Duscha unghäst

Sv: Duscha unghäst

Det är bra att träna så smått ganska tidigt, men först och främst vänjer jag dem vid att bli svampade - det kan vara nog så obehagligt. Svampa när den är svettig eller fäller, och gör det först och främst någonstans där det är skönt att bli kliad. På det viset kan man lära unghästen "att bli van" nästan vad som helst ;) - att samtidigt klia den någonstans där det är gudomligt skönt att bli kliad...

Viktigt i början är också att använda lagom temperatur på vattnet, det är obehagligare med varmt eller kallt vatten, det ska helst vara ljummet. Viktigt är också att börja med lågt tryck på strålen.

Själva spolandet gör jag alltid, alltid utifrån principen att de blir belönade (det "obehagliga tas bort") när de står stilla. Det låter kanske bakvänt men om man tänker bakvägen så förstår man varför, de flesta hästar TYCKER det är obehagligt att bli spolade första gångerna, och börjar då dansa. Om de då genom att dansa får slut på det obehagliga, så har man förstärkt det beteendet. Dvs de kommer att dansa nästa gång också för det funkade ju sist.

Alltså - jag spolar - hästen kommer försöka flytta sej bort från strålen men jag håller strålen stadigt i stril mot hästens ben. Så fort hästen stannar upp med benet i backen, så tar jag bort vattenstrålen.

På det viset fattar de att står de stilla så försvinner vattnet. När det är befäst så kan man börja öka på tiden som man spolar även när hästen är stilla. Till slut har hästen vant sej och märker att det faktiskt inte är så obehagligt att bli duschad. Då är det heller inga problem att duscha hela kroppen.

Men som sagt, kom ihåg att öka svårighetsgraden försiktigt, dvs börja inte med full stråle och intentionen att få rent en skitig häst...

är han rädd eller bara "dum"?

Han är bara "dum"
Jag ser liksom på honom att han inte är ett dugg rädd.
Men ändå så snurrar han bara runt hela tiden :mad:

därför tänkte jag om någon kanske också hade varit med om detta och hade något tips... :d

Han snurrar lika mycket om någon annan håller honom, men det med väggen ska jag prova :idea:

Tack för tipsen :)

Viktigt i början är också att använda lagom temperatur på vattnet, det är obehagligare med varmt eller kallt vatten, det ska helst vara ljummet. Viktigt är också att börja med lågt tryck på strålen.

ja det hade jag gärna gjort men i mitt stall har vi ingen varmvattenkran eftersom jag står utanför stallet och spolar honom med vatten som är från en brunn.. så blir det kallt.. men min polle reagerar inte på det, han fattar att det inte hjälper att bråka..
i många stall funkar det nog som det gör i mitt, alltså att det inte finns möjlighet till att spola med ljummet vatten..
.

Jag har inte läst tråden, men här är mitt tips:

När jag började vänja Thytur vid vattenslangen så var han MYCKET skeptisk och lite rädd. Jag arbetade enligt principen att när hästen står still och alltså gör det jag vill att han ska göra, så försvinner "trycket". Detta innebär att jag sprutar med vattenslangen en bit ifrån hästen första gången och långsamt närmar mig, dvs trycket ökar. Om hästen står still berömmer jag genom att släppa på trycket lite genom att föra bort slangen. Sen provar jag lite närmare och om hästen då börjar dansa runt så fortsätter jag bara att hålla samma tryck (dvs. samma avstånd) och så fort hästen stannar berömmer jag genom att ta bort trycket. Det tog inte lång tid innan han förstod att jag ville att han skulle stå still. Sen var det i stort sett inga problem att spola benen. Jag har hittills inte duschat hela honom, men jag kommer att arbeta efter samma princip där (som jag gör i allt arbete) och tror inte att det blir några problem.

Viktigt med behaglig temperatur på vattnet! Jag hade inte hästen uppbunden utan höll honom i rep och repgrimma.

//Julia

Kommer förmodligen få en massa skit för detta, men tänkte bara skriva hur jag lärde min häst Peewee.
Peewee är fruktansvärt vatten rädd och va väl så där måttligt glad när jag kom med slangen och skulle spruta på honom. Jag höll honom bara i grimma och grimskaft på stallplanen, helt enkelt för att vi inte har någon dusch spilta. Det va på sommaren så jag hade på mig mina "bad ridkläder" ett par shorts och topp, plus gamla skor som som jag använder när jag badar. (ja Peewee va rädd för att bada också). Men enkelt jag gick och skulle spruta på honom han backade iväg då sprutade jag på mina egna fötter och då blev han helt plötsligt intreserad och gick närmare igen. så fick jag spruta på hans hovar. så sprutade jag på mina ben då fick jag spruta på hans. Det hela slutade med att han tog slangen och sprutade ner hela mig sedan fick jag ta slangen och spruta ner hela honom. Detta är rätt praktiskt för när vi badat på sommaren så måste jag ändå spola av mig innan jag kan torka och byta om så då duschar han mig och sedan jag honom.
:bump: Det fungerade ju och ja nu kan jag spola honom utan att han spolar mig. :D :d där imot ber jag honom ta slangen och spola så gör han ju gladerligen det:)

har inte läst hela tråden.

jag tog fram slangen och duschade hästen.

innan hade jag lärt den ett komando som helt enkelt betydde stå still, svårare än å är det inte.

om man bara låtsas som det är det mest naturliga i hela världen och bara duschar så har jag aldrig haft nåt problem... låter man hästen titta på vattnet så kan man nästan garantera att hästen tycker det är farligt.

Det är väl bara att inte göra så stor grej av det. Först sätta på vattnet och spola på golvet ett tag. Sen flytta strålen närmare och närmare hästen, börja spola lite på ena hoven, sen ta benet osv. Prata med hästen under tiden, har alltid funkat. Och sätt fast hästen, så den inte kan hålla på och snurra och greja runt.

Långt grimskaft eller longerlina + grimma, ut på backen, spola med duschmunstycke och på halvfart. Ställ in vattnet på ljummet och spola först på bog och sida, lite på framben o hals, ta bakbenen o rumpan sist. Låt hästen trampa runt om den vill det men fortsätt spola. Jag tycker aldrig att det är ngt problem om man gör så här. Jag binder aldrig upp dem eller låter ngn annan hålla innan de har accepterat och vant sig vid att bli spolade.

Jag gick ut på stallplanen i grimma och grimskaft och bara sköljde. Däremot funkade det inte för mig med att börja med hovar/ben som många gör. Prövade det först, men min pålle är ganska rädd om benen, så jag fick började på bogen/halsen. Men det beror nog mycket hur din häst är, vilket du märker :p

Jag höll på själv o höll i grimskaftet först och efter ett par gånger satte jag fast honom som de andra i spolspiltan. Han är 10 månader. Han flyttar sig en del men jag försöker ignorera dåligt beteenede o berömma det som är bra. / C

Lång slang och gott om plats. Och så gärna ljummet vatten. Sen är det bara att köra på och låtsas som ingenting men MÄNGDER med beröm när de står still.

Första gången jag skulle duscha en av mina unghästar så ställde jag mej på gräsmattan så att han kunde beta samtidigt, vilket visade sig väldigt effektivt för han var mer intresserad av gräset än att bli duschad :P

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Emiro
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka