba med. Att tränaren skulle ha andra elever som är "framgångsrika" spelar ingen roll, det är jag och min häst som är det viktigaste.
Jag rider för tränare som är bra. De mindre bra har jag inget behov av att lägga pengar på.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Vi som rider akademiskt struntar fullständigt i om våra tränare presterat något på tävling.
För mig är det viktigt att personkemin stämmer och att tränaren kan läsa av både mig och hästen, samt att vi får konkreta uppgifter som vi kan jobba med. Att tränaren skulle ha andra elever som är "framgångsrika" spelar ingen roll, det är jag och min häst som är det viktigaste.
Jag rider för tränare som är bra. De mindre bra har jag inget behov av att lägga pengar på.

Nej, jag har förstått det och tycker själv att en bra tränare är en tränare som får mig att bli bättre på att rida och som kan hjälpa mig att utveckla mig och hästen. Det var ju inte heller du som fick frågan...;)
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja OK utopi. Men tränarna ska ju leva på sitt jobb också. Och var lägger du gränsen för vad som är bra resp mindre bra?
Tränare som själv presterat på tävling? Tränare vars elever presterat???

Ja det finns såklart olika defenitioner, behöver inte vara merit- eller prestationsbaserat om en tränare är "bra" för en själv eller inte.

Det jag menar är att de som jobbar som tränare mer på hobbynivå och inte hunnit samla på sig så mycket tränarerfarenhet/erfarenhet av att träna olika hästar/ekipage, men kanske är riddare/väpnare själva och själva duktiga ryttare, eller tvärtom, att de inte har kommit så långt inom disciplinen själva men har mycket tränar-erfarenhet. Dessa skulle jag helst inte betala mer än 200kr/lektion att rida för. (men jag har full förståelse för att man sätter priset från andra hållet, vad tränaren behöver i ersättning, sen är det mitt val om jag väljer att rida för tränaren)

Variant två är tränare som både har kommit långt själva inom disciplinen (riddare då t ex inom AR) OCH har mycket erfarenhet av att träna ekipage och lägga upp kurser, är pedagogiskt erfarna och har hunnit lära sig många olika hästtyper och människor. Som är erkänt "bra", att alla mer eller mindre som rider för dessa upplever resultat. Helst skulle jag max betala 400kr/halvtimmeslektion även för dessa, men det är ju i en utopi-värld där man inte behöver ta hänsyn till att tränarna måste få en skälig ersättning. Kan tänka mig att betala bra mycket mer än det för en tränare som verkligen ger resultat!
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Fast det finns ju ingen chans i världen att någon tränare kan försörja sig på 200 kr per lektion. Då har vi inte ens börjat prata vitt, semester, restid med bilen eller anläggning mm.
Min vanliga tränare tar 450 vitt på hennes anläggning, jämför med en hantverkare som ofta tar 400 kr plus moms, å det är en sketen snickare. (Byggymnasium typ).
Ibland rider jag för en känd utländsk tränare och då lägger jag 3500 kr för 45 min x2 + 25 min + lunch och fika i tre dagar.
Priser under 400 kr i timmen är svarta eller välgörenhet.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Förstår inte riktigt varför folk kommenterar ens när jag klart och tydligt skrivit att det är i en utopi-värld där man inte behöver ta hänsyn till tränarna utan bara önsketänka vad jag själv skulle vilja att det kostar. ;)

Men, jag utgår ifrån att de flesta som tar 200kr/lektion (halvtimmeslektioner menar jag för övrigt) gör det mest som en hobbygrej (kanske svart :angel: eller tillräckligt många samtidigt för att gå plus).
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag har nog en satans tur, men jag betalar min suveräna tränare vitt 200 kr per lektion och då åker hon också hem till mig. Hur lång lektionen blir varierar beroende på vad vi gör och hur det går. Hon har visserligen inte långt att åka men väldigt bra är det. Nu är inte träningarna hennes huvudsyssla då hon är ET till yrket, men hon har mycket lektioner på många håll, även utanför länet.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Precis, och därmed var priserna satta med det resultatet som mål för min del! ;) (Att jämfört med nu inte behöva tänka på kostnaderna för träningar.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp