Dvärgschnazuer + gårdshund?

P

pralin

Nu har jag suttit och klurat på vad det är för hund som skulle kunna passa mig men jag står lite kluven. Jag tycker att dvärgschnauzerna verkar vara en lämplig hund för mig och pojkvännen, men han är inte övertygad. Helst skulle han ju vilja ha en schäfer men vi ha i allafall lyckats enats om en liten hund. Vi har varit inne på gårdshund då pälsvården där är mycket mindre än hos schnazuern, men jag är inte säker på om vi verkligen kan aktivera en gårdhund och vara med den så mycket som det krävs.

Finns det en ras med dvärgschnauzerns temprament men gårdshundens kroppsform och päls?

Sv: Dvärgschnazuer + gårdshund?

Vet inte om det finns någon ras som liknar både dvärgschnauzer och gårdshund.

Min pappa ville egentligen ha en stor hund - liksom din pojkvän - helst en schäfer förstås. Han anser att en dvärghund inte är mycket att ha i fall man skulle bli överfallen/antastad.

Men det blev som mamma ville, nämligen dvärgschnauzern Izor (min användarbild), vi har haft honom sedan 2 juni och vi är nöjda med honom alla tre.
Och framförallt så har pappa insett att man inte behöver ha någon jättehund alla gånger.
Att det är bra att kunna bära hunden i fall att det behövs, eller att få med sig Izor när han morrar åt andra hanhundar (man orkar hålla emot i fall att han kastar sig emot andra hunden - har inte hänt än som tur är, men han visar tydligt vad han gillar andra hanar:( ).
Izor är inte medveten om hur liten han egentligen är om man säger så - så i hans fall stämmer det man säger om dvärgschnauzern: stor hund i liten förpackning.

Han vaktar som han ska, senast klockan 4 imorse skällde han då grannen kom hem, annars är Izor väldigt tyst för att vara dvärgschnauzer (har en yngre dvärg i området som inte håller tyst många minuter, överljudsskallet dessutom - riktigt liten bjäbbis är det).
Och jag tror nog att Izor skulle kunna bli riktigt otrevlig om någon skulle ge sig på mig. Bara en känsla jag har, men jag vet ju hur otäck Izor kan låta när han morrar på riktigt (åt andra hanhundar om de morrar tillbaka).

Men mest charmar han i stort sett alla vi möter.:)
Och råkar människan dessutom andas något om att de tycker att han är gullig bara måste Izor from och hälsa, men annars bryr han sig egentligen inte så mycket (inte nu längre, som riktigt liten skulle han fram och hälsa på allt och alla).

Jag behöver väl inte säga vilken ras jag skulle välja om jag måste välja igen.;) :D

Pälsvården sköter mamma om, Izor är väl kanske lite för långhårig. Men vi tänker aldrig raka honom som en annan dvärgschnauzerägare gör i området.
Dessutom så är både Izor och jag alldeles för förtjusta i att jag drar fingrarna genom hans päls för att trimma honom kort. Izor somnar nästan när jag håller på och ibland är det bara att putta omkull honom så att han sover på rygg i min famn.
Det sägs att det är vi människor som tvingar hundarna till att gosa, men i det stämmer inte i Izors fall - han tvingar mig att gosa med honom minst en gång om dagen! Och han kommer nästan alltid in till mig vid halvsex-tiden på morgonen för att kolla om jag är vaken så att han får komma upp i min säng så att vi kan ligga och mysa tillsammans.

Senast ändrad:

Skaffa dvärgschnauzer och klipp den då!
Gillar man hundrasen ska väl inte pälsen vara i vägen.
Träffade på en shitzu (stavning?) som ägarinnan klippt. Jag blev lite frågande eftersom jag inte kände igen rasen (hade liksom aldrig sett hur mycket åtminstone den vevade med frambenen, de syns ju vanligtvis väldigt lite)men hon förklarade som så att hon gillade verkligen lynnet på dessa hundar men eftersom hon inte gillade pälsvården så hade hon löst det på detta sättet. Den skulle ju i alla fall inte ställas ut.

Rie
med en dvärg som trimmas.

Lyssna på Rie!
Visst finns det rasstandard man helst ska hålla sig till, men det är ju du (och pojkvännen) som ska leva med hunden.

Sedan Izor kom in i vårt liv har vi sett alla möjliga utseenden på dvärgschnauzer - kortrakad som "grannen", idealutseendet till riktigt långhåriga dvärgar.
Izor är någonstans mittemellan de två sista.
Han är som sagt lite för långhårig, men jag vet ett kullsyskon som började trimmas redan före tre månaders ålder (är inte det lite för tidigt?).
Visst får vi frågan vad Izor är för ras, men reaktionerna har alltid varit positiva när vi säger att det är en dvärgschnauzer.
Jag vet åtminstone en människa som skulle skaffa en dvärg efter att ha träffat Izor, så helt ful är han ju uppenbarligen inte.:D

Så här såg han ut två veckor efter vi hämtade hem honom (och vem kan motstå en sådan uppenbarelse:love: ):
Izor023Izorsitterfint050613.jpg

pralin skrev:
Nu har jag suttit och klurat på vad det är för hund som skulle kunna passa mig men jag står lite kluven. Jag tycker att dvärgschnauzerna verkar vara en lämplig hund för mig och pojkvännen, men han är inte övertygad. Helst skulle han ju vilja ha en schäfer men vi ha i allafall lyckats enats om en liten hund. Vi har varit inne på gårdshund då pälsvården där är mycket mindre än hos schnazuern, men jag är inte säker på om vi verkligen kan aktivera en gårdhund och vara med den så mycket som det krävs.

Finns det en ras med dvärgschnauzerns temprament men gårdshundens kroppsform och päls?

Det beror lite på vad du menar med gårdshund. Skall du ha en hund som kan anfalla en människa så räcker inte en dvärgschnauzer. Men vill du ha en hund som varnar och skäller om det kommer någon främmande - då är dvärgschnauzern perfekt.

Dvärgschnauzern trivs bäst hemma hos sin flock (vanligtvis, men undantag finns) och stannar gärna hemma på gården. Finns det dessutm små skadedjur som råttor och möss på plats, så lever en dvärgschnauzer i sjunde himlen.

Generellt så är dvärgschnauzern mycket anpasslig. Aktiverar man hunden mycket, så blir den van vid det och kräver det. Håller man hunden som ren sällskapshund med dagliga promenader och mer av hemmaliv, så nöjer den sig oftast med det. Har du råttor hemma så kommer hunden att aktivera sig själv.

Jag tycker att rasens päls är för bra för att klippa. En trimmad päls är mer smuts- och vattenavvisande och dessutom snyggare, men tycker man inte att det är så farligt att torka rent en mjuk och blöt päls vintertid, så kan man hålla hunden klippt. Ett täcke kan man ju också införskaffa sig i så fall... Vips, så var pälsproblemet borta.

Jag har alltid haft stor hund förut och trodde aldrig att jag skulle gilla småhundar. Men jag inser mer och mer dvärgschnauzerns potential som både bekväm hund att ha och skojig att jobba med.

Min dvärgschnauzer älskar att arbeta och lära sig grejer. Han är kvick och följsam men har ändå lite "bett" i form av en rejäl dos kamplust. Hans lilla storlek gör honom lätt att fostra och han är välkommen i alla mina vänners hem. Foderkostnaden är dessutom ganska låg.

Vad gäller "mindre jobb med annan päls" - så tycker jag att du skall komma ihåg att dammsugning är en ganska tråkig del av den "obefintliga" pälsvård som finns hos vissa raser. Numera dammsuger vi betydligt mer sällan än när vi hade vår storfällande rottweiler.

Lycka till med valet av hundras! Hoppas ni kan komma överens! :)

Tillägg: Kopierar sussius och bifogar en bild. En halvtrimmad tremånadersvalp. ;) (klippt runt kinderna och ned mot bringan.)

http://www.freewebs.com/robin_goodfellow/Shadow ute.jpg

Senast ändrad:

Fast klipper man en dvärgschnauzer får de jätte dålig päls som inte står emot varken vind eller regn utan bara suger åt sig och blir jätte blött vilket resulterar i att hunden fryser och i värsta fall även kan få eksem. Nej, köp ingen schnauzer om du inte är intresserad av pälsvård.
Passar också på att lägga in en bild på Leia 3 1/2 månad och nyligen trimmad, inte klippt annat än luggen: http://www.lunarstorm.se/Falukorw/kollage/94

Senast ändrad:

Ja, i värsta fall får hunden eksem - men det kan vilken hund som helst få.

Jag är iofs ingen förespråkare för klippta schnauzrar. Jag tycker att de blir fula och glåmiga och pälsen förlorar färg och lyster. Så frågar du mig, så tycker jag att man skall lära sig att vardagstrimma själv.

Detta till trots så känner jag till många klippta fd utställningshundar som numera går hemma och skrotar. Vintertid har de täcke på sig. Inte så många uppfödare med ett tiotal hundar lägger ner energi och kraft på att trimma de gamla trotjänarna som ändå inte visas mer.

prinsessfeminist skrev:
Det beror lite på vad du menar med gårdshund.

Jag tänkte på dansk-svensk gårdshund, ser ut som en Jack Russel, men med lite mildare temperament och något större.

Är grymt sugen på en dvärgschnauzer, just för att de är så anpassningsbara och förbannat söta :love: Men pojken sätter sig på tvären just för det här med pälsvården och han tycker inte de är fina med sitt skägg och lurviga ben.

pralin skrev:
Jag tänkte på dansk-svensk gårdshund, ser ut som en Jack Russel, men med lite mildare temperament och något större.

Är grymt sugen på en dvärgschnauzer, just för att de är så anpassningsbara och förbannat söta :love: Men pojken sätter sig på tvären just för det här med pälsvården och han tycker inte de är fina med sitt skägg och lurviga ben.

Jaha - ok. Då är jag med! :idea: Jag trodde du syftade på en gårdvar av modell hovawart eller liknande.

Jadu - din pojkvän skall väl också få säga sin mening. Om du jämför d/s med dvärgschnauzern så verkar (rätta mig om jag har fel någon! :crazy: ) d/s lida av fler rasdefekter än dvärgschnauzern.

Det finns färre uppfödare att välja mellan när det gäller d/s, då den rasen ännu är ganska liten. Då kan det vara svårare att dels få en valp och att vara riktigt kritiskt och kräsen. Men det där antar jag att du kan läsa om på den hemsidan som du hänvisade till.

Dvärgschnauzerkennlar finns det fler än nödvändigt av. Många verkar vilja föda upp rasen. Fördelen är att man kan kosta på sig att vara riktigt kräsen och noggrannt kontrollera hur seriös kenneln är. Nackdelen är att en del känner sig kallade som inte har i hundaveln att göra. :(

Vad gäller temperamentet så tror jag att ni blir lika nöjda med en d/s som en dvärgschnauzer. Jag har bara träffat trevliga små gårdshundar, men personligen tycker jag att dvärgschnauzern är stiligare och har mer av karaktär rent utseendemässigt.

Får du trots allt med pojkvännen på noterna och det blir en dvärgschnauzerl, så se till att båda föräldrarna till valpen är ögonlysta. PRA förekommer inom rasen, öven om det är ganska sällsynt.

I övrigt är dvärgschnauzern en frisk ras, rent statistiskt.

Senast ändrad:

Pinscher? Liknar ju schnauzern i temperamentet, det är raser med gemensamt ursprung. Släthårig och fin. Finns ju även flera andra släthåriga terriervarianter i olika storlekar, tysk, fox osv.

Problemet är att jag har hört att terrier ska vara ganska skarpa, "lite svåra att ha att göra med", och kräva mycket mer aktivitet. Kan erkänna att jag är på jakt efter en tämligen "lätt" första hund och har då blivit avrådd terrier då de är väldigt krävande och kräver en otroligt fast hand.

Dvärgschnauzer är inte den lättaste hunden heller. Många valpar är extremnt tuffa och talar man inte om vem som bestämmer så lär det bli hunden. Man får tidigt tala om att det är ok att även andra folk får röra den, har själv fött upp valpar som jag sen träffat ofta och ändå får jag, i bästa fall, en blick av den som säger att jag inte får röra hur som helst i värsta fall nafsar det till. Hundarna är, som någon annan sa, en hund som trivs bäst med "sin" flock där ingår inte främlingar.
Om man har ett marsvin eller annat smådjur så bör man ställa den långt ifrån hunden, för dvärgschnauzern är en väldigt påhittig hund som brukar komma på hur den ska gör för att komma åt smådjur (jag har lärt av egna misstag), även nyfödda kattungar ser de som djur som måste utrotas.
Våran tik är underbar men ett riktigt monster om det kommer en kanin eller tupp eller dyl.

Izors uppfödare hade kanin och det var aldrig problem vad jag vet (inte de fyra gångerna vi var där i alla fall och kaninen var där valparna var).
Men jag har en arbetskamrat som har en mellanschnauzer och även ett marsvin, och Morris ser marsvinet som en råtta (schnauzern är ju en råtthund ju) och skulle nog gärna sätta tänderna i marsvinet.:crazy: Så hon har marsvinet på säker plats även om Morris lärt sig att matte inte tycker om att han skulle röra marsvinet.

Izor passar i alla fall mig och min familj allt mer och mer. Så vi kanske har haft tur att hitta rätt hund (mamma och pappa hade schäfer för 36 år sedan när jag var bebis, så vi kan nog klassas som nybörjare).

Visst, jag hade problem i början med att han bet i mina händer, nu bits Izor bara när det börjar bli dags att gå ut (när klantiga lillmatte inte fattar det utan leker vidare) men han biter aldrig hårt - skulle han bita för hårt så slickar han genast.

Izor har aldrig haft något emot att främlignar rör vid honom. Kanske för att vi petar på honom överallt? Jag brukar vända honom på rygg och klia mage, också då händer det att Izor somnar.

Senast ändrad:

Ja, det finns en del hårdare dvärgschnauzrar. jag stötte på en tik för inte så länge sedan som höll hela familjen i schack. Hon var inte så kul alls och satte tänderna i den som ansåg att hon skulle kammas, badas, klippas klorna på eller annat.

Nu klarade familjen av henne och såg till att allt det där blev gjort i alla fall, men med hjälp av munkorg. :crazy:

Kanske skall tillägga att tiken var 6 månader gammal.

Många gånger misstar sig människor på hur liten hunden är, men i det här fallet verkade familjen både konsekvent och lugn i sin framtoning. Jag upplevde det mest som om tiken hade ett särdeles skarpt temperament och inte ville bli bestämd över.

Schnauzer och pinscher är båda ganska lika terrier i temperamentet. Vill du ha en släthårig schnauzer så är pinscher ett logiskt val. Men det kanske inte är det du vill ha, utan en mildare hund rent generellt? I så fall finns ju andra släthåriga, långhåriga eller ohåriga småhundar. Det finns en del trådar om förstahund, du kanske ska botanisera där och se om du hittar några tips? Själv hade jag en del funderingar på basenji sist det begav sig, för drygt 9 år sedan. Det föll på den starka jaktinstinkten som jag inte ville ha.

Så frågan är hur ni vill ha det, vilken typ av omgivningar som ni tänkte ta med hunden i (stor tomt på landet med mycket hare/rådjur och inget staket = ingen basenji) och hur ni då vill ha det.

En mycket lugn och flegmatisk och personlig hund är bullterriern (korthårig). En väldigt bra första hund kan vara bostonterriern (korthårig) eller cavalier king charles spaniel. Jag rekommenderar alltid löwchen så fort jag får chansen, även andra bichoner som är mycket trevliga och lätta första hundar. Pudel är en utomordentligt trevlig hund i flera storlekar och färger.

Och varför inte bedlingtonterriern. Enormt trevlig och "lätt" hund, lagom stor och en päls som inte fäller.

Eller, om ni vill ha mer temperament; har ni kollat på spetsarna? Norsk buhund t ex, skulle kanske vara något för er?

/Lejonelle

Senast ändrad:

Blir riktigt häpen när jag läser dina rader, för jag känner inte alls igen det.
Vi har en lugn herre som tycker om alla människor och där både katter och andra smådjur kan vara helt lugna i samvaro med honom.
Övriga dvärgar jag träffat har varit tuffare och livligare, men långt ifrån din beskrivning.

Vad jag ville ha fram var bara att om man tar de riktigt när de är valpar så blir de väldigt trevliga, men säger man inte till sin valp så kan man få en liten terrorist. Våran tik är underbar så länge man inte är ett marsvin. Men hon var sten tuff som valp. Nu litar jag på henne med barn och andra människor till ja i allafall 99 %. Dvärgschnauzer ska var en tuff och framåt hund som inte fattat att den är liten. Jag älskar dom, men man ska inte tro att det är en lugn hund. Då dvärgen är väldigt självsäker så är det inte alla som är lättdresserade och det finns de som har mkt jaktinstinkt, min tik jagar rådjur och det är kanske pga av hennes jaktinstinkt som hon är så på alla smådjur hon möter.
Vad jag ville ha fram var bara att det finns nakdelar även med dvärgschnauzer, som med alla andra raser, men jag håller med er att fördelarna klart överväger.
Kan tillägga också att av de valparna som varit så tuffa så är alla jätte snälla som vuxna. Ägarna har vetat hur de ska ta dem, oftast blir de väldigt kaxiga när de kommit upp i "tonåren" .

Senast ändrad:

Jag kan varmt rekommendera Dansk-svensk gårdshund. Jag har haft cocker spaniel och strävhårig foxterrier innan, men är nu inne på min tredje gårdshund.

Okey, de kanske inte är så vackra att titta på alltid, men när man väl lär känna dom, så upptäcker man vilka härliga och supergoa hundar de är. De passar utmärkt som just gårdshundar. Mina gårdshundar (tikar alla tre) har alltid kunna gå lösa därhemma utan problem. Kommer mycket bra överens med gårdens hästar och katter (fast andra katter är det kul att jaga bort). Är suveräna mus- och råttjägare. Älskar att vara ute och busa lika mycket som de älskar att ligga i knäet.

De är (mig veterligt) friska och sunda hundar som ofta blir väldigt gamla, 14-15 år är inget ovanligt för en gårdshund.

:) :) :) :)

Milla8_resize.jpg

Gårdshunden har ju mera det utseendet som jag är på jakt efter, men de verkar kräva så otroligt mycket motion och aktiviterer, och inte riktigt gjorda för att "bara" vara sällskapshund med promenader som främsta aktivitet.

pralin skrev:

Vad ska ni använda hunden till och hur mycket tid tänker ni lägga ner på hunden?
Jag har en dvärgschnauzer och det är verkligen en stor hund i en liten kropp om man säger så...
En väldigt krävande liten hund måste jag säga...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 725
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar