Duscha unghäst

S

snuttis_linsan

Hur gör ni för att vänja er häst vid slangen och att bli duschad? Hur gjorde ni första gången?.. något tips :bump:

Kan tillägga att min är bara 1 år. Känns lite tidigt men jag har ingen aning?
Är första hästen jag haft sen föl så .. :o

Sv: Duscha unghäst

Jag och en vän köpte 2 i princip ohanterade hästar.

Mollsan då 4 år och min Bääs då 2 år.

Då de båda hade en hel del parasiter så va dusch ett måste. Ingen av dem hade sett en vattenslang innan.

Vi började med Mollsan. Hon va skeptiskt som 17. Gillade inte detta påhitt. Men vi ignorerade hennes trams och "bara körde på" (lugnt dock). Men inget "lugn gumman, det här är inte farligt" prat. Vi pratade med varandra och gav hästen uppmärksamhet då hon stog still o va lugn. Efter ca 2 minuter så stog hon still. Spännd dock. Men inget trams.

Min va ännu lättare. Hon tittade skeptiskt. Men tramsade inte en gång. Började ju försiktigt med vattnet runt om henne. O sen smög mej mot hennes ben.

Annars kan man lägga en vattenslang i hagen. Först av. Sen då själva slangen är ok så låter man vattnet vara på. Då det är ok för hästen så tar man nästa steg o låter hästen själv bli sprutad på. Man håller upp slangen och låter hästen komma på eget initiativ.

Okej men hade ni hästarna fastbundna eller höll en hästen i ett grimskaft? Känns inte så kul om hästen skulle slita sig och bli ännu räddare :)

men jag ska börja med slang i hagen tror jag .. är lite försiktig av mej :p

Håll hästen i grimskaft, bind inte fast. Stå t.ex. på stallplanen där det finns utrymme och spola och låt hästen valsa runt kring dig men följ med och spola på den med slangen, börja på benen. Hästen ger sig så småningom och stannar till och då berömmer man och kan fortsätta uppåt sedan. Kan ta några gånger med benen innan man börjar med resten.

Okej men hade ni hästarna fastbundna eller höll en hästen i ett grimskaft? Känns inte så kul om hästen skulle slita sig och bli ännu räddare :)

men jag ska börja med slang i hagen tror jag .. är lite försiktig av mej :p

Långlina! Så hästen kan komma undan om den blir rädd utan att det sker paniskt efter nån väg. Håll hästen på långlina o släpp fter om hästen blir nervös o rädd. Ta det i den takt det tar.
Och får du bara blöta hoven så va nöjd med det.

Fortsätt igen nästa dag o ta den andra hoven o kanskelite på benet..

Att jag jäktade med Bääs o Mollsan va pga att de hade som sagt extremt mycket parasiter.

Min då ohanterade kille ställde jag i spolspiltan fastsatt i kedjorna som alla andra hästar, i början borstade jag där och typ sköljde svansen och spolade i avloppet för att han skulle ha hört ljuden, någon gång stod vi o tittade på en annan tjej som spolade sin häst, och sedan började jag med att spola av benen. Han var mest skeptisk mot slangen, själva vattnet går bra bara det inte är kallt ;)

Nu står jag i ett annat stall utan spilta, och där står han lös så vi har inga problem (med det..). En av de andra lärde sin unghäst med att hålla i grimsakftet och sedan spola tills hästen lugnade sig. Alltså inget sjåpande utan bara körde på.

Tänk också på att de vet ju inget annat, att bli spolad är ju inte mer nytt för dem än att stå på stall eller ha på sadel eller något annat man gör med dem och lär dem.Lite av en ledarskapsövning..

Pjoska inte! Ta hjälp av någon som kan hålla hästen åt dig och börja spola försiktigt på benen med en mjuk stråle. De flesta ger sig ganska så fort. Avsluta när det går bra och hästen accepterar att stå still. Jag skulle aldrig låta hästen flaxa runt i långlina jagad av en vattenslang, det låter bara farligt och jobbigt! Har du ingen brådska så ta en liten bit per dag.

Pjoska inte! Ta hjälp av någon som kan hålla hästen åt dig och börja spola försiktigt på benen med en mjuk stråle. De flesta ger sig ganska så fort. Avsluta när det går bra och hästen accepterar att stå still. Jag skulle aldrig låta hästen flaxa runt i långlina jagad av en vattenslang, det låter bara farligt och jobbigt! Har du ingen brådska så ta en liten bit per dag.

Vem sa nåt om pjåska runt i långlina. Anser att det är bättre bara om hästen blir riktigt rädd.

jag bara spolade. börja med ett framben eller bogen och ha lite tryck. bara precis så det rinner. blir den rädd så lugna den och fortsätt.

har funkat med min som tyckte det var superäckligt att bli spolad och som dessutom är väldigt nervig av sig. det enkla är ofta det bästa.... ^^

På henne var det lättare att börja spola på bogen. Hon tyckte det var jättehemskt när det kom vatten på fötterna. Och när fötterna viftar så är det väldigt svårt att träffa med vattenslang. Dvs hon får belöning om hon viftar. Så börja uppifrån och ner, är mitt tips.

Höll min häst i grimskaft och hade mycket lång slang. Hon är nämligen expert på att backa... Eftersom jag hade lång slang så kunde jag spola på bogen hela tiden medans hon backade. Jag bara följde med. När hon sen stannade tog jag bort slangen och berömde. Ledde upp till startpunkten igen och började om. Har tragglat detta ganska mycket, och nu funkar det att spola fötterna också.

Ja jag provade o höll på o ge upp. Tog d försiktigt men hon tog sig alltid undan me o backa ,då har man ingen chans o hålla kvar. Dalta hjälper inte tar bara tid. Men sen kom jag på en sak,jag skickar henne i en volt o jag duschade på försiktigt ,stannar hon o vill backa bara o skicka ut i volt igen ...hon sprang ett tag sen märkte hon väl att hon inte kom undan så hon stannade . Sen var d inga problem:rofl: vi står alltid ute på gården så jag kan inte binda upp på båda sidor..
Hästen tänker nog inte på att den springer i cirkel utan att f-n vilken snabb människa jag har,jag kommer aldrig o hinna undan(en så snabb ledare,haha) o förresten verkar det inte så farligt att bli tvättad:rofl::rofl::rofl::rofl:

Senast ändrad:

jag gick ut på stallplanen med min unghäst i grimma och grimskaft och satte i gång vattnet han fick titta på den och sen var det bara till att spola! gick runt lite och det fick han för han kom ändå inte undan! :p
till sist så stod han still och nu varje gång vi spolar så står han och käckar gräs utan att bry sig det minsta! sen ska man inte glömma att alla är olika individer! min kille har ett bra huvud och är lugn för det mesta men en häst som är mer nörvös och lättskrämde så ska man ju ta det lungt i början det bästa är ju då att vara 2 st en som håller hästen och en som sköter slangen! Lycka till! :bump:

Tack för alla bra svar :) jag tror jag har kommit fram till hur jag ska göra !

Jag duschade min när hon bara var några månader gammal, dvs fortfarande gick med sin mamma. Första gången var hon bara med när jag duschade mamman och sen duschade jag även henne, hon fick vara lös i spolspiltan, jag aktade bara så jag inte trasslade in henne med slangen. Nu är hon snart 2 och sist jag duschade henne var hon jätteduktig, hon har duschat kanske 4-5 gånger i sitt liv hittils.

/ Fredrik

Hästen ska inte sitta fast.
börja med ljummet vatten o utan sprutmunstycke. Många reagerar på sshhcc-ljudet.

Det bästa är om det är riktigt varmt ute o den tycker att det är skönt.

Jag får spruta min ponny på mulen men inte på benen.:crazy:
Spolar jag på benen går han bara runt i cirklar hela tiden, viserligen så spolar jag samtidigt men det är ganska jobbigt att hålla reda på slangen så han inte trasslar in sig...;)

Någon som har något tips om hur jag kan göra då?:confused:

har tagit det försiktigt men hjälper inte, spolar benen nästan varje dag nu men han snurrar runt lika mycket ändå :mad:

Krångla inte. Bara gör.....

Börja gärna långt ner på benen och spola, gå upp mot bog, hals.

har du möjlighet att gå intill en vägg?? då kan det vara bra att göra då kan han ju inte snurra bort i från dej! och det är ju bra att ha någon som håller den första gången intill väggen så att han fattar vad du menar!
är han rädd eller bara "dum"?

Vi har speciella piggborstar med hal i och anslutning till avttenslang nar vi borjar med vara babisar. Vi har stallt hasten bak och fram i spolspiltan med nagon som haller i grimskaftet. Borjar att bara borsta med slangen fastsatt (kan var lite laskigt) och sedan lite lite vatten for att oka. Nar de val insett att vattnet inte dodar dem gick det fort att ga fran borste med pytte lite vatten till att spola med slangen fran huvud till ta.

Med nordisen hemma i sverige borjade jag med att spola henne lite latt medans mamma fick sin dusch efter arbetet. Hon tyckte det var skitkul sa inga problem dar.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Emiro
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka