Duscha/tvätta hästen

Sv: Duscha/tvätta hästen

Duschar bara med kallt vatten på benen, men ljummet på resten av kroppen.

nu på somaren duschar jag med kallt och på vintern med ljummet, han älsakar det kalla vattnet när han är svettig :p

Alltså vi har antingen iskallt eller jättevarmt vatten så det blir nått av det.... Men om jag kunde så skulle jag duscha men ljummet vatten absolut.... :)

Vi duchsar våra i kallvatten på sommaren och dom bara älskar det. Men på vintern blandar jag ut kallvatten med varmvatten som jag tar med i en dunk.

Jag kyler alltid sadelstaden när jag har ridit en tynger pass, någon man gjorde mycket "förr i världen". Det tycker jag är lika viktigt som att kyla benen med kallt vatten.

I övrigt så här års så spolar jag hela hästen med vattenslang utomhus, skönt i värmen.

Korsförlamning har inget med kyla att göra. Däremot undviker jag ändå att spola korset med kallt vatten, eftersom njurarna sitter ganska ytligt vid korset, och det är inte bra att kyla ner dom för mycket.

Vi har bara kallvatten i duschen (läs slangen) så nu när det har varit så jätte varmt ett par dagar har jag duschat kallt, han gillar inte kall vatten annars men nu stog han bara och njöt. Annars brukar jag värma vatten och ta en svamp och tvätta med istället. Duschar heller inte kallvatten på korset.

tar kallvatten på mina.. dom tycker det e jätte skönt nu i värmen gör det när dom e lösa i hagen så skulle dom inte gilla det så kan dom ju ba gå iväg :smirk:

Då vi i det nuvarande stallet inte har tillgång till varmvatten:eek: så har jag inte så mycket val.
men är försiktig med korseT och ser ALLTID till att hästen är snustorr innan hagutsläpp.
Leder alltid hästen torr med cooler-täcke dessutom.
Jobbigt bjäbbig och puttenuttig? KansKe, men jag vill inte ha en förkyld ev. korsförlamad häst!
Dessutom blir hästen MIN förkyld för minsta lilla därför är jag extra försiktig.

Alla andra i stallet duschar hela hästen i detta kalla och släpper ut dem dyngsura. jag kan inte för mitt liv tänka mej att detta är bra, eller?

Nu på sommaren bara älskar pållen min kallvattnet efter ridpasset :love: Det händer att jag spolar av honom en gång extra mitt på dan om det är så varmt som det varit nu 30 grader :eek: Han njuter i fulla drag. Undviker att spola kallt på korset.

Vimzis skrev:
Då vi i det nuvarande stallet inte har tillgång till varmvatten:eek: så har jag inte så mycket val.
men är försiktig med korseT och ser ALLTID till att hästen är snustorr innan hagutsläpp.
Leder alltid hästen torr med cooler-täcke dessutom.
Jobbigt bjäbbig och puttenuttig? KansKe, men jag vill inte ha en förkyld ev. korsförlamad häst!
Dessutom blir hästen MIN förkyld för minsta lilla därför är jag extra försiktig.

Alla andra i stallet duschar hela hästen i detta kalla och släpper ut dem dyngsura. jag kan inte för mitt liv tänka mej att detta är bra, eller?

Hur gör du om det kommer en regnskur då? Hästar är tåligare än vad man tror. Om man drar av hästen ordentligt med en skrapa så är de ju inte dyngsura heller.

Spola hästen i iskallt vatten?? Det tycker jag är näst intill djurplågeri!!! Prov själv att gå in i dushen och duscha med det kallaste vattet som går när ni är svettiga!!! Inte så värst skönt va? Visst benen kan man ju spola med kallt men hela hästen? NEJ!

Spolar bara på sommaren iom att vi bara har kallt vatten. Hästarna ser mest ut att tycka det är skönt när de är genomsvettiga och det är runt 30+ ute...

Däremot skulle jag inte göra det när det börjar bli kyligare. Då svampas det med ljummet vatten från sadelkammaren istället.

Jag använder kallvatten, för det är det enda som finns. Kunde jag välja skulle jag hellre ta lite ljummet på kroppen. Men jag duschar bara av honom då det är varmt och fint ute, aldrig då det är kallt eller blåsigt, och ser också till att ta det lite i omgångar och röra på strålen, så man inte kyler ned ett och samma område på hästen.

Det är nog olika från häst till häst! Jag hade en häst som inte ville stå stilla om vattnet var för kallt. Ökade jag värmen på vattnet blev han genast stilla och tycktes njuta. Detta var alltså mitt i sommarvärmen efter ett svettigt ridpass! Jag testade flera gånger, med samma resultat.
Hälsningar Ragnhild

Jag rider inte pållen så svettig ännu :p Han svettas inte speciellt mycket heller.
Men jag spolar alltid med ljummet vatten när jag spolar, har man tillgång till den lyxen så kan man ju utnyttja den tycker jag :p
Men vissa gillar ju att bli spolade kallt :)

Men ni som spolar av efter varje pass, släpper ni ut dem blöta då? Jag menar, är inte bromsen på extra mycket då?

Då jag inte har tillgång till ljummet/varmt vatten spolar jag hästarna med kallt vatten nu på sommaren. Dock inte över korset. När det är kallare ute låter jag bli att spola eller så kokar jag upp vatten i en vattenkokare och blandar ut det med kallvatten.
Mina hästar tycker det är skönt att bli spolade i kallt när det är riktigt varmt ute. Hade jag märkt att de inte hade tyckt det hade jag aldrig spolat kallt på dem!
Och Ja, på sommaren släpper jag ut dem blöta. De klarar ju av att stå i ösregn utan att någon går och leder dem torra efter såå... :D

*lånar*

Jag har bara kallvatten i stallet :mad: så när han är svettig så spolar jag av honom med kallt då.

Men jag duschar (spolar shamponerar spolar av) honom inte i ISkallt vatten! Vi har eget vatten och det blir verkligen ISkallt när man spolat en liten stund.
Därför försöker jag så snabbt som möjligt spola överkroppen först, innan vattnet blivit så kallt. Sen benen gör det bara gott på.

Han uppskattar det inte :( även i denna värme som varit.
Han kniper med gostjärten :love:

Har funderat att ta slangen genom köksfönstret så man kan duscha honom rejält 1 gång i år iaf :)

På vintern blir det endast med blöt svamp som jag torkar av honom.

Jag VILL alltid dusch varmt eller iaf ljummet, men på mitt förra stall fanns bara kallt vatten (ingen aning varför), så då duschade jag bara hästen efter ridning när det var riktigt varmt ute. Men jag märker stor skillnad på honom när jag duschar i ljummet/varmt och när jag duschar kallt. Han står bara och njuter i ljummet :p!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 281
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 439
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat