Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror vi vinner Fick räkningen för dec idag - 9600:-
Bergvärme, eldar en del i braskamin. Har ca 200 kvadrat med golvvärme, stall med liiite värme, sadelkammare och en liten lägenhet på loftet. Ca 10 år gammalt hus.
Hur varmt håller ni inne? Vi har ca 23 grader. Lite varmt, jag vet...
Vad jag kan se så var rörligt i december 148,66 öre/kWh och tillsvidarepris 136,00 öre/kWh.
Källa: http://www.vattenfall.se/sv/teckna-elavtal.htm
Det gäller att jämföra på rätt sätt.
Luftvärmepump har ingen verkningsgrad vid kallare utetemperatur än -20.Den har luftvärmepump.
Ja det är det nog.Kanske dags att sänka innetemp några grader och elda lite mer
kl
Jag har fast pris och har under året gjort (i mina ögon) en del förbättringar av huset som skulle innebära mindre elförbrukning i år jämnfört med förra året.
Tex, isolerat från övervåningen ner i trappen, bytt ett flertal dörrar till energidörrar istället för "pappersdörrar" satt in LLVP istället för elelement, sänkt värmen i elpatronen, stängt av värmen i två rum som ej används, bytt från 1800tals tvätt maskin till en ny energimärkt etc Elpatronen var dessutom bara på 2 veckor i dec...
Så jag blev aningen chockad när jag fick förra räkningen och insåg att jag under nov-dec -10 gjort av med mer än dubbelt så mycket el som samma månader förra året.
Varför har jag ännu inte klurat ut.
Kan ju inte skylle dubblad KWH på elpriset liksom..
Jag har klurat o klurat men inte kommit på någon direkt orsak:
.
Kl
Vad betalar ni i kwh? Jag band mitt avtal nu. Ett år på 114 öre per kwh. Det var billigare än många andra alternativ.