Dummar sig när ja rider ut

Sv: Dummar sig när ja rider ut

Delar med mig av mina tankar!

Har två systrar vars hästar är svåra att rida på ensamma. Även min kan dumma sig lite och det är tre helt olika taktiker som fungerar.

Häst nr 1 är en ängslig kallblodstravare som är extremt stressad. När hon tycker att det räcker stegrar hon rakt upp och tvärvänder hemåt. Det GÅR inte att få förbi henne, men det blir tusen gånger värre om man hoppar av och leder. Syrran brukar ha med sig påsar med vatten i och smäller i huvudet på henne så hon ger sig. Det är viktigt att berömma när hon går!

Häst nr 2 är en ungponny på fem år. Hon är EXTREMT bakskygg och är därför lite svår att rida själv på då hon plötsligt kan dra iväg när hon ser nåt osynligt hundra meter bakom...
Syrran brukar rida på, gärna jobba mycket med formen och ha ett litet stöd i handen där hon får gå (hon är en sån där knasig liten häst som gillar när man har lite stöd) och så är det mycket tempoväxlingar.
Innan hon ska vända hemåt hoppar hon av, klappar hästen och går hem. Det funkar bäst och det blir sällan några vansinnesgalopper.

Häst nr 3 är min häst, en tioårig D-ponny. Hon är lydig och snäll men gillar sina kompisar och kan därför hitta på en massa idéer om hur hon vill ha saker. Hon brukar börja backa eller försöka vända ibland.
Då brukar jag bara låta henne backa. Jag ger henne hjälperna och backar, backar, backar i minst tio meter. Det ska bli riktigt jobbigt! Sen när jag skänklar på igen brukar hon oftast vilja fortsätta framåt, då det är väldigt mycket enklare. Vill hon inte det får hon fortsätta backa en bra bit till.
Vet att vissa är emot backande som (vad de kallar) "bestraffning" men enligt mig är det hästen som gör ett enkelt val: lyda mig eller så blir det rätt jobbigt. Är helt emot att skrika och slå hästar. Det stödjer inte mitt tänk om samarbete och frihet alls.
Hästen har en stor frihet! Gör den rätt blir allt enkelt. Den får gå med huvudet fritt och inget tryck i munnen, jag sitter stilla och slappnar av. Men om den själv väljer att göra fel kan det bli rejält jobbigt, till exempel genom att jag backar hästen eller flyttar åt sidan.

Min häst är oftast samarbetsvillig och vill göra rätt!

Oj,oj.
Det som din syrra gör som har den stressiga nervösa hästen (nr1) lät ju fruktansvärt. Jag kan ju ha missförstått, men som jag tolkar det så smäller hon till sin häst i huvudet med en vattenfylld påse!? Det låter ju vansinnigt. Så kan man ju bara inte göra!

ABSOLUT inget att rekomendera till andra!

Häst nr 1 är en ängslig kallblodstravare som är extremt stressad. När hon tycker att det räcker stegrar hon rakt upp och tvärvänder hemåt. Det GÅR inte att få förbi henne, men det blir tusen gånger värre om man hoppar av och leder. Syrran brukar ha med sig påsar med vatten i och smäller i huvudet på henne så hon ger sig. Det är viktigt att berömma när hon går!

Gör hon detta på en ängslig och stressad häst? :eek: :confused:
Ska man göra något liknande så ska det ju inte ske på en häst som är stressad, och om det inte hjälper första gången så är det ju mest dumt att fortsätta. Då måste man ju hitta en metod som faktiskt fungerar eller skaffa hjälp!

Jag ser på ditt "problem" såhär:
Med största sannolikhet är orsaken till att hästen beter sig såhär brist på kunskap. Det finns INGEN häst som är dum! Det är helt enkelt så att din häst står högre i rang än dig så det hästen gör när den "dummar sig" är ett helt naturligt.

Börja från marken och sitt inte upp förrens du tagit rollen som hästens ledare. Och var inte rädd för att be någon mer kunnig om hjälp! NH-tränare är oftast mycket duktiga på just ledarskap, bara ett litet tips.

Var rädd om din häst och snälla gör den inte illa pga att du saknar kunskap, be om hjälp. Tänk på din häst :(

Lycka till!

Det handlar inte nom att slå. Utan om att skänkel betyder fram. Går man inte fram blir det konsekvenser. Hästar är ärligt talat ganska korkade djur. Korkade och stora, en häst som får vinna kan bli farlig.
Har du sett hästar göra upp i hagen ngn gång? Hästar löser konflikter med våld- Starkast vinner.
Jag har aldrig suttit och spöat en häst, men ett spö på varje sida och en bestämd skänkel löste den här konflikten för mig. Han hade ett farligt och dumt beteende, det försvann efteråt. Det vann vi båda på.

Hästar är smarta, människor korkade.

Hästar lär sig att om de stegrar sig så vinner de, människor förstår inte vad de ska göra och därmed kallar de hästen "farlig". Osv.
Hade hästen varit mindre smart än människan så hade de inte kunnat överlista oss så ofta som de gör ;)

Jag "drillar" min ena häst just nu.
Han vill inte lämna gården själv utan backar hellre, vilket ibland kan bli farligt.

Jag har kommit ut en gång än så länge med honom själv.
När han backar lägger jag en liten volt, så han får "jobba".
Desto mer han försöker protestera desto mer får han jobba.
Det har funkat jättebra.

Eftersom du inte haft hästen så länge så beror det nog på osäkerhet, tag med dig en "ledarhäst" som draghjälp o se om det funkar... Går han då så ha sällskap med dig så han känne sig säker/trygg med både sin nya ryttare (dig..) och miljön.
Fortsätter han så är det ren testing o då måste du ta det ur honom annars blir han "farlig".
Troligtvis så börjar han väl kanske att stå emot nåt eller några steg före o då skall han på en gång korrigeras framåt. Tar han inte skänkeln förstärk med spöt så han förstår att du menar allvar.
Vill han kasta sig åt höger så var beredd med hö tygel samt vä skänkel för att förhindra det.. Han får inte gå till höger om det är ditåt han slänger sig! Försök förekomma honom.. Inte alltid så lätt men...
Kanske du skulle be nån annan att prova å rida ut honom för att se om det är du eller hästen som behöver mer hjälp.... Inget illa menat! ;)

delvis kl

Har faktiskt oxå provat Vattenballong på en häst som ställde sig rätt upp o tillslut blev riktigt farlig. OBS! Inget att rekommendera för en ovan ryttare då reaktionen kan variera... Denna hästen var bara OBSTINAT. Ställde sig rätt upp o riskerade tom att gå över.. Fick slå med frambenen för att inte gå över.. då tog jag till ballongerna.. Det hjälpte, första ballongen fick honom att stå på alla 4 en stund o se allmänt förvånd/chockad ut, gick ett par steg till å sen blev han förbannad å gick rätt upp igen.. Fick en ny ballong mellan öronen precis när han gick upp o nu blev han kvar nere! Skulle han prova att gå upp så räckte det att man vände pisken framåt så när han var på väg upp så kände han den o blev kvar nere..
Hästar tror att dom slår sönder skallbenet o att det blöder om man får in en fullträff med ballongen ;) så de flesta ger sig..

Hade hästar varit smartare än människor hade de aldrig lytt någon som väger ungefär 1/10 av deras vikt.. Absolut största delen av allt hästar gör är instinkter.

Inte konstigt att den hästen är stressad.:mad:

De gånger min häst inte vill gå framåt tenderar han vilja backa vilket vi oxå gör. Jag har utan problem backat 150 meter vid tillfällen han inte velat gå framåt.
Backandet är inte en bestraffning, det är bara jobbigare än att gå framåt!
Vill han inte ta den enkla lösning med att sätta den ena foten framför den andra och gå utan protest får han istället göra någonting som är jobbigare - i detta fallet rygga. Ofta brukar jag vända honom så vi backar åt det håll vi var på väg åt från början. När man känner att hästen tycker att det "räcker", backa någon meter till, stanna och beröm och gör ett nytt försök att gå åt det håll du tänkte från början - framåt. :)

Jag använder ryggningen som redskap även när jag rider på banan. Den samlar hästen och får in bakänden under hästen = bättre galoppfattningar och bättre halter!

Precis :laugh: Har också fått lära mig att rygga hästen vid såna tillfällen. Alltså inte tokslita hästen bakåt i ren ilska utan helt lugnt bara rygga den tills den tröttnar och väljer att gå framåt. När min förra pålle stannade på hinder var det rygga som gällde, bara för att visa att enda vägen var fram - över hindret. Min nuvarande gör precis som Suprizes häst, kastar sig, reser sig, snurrar runt och backar. Framförallt backandet som är störigt, så fort man driver det minsta så lägger han i backen... Jag brukar tänka: vill han backa så.. ok, och börjar rygga - på mina villkor. Ibland fuskar jag och ryggar åt det håll som jag vill förflytta oss mot, när vi är föbi det läskiga vänder jag och rider framåt igen med en häst som lagom förvånat går på utan att fatta vad som hände... :grin:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 695
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 369
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka