Dyra kurser / Prisskillnader

Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Då tycker jag rätt pris är en krona :).
----------
Vi lever dock i den verkliga värden och här råder marknadsekonomi. Tränare behöver också leva så det är bara att betala vad tränaren begär, försöka pruta eller välja någon annan om det finns.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja, jag vet inte vad som klassas som dyrt när det gäller "akademisk inriktning". Men iofs kan jag tänka mig att det beror på var man bor och hur långt tränaren får åka.

"Vår tränare" tar 850 kronor för två enskilda lektioner och teori, på endagskurs och då kommer denne från södra delen av Sverige och jag finns i Örebro. Och då har arrangören stått för både för och eftermiddagsfika, samt att vi har fått lunch för 50 kronor extra.

Som fotfolk på "våra kurser" där får man lägga sig i och fråga hur dumma frågor man vill, när man vill, så mkt man vill och vara i stort sett lika delaktig som ryttarna förutom att man själv inte rider. Då betalar man 50 kronor.

Jag tycker faktiskt inte att det är SÅÅÅÅ himla dyrt, när jag varit på fotclinics för både Lussan och Kyra K och glatt betalt 400 kronor och fått ha med egen stol och matsäck, samt att "frågor tar vi efteråt" (då har man oftast glömt vad man ville fråga om)... och det var 10 år sen... :D

Shit vad jobbigt om man är den som rider lektion då och blir avbruten av läktarryttare hela tiden :cool:
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men även om det kommer en fråga under tiden man rider så kan man ju fortsätta rida. Jag har aldrig upplevt att frågor från fotfolket skulle påverka min ridning negativt. Det är kanske väldigt individuellt också?
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Inte påverkar frågor ridningen, men undervisningen. Har man betalt dyra pengar för 30-45 minuter och halva tiden ägnas åt att besvara andras frågor, frågor man kanske hört svaret på 50 gånger innan så är det inte direkt väl investerade pengar.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

När jag ska träna vill jag att mina tränare babblar och är på mig oavbrutet.
Ska de svara på frågor och ha sig så missar jag undervisningstid.

Mina tränare har inte fotfolk av just det skälet. De vill ge sina elever full uppmärksamhet. Visst får folk kolla. Och frågar man får man väl svar.
Men de vill inte ta tid från eleverna till fotfolk.
Teori begränsas till ridande ekipage för att få bra kvalitet för alla. Och få med alla i diskussion.

Det tjänar de ju inte lika bra med pengar på. Spec iom att de tar betalt för teori i samma timpeng som en lektion.
Men de vill lära ut, hjälpa folk mer än få ihop så mkt pengar som möjligt. De vill kunna stå för kvalitet.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag kan bara hålla med, jag vill ha tränarens uppmärksamhet och det hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men faktiskt, tror jag att tränare är olika skillade på det där (eller har olika typer av pedagogik). Ofta upplever jag att det är de tränare som kan ge utrymme och ger få kommentarer som faktiskt lyckas spika de riktigt väsentliga sakerna och får det att sitta, för att skallen inte är överöst med en massa annat, och för att man får utrymme att känna in just det och inte tio andra grejer samtidigt.

Jag brukar prata om "papegojtränare" - tränare som upprepar sig hela tiden och då ger få uppgifter under ett pass men upprepar så man inte ska kunna smita undan. "Upp med blicken!" (t ex) Det kan vara jättebra, men den papegojrösten försvinner ju tyvärr ganska snabbt ur skallen så man skulle nog behöva rida för såna väldigt ofta för att hinna med att utvecklas. Eller nästa kategori som är så "med" och inne i ekipaget att man ser hur det kliar i fingrarna på dom att gå dit och ingripa, som är så snabb att påpeka rätt vs. fel att ryttaren inte har något direkt utrymme att prova sig fram och få göra fel, hitta känslan, tänka själv. Tror det är större risk då att man inte fattat så mycket i efterhand utan varit lite väl mycket marionett. Men så behöver det säkert inte alltid vara!
Tycker det är positivt om tränaren själv kan sätta sina gränser, inser att dom kanske inte klarar att hålla fokus på ekipaget om dom ska förklara eller svara på frågor.
Men min egen känsla är att jag faktiskt hellre har en sån tränare som råkar ge lite väl mycket space emellanåt, än en som är så "med" att det inte finns direkt något utrymme över till annat än direktiven.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Menar du att man kan bedöma tränarens kvalitet utifrån mängden instruktioner denne ger? Min tränare kan både låta instruktionerna hagla, ge mig tid för reflektion och "leka papegoja" allt utifrån situationen. Vissa saker behöver nötas in, andra gånger behöver man testa lite själv men ingen gång har jag behovet att tränaren fokuserar på någon annan. Behöver hästen en paus så brukar jag passa på att ställa frågor.

I min värld är det omöjligt att fokusera 100% på ekipaget och samtidigt svara på frågor, det är också väldigt troligt att frågor inte alltid kommer då det är mest lämpligt.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

IOM att ridning är någonting som förändras varje sekund så vill iaf jag vara på eleverna heeela tiden. På kort tid kan det låta: "känner du ytter fram glider ut där" "bättre" "neeej iiin" "nu sladdar rumpan ist" "bättre där" "nu glider du över på utsidan, sätt dig inåt" "lite mer energi" "styr bogen på linjen" etc. För att ryttaren i början ska hitta en känsla kan man behöva vara på dem konstant. Få har känslan i början. Den måste tränas in. Då behöver de hjälp där och då och få vara när det känns som det ska då det är rätt. Och hur de ska komma dit.

DÅ utvecklas ekipagen FORT. Men då måste man som tränare vara kapabel att se de små nyanserna och vara rapp nog i tanke till instruktion. Det är få tränare.
Givetvis måste man ta lite pauser för att ryttaren ska få vila hjärnan från info. Men då föredrar jag att göra det då ryttare eller häst behöver det. Inte för att någon frågar.

Det är få som är så duktiga att en liten instruktion är allt som behövs. Ens på msv nivå tex. Isf tycker nog jag man tränar på för lätt nivå.
Målet för mig som tränare är att utveckla ekipage. De ska ta rejäla kliv fram varje pass. Då måste lite press till.

Jag kör "här och nu"- instruktioner för att hitta känsla, förklarar kring uppkomst av övning och vad som sker biomekaniskt och psykiskt och varvar det med pauser för att ta in.
Så gör alla de bästa tränare jag vet. Dvs de som ger snabb utveckling och riktig lärdom.

Jag tycker det blir lite lidande kvalitet à la ridskola om man har fler ekipage eller fotfolk. Hur skicklig man än är på att hålla lektion. För man har bara en mun. Och den kan bara prata så fort. På en mening till fotfolk har ryttarens känsla ändrats 55 ggr. Och de flesta gjort ett gäng missar. Varav man kunnat ta itu med några iaf.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Inte påverkar frågor ridningen, men undervisningen. Har man betalt dyra pengar för 30-45 minuter och halva tiden ägnas åt att besvara andras frågor, frågor man kanske hört svaret på 50 gånger innan så är det inte direkt väl investerade pengar.
Ja om halva tiden skulle ägnas åt att besvara frågor skulle nog jag också bli påverkad. Det tror jag. Men så har det inte varit när jag varit på kurs. Det kommer någon enstaka fråga bara. Instruktören förklarar/pratar så att även fotfolket hänger med och det har inte alls stört undervisningen när jag ridit. Nu har jag bara varit på kurs för två olika instruktörer de senaste åren så det säger ju inget om hur alla är, men jag själv har inte upplevt något som helst problem med att fotfolket är involverade. När jag själv varit fotfolk känns det inte som om vi har stört undervisningen heller, men det är ju min upplevelse då och inte ryttarens. (Fast det är klart. Dessa ryttare fortsätter ju rida kurser för samma tränare med fotfolk på läktarplats och det skulle de nog inte göra om de tyckte det störde antar jag)
Var och en får ju träna på det sätt som passar. Om man tycker det stör att ha läktarfolk delaktiga så är det ju bättre att man rider en privat träning istället för att vara med på en sådan kurs.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Fast jag har varit fotfolk på en av dina tränares träningsdagar. (fast det är några år sedan nu. Det var en bra dag)
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja tränare är olika och vi som rider är ju också det. Man får hitta en som passar en själv. För mig funkar det bra med en tränare som kan involvera läktarfolket utan att tappa sitt fokus på mig. De vävs in i själva undervisningen. Tränarna måste ju också hitta ett sätt som fungerar för dem, precis som du beskriver. Blir det rörigt eller stör så är det nog bättre att de pratar med läktarfolken mellan ritterna istället. Det ska fungera för alla.
Till alla.
När jag rider kurser så är det mycket sällan det kommer frågor från läktarhåll under tiden någon rider. Fotfolket är med i undervisningen på det sätt att tränaren pratar och förklarar så att de hör, vet vad vi gör och varför. Frågor brukar komma desto mer under teoridelen istället. (visst svarar de om det kommer en fråga, men det är mycket sällan det händer)
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Har faktiskt varit med om någon enstaka gång då halva passet bestått av att prata med publiken. Just då passade det mig jättebra då det var nytt ställe och vi mest skulle hitta varandra, hitta kommunikationen, nackdelen var väl att jag slutade lyssna på snacket efter ett tag och blev lite väl inne i ridningen, men den tränaren lyckades kompensera genom att ge tillräckligt bra hjälp (mer hade jag inte kunnat hantera) den tid vi fick uppmärksamhet. :)
Att jag själv tycker det kan vara skönt att inte ha full uppmärksamhet hela tiden och få feedback hela tiden är ju när man vet att det inte kommer bli perfekt och man kanske behöver något steg att känna in, om tränaren då lägger pressen att det ska bli rätt i varje steg och varje sekund (för att man får feedback hela tiden) så kommer ju den pressen överföras till hur jag kommunicerar med hästen, att jag kommer ha mindre tålamod gentemot den. För vissa kanske det är bra, för mig betyder det att jag inte längre kan snacka med häststackarn på ett rättvist sätt. :P Olika vad man föredrar.

Jag har hellre lugn och ro när jag rider, men sen feedback emellan med "det här såg jag" och kanske "tänk på... till nästa försök", givetvis helt ok med kommentarer emellanåt som "på rätt väg!" eller "känner du att ...?" däremot har jag väldigt svårt med tränare som beter sig som att varje steg är livsviktigt.
Oavsett vilken typ av pedagogik man har kan man ju uttrycka det på olika sätt, så jag menar inte att något specifikt sätt generellt (för alla) är bättre, men däremot att en typ av pedagogik kan passa en ryttare eller ett ekipage bättre. Samt det motsatta då, att många kommentarer och att tränaren är "med" är ju knappast någon garanti för att denne har något vettigt att säga! ;)
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Maken är mer öppen för sånt. Och vill arrangören promt ha det så kunde han iaf förr gå med på det då det var fråga om kurser långväga bort. De kan man ju inte bjuda hem på specialundervisning/uppvisning liksom. ;)
Även lilla frun kan ibland gå med på sånt när det är långt bort clinicar hålls. Men de tycker inte riktigt om det. Även om båda mycket väl är kapabla att obeservera ekipage och prata med andra samtidigt.

Men jag gissar på att det var herrn du var och såg. Han är som sagt mer ok med sånt.

Vi ska ha clinic nu i v. Och jag frågade om vi skulle ta teorin öppen för alla på klubben. Men det tyckte fröken inte. Hon får hellre mer kvalitet och vill få alla delaktiga i diskussion så man verkligen får kvitto på att alla tagit in kunskapen ordentligt.
Så folk får gärna kolla på lektionerna. Men teorin hålls för ridande ekipage, ev även gamla elever som just nu inte har möjlighet att rida på just denna kurs.
Jag får ta med några av mina elever med iom att de iaf rider enligt samma lära och mina tränare vill göra mig den tjänsten.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Maken är mer öppen för sånt. Och vill arrangören promt ha det så kunde han iaf förr gå med på det då det var fråga om kurser långväga bort. De kan man ju inte bjuda hem på specialundervisning/uppvisning liksom. ;)
Ja det var mannen. Detta måste varit 05 eller 06, så det är ett tag sen. Men det var inte en massa frågor från läktarhåll under ridning. Han vände sig även till oss och förklarade under ritten. Frågor och mera detaljer kom emellan ekipagen.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Haha.. Vad duktig han var! Frun är ju si så där 10 000 ggr bättre pedagog. Hon är nog iofs den bästa pedagog jag mött. Men maken var ju vid start av lektionshållande eh.. bättre ryttare än han var på att lära ut. ;)
Idag har han blivit riktigt verbal jämfört med det. Och riktigt bra på att fundera över vad människor som inte är naturtalanger, som han själv, kan behöva höra. Han är väl idag som en vanlig tränare.
Men jag blir lite impad av att han redan då vände sig till åhörarna utan konkreta frågor. Duktig! Det kommer frugan bli glad av att höra. Hon har slitit med det där. :p
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ja han var inte alls dålig pedagog den gången i alla fall. En av eleverna hade aspergers och red för honom första gången. Väldigt ung var hon också. Även denna elev hanterade han mycket bra. (och det krävs ju lite då).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp