Dygnskostnad uppstallning av föl?

Sv: Dygnskostnad uppstallning av föl?

Vi tar 40kr/dygn för de ston som är här för betäckning. Då ingår all skötsel och foder under tiden de är här hos oss, veterinär och hovslagare ligger dock utanför detta.

Ut o insläpp måste du ändå göra med ditt sto så rent krasst så tycker jag bara att du möjligen kan ta betalt för stoets extra foder. Även detta är något du redan räknat med att ge stoet om fölet var ditt. Om det bara rör sig om 3 v, varför i huvudtaget begära någon ersättning? Så mkt kan det knappt röra sig om. Snart betalar de för ditt stos alla utgifter.

[
QUOTE]Ut o insläpp måste du ändå göra med ditt sto så rent krasst så tycker jag bara att du möjligen kan ta betalt för stoets extra foder. Även detta är något du redan räknat med att ge stoet om fölet var ditt. Om det bara rör sig om 3 v, varför i huvudtaget begära någon ersättning? Så mkt kan det knappt röra sig om. Snart betalar de för ditt stos alla utgifter.
[/QUOTE]

Håller med föregående talare helt! Här gäller det att ge och ta... Du slipper ju uppstallning, mockning, beteskostnader, vaccinationer, avmaskning etc på ditt sto i ca 6 mån frammåt. Är det för kostsamt att bjuda på skötsel 3v frammåt? det har ju gagnat ditt sto oxå att få ett föl att vara amma åt? Hon har ju lättare att bli dräktig med föl vid sidan än utan...

Jag ställer frågan för att veta hur folk gör eftersom jag aldrig suttit i denna sits + att jag hamnat lite på kant med fölets ägare. De vill en sak o jag säger en annan. Hade de fått som de velat hade deras föl kanske varit på ATG idag nu räckte det med att Vet. var ut en sväng o gav lite medicin... det är det att jag inte vågar lita på dem längre efter de totalt idiotförklarat mig för att jag ansåg att det är fel att flytta hästarna till deras lösdrift nu. Det är snöstorm ute ju!!

Men att de passar mitt sto när de lånar det är ju en självklarhet jag inte valt. Hade detta med vårt döda föl inte hänt hade jag aldrig i mina drömmar funderat på att låna ut henne...

Ska de ha henne hos sig som amma måste de sköta hennes hovar o vaccinationer utan gnäll annars får hon lov att stanna här hos mig o då får de välja att ha kvar fölet här oxå o betala en dygnsavgift eller ta det härifrån o föda upp på flaska!

Jo men det gäller ju även i deras fall, hade deras sto inte dött hade de antagligen aldrig drömt om att "låna ut" fölet heller!

Nu sitter ju du en bättre sits än dem (även om jag tycker att det vore ytterst olämpligt att skilja på föl och sto bara för att ni inte kan komma överens) så därför tycker jag att du endast bör ta betalt för extra foder och möjligtvis en en symbolisk summa för hjälp med medicinering. Skönt ändå att du stod på dig ang. flytten, spec. nu när fölet fått feber!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 573
Senast: Tualma
·
Avel Hej. Jag har ett sto på 4 år som fick föl för 3 veckor sedan, förstföderska. I början fick vi bremsa och hålla i när fölet skulle dia...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama