Sv: Dyra el!

Vattenfalls rörliga grundpris var i december 90.93, väsentligt lägre än de 110-115 öre/kWh som jag nämnde. Medelspotpriset från nordpool för december var 83.3 och svenska kraftnäts volymvägda pris 84.6. Något av dessa används som bas för beräkning av rörliga priser. Till det kommer elcertifikatsavgift och elbolagets eget påslag (oftast mellan 5 och 10 öre tillsammans) samt elskatt och moms.

Det viktigaste är att kolla så man inte har tillsvidareavtal. Dom flesta leverantörer lägger det som standard när man inte väljer. Det är det absolut dyraste alternativet.

Lycka till! :)

Jag tror vi vinner:crazy: Fick räkningen för dec idag - 9600:-:(

Bergvärme, eldar en del i braskamin. Har ca 200 kvadrat med golvvärme, stall med liiite värme, sadelkammare och en liten lägenhet på loftet. Ca 10 år gammalt hus.

Hur varmt håller ni inne? Vi har ca 23 grader. Lite varmt, jag vet...

Är bergvärmen dimensionerad för så kallt som det var? Har elpatronen gått väldigt många timmar så det fungerat som direktverkande el istället? Bergvärmepumpens display visar hur många timmar elstaven gått.

Det tycker jag också:( Maken, som fö är rörläggare, blir tjurig och säger att det är stallet :crazy: så klart, det är alltid hästarnas fel när nåt blir dyrt...Vi hade lika mycket förra året i januari och februari. Tror vi måste se över det här.

Vad jag kan se så var rörligt i december 148,66 öre/kWh och tillsvidarepris 136,00 öre/kWh.
Källa: http://www.vattenfall.se/sv/teckna-elavtal.htm
Det gäller att jämföra på rätt sätt.

Ja, det gäller att jämföra på rätt sätt och du väljer att bortse ifrån att jag har redogjort för exakt vilka siffror jag reovisar. Jag väljer att göra jämförelser utan skatt och moms eftersom vi har olika elskattestatser i Sverige samt eftersom momsen räknas först när skatten är tillagd.

Dvs i fallet med vattenfalls rörliga pris och ordinarie elskatt:
148,66*0,8=118,9 (utan moms)
118,9-28=90,9 (utan skatt) se mitt förra inlägg

Jag har aldrig sagt att just vattenfall har ett tillsvidarepris på över 100 öre per kWh. (Jag tror att det ligger på omkring 80). Det var du som drog in Vattenfall. Jag nämnde att många bolag har ett tillsvidarepris som är högre än det rörliga priset, om du vill kan jag på rak arm räkna upp 10st.

"Lägenheten" är nybyggd, vi hade inte den förra året. Väl isolerad. Den står bara på underhållsvärme, eftersom han som har den bara är har 1-2 dagar i veckan. Den har luftvärmepump.

Nu fick vi ju bara räkningen igår, men ska naturligtvis kolla förbrukningen jämfört med förra året. Och kolla hur mycker elen har gått in. Kanske dags att sänka innetemp några grader och elda lite mer:)

Pratade med maken idag om det, och de hade diskuterat det på jobbet (VVS-företag) och den värmepump vi har är för dåligt dimensionerad. Man räknade tydligen annorlunda bara för 10 år sen. Så nästa projekt här i huset blir tydligen att byta värmepump, och ev fylla på med solceller. Jaja, det är så man har att göra iaf:)

kl

Jag har fast pris och har under året gjort (i mina ögon) en del förbättringar av huset som skulle innebära mindre elförbrukning i år jämnfört med förra året.
Tex, isolerat från övervåningen ner i trappen, bytt ett flertal dörrar till energidörrar istället för "pappersdörrar" satt in LLVP istället för elelement, sänkt värmen i elpatronen, stängt av värmen i två rum som ej används, bytt från 1800tals tvätt maskin till en ny energimärkt etc Elpatronen var dessutom bara på 2 veckor i dec...
Så jag blev aningen chockad när jag fick förra räkningen och insåg att jag under nov-dec -10 gjort av med mer än dubbelt så mycket el som samma månader förra året.

Varför har jag ännu inte klurat ut.
Kan ju inte skylle dubblad KWH på elpriset liksom..

kl

Jag har fast pris och har under året gjort (i mina ögon) en del förbättringar av huset som skulle innebära mindre elförbrukning i år jämnfört med förra året.
Tex, isolerat från övervåningen ner i trappen, bytt ett flertal dörrar till energidörrar istället för "pappersdörrar" satt in LLVP istället för elelement, sänkt värmen i elpatronen, stängt av värmen i två rum som ej används, bytt från 1800tals tvätt maskin till en ny energimärkt etc Elpatronen var dessutom bara på 2 veckor i dec...
Så jag blev aningen chockad när jag fick förra räkningen och insåg att jag under nov-dec -10 gjort av med mer än dubbelt så mycket el som samma månader förra året.

Varför har jag ännu inte klurat ut.
Kan ju inte skylle dubblad KWH på elpriset liksom..

Oj, måste ju vara flera bidragande orsaker till så stor ökning. LLVP har väl när det varit så kallt inte gett nåt extra utan 1:1 så kallaste månaderna är det väl ingen inbesparing men heller ingen dubblering av KWH. Har inomhustemperaturen i de uppvärmda rummen varit många grader varmare det här året? Mycket större varmvattenförbrukning? Införskaffat större akvarium? Stor platt tv påslagen "hela tiden"? Någon införskaffad ny pryl som drar el, som en elvärmd mysbrasa? Motorvärmare och kupevärmare på "hela tiden" i flera bilar? Byggfläkt som varit på i något biutrymme?

Jag har klurat o klurat men inte kommit på någon direkt orsak:

Har ny varmluftsugn, kyl/frys från -07, ny köksfläkt, alla lampor är lågenergi, jag är noga med att dra ut sladdar efter prylar då åskan slår ofta här så jag har tagit det som vana.

09/10
Motorvärmare m kupéfläkt på minst 1-2h/dag minst 5 dgr i veckan ofta 7.
Elaggregat till hästarnas hage dygnet runt nov+dec
Fyller hästarnas vatten med slang, då 5 hästar = ca 100l/dygn
Frostvakt i deras vatten kar dygnet runt nov-dec
Elelement på i köket (nytt) ca läge 2-3 om jag ej var där då högsta, ca 5-6h/dygn
Elpatron på m. trasigt exp kärl, alla element öppna på fullt
Gammal cylinder tvättmaskin som värmer massor med vatten ca 1/vecka.
Varmvatten från pannan
Duschade inte hemma mer än i nödfall under dec
Mycket lampor tända via timers
Platt tv och dvd på hyfsat mycket, dock annars sladden urdragen
Bärbar dator på mycket
Alla element fullt öppna i alla rum

Vintern 10/11
Motorvärmare och fläkt borde gå på ett ut, har på fler timmar/gång men 2-3ggr/vecka, dessutom varit hemma en del pga sjukdom o skador = mindre på MEN jag köper att det har gått åt lite mer än förra året.
Hästarna kom hem på juldagen = inget elaggregat eller frostvakt på, inte heller på fyllning av vatten (nu ca 70l/2dagar)
Duschar mer hemma, men jag tar inga lång duschar eller tvättar håret varje dag, inget badkar.
Var en 150l vvb
Ny tvättmaskin, tar mindre tvätt men är en A (A+?) maskin, ca 2/vecka.
Har satt in diskmaskin, kör 1-2maskiner/vecka, innan diskade jag under rinnande vatten. Lite ökning sure men med tanke på att jag inte "eco" diskade innan?
Bärbara datorn ff på mycket
Ingen dvd, platt tvn på några timmar 2-3ggr/vecka
Mycket lampor tända, mer än förra året tror jag.
LLVP har gått hela tiden tills det blev -20 då gav den upp helt och jag stängde av den. MEN den borde väl inte dra mer el än elpatronen när den går som sämst?
Har kört på gasolkamin sen, den har ju eldriven fläkt men borde inte dra så nedrans mycket? på ca 4-5h/dag om det är mer än -5 ute
Larm är installerat i början på dec, allt är batteridrivet utan centralstationen, men det kan väl inte dra såå himla mycket?
Slog på elpatronen någongång under perioden, minns inte riktigt när dock, hade den på ca 2v innan ett element i den pajade och den gick på sparlåga i drygt 2v innan jag stängde av den.
Ö.v avstängd, ingen värme på alls.

Ända jag kan komma på är att det är elpatronen som dragit så mycket mer för att ett av elementen som är sönder, kan det var rimligt?
Jag har överlag svalare inne, innan ville jag ha 23-24grader nu tycker jag 20-21 är lagom.

Dessutom är det mer isolerat i badrummet + dörren dit bytt = kyler ej köket så mycket, i hallen har jag bytt ytterdörr och slagit upp en vägg mot ö.v som är bra isolerad.
Jag tycker att det jag gjort borde snarare ha sänkt antalet kwh än höjt det eller åtminstone legat på ungefär samma.
Dock har ju snickaren här under dec, han har ju använt en del maskiner, dock inga fläktar eller bygglampor.

Vi fick en räkning på 4.700 för december. 350 kvm hus + verkstad på ca 36 kvm. Har jordvärmepump och blandat med element och golvvärme (golvvärme där vi har hunnit renovera). Vi har också en öppen spis med insats där vi eldar ibland. Vi har för ögonblicket ingen termometer i huset (nedpackad i.o.m. köksrenoveringen) men tippar på just över 20 grader.
Har bundet elavtal (vis av fjolåret då vi hade rörligt....).

Jag har klurat o klurat men inte kommit på någon direkt orsak:
.

Hmm, kan det vara så att du egentligen har sänkt din förbrukning men skillnaderna i framförallt novembervädret har stått för ökningen? Här hos mig var förra årets november rekordvarm, enligt lokaltidningen. November det här året var däremot ovanligt kall med många rejält kalla dagar/nätter. December har också här varit ovanligt kall mot vad det "brukar" vara.

Förra huset på 94kvadrat och bara gamla el-element som uppvärmning kostade runt 2000 per månad året runt att värma.(om man slår ut det) Runt 20 grader innetemp.

180kvadratshuset med öppen planlösning och stoora rum kostade strax under 2000 per månad trots vedeldning, elpatronen på en-två dagar per månad. Vet ärligt inte varför det drog så där, bodde inte tillräckligt länge för att orka ta reda på det heller.

Nästa hus på ungefär samma storlek har luftvärmepump som står på 23 grader men fixar max 20(max17 om det är under sju-tio minus ute), däremot finns kakelugn. kostade 2000 per de kallaste månaderna. Innetemp cirka 18-19. Har på el-element som går på om det blir mindre än sexton grader(för då kan inte luftvärmepumpen frosta av o fungerar alltså inte) plus el-element på 19 grader i sovrum och badrum(stängda dörrar dit) och ett oljeelement som håller en kallvind över nollan så inte vattnet fryser som går där.

Kl
Vad betalar ni i kwh? Jag band mitt avtal nu. Ett år på 114 öre per kwh. Det var billigare än många andra alternativ.

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
829
Senast: Amha
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 059
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar