Narcissa

Trådstartare
Jag tänkte höra med er hur mycket ni betalar i el och vilket företag ni har och dessutom hur ni värmer era hus?
Jag fick en rätt saftig räkning nu och det känns ju lovande med tanke på att jag inte ens har flyttat in i huset än. :eek:

Sv: Dyra el!

Hade räkningen någon engångsavgift? eller kanske ström som använts under period som huset inte var i din ägo?

Min elräkning har varit som mest på 2400-2600kr, men jag bor i lägenhet vilket oftast drar mindre.
Har dock direktverkande el-element från 80-talet gissar jag på.

Jag använder det lokala elbolaget som finns i bygden här bara.
Men du kan ju kolla compricer.se eller pricerunner.se med elprisjämförelser.

Nej inga engångsavgifter eller liknande. :(

Jag fick en räkning på strax över 5000 kr nu och det utan att ha bott där. Suck.

Nej inga engångsavgifter eller liknande. :(

Jag fick en räkning på strax över 5000 kr nu och det utan att ha bott där. Suck.

månadsräkning på 5000kr?
hur värms huset?
Är det elpatron som sitter och bränner av en massa värme?
Om du inte bor i huset än så sätt ner så huset håller 5-10 grader bara.
Så länge det inte blir under 5 grader på något ställe så är det lugnt.
Viktigast är ju att inget fryser men du behöver ju inte ha 18-23 grader om du inte bor där än.

Men något är det som sitter och slukar ström om du har en sådan månadsräkning.
Jag har förr kollat hur mycket ström jag drog i en timme, sedan gick jag och drog ur de saker jag trodde drog för mycket ström.
Visade sig att kylen drog enorma mängder och var "sönder".
Löste mitt problem för några år sedan :).

Vi har också kollat av allt sådant och värmen när inte särskilt hög nu. Vi håller på att kolla upp hur mycket el det går också. Jag ska flytta in om 2 veckor och har lite saker i huset så man vill ju hålla lite värme.
Saken är att alla mina vänner som bor i hus har räkningar på 4000 och uppåt per månad. Jag tycker det är tråkigt att de tar sådana ockerpriser för el för man klarar sig ju inte utan.
Huset är dessutom inte så stort utan ca 90 kvm.

Vi har också kollat av allt sådant och värmen när inte särskilt hög nu. Vi håller på att kolla upp hur mycket el det går också. Jag ska flytta in om 2 veckor och har lite saker i huset så man vill ju hålla lite värme.
Saken är att alla mina vänner som bor i hus har räkningar på 4000 och uppåt per månad. Jag tycker det är tråkigt att de tar sådana ockerpriser för el för man klarar sig ju inte utan.
Huset är dessutom inte så stort utan ca 90 kvm.

syrrans hus är bra mycket större än 90 kvadrat.
Det är dessutom väldigt högt i tak på båda våningarna.
Så det är mycket "luft" att värma upp.
Och deras el ligger på lite över 2000kr som värst under vintern.
Dock värmer de oftast med ved så det tillkommer ju, men inga 5000kr i månaden.

Hur värmer du huset?
Och även om du har saker så tål de att stå i 10-12 grader (de där 8-12 mindre graderna jämfört med boende temperatur gör stor skillnad i energibehov).

Låter som ineffektiv värmepump eller elvärme av något slag (elpatron som värmer vatten tex, eller direkt el element).

ca 175kvm
eon är bolaget
nov, 3500
dec 4600 (HU)
men klart bättre än förra årets 21000 för nov-jan
nu går tvättmaskin en hel del pga av alla barnen, men vi lever i ca 17 grader!

Detta huset värms med luft-vattenvärme så det ska vara ett av de bästa alternativen. Tyvärr har huset ingen kamin för annars hade det eldats. ;)

Vi har ett hus på 200 kvm, värmer med bergvärme. Decembers el slutade på ungefär 2000 kr, plus lite nätavgift och så. Sammanlagt 2500 och då är det uppvärmning OCH hushållsel. Eon.
Jätteskönt.

Nä- jätteskönt är det när räkningen ligger under 1000lappen- som min gjorde i nov... Nu var den 2200 denna månaden. Har satt igång 2 element extra så de måste ha höjt priset nu....

På elskling och elpriskollen kan man jämföra elpriser och teckna avtal.

Jag har Storuman Energi och betalar väl runt 100 kr/månad för elen (lgh på 26 m2 med vattenburen värme). Nätavgift och elöverföring är runt 900/år.

Bolag: Ingen aning, min man byter nästan lika ofta som han byter kallingar känns det som.

Värmer upp huset med bergvärme, har bara LED/lågenergilampor som lyser i princip 24/7, ett oljeelement i stallet, TV och dator står nästan på hela dagarna eftersom jag är hemma och är föräldrarledig. I somras hade vi räkningar på 3-400 kr och nu i december hade vi 2300 kr, då är det uppvärmning, hushållsel och nätavgifter.
Vi hade mycket dyrare räkningar med luftvärmepump som komplementuppvärmning till vedeldadpanna.

Huset är på 160kvm, sadelkammaren med oljeelement är nog på minst 15 kvm.

Du måste ju kolla 2 saker.
Dels avtalet och dels förbrukningen.
De som har ett bundet avtal med fast pris satt i oktober eller tidigare har billig el jämfört med rörligt pris just nu.
I december så låg det rörliga priset oerhört högt.
Om du inte har något avtal alls så får du "tillsvidarepris" och det är också dyrt.
Köpa el är en kombination av djungel och lotteri.

Vi har luft-vatten värmepump och har satt temperaturen så att vi har ca 20 grader inomhus. Räkningen för november (som alltså betalades i slutet av dec) låg på nästan exakt 2000 kr. Den som jag ska betala i slutet av denna månaden, dvs för december, slutade på 3900 kr... Förbrukning på ca 1300 kWh i november och 2100 kWh i december. Nu sitter jag och håller tummarna för att januari ska fortsätta att vara mild! Vi har rörligt elpris med eon, förresten.

Det svenska elpriset är väl fortfarande väldigt lågt om man jämför med resten av Europa.

Ja, elpriset, men en duktig bit mot konusument äts upp av skatt och avgifter.

TS: Vilket avtal har du? Sitter du på ett rörligt, eller ett tillsvidarepris så kommer du att åka på höga elkostnader.

Titta på förbrukningen. Och på priset per kwh.

Nu har de ju aviserat att det är svindyr el och när vi fick räkningen i fredags så var det mycket riktigt svindyr el. Dels hade vi gjort av med mer el eftersom det varit kallt (kostar mer att ha samma temperatur inne som vid högre yttertemperatur), och den el vi gjort av med var också dyrare.

Summasummarum låg fakturan lite mer än dubbelt så högt som den gjort de tre åren vi haft samma uppvärmning (jag för statistik över elförbrukningen).

Viktigt är att teckna någon form av avtal och inte köra avtalslöst, då blir det riktigt rejält svindyrt. Vi har rörligt elpris och har tjänat på det över tid.

Vi är i alla fall nöjda att kunna värma huset och driva allt annat (tvätt, torktumlare, monster-tv, verktyg vid renovering osv) för 2500/månaden - en riktigt kall månad, dessutom. Dessutom är jag lite besatt i ljus och har lampor överallt... :love:
Räknat över året kommer vi hamna på i snitt ca 12000 kwh/år vilket är BRA för att så stort och gammalt hus, med externt uppvärmt garage och pannrum dessutom.

Ja bergvärme är mycket bra ekonomi.
Den växlar upp verkningsgraden med upp till 5ggr.
Min räkning för december låg på 14305:-.
Det är då tre hus på sammanlagt 210 kvm, två bodar och en sadelkammare.
Detta trots att vi eldar en del också.
Men vår oljebrännare i pannan gick sönder så olägligt så att allt värmdes med el.

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
829
Senast: Amha
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 059
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar