Dvärgschnauzer?

@Elementary hör löwchen dit också alltså? Då lärde jag mig nåt nytt. :up: Trodde bara att det var de vita fluffen.
Vilka raser som ingår i begreppet verkar vara olika beroende på vem man frågar. Borde själv kanske ha skrivit in malteser också då den ingår enligt många. Det är en soppa det där, tydligen!
Löwchen ser i princip ut som långbenta havanaiser (och bolonkas ser ut som havanaiser utan det svarta runt ögonen) så det är nog därför jag tycker att det låter naturligt att de hör dit? Eller nåt! Nåja, nog med ot.

Vilka raser som ingår i begreppet verkar vara olika beroende på vem man frågar. Borde själv kanske ha skrivit in malteser också då den ingår enligt många. Det är en soppa det där, tydligen!
Löwchen ser i princip ut som långbenta havanaiser (och bolonkas ser ut som havanaiser utan det svarta runt ögonen) så det är nog därför jag tycker att det låter naturligt att de hör dit? Eller nåt! Nåja, nog med ot.
Fast - det kan väl inte bero på vad var och en tycker? :confused:

Fast - det kan väl inte bero på vad var och en tycker? :confused:
Njäe, men var hittar man nåt officiellt då? Lite jagande på wikipedia ger olika svar på svenska, franska och engelska. Bichon i fokus har en annan lista som inte stämmer med nån wiki. Sajter som säger sig handla om "bichonraserna" har alla olika listor. :D

Njäe, men var hittar man nåt officiellt då? Lite jagande på wikipedia ger olika svar på svenska, franska och engelska. Bichon i fokus har en annan lista som inte stämmer med nån wiki. Sajter som säger sig handla om "bichonraserna" har alla olika listor. :D
Jag ser också det ... men då borde man ju börja i änden vad en bichon faktiskt är, alltså vad raserna har gemensamt. Men det är både OT och inte så jätteintressant så jag släpper det. :D

Kanske att de är helt annorlunda generellt idag.

Jag har fått uppfattningen från bl a en tidigare uppfödare av schnauzrar i olika storlekar + från hundägare som tidigare haft DP och inte rekommenderarat den.

Jag var tidigare intresserad av rasen och hörde mig för lite här och där ( för ca 10 år sen). Den tidigare uppfödaren avrådde " Nej, de är så envisa och tjurskalliga, det finns följsammare och trevligare raser". Hen hade haft olika storlekar av schnauzrar, så hen talade generellt om dem. Jag tror det skiljer mycket mellan de olika, men hen kan ha haft en dålig dag och var jättetrött på dem. Vad vet jag. Jag tappade intresset för rasen iaf.

Jag är fascinerad av hur kaxiga de kan vara. (Jag menar inte att alla är det). Jag brukade tidigare möta en gammal tandlös DS (15 år el nåt) och tiken trodde att hon såg jättefarlig ut när hon försökte skrämmas med sitt tandlösa grin. :D
Tandlös, rultig, 15 år och så kaxig! Charmigt och gulligt var det. Tiken var inte aggressiv på något annat sätt eller försökte bitas. Min betydligt större tik brydde sig inte.

De flesta småhundar skäller och det både DS och bichoner. Skillnaden jag ser är att bichonerna backar och vill inte utmana en större hund. Bichonerna är så intelligenta att de förstår vad som är farligt för dem, det är min uppfattning.

Till TS - ta kontakt med uppfödare av de raser du tror att din familjemedlem är intresserad. Kontakta valphänvisare i rasklubbarna. De brukar vara duktiga på att berätta om hur rasen är.
Träffa vuxna hundar. Valpar är alltid supergulliga oavsett ras. Bäst är att se hur en vuxen hund är. Prata med hundägare/valpköpare av raserna. Följ hundbloggar en tid.

Jag tror det är lättare att få tag på en renrasig dvärgschnauzer än en dito bichon frise´. Var ute i god tid och tinga en valp redan när du ser att någon intressant parning är planerad. Det sämsta man kan göra är att impulsköpa någon oreggad valp på Blocket.
Lycka till!

Schnauzern är väldigt olik Dvärgschnauzern, de går inte att jämföra.

Jo, TS vill ha fler rasförslag, TS skriver:
... "men om den då skulle visa sig inte passa, så hade det ju varit trevligt med andra rastips som skulle kunna passa, så tack för tips"

Om man läser på olika hundsidor så finns det många som beskriver DS som envis, viljestark och med egen vilja. En hund som inte alltid gör som ägaren önskar. Det är ganska charmigt det också och behöver inte vara fel.

För att jämföra det här två raserna: Bichonen beskrivs som följsam och med önskan om att vara sin ägare till lags.
Dvärgschnauzern är självständigare.

Hur vanligt är det att man kan ha en dvärgschnauzer lös? De jag har mött har inte vågat släppa sina.

Min syster kan ha den renrasiga bichon frise´n lös. Det fungerade från första stund och den tvärvänder om hon ropar på den. Den andra däremot, som inte är renras utan har lite bichon havanais i sig är självständigare och går inte att släppa. Jag tror att bichon havanais är självständigare och att det arvet det påverkar.

Jag vet knappt något som inte har sin DS lös. Tvärtom är dom familjehundar och väldigt flockbundna. De vill vara med sina ägare hela tiden.
Min ena jagar men jag kan ändå ha henne lös.

Jag vet knappt något som inte har sin DS lös. Tvärtom är dom familjehundar och väldigt flockbundna. De vill vara med sina ägare hela tiden.
Min ena jagar men jag kan ändå ha henne lös.
Är de svenska DS olik de amerikanska? På amerikanska hundsidor hittar jag många beskrivningar om en stor hund i litet format, terrieregenskaper. Tex här (fritt översatt):

"Dvärgschnauzer är terriers och de uppvisar klassiska terrier- egenskaper: överdrivet skällande, grävande, jagande om det är något som fångar deras uppmärksamhet, poserande mot stora hundar, misstänksamhet mot främlingar och tro att de är mycket större än vad de egentligen är. Man måste vara tydlig i gränssättningen när man fostrar en DS."

"scrappy toward other dogs, and stubborn" ungefär kaxiga mot andra hundar och envisa

Är de svenska DS olik de amerikanska? På amerikanska hundsidor hittar jag många beskrivningar om en stor hund i litet format, terrieregenskaper. Tex här (fritt översatt):

"Dvärgschnauzer är terriers och de uppvisar klassiska terrier- egenskaper: överdrivet skällande, grävande, jagande om det är något som fångar deras uppmärksamhet, poserande mot stora hundar, misstänksamhet mot främlingar och tro att de är mycket större än vad de egentligen är. Man måste vara tydlig i gränssättningen när man fostrar en DS."

I USA är dvärgschnauzer en terrier, trots att de inte alls har något släktskap med sådana.
De ser ut därefter och har en helt annan rasstandard som är mycket mer extrem. Inget jag står bakom.
Läs på dvärgsschnauzerringens hemsida istället om du vill få rätt uppfattning om rasen.

"scrappy toward other dogs, and stubborn" ungefär kaxiga mot andra hundar och envisa

I Dvärgschnauzerns hemland Tyskland, i Sverige och så vitt jag vet övriga världen går DS i Molossernas rasgrupp.
USA är ett land för sig när det gäller hund. Ett typexempel på varför man inte bara kan googla rasbeskrivningar från div klubbar utan faktiskt behöver träffa uppfödare och hundar för att få en sann bild om en ras.

Många rasklubbar skönmålar sin ras och talar tyst om sjukdomar.

Bichon känns inte som en passande ras till någon som vill vandra och motionerar i den utstäckningen personen gör. I det du länkar till står det att den kräver måttligt med motion...en timmes promenad om dagen. Det är inte mycket att hänga i granen.
I den utsträckningen? Personen som ska ha hunden verkar inte vara överdrivet aktiv, mer en normalaktiv frisk pensionär. Ts skriver: "Jag tror inte min familjemedlem kommer vara SÅ aktiv på klubben ... men däremot långpromenader på milen per dag, och en del löpträning och tricks!"..

Tycker du att det är i stor utsträckning?

Från Bichon frise´ringen:

"Motion
En Bichon Frisé behöver runt en timmes promenad om dagen. Den älskar skogspromenader och är hunden vältränad kan den mycket väl följa med på fjällturen."

Jag tror att många raser i rasgrupp 9 eller i terriergruppen kan passa.
En är australisk terrier. En terrier som beskrivs som tystlåten!

I USA är dvärgschnauzer en terrier, trots att de inte alls har något släktskap med sådana.
De ser ut därefter och har en helt annan rasstandard som är mycket mer extrem. Inget jag står bakom.
Läs på dvärgsschnauzerringens hemsida istället om du vill få rätt uppfattning om rasen.
På vilket sätt skiljer de sig utseendemässigt? Jag har inte studerat detaljer, men jag tycker de ser lika ut på bild.

Ts ville ha fler förslag. Jag var väldigt förtjust i en tystlåten australisk terrier en gång. Jag läste på massor och det var nästan så att det blev en. Att den var så tystlåten imponerade på mig. Om australisk terrier här:
"Användningsområde
Den australiska terriern är en tuff liten terrier, en stor hund i litet format. Den klarar det mesta som en stor hund kan. Dagens australiska terrier är ett lättskött sällskap för både ung och gammal. Även om den är liten är den sportigare och tåligare än man tror. Rasen är känd för sin vaksamhet och sin vighet, egenskaper som gör den till en lämplig hund på skogspromenader, lydnadsplanen och agilitybanan.

Hälsa
Australisk terrier är en robust, frisk och lättskött hund. Livslängden är cirka 10–16 år

Egenskaper / Mentalitet
Rasen är pigg, glad, barnkär, uthållig och modig. Den är inte skällig men dess skall är kraftigt i förhållande till storleken, både då den vaktar eller skäller av glädje då någon bekant kommer. Australisk terrier är full av energi utomhus men stillsam inomhus.

Storlek och utseende
Mankhöjd för hanar är ca 25 cm och vikten är ca 6,5 kg...
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/australisk-terrier/

Eler en annan favorit. Har bara träffat en (ovanlig ras), men den var alltid tyst och mild och vänlig, godheten själv. Det var nästan en andlig upplevelse att möta den. Tibetansk terrier (som inte är en terrier) Användes som tempelhund i Tibet. Om den här:
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/tibetansk-terrier/

http://tibetanskterrier.svktr.nu/

Senast ändrad:
Jag skrev ju såhär;
"Han kommer köra mest på fysisk motion, och då ganska mycket av den varan (Han tränar på gym och promenerar/springer 1 mil 5 gånger i veckan just nu med heltidsjobb). Kommer träna tricks med hunden hemma och i trädgården, samt vardagslydnad,"

Nu känner inte jag vansinnigt många pensionärer, men han rör definitivt mer på sig än de jag känner som är runt 65. JAG tycker det är ganska mycket motion att promenera/springa ca 1 mil ca 5 gånger i veckan utöver gymträning när man jobbar heltid, och eftersom hunden kommer vara heltidssysselsättningen (som jag också skrev) efter pensionen kommer det definitivt inte bli mindre motion än det. Plus vandringar i terräng under sommarhalvåret.

Skrev också, precis som du citerat, att jag inte TROR han kommer vara SÅ aktiv på klubben utöver vardagslydnad tex, med det sagt, så vet vi ju inte vad han fastnar för. Som jag också skrev innan så beskrev jag den fysiska delen av hundlivet, eftersom det är det jag VET att han kommer ha med hunden på, och att den då måste funka till det.

Tack, Australisk terrier kan jag mer om då jag ägt en själv.

Jag har också skrivit;
"men om den då skulle visa sig inte passa, så hade det ju varit trevligt med andra rastips som skulle kunna passa, så tack för tips, men jag tror nog mer på en DS i det här fallet."

Det vill säga, jag är nöjd med de svaren jag fått om DS i den här tråden och tror att det kommer bli en sådan. Tack ändå.

Bara för att man träffat en individ som var tyst den gången betyder det ju inte att hunden är tyst jämt :p Den kanske bara hade en bra dag? Jag har träffat jack russels som varit tysta, har träffat jack russels som skällt sig hesa. TS släkting vill ju ha en hund att röja runt i skogen med, tänk hur mycket barr och skit som skulle fastna i en bichon päls :nailbiting::nailbiting::nailbiting:. Och så är det säkert bra med något med längre benhöjd utan att för den sakens skull springa iväg på höjden. Marknära hundar är ju svårare att ta med i tex högt gräs, blåbärstuvor osv. Blir jobbigt för hunden, blir jobbigt för ägaren.

På vilket sätt skiljer de sig utseendemässigt? Jag har inte studerat detaljer, men jag tycker de ser lika ut på bild.

Ch+Earthsong+Remedy+For+The+Blues.jpg

0c1242585e-fixa%20BIR.jpg

Bara för att man träffat en individ som var tyst den gången betyder det ju inte att hunden är tyst jämt :p Den kanske bara hade en bra dag? Jag har träffat jack russels som varit tysta, har träffat jack russels som skällt sig hesa. TS släkting vill ju ha en hund att röja runt i skogen med, tänk hur mycket barr och skit som skulle fastna i en bichon päls :nailbiting::nailbiting::nailbiting:. Och så är det säkert bra med något med längre benhöjd utan att för den sakens skull springa iväg på höjden. Marknära hundar är ju svårare att ta med i tex högt gräs, blåbärstuvor osv. Blir jobbigt för hunden, blir jobbigt för ägaren.
Blir otydligt när man skriver. Jag träffade den australiska terriern många gånger, men för ganska länge sen och ytterligare en av samma ras - båda var tystlåtna. Rasen beskrivs som tystlåten i rasbeskrivningen, så de var nog rastypiska.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 822
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar