*Dunkar huvudet mot en vägg*

YorkWann

Trådstartare
Några bekant till mig ringde för ett tag sen för att höra hur det var att ha setter, de var ute efter en sällskapshund.

Berättade vad jag ansåg om settern, se vad jag brukar aktivera min med, samt vad jag anser de kräver osv. Föreslog lite i förbifarten några hundar ur rasgrupp 9. :) ( Detta är alltså männiksor som vill ha en söt hund i soffan, inget fel i detta, men jag anser inte att en setter är rätt hund/ras för dem.) Trodde saken var klar, då de börjat mumla om att de kanske skulle kolla efter en annan ras.

För några månader sen, frågar de om de inte kan få komma med sin nya hund och träffa mina, visst. De hade skaffat sig setter.... :cool:

För några veckor sedan fick jag veta att de omplacerat hunden, då de tyckte den var "galen" :cool: Hunder var då inte ens året.

Igår fick jag veta att de skaffat ny hund, en bordecollie.... :crazy:

Sv: *Dunkar huvudet mot en vägg*

åh herre jävlar!

Sviterna efter Turbos gullighet verkar inte ge sig...

lite OT, men får jag fråga ändå?
vad innebär rasgrupp?

Men såg de inte din lurviga lilla trasselsudd ? En sån riktig hund som ligger mest i soffan ??

Men såg de inte din lurviga lilla trasselsudd ? En sån riktig hund som ligger mest i soffan ??

Haha försökte med den med! En sån hääär kanske ni skulle ha?? :D *Visar Tulla ur alla vinklar och vrår* Och som snällt går och lägger sig igen sen :p

Nä, de skulle minsann inte ha en sån liten sak, en stor skulle det vara.... :crazy:

Alla renrasiga hundar är indelade i rasgrupper, rasgrupp nio är sällskapshundar. ( Settern är tex rasgrupp 7, stående fågelhundar) Sök på SKK, om hund, klicka på hundraser, sen rasgrupper :)

jösses.. undra hur länge dom kommer behålla bordercollien då. den ryker väl ännu tidigare kan jag tro :cool:

Det man undrar mest över är vad det är för idioter till uppfödare som säljer dessa hundar till sådana människor?

Jag har en vild gissning och jag behöver nog inte nämna den :cool:

Den senaste sk uppfödaren kanske övertalat dem om att det är en cityborder utan vallanlag, den perfekta familjehunden.
:devil:

Den senaste sk uppfödaren kanske övertalat dem om att det är en cityborder utan vallanlag, den perfekta familjehunden.
:devil:

Ja, man börjar ju undra... :crazy:

OT:

När jag ringde runt på kennlar när jag letade hund var det en kennel som inte ville sälja till mig för jag ev var intresserad av jakt/jaktträning (jakthund). De ville bara sälja till någon som var intresserad av utställning :crazy:

Det man undrar mest över är vad det är för idioter till uppfödare som säljer dessa hundar till sådana människor?

Jag har en vild gissning och jag behöver nog inte nämna den :cool:

Det var ju en sån diskussion häromdagen där någons bekant blev nekad av flera kennlar att köpa en aktiv ras, och då blev "tvungen" att köpa en blandras. Tyvärr är det väl så med BC också, att får man inte köpa av meriterad kennel så kollar de på blocket, där beskrivningen av hundarna dessutom är en smula förskönad.

Ja, man börjar ju undra... :crazy:

OT:

När jag ringde runt på kennlar när jag letade hund var det en kennel som inte ville sälja till mig för jag ev var intresserad av jakt/jaktträning (jakthund). De ville bara sälja till någon som var intresserad av utställning :crazy:

Jag blev på pudelforumet avrådd från att köpa en mellanpudel eftersom jag skulle förstöra den i och med att jag haft rottweiler och planerade att köra "lite av varje" med den tex lydnad,spår och sök på hobbynivå. Jag skulle knäcka den.

Jag köpte en tibetansk terrier som minsann knäcker mig istället *flin*

OT:

Fast just DET kan jag tycka är bra. De hade tydligen insett sina hundars begränsning som jakthundar, och istället för att lura på dig en hund som inte skulle passa dina intressen så nekade de dig. Det är betydligt vanligare att det är tvärtom, att man lovordar jaktegenskaperna trots att man inte har en susning om vad som gör den egna rasen till goda jaktkamrater.

Jag blev på pudelforumet avrådd från att köpa en mellanpudel eftersom jag skulle förstöra den i och med att jag haft rottweiler och planerade att köra "lite av varje" med den tex lydnad,spår och sök på hobbynivå. Jag skulle knäcka den.

Jag köpte en tibetansk terrier som minsann knäcker mig istället *flin*

och jag fick inte köpa en toy/dvärg pudel av en uppfödare för att jag sa att jag tänkte ha med den när jag åkte skidor. Jag köpte en chihuahua som gladeligen är med på långa skidturer :D

Endel uppfödare :crazy:

Idioter finns det tydligen fortfarande trots att det finns mängder med information om dom olika hundraserna..

Blir så #"&!! på folk som inte tar reda på vad raserna egentligen kräver:angel:

Jösses:crazy:
Jahopp, så em ett tag så har de en bc att omplacera.

Skicka den till mig då så får den ett riktigt bc-liv.

Que whatt??? Har de öht tänkt tanken hur mkt en border behöver i form av aktivering?? Det finns ju faktiskt stora hundar som inte kräver så mycket i form av tankejobb.. Att de inte överväger de lite mer typiska "familjeraserna" som bernis & labbe? (Inte för att de inte behöver aktivitet, men de är ju inte lika extrema som BC och väldigt poppis så de brukar ju alltid dyka upp i diskussioner iaf).

Jag skulle så fruktansvärt gärna ha en BC nån gång att få jobba med, då jag tycker både lydnad och agility är jättekul och saknar motorn i de hundar jag haft. Men jag har ingen möjlighet att låta hunden valla och blir det en vallgalning kan man ju aktivera dem i 190 och de vill ändå valla.. Nej om jag inte flyttar in på en gård med får el dylikt och har massor av fritid så går det ju inte. Man får ju inse sina egna begränsningar. Med sorg i hjärtat ibland.

*Kl*

Vill de ha en stoor hund som ändå är lugn och inte kräver så mycket så kan de ju kika på Irländsk varghund.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 930
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år... 2
Svar
29
· Visningar
2 308
Senast: AraSlei
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 720
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka