Jag hoppas verkligen det på sikt blir en förändring om det är vad som ställer till problem med att lägga schema! Jobba heltid men med 5 hs pass är ju helt orimligt? I min värld så betyder 5 h behov behov av ett skift. Är det heltid är det runt 8 h. Hur kan det ens vara tillåtet? Det kan ju inte gå ihop vidare bra med dygnsvila och veckovila vid en viss längd på pass?
Vi hade kunnat slimma våra arbetstimmar massor i vår organisation. När vi kör behövs personal hela tiden men eftersom batcherna sträcker sig över flera/många dygn och flera avdelningar så startar alltid första avdelningen flera dagar innan sista tex. Efter ett stillestånd står alltså vissa avdelningar still många pass i början. Precis som vissa gör i slutet av en kampanj. På grund av detta kör vi alltså istället helst flera batcher på raken för då startar man ny innan förra är slut så att den långsammaste avdelningen hela tiden kör och resten anpassar sig till den takten. Vi kan ju inte heller blanda hejvilt mellan 3-5-2-skift och konstorstider eftersom det är olika veckoarbetstider. Således få vi flytta vårt skift när vi inte kör (har ej flex utan exakt antal h ska jobbas) om vi vill, oftast undviker vi då en del OB vilket AG gillar. Extremt olika hur mycket frihet de olika avdelningarna har med denna möjligheten. Vissa kan flytta de flesta skiften, andra nästan inga alls.
Men för att se till att varje enskild operatör har arbete varenda timme, det hade krävts helt orimligt mycket arbete för att få ihop. Och antagligen liknande problem som det verkar vara att få ihop rimliga arbetstider inom vården. Undra om det ens sparar så mycket i slutändan om man väger in allt?
Tillägg: alltså arbete med att köra en batch. Jag personligen har alltid massor att göra pga har inte ro att inte fixa och dona. AG hade kunnat få mer gjort om arbetet utanför batcherna styrdes upp och delegerades mer eftersom alla inte är en sådan otålig jävel som mig. Men det görs inte så effektivt. Och AG hade aldrig i livet lagt resurser på att detaljstyra folks arbetstider till endast batchskörning och ingen i branschen hade gått med på det heller är jag ganska säker på. Tror det är därför jag har så svårt att förstå (i all välmening alltså
).