Dyra försäkringar....

Alfakrulls

Trådstartare
Sitter här och funderar lite granna på hund numer två....dock inget köp en på ett bra tag, men planer och drömma kan man ju alltid....;)

Är inne på flera raser som intresserar mig och som uppfyller mina önskemål, men undrar lite ang detta med försäkringar.....

Vissa raser är väl betydligt dyrare att ha försäkrade än andra raser pga att visa raser har mer problem osv....

Vilka är dessa raser?
Kan man hitta någon info om hur dyra de är, och vilka raser det är som är dyrast att försäkra? Eller ska man ringa till närmaste försäkringsbolag och höra med dom tro?

För hund numer två kommer jag ju själv att stå för försäkringen....
Just nu står min underbara papppa på både hästen & hundens föräkring och betalar dom båda för mig, men ska de bli någon mer hund så måste ja ju själv betala den så klart, inget jag varken vill be eller fråga farsan om.....för nu är de JAG som ska betala....

Men jag vill då heller inte skaffa mig en hund som kostar en förmögenhet att ha försäkrad heller, även om ja inte tror att de raser jag är intresserade av är så där dyra, men endå....

Ja, lite tips hitåt!! :)
 
Sv: Dyra försäkringar....

Om du går in på agria.se, sen hund, sen teckna försäkring så kan du kolla hur mycket de raser som du är intesserad av kostar att försäkra. Säkert har de andra försäkringsbolagen liknande tjänster på sina hemsidor.
 
Sv: Dyra försäkringar....

Jag ringde runt till alla innan jag skaffade hunden och hörde vilken som var bäst för den rasen och jämförde. Jag har folksam till min hund.
 
Sv: Dyra försäkringar....

Fast du menar väl ändå inte att du skaffar ras efter vad försäkringen kostar?
Så himla stor skillnad är det ju inte.
 
Sv: Dyra försäkringar....

raser med mycker rasbundna sjukdommar och hundar som är inblandade mycket i tråkigheter är dyrare att försäkra än friska "ofaliga" hundar.

grana: jo det skiljer faktiskt en hel del.

har olika bolag och självrisker och så. men när jag räknade på samma vilkor på agria.se så skillde det tusen kronor per år mellan mina två hundar.
 
Sv: Dyra försäkringar....

Var kanske lite fel formulerat av mig.
Menar kanske mer att jag inte skulle avstå från en ras jag ville ha bara för försäkringen skulle kosta (som i ditt fall) 1000 kr mer per år.
Försäkringen avgör inte mitt val av ras.
 
Sv: Dyra försäkringar....

nej de e klart. tror inte ts menade så heller riktigt=)
 
Sv: Dyra försäkringar....

Om man sitter och funderar på två, tre raser och inte riktigt kan bestämma sig, kan inte den som är billigast få avgöra då?
 
Sv: Dyra försäkringar....

haha, ja de är inte så att jag väljer hund efter vad som är billigast att försäkra, nej nej, jag ville mer bara kolla, eftersom att man vill ju inte lägga en hel förmögenhet på bara försäkring, finns ju så mkt annat man vill göra oxå med sin kamrat :)

Men självklart går jag inte efter om den är dyr eller billig att försäkra, ville mest bara kolla läget och så....
De står just nu mellan 3 olika raser, en av dom har en del rasbunda sjukdomar, och kommer då vara dyrare att ha försäkrad gentemot de två andra.....så de är ju klart att man kan ha de i åtanke när man köpet hund oxå....

Men som sagt, inte går jag efter vad typ av försäkringsbelopp de har!! ;)
 
Sv: Dyra försäkringar....

Jo, men för mig skulle inte en försäkring avgöra vilken ras jag tog. Jag skulle välja för eller emot på de raserna jag tänkte på.
Men alla är vi olika, men i mina öron låter det konstigt att en försäkring skulle få avgöra. Är ju inte försäkringen som är det dyraste att ha hund.
 
Sv: Dyra försäkringar....

Jo, men för mig skulle inte en försäkring avgöra vilken ras jag tog. Jag skulle välja för eller emot på de raserna jag tänkte på.
Men alla är vi olika, men i mina öron låter det konstigt att en försäkring skulle få avgöra. Är ju inte försäkringen som är det dyraste att ha hund.

Förstår hur du tänker, men de är ju precis de ja gör, ja tänker lite för & emot på just de raser ja tänkt mig.....där av är den ena relativt dyr i försäkringen.....Men som ja skrev tidigare, detta är INTE de viktigaste för mig.....hittar man sedan en hund som man lixom känner att, JA detta är den rätta, så spelar de ingen roll vad de kostar att ha den försäkrad.....!! ;)
 
Sv: Dyra försäkringar....

Man kan ju också se det som så att ju dyrare försäkring, desto mer rasbundna sjukdomar. Och just det tycker jag är en rätt viktig faktor när man väljer mellan olika raser som i övrigt uppfyller ens krav. Ingen vill ju ha en sjuk hund ;)
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp