Dummar sig när ja rider ut

S

Suprize

Har någon bra ideer på hur jag ska göra när jag rider ut själv och min häst vägrar gå framåt! Han slänger sig åt ena hållet och sen går det inte att vända tillbaks när han är riktigt jobbig... Kan vända ½ varv men sen backar han - helt enkelt vägrar - Har provat att vänta ut honom- men det går 3m sen vill han inte, bli arg- han stirrar upp sig och reser sig...

Har inga som helst problem någon annanstans, har haft han lite över 1 månad, så det är väll lite tester, men i alla fall.

någon idé:confused: Börjar tröttna på detta!

Sv: Dummar sig när ja rider ut

har en i mitt stall som har precis samma problem ! hon har också haft hästen i en månad, och hon bara totalvägrar när hon ska rida ut SJÄLV, med andra går det bra. iofs har hon lite problem med henne i annat också, som hantering och sånt. hästen är ett tjurigt 20årigt newforest sto. men vid ridning är de inge problem mer än då. hon får hoppa av och leda henne flera meter hoppa på, och göra samma sak om och om igen.. vet inte hur man kan lösa detta ? undrar också ...

Nu blir det väl väsen här men...
När min gör sådär så är det bara test, trots och dumheter så han får sig en fet smäll och sen lägger han av och går snällt dit han ska!
Om man tar ett stadigt, ledande tygeltag så har dom inte så lätt för att resa sig.

Metoden att snurra dom runt, runt många varv kan också vara effektiv. Det går ut på att om dom inte går fram så får dom göra något totalt meningslöst istället för att gå dit dom själva vill. Till sist så ger dom med sig och går på rätt håll.
Snurra inte för många varv innan ni frågar hästen om han behagar gå på rätt håll bara ;)

Lite tankar:
Rid ut med sällskap.
Led hästen en bit och se om det blir bättre.
Fokusera på att inte spänna dig och inte förvänta dig att han vägrar gå.

Verkar han rädd för något? Verkar han ovillig att bli riden överhuvudtaget?

Om han inte är rädd/ovilja att bli riden pga skada, så skulle jag själv säga till bestämt att nu ska vi gå! Du har bara haft honom en månad och skulle jag gissa så provar han om han kan slippa.
Men ta inte det för givet! Han kanske försöker säga dig något viktigt.

Metoden att snurra dom runt, runt många varv kan också vara effektiv. Det går ut på att om dom inte går fram så får dom göra något totalt meningslöst istället för att gå dit dom själva vill. Till sist så ger dom med sig och går på rätt håll.
Snurra inte för många varv innan ni frågar hästen om han behagar gå på rätt håll bara ;)

Den metoden har visat sig MKT effektiv på min pålle. Han gjorde exakt lika om TS häst när det var ställen han inte tyckte sig passa honom att gå fram på. Numer behöver jag oftast bara snurra honom ett par varv som en påminnelse, så går han fram direkt sedan :)

Du har inte gått för fort fram då med din nya häst?

Testa att backa lite, gå promenader istället för att rida och rid ut med sällskap i början. Jobba med ledarskap från marken. Det låter som att hästen inte är helt trygg med dig eller vet vad du kräver, alternativt testar vad du går för.

Jag hade en ponny som höll på sådär. Två dressyrspön och långa sporrar. Låter hemskt, men jag vann en gång, sen var det aldrig mer några problem.

Jag håller helt med Chili, backa tillbaka lite och se vad som händer. En månad är inte särskilt lång tid så hästen kanske inte känner sig helt trygg i situationen.

Tycker absolut inte att du ska slå din häst som folk verkar tycka här iallafall. Hopp av och led genom där han inte vill gå, eller snurra runt som någon annan föreslog.
Min ponny som jag hade gjorde med sådär, men det var bara trots och det släppte tillslut. Man måste vara envis som en röd gris.

Jag hade samma problem med min 6-åring. När jag hade haft honom någon månad och inte hade blivit riden på 3 dagar. Då vägrade han gå från stallet när jag skulle ut och rida själv. Jag började driva på honom ordentligt, men då visade han tecken på att han skulleresa sig. Detta är min västa mardröm att ha en häst som reser sig. Så jag gick lite mjukare fram. Jag satt helt enkelt på honom och väntade på att han skulle gå. Från att vara fastfrusen i marken började han efter en kvart att gå lite åt sidan. Efter ytterligare en halvtimma med små mjuka medel så gick han. Blev fruktansvärt lycklig och kände att jag hade vunnit. Efter detta så har han bara bråkat nångon enstaka gång. Detta har också gjort att han lyssnar och litar mer på mmig när vi är ute och rider. vilket är otroligt skönt.

Det är väl skillnad från häst till häst, men man måste helt enkelt vara envisare än hästen redan från början!

Lycka till!

Jag säger som några andra. Backa!!!!

Om han ändå dummar sig så sitt bara kvar. Se till att han alltid har nosen åt det hållet du vill och vänta ut honom helt enkelt.

Du har bara haft hästen i en månad, ställ inte så stora krav på den. Den litar uppenbarligen inte på dig än så rid inte ut utan sällskap förrän ni lärt känna varandra. Ta promenader istället till en början och när det går bra så rid korta sträckor.

Om den fortfarande bråkar är det viktigt att du är koncekvent och inte låter den på något sätt få som den vill.
Börjar den bråka och vill gå åt höger så låt den INTE gå åt höger.
Många gör det misstaget att de snurrar hästen ett varv, men då får ju hästen som den vill. Du måste se till att hålla emot.

Stegrar hästen så måste du vara snabb och smart och se till att förhindra det innan den kommer upp.

Om hästen stirrar upp sig så är det viktigt att du som ryttare är lugn och sansad och inte börjar bråka med hästen. Var då hellre passiv och vänta ut hästen. Samtidigt som du är koncekvent och bestämd och inte låter den göra som den vill.

Risken med att bara hålla emot är just att hästen reser sig eller kastar sig. Alla hästar står inte bara snällt och väntar!

När den snurras så kan den inte hitta på så mycket dumheter, den vinner ju inte för det eftersom den inte får gå hem/backa/stå stilla vilket problem man nu råkar ha.

Att sitta av och leda är inte en metod jag rekomenderar för att många hästar lär sig att om man bara är bråkig nog så hoppar ryttaren av och går istället=vinst.

nja, vill inte riktigt hålla med om att hästen vinner bara för att man siter av. Snarare tvärtom.
Hästen har ju ingen aning att det är jobbigt för ryttaren att sitta av.
Då slipper man oftast allt tjafs och får förbi hästen på ett lugnt och trevligt sätt.
Sitter man kvar och bråkar blir det oftast obehag för hästen och man får mer problem nästa gång.

Numera litar min häst på mig och går förbi det mesta trots att han är en riktig mes. Men han har ju inte alltid litat på mig. Jag gillar metoden att sitta av istället för att sitta kvar och bråka. jag anser att JAG VINNER o jag får fram honom på ett lugnt sätt (eller ska sett stavas med e?). Den metoden har uppenbarligen lyckats för mig och min pålle!
Lycka till!

jag tycker inte heller att en häst "vinner" för att man kliver av och leder en bit,har själv fått använda mig av den metoden under perioden,när pålle fryser fast av olika anlednngar,jag vänder ju inte och går hem utan får med mig hästen dit jag ville fast jag är ett stöd från marken i stället för uppe på ryggen.

har även funkat att backa förbi ställen där det tagit tvärstopp,nu va det länge sedan jag behövde hålla på som tur är:)

snurra hästen har jag oxå testat men blev yr i huvudet själv:o:D (så den funkade inte på mig)

Risken med att bara hålla emot är just att hästen reser sig eller kastar sig. Alla hästar står inte bara snällt och väntar!

Därmed skrev jag att man måste vara snabb så man kan förhindra det INNAN det sker.
Man behöver inte göra så stor grej av det. Står den på marken, rid på framåt. Reser den , hindra den.

Att snurra runt skulle jag aldrig utsätta en häst för.
Har man otur kan den få stor skador av det.
Om man väljer att bestraffa hästen så tycker jag det är bättre att drämma till den ordentligt med spöet en gång än att snurra runt den.
Det ska inte behövas något så drastiskt för att hindra den från att resa sig.

Sen är ju som sagt hästen ny, och vågar inte lita på ryttaren än.
Bättre att ta det ett steg i taget.

Dalta har aldrig varit min grej.
skänkel betyder fram. så enkelt är det.
en gång löst , en gång lite hårdare och en gång med spö.
sen är det bara att berömma massor när han tar ett steg alla steg är bra förutom hem.
resa sig är förbjudet! dra ner honom.

eller låt någon annan rpova rida ut och se om det är du eller hästen

Att sitta av o gå med honom ska du INTE göra, då lär han sig ju att han slipper dig bara om han bråkar lite... Va envis, och Ja håller med om det där "en fet smäll" Om min häst skulel håll apå sådär skulle jag bli vansinnig, en sak om dom är rädda för någonting...

Ja haren kompis som hade de där problemet lite på sin ponny förut.
hon stannade på samma ställe varje dag o vägrade. och då en dag så istället för att skritta iväg lungt o stilla, så började hon trava på stallplanen, och travade förbo de ställe där hästen alltid stannade, sen gjorde hon inte så mer... hon blev väl så chockad att hon glömde bort o dryga sig =P

Iof r de ju inge bra att börja trava sådär utan uppvärmning, men de va inte så lång bit.. och de gick inte så fort.

Jag tror att om hästen stannar sådär, så måste man göra nått HELT oväntat som hästen aldrig skulel kunna tänka sig att man skulel göra...

Håller med Chili. Precis vad jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 695
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 369
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka