Dygnskostnad uppstallning av föl?

S

Svanhild

Undrar lite smått hur mycket man ska ta betalt för att ha ett föl hos sig?

Mitt sto fölade dött och fick ett annat föl. Det funkade fint till en början med ägarna men nu har de börjat strula o jag är trött på att vara snäll o gratis!:devil:

Vad kan man ta i betalt för att jag matar stoet så hon orkar dia fölet, mockar, ger fölet medicin, släpper ut o in osv?

Sv: Dygnskostnad uppstallning av föl?

När det var aktuellt för mig förra året med amma till mitt föl så skulle jag få stå för samtliga kostnader för stoet under tiden som han gick med henne. Nu funkade det inte med det stoet utan min unghäst adopterade istället men jag fick ju istället köpa massor med mjölkersättning så det blev inte så mkt billigare.

Praxis är väl att man får 10 % av vad fölet är värt.

Sen ska ju fölet och stoet vara hos föl-ägaren, givetvis...

Det borde ni väl varit överens om innan!?!
Vill man ha betalt måste man ju informera om det innan man tar emot fölet, nu är det ju svårt att byta amma. Fölägaren måste ju få veta att man får betala skäligt annars måste man ju hitta en annan.
Tycker inte man kan komma med sådant i efterhand, borde vara klara papper skrivna innan det blir aktuellt att lämna fölet med stoet.

Däremot anser jag naturligtvis inte att det bör vara gratis, men som någon tidigare skrev så är väl det enklaste att fölägaren tar hem sto och föl och står för deras kostnader hemma (och allt jobb) precis som de fått göra om fölet gått med sin rätta mamma.

Om de står hos dig så ska de väl betala motsvarande full skötsel?

Om de står hos dig så ska de väl betala motsvarande full skötsel?

Inte så självklart.
Har man full möjlighet att ha sto plus föl hemma hos sig själv så är det väl inte så intressant att betala inackordering och skötsel till nån annan?

Praxis är väl att man får 10 % av vad fölet är värt.

Sen ska ju fölet och stoet vara hos föl-ägaren, givetvis...

Jo, de ska flyttas dit men inte än. För det första har de inget stall bara en lösdrift o nu är det iskallt ute. Sen ska vårt sto på betäckning under 30-dagarsbrunsten så innan den släpper jag inte iväg dem härifrån. De har idag diat på egen hand i 4 dagar o det är alldeles för tidigt för en flytt...

Det borde ni väl varit överens om innan!?!

De kom intrillandes sent en kväll o sen har det varit vaknätter o pass på dagarna ett tag så kontrakt o pengar har igen orkat eller hunnit tänka på men nu när det är lugnt börjar de strula o det är därför jag undrar vad man brukar ta för att ha ett föl hos sig.

Vad är en rimlig timpeng då tro? O hur mycket räknar man i mat/dag? Det går ju massor av kraftfoder o annat som annars inte hade behövts om hon inte haft föl vid sidan...

Det här är ju en ganska annorlunda situation så man får vara flexibel. In- och utsläpp skulle ju ha gjorts ändå, stoet skulle även ha haft boxplats ändå så jag skulle ta betalt för vad det extra kraftfodret kostar och en symbolisk summa för medicineringen. Bor de så nära att de själva kan ta över medicineringen + skötsel av fölet så ska de givetvis få göra det.

Jo, det är ju det en udda situation... det är därför jag slänger ut en undran här... hur gör man när man har sitt sto som amma? Känner mig allmänt vilsen.

Börjar oxå bli dags för kontrakt både så länge de står här o sen när de ska flyttas på... frågan är vad ska det stå i ett sånt kontrakt? När de är hos fölets ägare är det ju som ett lite modifierat fodervärdskontrakt för stoet men när de är här vad ska det stå då?

30 kr dagen är det för mycket begärt? De kommer ju bara stå här i ca 3 veckor innan de ska till betäckning o sen till fölets ägare så det är ju inga stora summor men det betalar extramaten...

Timpeng har påtalats har kikat i andra trådar och ser att det föreslås 200 kr/timme. Är det rimligt? (Jag har f-skattsedel så jag får ta betalt/fakturera)

Ok? Vad föreslår du istället?

Snarare mer mot 50-70 iallafall? :confused:
Ingen aning själv. men 30 kr kan man nästan vara utan känns det som.
Det tar ju trots allt mera foder och lite extra tid som sagt.
Sen känns det som att det är mera en symbolisk summa än 30 kr.
Med tanke på att dom behöver en amma, eftersom fölet annars skulle legat risigt till, är man nog glad att ha hittat en och kan betala lite mer än väntat för att hålla det vid liv så att säja :)
Bli inte alltför ha-galen bara ;)

Undrar lite smått hur mycket man ska ta betalt för att ha ett föl hos sig?

Mitt sto fölade dött och fick ett annat föl. Det funkade fint till en början med ägarna men nu har de börjat strula o jag är trött på att vara snäll o gratis!:devil:

Vad kan man ta i betalt för att jag matar stoet så hon orkar dia fölet, mockar, ger fölet medicin, släpper ut o in osv?

Det är ju som en knivig sits. Eftersom fölet hade ju förmodligen inte klarat sig utan en amma, medans ditt sto förmodligen inte mådde så bra utan föl. Det är ju som en ge och ta tjänst för båda parter.
Dock så ska ju fölägaren betala för foder och medicinering.

Släppa in och ut + mockning hade du ju ändå behövt göra. Dock så kan ju fölägaren engagera sig och hjälpa till med dessa sysslor. Sen att vaka vid eventuella problem och dylikt tycker jag att det ska delas jämt emellan båda parter.

Så räkna ut en summa för foder och om fölet får nån speciell medicinering så ska ju givetvis fölet betala för detta.
Men jag som kanske är för snäll ibland hade nog tagit ca 50 kr dygn, för själva arbetet, eftersom jag själv skulle ha varit nöjd med att mitt sto fick ett plastföl pga depressionsrisken.

För mer konkret sifferuppgift, exakt betalning av kraftfodret, skicka med säcken om ngt är kvar. Ang. medicineringen är väl frågan hur lång tid det tar att få i fölet medicineringen per dag. Jag har ingen aning om tiden det tar men där blir väl summan mer symbolisk eftersom ni både blir hjälpta av varandra (ditt sto får ett föl, fölet får en mamma). Blir du alltför nitisk ang. betalning av tjänster är väl risken att de fakturerar dig för ev. hjälp med stoet (ex.vis passa henne vid avverkning el dyl., bättre låta udda vara jämt.

Men att de passar mitt sto när de lånar det är ju en självklarhet jag inte valt. Hade detta med vårt döda föl inte hänt hade jag aldrig i mina drömmar funderat på att låna ut henne...

Ska de ha henne hos sig som amma måste de sköta hennes hovar o vaccinationer utan gnäll annars får hon lov att stanna här hos mig o då får de välja att ha kvar fölet här oxå o betala en dygnsavgift eller ta det härifrån o föda upp på flaska!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 573
Senast: Tualma
·
Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama