Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Massor, motståndet är jättestort i regionen som jag tillhör (och jobbar i).Skitbra! Det drabbar inte mig då vi redan följer 11 hs-regeln och jag kan inte fatta hur verksamheter kan få drivas som vården med delade pass osv. En människa är inte en robot.
Finns det argument emot denna skärpning?
ja typ alla blåljus verksamheter är vell negativa till det hela...Finns det argument emot denna skärpning?
Massor, motståndet är jättestort i regionen som jag tillhör (och jobbar i).
ja typ alla blåljus verksamheter är vell negativa till det hela...
Dåliga scheman, kortare ledigheter, svårt att ens få ihop verksamheten. Idag tillåts också sk ryggpass vilket också försvinner. (Jag jobbar med administration, men nära vården via schema och schemaplanering.)Ja men vilka argument då menade jag?
Dåliga scheman, kortare ledigheter, svårt att ens få ihop verksamheten. Idag tillåts också sk ryggpass vilket också försvinner. (Jag jobbar med administration, men nära vården via schema och schemaplanering.)
Jag känner flera brandmän och de överväger starkt att sluta. Det blir inte värt det längre. Med tanke på att vi redan nu har brist på brandmän anser jag att det är skandal att ens överväga att införa det här oavsett verksamhet. Det är inte något som funkar för alla branscher.
Hos oss är det stenhårt på 11h. Jag blir tokfrustrerad när man tex får jobba 15-23, 15-23, 12-21, 10-19, 8-17 en vecka. ( @the_connemara ex på mindre ledighet. Ett annat är att gå till 23 på fredagen och sen börja 7 på mån) Den veckan håller ju 11h men ger inte utrymme för någon form av återhämtning mentalt, det är bara jobba och sova en sån vecka. Jag ser ju mycket hellre då att man får ta ett vändpass med färre än 11h från kväll till dagtid och sedan få avsevärt längre än 11h emellan med möjlighet att göra något rekreativt av tiden. Med 11-13h mellan pass är ju dagen/kvällen/natten förstörd.
Fast det påverkas ju av både veckovila och dygnsvila och massa andra parametrar, exempelvis veckoarbetstid, jour och beredskap mmMen är det inte schemat som är kass då snarare än 11 hs regeln?
På vilket vis?
Gå till 23 på fredagen innan ledig helg förstår jag blir jobbigt, men i övrigt verkar exemplet du ger rätt trevligt? Gott om tid för sovmorgon + göra något i dagsljus måndag-onsdag, hinner äta och sova, slutar tidigt fredag. Eller missar jag något?Hos oss är det stenhårt på 11h. Jag blir tokfrustrerad när man tex får jobba 15-23, 15-23, 12-21, 10-19, 8-17 en vecka. ( @the_connemara ex på mindre ledighet. Ett annat är att gå till 23 på fredagen och sen börja 7 på mån) Den veckan håller ju 11h men ger inte utrymme för någon form av återhämtning mentalt, det är bara jobba och sova en sån vecka. Jag ser ju mycket hellre då att man får ta ett vändpass med färre än 11h från kväll till dagtid och sedan få avsevärt längre än 11h emellan med möjlighet att göra något rekreativt av tiden. Med 11-13h mellan pass är ju dagen/kvällen/natten förstörd.
Vi lär få ändrade scheman med och jag är inte glad i det. Jag jobbar hellre långa pass med lite ledighet imellan för att sedan få mycket ledigt - det ger mig mycket mer återhämtning. Det är en anledning till varför jag föredrar natt och oregelbundet. Jag mår inget bra av att arbeta 5 dagar i veckan jämt.
Chefen mailade bla ut att vår 3 dagars ledighet vi har vissa veckor kommer försvinna iom detta. Blä.
Verkligen. Överväger verkligen att helt byta bransch.Den här lagändringen är så mycket hål i huvudet att det finns inte. Dessutom drabbar den i hög grad yrken där vi redan har brist på arbetskraft...
Verkligen. Överväger verkligen att helt byta bransch.
Å andra sidan så har man ju de här reglerna i övriga EU och det verkar fungera.Den här lagändringen är så mycket hål i huvudet att det finns inte. Dessutom drabbar den i hög grad yrken där vi redan har brist på arbetskraft...