Dyra kurser / Prisskillnader

Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

1. Får ni åka långt till era kurser?

Där jag stod förut, fick jag gå 200 meter... respektive åka 1.5-2 mil en gång. Nu senast som fotfolk var det ungefär 1.2 mil...

2. Har ni långväga tränare ?

Som sagt, joo...

3. Hur långt är ni beredda att åka till en kurs?

Som fotfolk kan jag åka i stort sett över hela Sverige, då jag har en säng i varje stad tack vare stort kontaktnät via Internet. Men om jag ska ta tant häst med mig, så vill jag nog hålla mig inom en 5 milsgräns, eftersom jag då kör själv och ensam.


Rider, vad svarar du själv på dina frågor? Även om du inte rider/eller om du gör det... AR? Och vad får du/är du beredd att, betala.

Det kan ju vara intressant med en jämförelse, för att kanske dra igång en större snöboll än den du o jag har haft... :D .

Mvh

IngelaH


Jag tränar inte överhuvudtaget faktiskt och har inte gjort på flera år :p


Men med facit i hand så här i efterhand så skulle jag inte åka en meter och inte betala ens 100kronor för väldigt många tränare som jag har ridit för.

Annars för en del andra kan jag betala en väldigt massa pengar och åka väldigt väldigt långt.

Numer skulle det nog handla om något specifikt problem som skall lösas för att få mig att betala för en tränare eller åka till en tränare. Jag har helt enkelt inte råd och så länge hästen utvecklas åt rätt håll så är jag nöjd med det, på den nivån jag befinner mig är inte behovet så jättestort just nu känner jag.

Som fotfolk nja jag skulle isåfall hellre vilja åka tillsammans med andra som ett sällskap då skulle jag kunna åka ganska långt tex en helg , titta på träningar, äta god mat, dricka gott vin och ha en helhelg. Men bara över en dag nja då får det vara i närheten.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Det handlar väl om tillgång och efterfrågan, som allt annat. Det finns så få AR-tränare, barock-tränare etc att de kan ta mer betalt.

.

Men finns det verkligen så få i förhållande till antalet utövare? Kontra antalet utövare inom VD ?
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Man inser väl inte att man kan utvecklas mer pga egen okunskap. Utan tror att ridlärare/tränare är samma lika allihop bara de har utbildning. Så man tror att man själv eller hästen är på maxnivå i utveckling iom att man inte testat bättre tränare och inte vet mer.

Eller så tycker man att det är himla skoj och festligt på träningarna och betalar gärna för att ha kul. Man har inga direkta mål att utvecklas.

Alla är vi olika.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men varför gör man det? Var är poängen då? Jag rider iaf inte för någon oavsett vad jag betalar om jag inte får ut nått av det, då kan jag lika gärna rida utan tränare alls.

Ja jag håller med, förstår inte alls grejen med det :confused:

Sen att många i efterhand (inklusive mig själv) har slängt ut en väldigt massa pengar på klåpare för att man inte visste bättre är ju en sak för det visste man ju inte om då :p
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men det är ju lite exotiskt och annorlunda. Då kan man ta mer i betalt. Och det verkar iaf här i trakterna krylla av hippologer och c- och b-tränare med lite ont om jobb alt för låga löner.

Jag sitter i vår klubbs dressyrsektion och jobbar som bokare åt annan tränare utöver eget tränande. Och håller i mina tränares bokningar i vårt stall.
Det är rätt så enkelt att fylla kurser för de jag bokar åt. Samtliga icke helt vd.
Jag själv har heller inga prob med jobb. Jag är ju inte heller helt vd.
Dock presenterar jag de jag bokar för och mig själv som dressyr och inget annat. Vi använder oss inte av AR, klassiskt, barock eller annat. Tvärtom vill vi väl ur facken allihop.
Det är betydligt svårare att fylla en del andra kurser med VD-tränare. Det finns så många..

Jag har ju jobbat en del i andra städer. Där har ansvarig på plats på en del ställen velat kalla det AR(innan det trade-markades) för att dra mer folk. Det skulle tydligen vara skitpoppis.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag har ju jobbat en del i andra städer. Där har ansvarig på plats på en del ställen velat kalla det AR(innan det trade-markades) för att dra mer folk. Det skulle tydligen vara skitpoppis.

Min bekant bytte ut klassisk dressyr till klassisk ridkonst och fick mycket mer kunder och mycket mer betalt . Tom enklare nu att ha träningar för det finns inga elaka domare som kan tala om för eleverna att detta inte är bra :devil:

Nej men kan det vara så som du sa i ett tidigare inlägg att ridkonstmänniskor inte är lika snåla? Dom flesta behöver ju inte asa ut en massvis med pengar på tävlingar och uppstallning och hitten och ditten att dom har mer pengar att spendera på träning?
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Och har man åbäkat sig att hitta en alternativ ridstil är man oftast intresserad av att åbäka sig mer öht. Både att lägga mer tid och pengar. Samt åka längre etc.

Sen har ju många av de som valt att vara med för mina tränare haft rejäla prob med sina hästar. Fysiskt eller psykiskt..
Och man har testat många, många a-tränare etc. Men antingen har hästarna bara brakat sönder i fram trots det eller så har de dömt som ömöjliga att rida på pga lynnet på dem. Då betalar man gärna om man är fäst vid sin häst.
Nu tycker inte jag mina tränare är dyra. Men jag vet att en del andra tyckt det.

Och jag vet att fler som rider ren AR haft problem med sina hästar på olika sätt då de tidigare ridit VD. Så de är nog villiga att betala om de hittat ett sätt hästen håller för, psykiskt som fysiskt.
Och vissa vill höra mer om varför och hur. Det kan jag tycka man får höra lite mer om inom AR(även om jag inte är AR-ryttare eller pro-AR).
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men hur kan man som tränare vilja göra sämre ifrån sig? Slappa till sig liksom och låta eleverna rida sämre?

Nyfikenhet från min sida bara: Hur gammal är bekanta?
Jag upplever att vissa tränare har svårt att hålla gnistan att lära ut vid liv med fler år i branchen. De yngre är ibland hungrigare, som i alla yrken.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men hur kan man som tränare vilja göra sämre ifrån sig? Slappa till sig liksom och låta eleverna rida sämre?

Nyfikenhet från min sida bara: Hur gammal är bekanta?
Jag upplever att vissa tränare har svårt att hålla gnistan att lära ut vid liv med fler år i branchen. De yngre är ibland hungrigare, som i alla yrken.


I övre 30-årsåldern. Tja gör hon bra ifrån sig får hon ju inget betalt och mindre kunder :p

Nu har hon gått över till inte så avancerat utan mer slappestil. Det räcker och blir över för de nya elever som hon nu har, dom vill mest skritta på halvlånga tyglar och känna ben... Det är väl det som är skillnaden. Nu kan hon ta 500kronor för ca 40 minuter istället för 250kr för en timme. Helt sjukt :p
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Och jag vet att fler som rider ren AR haft problem med sina hästar på olika sätt då de tidigare ridit VD. Så de är nog villiga att betala om de hittat ett sätt hästen håller för, psykiskt som fysiskt.
Och vissa vill höra mer om varför och hur. Det kan jag tycka man får höra lite mer om inom AR(även om jag inte är AR-ryttare eller pro-AR).

Jo som sagt här kommer väl skrittandet in och joggtempot , fart dödar det vet ju alla och det ställer enormt mycket större krav på allt att rida framåt och alla ryttare klarar ju inte det, de flesta VD-ryttare jag känner skulle aldrig betala 500 spänn för att skritta och jogga utan dom ska rida skritt - trav- galopp och rörelser för det hör till oavsett om dom reder ut det eller ej.

Sen finns det dom som vet hur viktigt det är med grundarbete men dom är ju på en betydligt högre nivå än de VD-ryttare jag tänker på ovan.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag vet inte om jag valde rätt ord med trade-mark. Men jag tror det. Jag är galet trött och snurrig.
Det är iaf som jag fattat det Bents varumärke. Och han har nu satt stopp för att folk som inte ridit upp för honom lär ut Akademisk ridkonst. Man bör väl också vara aktiv riddare/väpnare.

Hur det gått till rent lagligt vet jag inte.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Vi kan också få börja i lite larvigt tempo och lägre energi (dock inte så lågt att hästen inte förmår hålla ihop eller gå fram). Nu pratar jag alltså inridna hästar. Men inga mellangångarter eller mer tills vi kan styra var energin tar vägen. Inga sladdande kroppsdelar och inget lutande. När hästen kan gå avspänd och lösgjord så läggs energi in och det blir arbete. Det brukar inte ta så väldans många pass ens för mediokra ryttare.

Problemet jag ser med många AR-tränare är att man nöjer sig med lite. Jag skulle vilja se att man uträttar mer innan man får bra och nöjer sig. Så man tänjer på gränserna och verkligen utvecklas. Så man kan komma till just jobb och inte bara avslappning.

Det är lite där det skulle ta emot för mig att betala så mycket pengar. Om jag ska betala så mycket ska jag fan i mig lära mig mycket.
Nu är jag en extremmotiverad person som överanalyserar och pressar mig själv in absurdum. Men de flesta är ju mer normala och behöver mer en spark i röven ibland. Man kan pressa folk lite som tränare utan att de känner sig förnedrade.
Många tränare, VD som AR, blir lite för jamsiga i rädsla för att förlora kunder. De skriker bara bra hela tiden. Alt ser inte till att problemen faktiskt tas igenom helt. Man tar igenom lite halvt för att inte riskera trötta ut eleven psykiskt eller fysiskt och då göra den less och förlora en kund.

Personligen upplever jag att många faktiskt uppskattar att man pushat dem lite mer än de trodde de kunde. För de blir så stolta och glada över framstegen.
Men sen finns det ett till läger som bara vill ha mysigt och trevligt när de rider. De vill bara höra bra och tål inte kritik, ens levererad trevligt i komb med beröm. De kommer söka sig till de som jamsar, AR eller konflikträdd VD-tränare. Och betala för att få det de vill.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Som fotfolk nja jag skulle isåfall hellre vilja åka tillsammans med andra som ett sällskap då skulle jag kunna åka ganska långt tex en helg , titta på träningar, äta god mat, dricka gott vin och ha en helhelg. Men bara över en dag nja då får det vara i närheten.

*High Five*

Jag saknar mina dressyrweekendar på Frötuna-Fellingsbro, med förra ägaren...

Där var det enskilda ridlektioner på välutbildade hästar, man lärde sig lika mkt uppsuttet som på läktaren. Åt god mat, som instruktörens fru lagade och på kvällarna var det dusch, bastu, god mat och ett par glas gott vin, kaffe och nån kaka vid öppna spisen, som nödvändigtvis inte var tänd.

Jag vet att det finns flera på rid- och dressyrforumet, som vet vem jag talar om, eftersom vi varit där tillsammans :love:.

De flyttade verksamheten och jag vet inte om de håller på längre. Det var länge tal om att han skulle avveckla. Men jag undrar om han klarar det. :D
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag betalar 300 kr för ca 40 min. Rider akademiskt, och då ingår att tränaren har kört till oss. Tycker inte det är farligt då jag tränar en gång i månaden bara, ger man det en gång i veckan som många kanske tränar blir det ju saftigt. Men så ofta skulle jag aldrig kunna tänka mig att träna, nästan så en gång i månaden är lite mycket :D
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

kl

har svårt att se hur nån ska kunna försörja sig som instruktör med lektionspris under 300 kr.... oavsett diciplin och filosofi
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

I övre 30-årsåldern. Tja gör hon bra ifrån sig får hon ju inget betalt och mindre kunder :p
Det låter väldigt underligt. En tränare som gör bra ifrån sig (att ekipagen går framåt/träningen ger resultat) brukar ju automatiskt få fler intresserade. Resultaten talar för sig själva. Om en tränare inte gör bra ifrån sig brukar ekipagen bli färre och färre. Det är ju inte så intressant att rida för en tränare som inte får resultat med eleverna och deras hästar.
Nu har hon gått över till inte så avancerat utan mer slappestil. Det räcker och blir över för de nya elever som hon nu har, dom vill mest skritta på halvlånga tyglar och känna ben...
:eek: Vad i hela friden är det för elever? Ja alla är ju olika, men jag skulle inte tumma på mitt sätt att undervisa för att någon elev vill ha det annorlunda. Då får de söka upp en annan tränare istället.
Nu kan hon ta 500kronor för ca 40 minuter istället för 250kr för en timme. Helt sjukt :p
Ja det låter verkligen sjukt. :crazy:
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jo som sagt här kommer väl skrittandet in och joggtempot , fart dödar det vet ju alla och det ställer enormt mycket större krav på allt att rida framåt och alla ryttare klarar ju inte det, de flesta VD-ryttare jag känner skulle aldrig betala 500 spänn för att skritta och jogga utan dom ska rida skritt - trav- galopp och rörelser för det hör till oavsett om dom reder ut det eller ej.
Jag skulle heller aldrig betala 500 spänn för att skritta och jogga oavsett vilken inriktning det är på tränaren. Men det är ju inte farten som är problemet för hästar som går sönder. Det är ju ridning i obalans. Många försöker ju bygga utan att det finns en grund först och då faller det ihop.
KL
Jag har varit på kurs idag och sett hästar av väldigt olika karaktär och med helt olika utbildsningsståndpunkter. En av ryttarna har ett halvblod som hon haft många år. Hon har tidigare ridit för många olika tränare inom olika inriktningar och bara haft problem. Hästen slog hårdknut på sig själv och ingen lyckades lösa upp detta förrän hon hittade två tränare som det fungerade med. Hästen har sedan dess blivit jättefin och man kan inte förstå att de haft sådana stora problem för några år sedan. Ryttaren framhöll idag hur glad hon är att det finns tränare som väljer att gå lite annorlunda vägar.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

jag håller med dig, AR, KRidkonst etc. har etablerad sig och kommer at växa i framtiden. I Sverige sker nuförtiden samma sak som hände på kontinenten ca 10 år sen. Det finns helt enkelt tillräklit mäniskor som har tråttnat på den officiella dressuren och söker efter nya, kanske mera individuella vägar. Trissta fakta är at allförmånga dipl. tränare-utbildare verkar ej kapabla att lära ut även klassiska ridnings grunder. Hur många hästar går i en fusk-sammling, dras konstant i munden, hur många utbildare rekommenderar sadlar som är snarare lämpliga till hoppning - hur många rider med knåna hur lång uppe som helst...??
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag antar att du får på ICA samma priser som mormor anno 1962, och jobbar svart ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp