Dyra kurser / Prisskillnader

Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag antar att du får på ICA samma priser som mormor anno 1962, och jobbar svart ...

Jag förstår inte vad du menar med det? Jag jobar inte svart och jag betalar samma priser som alla andra när jag handlar.
Det jag skrev var att jag inte skulle betala 500 kr för att rida för en tränare som inte är en bra tränare. Skritta och jogga kan väl vem som helst göra själv. När jag rider för tränare är det för att utveckla/förfina/förbättra och komma vidare.
Sen har självklart alla ryttare olika krav och befinner sig på olika utbildningsstadier (liksom deras hästar), men oavsett det så ska en bra tränare kunna lägga sig på rätt nivå för ekipaget och hjälpa/guida dem framåt. En duktig tränare betalar jag såklart gärna. :)
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag tycker att någonstans borde det såklart finnas ett tak, bortsett från kanske något enstaka undantagsfall borde man inte behöva tjäna mer än någon form av tak inklusive "lön", avgifter/skatter, resa, tidsersättning, bidrag till egen träning osv.
Men bortsett från det tycker jag det är bra att (bra) tränare tar en skälig ersättning för att komma ut och hålla träningar så det blir hållbart att de fortsätter komma ut regelbundet men inte så ofta att de tappar motivation och engagemang.

Men jag kan tycka att en del ffa outbildade tränare tar för mycket betalt för tidigt när det egentligen redan är på lärlingsnivå. För mycket för att jag ska tycka det är värt det vill säga men det är ju upp till var och en. För jag kan ändå förstå att man vill ha ersättning för den tid man tar sig och det engagemang man lägger ner, även om man inte har så mycket att skryta med än. :p

De "dyra" tränare jag ridit för har inte varit outbildade utan har många års erfarenhet och även utbildning i grunden.
De billigare, 200-300kr/lektion, har det varit lite mer tveksamt till, men som sagt - tycker man det är värt det själv så tycker jag ändå det är en skälig ersättning.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag ansluter er. När jag tränade kostade min instruktör 350kr per lektion (30 min) inkl framkörning, jag var den enda i mitt stall som tränade för henne. Vi hade ofta både för och eftersnack.
Om någon skulle anlita mig i mitt yrke kostar jag ca 850kr/h + moms. Om man driver företag så har jag svårt att se hur man skall kunna gå runt på en del av de summor som diskuteras här i tråden.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Jag ansluter er. När jag tränade kostade min instruktör 350kr per lektion (30 min) inkl framkörning, jag var den enda i mitt stall som tränade för henne. Vi hade ofta både för och eftersnack.
Om någon skulle anlita mig i mitt yrke kostar jag ca 850kr/h + moms. Om man driver företag så har jag svårt att se hur man skall kunna gå runt på en del av de summor som diskuteras här i tråden.

En tanke: Att prisbilden är så varierande kan också påverkas av hur tränarnas företag ser ut. vilken är huvudsysslan? Alla har ju inte träning som den stora biten utan har en annan huvudsyssla och träningsbiten är en mindre del. Då kan det säkert påverka priset också.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

En tanke: Att prisbilden är så varierande kan också påverkas av hur tränarnas företag ser ut. vilken är huvudsysslan? Alla har ju inte träning som den stora biten utan har en annan huvudsyssla och träningsbiten är en mindre del. Då kan det säkert påverka priset också.

på nått sätt skulle iaf jag nästan önska att folk inte "säljer" sig för billigt, bara för att det inte är huvudsyssla osv för det sänker ju resten av marknaden. har ju folk som hör av sig o vill ha ridlektion osså får de höra priset (och jag är inte dyr pga av att jag ej har intreuktörsutbildning mm) då rider de hellre för granntjejen på 14 år som tar 100 kr... hårddraget men i all ärlighetens namn så händer det ofta! Känns för mig avlägset som lätt lägger 700 - 1000 spänn på en lektion. Men ajg ahr oxå gett mig själv ett löfte att bara rida för de bästa och i den genre jag ligger i så kostar det så mycket. Portugiser o engelskmän mm ska ju flygas till Sverige bl a. Min kollega har gått utbildning för Piet bakker nu och de som gått den bestämde gemensamt vad en kurs i långa tyglar ska kosta! Vettigt!

Det känns ju för övrigt som att var och varannan människa med häst extraknäcker som instruktör ( inklusive mig :angel: ) Har en elev som är 16 o klagar på att ingen tar henne på allvar, hon vill ju utbilda och jobba med hästar... Har försökt tuta i henne att hon med hela världen för sina fötter kan föröska ägna några år åt att utbilda sig gediget istället för att kasta sig in i att jobba...
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Min kollega har gått utbildning för Piet bakker nu och de som gått den bestämde gemensamt vad en kurs i långa tyglar ska kosta! Vettigt!

Inom andra affärsområden kallas det kartellbildning, och är olagligt...

I övrigt håller jag med dig.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Inom andra affärsområden kallas det kartellbildning, och är olagligt...

I övrigt håller jag med dig.

ja det är ju förstås sant... :) sen vet ju inte jag hur de kom överens ex inte under ett viss gräns, eller så för jag upplever ändå en ganska vitt pris på just det... hårfin gräns hur som helst!
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

En tanke: Att prisbilden är så varierande kan också påverkas av hur tränarnas företag ser ut. vilken är huvudsysslan? Alla har ju inte träning som den stora biten utan har en annan huvudsyssla och träningsbiten är en mindre del. Då kan det säkert påverka priset också.

Det grundar sig ju i hela hästnäringen som till en större dels bedrivs svart för annars går det inte att överleva. Alla vill ha betalt men ingen vill betala och det går ju i alla led från uppfödare till tränare/ryttare.

Det ändrar dock inte faktum att många med väldig bristfällig kunskap/utbildning tar jämförelsevis hutlöst med betalt i denna inriktningen för att dom kan. Sen vad det beror på kan man ju diskutera, många bra infallsvinklar har ju redan kommit upp i tråden angående det :)
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

på nått sätt skulle iaf jag nästan önska att folk inte "säljer" sig för billigt, bara för att det inte är huvudsyssla osv för det sänker ju resten av marknaden.
Men jag tror inte de som är seriösa med sitt instruerande säljer sig billigt. Även om de ligger lite lägre än andra så pratar inte jag om såna som din granntjej som har lektioner för en 100-lapp. Jag menar mera att det kan vara variationer i pris.

har ju folk som hör av sig o vill ha ridlektion osså får de höra priset (och jag är inte dyr pga av att jag ej har intreuktörsutbildning mm) då rider de hellre för granntjejen på 14 år som tar 100 kr... hårddraget men i all ärlighetens namn så händer det ofta!
Men hur ambitiösa är ryttarna om de hellre rider för en 14-åring utan utbildning eller speciellt mycket erfarenhet? Inte mycket låter det som.
Känns för mig avlägset som lätt lägger 700 - 1000 spänn på en lektion. Men ajg ahr oxå gett mig själv ett löfte att bara rida för de bästa och i den genre jag ligger i så kostar det så mycket. Portugiser o engelskmän mm ska ju flygas till Sverige bl a.
Ja det blir ju automatiskt dyrare om en tränare har långt att åka och ännu mer kostar resorna om de ska flyga från annat land. Finns det en duktig tränare i hemtrakterna kommer man ju betydligt billigare undan. (men vart vi bor och vart tränarna bor kan vi ju inte göra så mycket åt)
Min kollega har gått utbildning för Piet bakker nu och de som gått den bestämde gemensamt vad en kurs i långa tyglar ska kosta! Vettigt!
Men är det verkligen tillåtet?
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Det grundar sig ju i hela hästnäringen som till en större dels bedrivs svart för annars går det inte att överleva. Alla vill ha betalt men ingen vill betala och det går ju i alla led från uppfödare till tränare/ryttare.

Det ändrar dock inte faktum att många med väldig bristfällig kunskap/utbildning tar jämförelsevis hutlöst med betalt i denna inriktningen för att dom kan. Sen vad det beror på kan man ju diskutera, många bra infallsvinklar har ju redan kommit upp i tråden angående det :)

Mina tränare jobbar bara vitt. De överlever och klarar sig bra på sina jobb. (troligen eftersom de är duktiga/kunniga) Kostaderna för att rida för dem är olika, men då är det en som finns i min närhet och en som får åka rätt långt så då blir det såklart olika prisbilder. Jag kanske är naiv, men jag trodde att svartjobbandet minskade inom hästyrken. (??)
Om någon med bristfällig utbildning, kunskap och erfarenhet tar hutlöst betalt så borde eleverna genomskåda detta rätt snart. En sådan överlever nog inte så länge i branchen. Borde bli självsanering. Jag ska ärligt säga att jag inte har så stor koll på tränare inom denna inriktning eftersom de jag ridit för varit så bra att jag behållt dem. (några ser jag till fots emellanåt) Men det kanske finns mängder av såna som kallar sig (eller är) tränare, som jag inte har en aning om.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Men är det verkligen tillåtet?

nu blev ju det där lite fel när jag skrev :idea: Är så lätt gjort! dom har alltså inte skapat kartell o så utan de hade en diskussion om vad respektive tyckte var skäligt, alla sätter sina egna priser och lägger upp sina kurser som de vill ( för man akn ju lägga upp kurser på olika vis) och priserna, så vitt jag vet skiljer sig inte från de felsta andra kurser. de har alltså inte kommit överens om ett pris! är medveten om att de nu lät så när jag skrev som jag skrev....

Ricardo Reis kommer ju till Kil ibland, kanske nått för dig Bigglan?
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

nu blev ju det där lite fel när jag skrev :idea: Är så lätt gjort! dom har alltså inte skapat kartell o så utan de hade en diskussion om vad respektive tyckte var skäligt, alla sätter sina egna priser och lägger upp sina kurser som de vill ( för man akn ju lägga upp kurser på olika vis) och priserna, så vitt jag vet skiljer sig inte från de felsta andra kurser. de har alltså inte kommit överens om ett pris!
Ledsen. Missuppfattade det. Det låter som om de haft en vettig diskussion.
Ricardo Reis kommer ju till Kil ibland, kanske nått för dig Bigglan?
Han verkar intressant. Vart finns information om träningar i Värmland?
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Ledsen. Missuppfattade det. Det låter som om de haft en vettig diskussion.
Han verkar intressant. Vart finns information om träningar i Värmland?

jag skrev ju urbota dumt oxå.... som gjort för att missförstås, även migo gjorde det!

har ingen sida men väl ett telefonnr

ska rida för honom den 24 okt med fraggelhästen. ska bli skoj! vill verkligen komma igång nu efter skador o förlossning. har inte ridit regelbundet på säkert 2 år :eek: tappat allt känns det som...
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Du kan väl skicka ett PM med plats och vart man kan anmäla sig (om inte annat så till fots) Det låter väldigt intressant.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

alla har samma mål bara lite olika sätt att nå dit...

Det finns bra ridlärare i både Ar och dressyr som i alla innriktingar. Man måste hitta någon som passar mej och min häst...
Vissa lärara förstår jag bättre än anndra. Men sen rider jag för en c-tränare och hon säger samma som instruktören i AR, IR, CR eller annat.
Själv rider jag för alla Ar, Dressyr, CR, IR mm det sista och hittar mycket likheter i allt. Sne har vi rakriktning också.

Tycker lite som skilljer om man ska samla bogarna och fram före bak eller tvärtom. Jag gör båda delarna... MAn akn lära sej något nytt av alla.

JAg vill inte rida för de som vill trycka ihop hästen i lågt tempo utan jag tror på framåtdrivning = energi för att få något att jobba med. Men att man aen måste ha lägre tempo för att göra det man ska men framåtbjudning i den lägre farten.

Folk vill vara lite mer speciell än alla andra därför döper man om det..

Spännade att höra att folk döper om sin så kallad dressyr till klassiskt och får dit mer folk... Klassiskt grundar sej på den vanliga dressyr som jag tycker Bo Tibblin och Kyra mm faktiskt lär ut.. Tycker jag i deras böcker ridning mm.

I Bo lärde jag mej gungbrädan, att de lägger mer vikt på fram än bak och man ska ha upp de mm. Så de lägger mer vikt på bak benen mm. Precis samma som i AR. De ska tänka ner framåt med framåtbjudning och sen ska man samla upp de..

Det hela beror på hur pedagogisk läraren är. Många ar instruktörer mm kan nå ut på ett lättare sätt så man förstår hur de menar.. Dressyr är rid så, bra men man förklara sällan hur man gör för att komma dit, varför man ska göra så osv.. Men läser man Kyra mm tycker jag det är väldigt likt..

Jag vill ha en mer framåt energi innan jag samlar upp de i högre form. Hur jag börjar har lite med att göra hur mycket hästen går på bogarna från början. Mne jag rider mest i grunden sen i högre ne liten stund beroende på hur starka de är och sen tillbaka. Att de samlar in bak benen under bak ska de alltid göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

KL.-
Har ridit en gång för "riktig" AR tränare. Fick två pass i trav i undertempo utan bakbensaktivitet och det som tränaren ansåg var en korrekt öppna är vad jag ansåg vara häst som fällde huvudet vid bogarna och gick före med ytter bog.
Dessutom svindyrt (900kr för två halvtimmar).
Inte en tränare som jag rider för fler gånger.

Rider för en namnkunnig westerntränare, han tar också 900kr för två halvtimmar. Men de halvtimmarna består av intensiv träning, och hästen ska jobba framåt och arbeta med rumpan. Inget hängande på framben och bogar. Använder skolorna mycket på mer eller mindre vanliga sätt, har inte träffat på samma sätt att kombinera skolorna hos "vanliga dressyrtränare" som jag sett eller hört.

Tränar för ett par andra tränare, den ena tar ca 300kr/30 min, den andra tar 350kr/45 min. Ingen av dem kallar sig för akademisk tränare utan beskriver att de lär ut dressyr mot akademisk ridning. Båda jobbar med bärighet, framåtbjudning.

Har ridit enstaka pass (och sett fler) för "vanliga dressyrtränare" som ligger i ungefär samma prisnivå. Jag personligen betalar hellre mer för de träningsmetoder som jag utsätter mig och mina hästar för, än att rida runt runt för en dressyrtränare och inte riktigt få något gjort.

Kanske det är så enkelt att det finns många vägar att nå samma mål, och att kunden bestämmer hur mycket det får kosta?
Eller kanske är det så att målet för alla inte är att rida dressyrtävlingar i den form och på det sätt som bestäms av TR, och att var och en väljer vad det får kosta att lära sig rida på ett sätt som man själv trivs med?

Kanske man inte ska jämföra äpplen och päron och se vilket som har högst kilopris?
Det kanske är så att man ska vara glad att det finns äpplen, päron, apelsiner, bananer och andra sorter och låta var och en välja efter egen smak! Och inte säga att western är bättre eller sämre än Engelsk Dressyr är bättre eller sämre än AR eller CR?
Och vad som är prisvärt avgörs förstås av kunderna - de som väljer en viss instruktör och de som väljer bort samma instruktör!
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Kanske man inte ska jämföra äpplen och päron och se vilket som har högst kilopris?
Det kanske är så att man ska vara glad att det finns äpplen, päron, apelsiner, bananer och andra sorter och låta var och en välja efter egen smak! Och inte säga att western är bättre eller sämre än Engelsk Dressyr är bättre eller sämre än AR eller CR?
Och vad som är prisvärt avgörs förstås av kunderna - de som väljer en viss instruktör och de som väljer bort samma instruktör!
[/QUOTE]
:bow::bow:
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Rider - jag håller med dig totalt, startade själv en tråd om precis detta för något halvår sedan.

Jag har själv ridit ffa kurser för många olika "alternativ"tränare -svindyra allihop. Droppen för mig var när jag hade varit och kollat på en viss veterinär som höll clinic och bestämt mig för att prova att rida nästa gång han kom till Sverige. Blev jätteglad när mailet kom tills jag öppnade länken med anmälningsinformation... 1800 spänn per lektion!! Åkte aldrig och red... Vilka andra tränare tar en sån hutlös peng? (eller så var det arrangören som gjorde sig en hacka, vad vet jag..)

Efter det kände jag att min gräns verkligen var nådd.
 
Sv: Dyra kurser / Prisskillnader

Rider - jag håller med dig totalt, startade själv en tråd om precis detta för något halvår sedan.

Jag har själv ridit ffa kurser för många olika "alternativ"tränare -svindyra allihop. Droppen för mig var när jag hade varit och kollat på en viss veterinär som höll clinic och bestämt mig för att prova att rida nästa gång han kom till Sverige. Blev jätteglad när mailet kom tills jag öppnade länken med anmälningsinformation... 1800 spänn per lektion!! Åkte aldrig och red... Vilka andra tränare tar en sån hutlös peng? (eller så var det arrangören som gjorde sig en hacka, vad vet jag..)

Efter det kände jag att min gräns verkligen var nådd.

ja hysteriskt dyrt och visst kan det vara arrangören som vill få in egen plats betald eller så, men sen är det ju oxå så att tar man in tränare från utlandet så ska flygbiljett mm betalas utöver instruktöresn eget arvode och då tickar det iväg, så är det ju, speciellt om amn tar in en tränare enbart till ett tillfälle och inte samordnar med fler.

rider numer för en spanjor, dock ev alternativ, kostar ca 1000 kr per lektion 60 min beroende på hur många vi är. Men där samordnas det iaf så han ahr en turne´lixom ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp