Dvärgschnauzer?

YorkWann

Trådstartare
En i familjen kommer skaffa hund när han gått i pension om ett år, valet ligger just nu på dvärgschnauzer, en ras jag kan väldigt lite om! Hur är de? Hur är pälsen, lämnar an bara in på trimning några gånger per år?

Tror ni en dvärgschnauzer hade passat en aktiv 65 åring? Annars mottages gärna tips på andra trevliga raser för en aktiv pensionär :)

Har passat en för några år sen, men den var väldigt aktiv, spårade, agility, tränade lydnad på klubben flera dagar i veckan, löpträning etc? Jag tror inte min familjemedlem kommer vara SÅ aktiv på klubben, bortsett från valpkurs (eller vem vet, hunden ska bli nya heltidshobbyn :D ) men däremot långpromenader på milen per dag, och en del löpträning och tricks!

Så, ni med dvärgschnauzer, berätta!

Jag har en hane som blir 4 nu i mars. Vi har även en bunt Schäfrar. Han lever samma liv som dem gällande det mesta. Orkar heldagsvandringar, hänger på över stock och sten, fixar kyla rätt hyffsat.
Just min har inget större intresse av träning. Han är en typisk "friluftsvovve". Han var otroligt lätt att få en god vardagslydnad på som kom, sitt, ligg, stanna, fot, hundmöten, ensamhetsträning och förstå vad som är ok och inte ok.
Däremot ger han mig fullständigt långfingret om det ska tränas. Tex gå kurs. Han har inte uthålligheten till att tycka träning är kul. Han är dock en duktig spårhund och älskar olika nosövningar.

Päls är pyssel! Ullkammning 15 min i veckan och trimning beror på hur fin päls man vill att de ska ha. Min behövde iaf var 3:e månad...och då såg han hemsk ut. Optimalt var var sjätte vecka. Jag trimmade själv. Efter nästan tre år tröttnade jag och klipper numera honom.

Tycker absolut att DS passar en aktiv pensionär.

Jag och min man har tre stycken dvärgschnauzerhanar, födda -10, -12 och -13 :)

10464022_792879700745629_6739121955031409659_n.jpg

Smalis (AgHd1 Hönsetorps American Award), Boss (Hönsetorps Cake Boss, son till Smalis) och Barney (Super Play´s Way to Go, import Finland).

Om man vill behålla pälsens funktionalitet och det typiska utseendet, så ska man absolut trimma mer än några gånger per år! Underullskamning en gång per vecka/varannan vecka, och trimning var 6- 8:e vecka, så håller sig hundarna snygga och pälsen är bra :up: !

Jag tycker att de är jätteroliga och käcka aktiva sällskapshundar som man i stort sett kan göra vad som helst med :) . @falukorw och @Malibu_Stacy har multimeriterade DS, och det finns ett par till här på forumet som har DS som tränas och tävlas :up: .

De har ju absolut inte samma krav på mental stimulans och motion som arbetsavlade raser, men med en DS kan man göra allt! Våra tränar/tävlar agility, rallylydnad, viltspår, trickträning, hänger med på hur långa promenader som helst, joggas med osv. De är pigga, smarta och alerta hundar, ofta med rätt mycket hund i liten förpackning.

Sen är det skillnad på vilken nivå av det de kräver för att vara nöjda ;) . Om man tittar på våra tre, Smalis och Boss är hundar som behöver mer i mental aktivering och motion för att vara nöjda (det märks fort om de inte fått gjort tillräckligt), medans Barney glatt hänger med på allt men egentligen inte kräver mer än motion och kärlek :).

För en aktiv pensionär som är ute mycket i skog och mark och som vill sätta av tid för lite mental träning så skulle jag absolut kunna rekommendera en DS :) .

Är de friska? Mentalt? (Han vill ha en mentalt stabil hund, eftersom det kommer vara hans första hund, han vill inte förstöra hunden om han gör fel :p ) Jag tror han undrar om aggressivitet tex?
Pälspyssel tror jag han bara kommer tycka är roligt :)

"De är pigga, smarta och alerta hundar, ofta med rätt mycket hund i liten förpackning. " Vad är mycket hund i liten förpackning? Att de är uthålliga, eller allround?

Hur lätta/svåra är de att få rumsrena, han har hört att små hundar är svåra att få rumsrena?

Han kommer köra mest på fysisk motion, och då ganska mycket av den varan (Han tränar på gym och promenerar/springer 1 mil 5 gånger i veckan just nu med heltidsjobb). Kommer träna tricks med hunden hemma och i trädgården, samt vardagslydnad, för han vill kunna ha hunden lös.

Min var väldigt lätt att få rumsren. Inte en olycka efter 10 v!!

Jag har träffat på nerviga och skälliga dvärgar. Det är inte rastypiskt! Köp av uppfödare som gör BPH eller MH.

Är de friska? Mentalt? (Han vill ha en mentalt stabil hund, eftersom det kommer vara hans första hund, han vill inte förstöra hunden om han gör fel :p ) Jag tror han undrar om aggressivitet tex?
Pälspyssel tror jag han bara kommer tycka är roligt :)
Hur lätta/svåra är de att få rumsrena, han har hört att små hundar är svåra att få rumsrena?

Ja jag skulle nog vilja säga att det är en frisk ras! Visst finns det vissa lite mer rasspecifika saker man behöver se upp för (ex finns ju ögonsjukdomar och bukspottskörtelinflammation som kanske är lite mer förekommande) och så finns det ju måndagsexemplar (min första DS var tyvärr ett sådant) men i det stora hela så är det en frisk ras tycker jag. Återigen så kan nog @Malibu_Stacy och @falukorw fylla på med mer dagsfärsk info där :up:

De flesta DS jag träffat har varit stabila, trevliga och miljöstarka med olika nivå av mjukhet/hårdhet, men jag vet också att det (tyvärr) finns många osäkra och nerviga DS. Man gör gott i att leta efter uppfödare som använder sig av BPH eller MH, då kan man utläsa mer om avkommorna och se om det finns en röd tråd i aveln. Tyvärr är det inte SÅ många uppfödare som gör det, men jag tror (hoppas) att det kommer bli fler och fler :)

Skällandet.... mina tre i flock kan vara as på promenader :p :D ! Men då triggar de ju varandra också. En och en (eller tillsammans med mina aussies) så är det inga större konstigheter :up: ! Och i övrigt så är ju DS i grunden larmhundar, så skäller det gör de oftast :D !

Förutom min första DS (mitt lilla måndagsexemplar :heart) så har inga av mina andra tre varit svåra att få rumsrena, har i stort sett aldrig skett några olyckor inne!

Han kommer köra mest på fysisk motion, och då ganska mycket av den varan (Han tränar på gym och promenerar/springer 1 mil 5 gånger i veckan just nu med heltidsjobb). Kommer träna tricks med hunden hemma och i trädgården, samt vardagslydnad, för han vill kunna ha hunden lös.

Det där låter som ett toppenliv för en DS skulle jag vilja säga :up: !

Tack! Då kollar vi vidare på DS! Ska absolut kolla MH och BPH!

Ni tror den orkar med, och fixar mycket fysisk motion? De har vandrat en del på sommaren också och vill såklart kunna ha med hunden, då blir det dagsvandringar.

Skälla gör inte så mycket, han vill att den inte ska bita honom, vara rumsren och fixa mycket fysisk aktivitet typ :D

Känns ändå som att det är en relativt "lätt" ras mentalt sett. Han passade en hund som var otroligt föremålsvaktande, som högg om du kom för nära maten eller något av hundens "föremål" eller om den tuggade på något olämpligt. Det tyckte han var väldigt svårt att förhålla sig till.

Senast ändrad:
Tack! Då kollar vi vidare på DS! Ska absolut kolla MH och BPH!

Ni tror den orkar med, och fixar mycket fysisk motion? De har vandrat en del på sommaren också och vill såklart kunna ha med hunden, då blir det dagsvandringar.

Skälla gör inte så mycket, han vill att den inte ska bita honom, vara rumsren och fixa mycket fysisk aktivitet typ :D

Känns ändå som att det är en relativt "lätt" ras mentalt sett. Han passade en hund som var otroligt föremålsvaktande, som högg om du kom för nära maten eller något av hundens "föremål" eller om den tuggade på något olämpligt. Det tyckte han var väldigt svårt att förhålla sig till.

Orkar gör den! Vår orkar allt som bruksschäfrarna gör. Och egentligen blir ju allt mycket jobbigare för den lille. Snö och ris blir djupare, diken bredare, stock och sten högre osv. Men han ångar på som ett litet tåg i skogen :p

Inget ovanligt att vi går någon mil el två på en lördag.

Håller med de andra om allt de skriver.
Har också gett upp pälsvården på min (dålig päls från början) så han klipps och just pälsen gör att jag tvekar på en till. Men är man beredd att lämna in typ varannan månad så.

Tycker det låter som att det kan passa fint med dvärgschnauzer! Min kräver inte speciellt mycket men hänger med på allt. Dagsvandringar är inga problem, visst är han med när jag springer men fort och långt är väl inte favoriten (för mig heller, dock). Har fått jobba en del på motivationen för träning/tävling men är i övrigt glad, stabil och jäkligt lätt att ha med att göra. Lätt att få rumsren också.

Hälsomässigt räknas det väl till en frisk ras, jag har dock ett måndagsexemplar som bland annat är allergisk, vilket jag tror ökar i rasen?
Man bör vara noggrann med tandvård också.

Jag blir helt varm i kroppen när jag tänker på den här rasen. Har träffat flera exemplar, alla trevliga och mysiga. Känner dock bara en "närmare" och det är en skällig(!!) liten dam. Men jävlar vilket litet krutpaket :D

Verkar hänga med på det mesta och min uppfattning är att hon kan ta det lugnt ibland samtidigt som hon är en liten krutboll när det tränas. En jäkla härlig hund alltså. Det bara strålar livsglädje från den hunden vad hon en gör. Jag har inte så mycket mer att säga om rasen än att de där små skäggen är några riktiga underbara små saker :D

Du har ju fått många svar redan men ska försöka berätta vad jag vet och tycker!

Pälsvård: ja det är en del pälsvård, inte oöverkomligt mycket om man inte ska ställa ut men många tycker att det är jobbigt. Man får räkna med att lägga 15-30 minuter i veckan på ullkamning och tovutredning. Låter inte så mycket men vet av erfarenhet att många när de väl är i situationen inte orkar/vill/prioriterar att göra det. Sedan behöver de trimmas var 10-12 vecka. De flesta seriösa uppfödare trimmar sina uppfödda hundar iaf första åren så kan vara klokt att välja en uppfödare nära. Men sköter man pälsen har man en päls (iaf på kroppen) som är både smuts och vattenavstötande. Fäller gör de inte alls vilket jag tycker är det stort plus! För att göra det enkelt för sig själv så välj en valp med sträv päls och där föräldrarna har bra pälsar. Man ser redan vid 5-6 veckor absolut hur pälsen kommer bli, de ska inte vara krulliga och se ut som en pudel utan pälsen ska vara kort och ligga tätt mot kroppen. Finns en del som är riktigt ulliga som valpar men som ändå blir bra men betydligt säkrare att välja en som redan har bra päls.

Hälsa: de har högre benägenhet för att bilda urinsten än andra raser, dock verkar detta ligga väldigt mycket i linjerna, jag känner enbart till ett par hundar som drabbats trots stor umgängeskrets bland dvärgschnauzrar. Vad som jag tycker är värre är att en del individer har väldigt känsliga magar, och när de blir sjuka blir de väldigt sjuka väldigt fort och får ofta ligga inne.
Sedan är det problem med tänderna som är väldigt tråkigt och även kostsamt för ägarna. Detta kan man se en stor ärftlighet på, men tyvärr visar det sig sent så alla har redan hunnit gå i aveln. Men att titta i munnen på föräldrarna kan ändå vara bra att göra. Och man kan hålla det bra genom att borsta tänderna ett par gånger i veckan.
Sedan förekommer det katarakter och PRA och klubben vill att alla föräldrardjur ska vara ögonlysta innan parning. Dock finns inget bekämpningsprogram för detta hos skk och jag anser själv att det inte är något stort problem. @Malibu_Stacy kan säkert säga mer om hälsan men jag tycker ändå det är en relativt frisk ras sett till antalet individer.

I övrigt är det en väldigt robust ras, de har kraftig benstomme och klarar lätt av heldagsvandringar. Kroppsbyggnaden är sund utan extremiteter. De allra flesta individer nöjer sig med ett aktivt sällskapsliv, något som jag dock tycker är viktigt är att de får vara med sin familj. Det är absolut ingen hundgårdshund eller hund som mår bra om den måste vara hemma själv långa stunder dagligen. Den är väldigt trogen och jag tycker de allra flesta är väldigt enkla individer. Man behöver ju inte välja en valp som kommer från de fåtal linjer som finns med beprövade arbetande hundar. Skälligheten tycker jag inte är så farlig, de skäller när det ringer på dörren men inte så att den med rätt fostran går runt och skäller på allt och alla.

Dock har rasen blivit väldigt populär så det finns många uppfödare, på gott pch ont, så det kan vara bra att besöka flera för att bilda sig en egen uppfattning.

Tror verkligen att en dvärgschnauzer kan passa din släkting! Låter som ett perfekt dvärgschanuzerliv. När det är aktuellt att skaffa valp får du gärna höra av dig på PM om du vill ha tips om bra uppfödare.

Tack för svar, ska absolut höra av mig om uppfödare när det blir aktuellt, tack!

Tänder, urinsten och mage hade jag ingen aning om! Ska absolut kolla MH på de som känns intressant i sånna fall, vill absolut inte landa med ett mentalt ostabilt förstaexemplar till hund.

Pälsvården tror jag han kommer tycka är ganska rolig, och kommer sätta sig in i, tror han kommer lära sig trimma osv senare med :D. Sålänge de inte fäller så har han inget emot pälsvård. (Min kommer alltid nyborstad och badad när han är hundvakt :p )

Det här med att vara med flocken, det är just därför han väntar med hund tills pensionärslivet, hunden ska bli nya heltidssysselsättningen ;)

Titta också på bichon frise´ - en mycket trevlig och intelligent ras. Följsam, vill vara sin ägare till lags och den är inte lika kaxig som dvärgschnauzern. Bichon frise´har oftast lätt att komma överens med andra hundar. När min syster bichoner ser en annan bichon frise´ ute på promenaden blir de jätte-jätteglada. De stannar och vill kramas (De står på bakbenen och kramas med frambenen omslingrade runt varandra.)

De är otroligt smarta och kan räkna ut saker själva. Nästan skämmande intelligenta för att vara hundar. Jag tror inte att dvärgschnauzern är lika smart.

Dvärgschnauzrar tror att de är mycket större än de är och kan kaxa sig mot betydligt större hundar, iaf hanarna. Schnauzrar generellt, oavsett storlek, kan vara ganska envisa. Kanske att tikar är mildare till sättet.

Bichon frise´ är trots sin litenhet, väldigt spänstiga, robusta och stadiga i kroppen. Om de blir vana att hänga med på joggingturer så ska det inte vara något problem. De som har en vill ofta ha en till. Min syster har två bichon-hanar som älskar varandra. De sover tätt intill varandra och omslingrade i en liten, liten hundsäng, där de nästan inte får plats. De ser jättesöta ut.

Ur rasbeskrivningen:
"Rasen är en utpräglad sällskapshund, glad och lättlärd och angelägen om att vara sin ägare till lags. Ena stunden är den full av ”bus” och i nästa mycket kelig och tillgiven. Den är en riktig showhund och den hittar gärna på tokerier för att få uppmärksamhet. Rasen kräver måttligt med motion men den tackar inte heller nej till långa promenader eller andra aktiviteter så som rallylydnad, agility, flyball, lydnad och att göra konster är några saker som roar dem. Bichon Frisén fungerar i allmänhet bra med andra hundar. Den känner snabbt igen rasfränder."

"Motion
En Bichon Frisé behöver runt en timmes promenad om dagen. Den älskar skogspromenader och är hunden vältränad kan den mycket väl följa med på fjällturen."
http://bichonfrise.se/rasen

Titta också på bichon frise´ - en mycket trevlig och intelligent ras. Följsam, vill vara sin ägare till lags och den är inte lika kaxig som dvärgschnauzern. Bichon frise´har oftast lätt att komma överens med andra hundar. När min syster bichoner ser en annan bichon frise´ ute på promenaden blir de jätte-jätteglada. De stannar och vill kramas (De står på bakbenen och kramas med frambenen omslingrade runt varandra.)

De är otroligt smarta och kan räkna ut saker själva. Nästan skämmande intelligenta för att vara hundar. Jag tror inte att dvärgschnauzern är lika smart.

Dvärgschnauzrar tror att de är mycket större än de är och kan kaxa sig mot betydligt större hundar, iaf hanarna. Schnauzrar generellt, oavsett storlek, kan vara ganska envisa. Kanske att tikar är mildare till sättet.

Bichon frise´ är trots sin litenhet, väldigt spänstiga, robusta och stadiga i kroppen. Om de blir vana att hänga med på joggingturer så ska det inte vara något problem. De som har en vill ofta ha en till. Min syster har två bichon-hanar som älskar varandra. De sover tätt intill varandra och omslingrade i en liten, liten hundsäng, där de nästan inte får plats. De ser jättesöta ut.

Ur rasbeskrivningen:
"Rasen är en utpräglad sällskapshund, glad och lättlärd och angelägen om att vara sin ägare till lags. Ena stunden är den full av ”bus” och i nästa mycket kelig och tillgiven. Den är en riktig showhund och den hittar gärna på tokerier för att få uppmärksamhet. Rasen kräver måttligt med motion men den tackar inte heller nej till långa promenader eller andra aktiviteter så som rallylydnad, agility, flyball, lydnad och att göra konster är några saker som roar dem. Bichon Frisén fungerar i allmänhet bra med andra hundar. Den känner snabbt igen rasfränder."

"Motion
En Bichon Frisé behöver runt en timmes promenad om dagen. Den älskar skogspromenader och är hunden vältränad kan den mycket väl följa med på fjällturen."
http://bichonfrise.se/rasen

Dvärgschnauzrar är väldigt smarta hundar, tycker definitivt att Dvärgschnauzer passar TS beskrivning bättre än en Bichon som är rätt mesig i jämförelse.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 822
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar