Sv: Dyra el!

Detta huset värms med luft-vattenvärme så det ska vara ett av de bästa alternativen.

Att pumpa värme ur luften ger ingen vinst vid temperaturer under -20.
Det finns ingen skillnad att pumpa mot då.
Med jord- eller berg-värme så pumpar man alltid mot +4 grader och det ger mellan 4-5 ggr insatt energi.
Däremot så blir ju luftpumpning en bättre lösning vid utetemperaturer över +4 vilket det ju borde vara oftast i Skåne.

Jo- det är absolut jag med.... Men jag gillar alla räkningar som är låga ;) Tycker det är konstigt att det gjode så mycket på en månad... Jag har ju bara 3 element igång i hela huset. Golvvärmen är på året runt precis som lampor och hushållsel...

Jag har bara lågenergi och ledlampor förutom 5 spottar i köket... Stallet förbrukar högst 150w/h med all belysning på som går. Elementet i sadelkammaren är inte inköpt så den tar ingen el ännu ;)

Kl

Jag, eller rättare sagt min pappa, har nu hittat ett avtal som kommer dra ner kostnaden med 25 öre per kwh.
Jag ska få hem avtalet och kolla upp det mend et låter iaf bättre.

Jag tror att jag har rörligt pris faktiskt. Såg att det skulle ha varit dyrare med bundet som det ser ut nu.

Ja vi har ett nybyggt hus på 170 kvm ca och har fått en elräkning för december på 5000 !!!!! När jag läser era inlägg inser jag att det jag misstänkte är sant. Vår förbrukning är jättehög. Jag ska binda nu på sommaren då det är billigast. Vi har tyvärr tillsvidare el. Men ändå. Huset är nytt, alla maskiner är ju nya.....nåt känns fel. Hmmm

Men är det bara förbrukningen som är hög? Just nu är ju elpriset högt, så även med relativt liten åtgång blir det mer pengar att betala.

Ja, elpriset måste vara väldigt högt... Vi använder bara hushållsel, och brukar alltid ligga på ganska exakt 1000:- per månad (mellan 900:- och 1050:- kanske). För december var kostnaden över 1300:-, dvs 30% mer än vanligt! Och då är ju en stor del av min tusing fasta kostnader.

Vi har avtal om rörligt pris, det har ju visat sig bäst i längden, men det är klart - med ett eluppvärmt hus nu så skulle jag nog tänka efter både en och två gånger.

Ja du nåt skumt är det, min svärmor som har ett gammalt dragit hus ligger på 4000 nu under vintern. Men man får väl helt enkelt se över vad det är som gör att vi får så höga räkningar, man tycker ju att ett nytt hus ska vara billigare. Men men ...vi har Götaenergi

Men fortfarande, är åtgången onormalt hög eller ligger den ungefär likadant som tidigare år (i förhållande till temperatur).

Vi har bekanta som har astronomiska elräkningar, men så vill de också ha runt 27 grader inomhus vilket givetvis påverkar (även om man inte har direktverkande el)

Ska kolla på fakturan hemma. Men vi har ju runt 19- 20 grader hemma. Under det tycker jag blir kallt. Klart man kan skruva ner värmen men då får vi ha inne skor och kofta på oss :p

Det svenska elpriset är väl fortfarande väldigt lågt om man jämför med resten av Europa.

Vi ligger på plats 9 av 27 när det gäller dyrast el inom EU så vi tillhör de med dyrast el. Se följande länk för en EU-undersökning av elpriserna: http://www.era.se/nyh/vn.shtml?id=763585677

De höga elpriserna beror på avregleringen som hur konstigt det än låter hade som mål att sänka elpriserna. Nu har de ett system som bygger på att vi betalar efter vad den dyraste procenten inköpt el kostar (tysk kolkraft ofta) istället för att betala efter vad den stora majoriteten el kostar (vattenkraft + kärnkraft).

Nja så enkelt är det väl inte.

De höga priserna beror väl på att marknaden är beredd att betala dessa priser.
Och eftersom vi kan exportera el så .......
tidigare fanns inte dessa möjligheter.

Ja vi har ett nybyggt hus på 170 kvm ca och har fått en elräkning för december på 5000 !!!!! När jag läser era inlägg inser jag att det jag misstänkte är sant. Vår förbrukning är jättehög. Jag ska binda nu på sommaren då det är billigast. Vi har tyvärr tillsvidare el. Men ändå. Huset är nytt, alla maskiner är ju nya.....nåt känns fel. Hmmm

Tillsvidarepriset ligger säkert 40 öre dyrare än det rörliga så gå genast in på elskling.se och välj något rörligt avtal, det kan du ju byta sen i vår! Är man lite om sig och kring sig går det att få bättre priser. Jag band 3 mån (prova på abbonemang) nov-dec-jan vilket gjorde att räkningen stannade på mycket mindre än tidigare år. Nu har jag bundit ett 3 års avtal med bytesrätt, så jag kan byta i vår sen när priset är bättre.

Eldar med ved, och sen kostar elen för övrigt för ca 1000 kr i månaden.
Nu värmer jag bara nedervågningen (2 rok) och huset är relativt litet.
Tänkte kanske skaffa en luftvärmepump senare för att slippa elda stup i kvarten.

Jag fick räkningen igår för december. Den var på 6000 kr, enbart förbrukad el. Nätavgifter för nov-dec var på 2500 kr.

Har direktverkande el + luftvärmepump. Har helt enkelt varit svinkallt i december och jag hoppas på mildare temperatur resten av vintern... Har 18 grader i huset.

/Lizzie

Jag tror vi vinner:crazy: Fick räkningen för dec idag - 9600:-:(

Bergvärme, eldar en del i braskamin. Har ca 200 kvadrat med golvvärme, stall med liiite värme, sadelkammare och en liten lägenhet på loftet. Ca 10 år gammalt hus.

Hur varmt håller ni inne? Vi har ca 23 grader. Lite varmt, jag vet...

Inte i december.
Då så var det tvärt om vilket det även var i januari 2010.

Det beror på var man bor. Vissa bolag har ett grundpris (utan skatt och moms) på omkring 110-115 öre per kWh. Det rörliga priset har inte varit så högt någon månad under de senaste åren. Med några få undanta (bolag i norrland med egen produktion och ambitioner att satsa lokalt) så är tillsvidarepris på el en hejdundrande dålig affär. Alla som sitter utan avtal borde verkligen se över vad de kan göra. Om jag hade en helt eller delvis eluppvärmd villa och en sådan elleverans skulle jag undersöka möjligheten att teckna ett längre avtal med bytesrätt (kan man köpa till det för kanske en femhundring hos vissa leverantörer).

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
829
Senast: Amha
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 059
Senast: nyttnick
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar