Sv: Dyra el!

1900kr för nov och december tror jag. Mitt hus är på 60kvm men väldigt dåligt isolerat. Så vi försöker elda så mycket som möjligt i kaminen. Dock blir det ca 10grader på morgonen när det är rysligt kallt ute :crazy:

Förra vintern hade vi 5+ inne och 17- ute en morgon :eek::cool:

Ha, vi fick krediterat en del av räkningen, för maken hade pratat med nån på det elbolag som vi har och bundit priset i november, men hon hade noterat det på fel ställe. Så istället för 10 000 blev det nu ca 6500:) Puh, känns mer normalt.

Knapplån

Enligt vad jag kan läsa ut av senaste elräkningen har vi ett kWh-pris på 54,40 (+ 28,0 i energiskatt). Är det ett bra pris? Vi band det maj/juni -09 när vi precis flyttat in. Elförbrukningen i december uppgick till 1416:-, men då vedeldar vi och har bara golvvärme på toaletten. Grannen med ett något större hus hade fått en räkning på över 6000:-, då kändes det plötsligt lättare att knata ut i vedbon och fylla vedkorgen, den annars så tråkiga sysslan. :angel:

nu sista räkningen som var nov-jan landade på 8000kr och då värmer vi upp hela huset på enbart el. skulle gissa på att ytan vi värmer upp är på ca 120-140m2vi har stadigt 21-23grader inne samt golvvärme i källaren. vi har tvättmaskin och tumlare som går flitigt, hela familjen duschar 5-10min/pers/dag samt att vi har ett bubbelkar på 500L som används ca 2-4ggr/månad som även de kostar både uppvärmning men även i drift. och sen den vanliga hushållselen...

jag vet inte alls vad vi har för pris per kwh eftersom vi har spotpris, elleverantören är bixia.

nu sista räkningen som var nov-jan landade på 8000kr och då värmer vi upp hela huset på enbart el. skulle gissa på att ytan vi värmer upp är på ca 120-140m2vi har stadigt 21-23grader inne samt golvvärme i källaren. vi har tvättmaskin och tumlare som går flitigt, hela familjen duschar 5-10min/pers/dag samt att vi har ett bubbelkar på 500L som används ca 2-4ggr/månad som även de kostar både uppvärmning men även i drift. och sen den vanliga hushållselen...

jag vet inte alls vad vi har för pris per kwh eftersom vi har spotpris, elleverantören är bixia.

Låter som ni verkligen får valuta för elräkningen :) Bubbelkar låter toppen!!

Uppvärmningen, har ni en värmepump som går på el? Inte är det väl direktverkande el i form av element med kontakt i eluttaget på väggen?

vi har en ergor vedpanna (som det dock inte eldas i utan den går på elpatronerna) i huset har vi vattenburen värme med expansionskärlet på vinden, och mkt bra självcirkulation, elementrören är a lá 1940 och 5cm i diameter ( mot dagens 1-1½cm) så de är mkt stora i jämförelse. vi har tre element på varje våning ( av den gamla modellen som 8-10cm tjocka)
vattenburen golvvärme i källaren där vi har tilläggsisolerat under golvytan med 20cm under värmeslingan. med tanke på vår konsumtion tycker jag nog vår elräkning är rimlig:)

Kl
Vad betalar ni i kwh? Jag band mitt avtal nu. Ett år på 114 öre per kwh. Det var billigare än många andra alternativ.

Vi betalar 95öre per kwh, vi band vårt i september.

Vi fick en elräkning på 15 000kr för november-januari. Vårt hus är 180kvm och värms upp med en luft-värmepump men vi tilläggseldar. I december och januari hade vi dock gäster i gästrummet som värms upp med el vilket gick på 2000kr extra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
829
Senast: Amha
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 059
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar