Dumma kor!

A

Andra

Igår fick vi två kalvar och ingen av korna accepterar dem. Sparkar och buffas så fort de kommer i närheten och vill dia. Nu flaskmatar vi dem och den ena har blivit såpass bra att hon nu fått en "adoptivmamma" i form av en ko som kalvade idag. Men den andra stackaren mår inte alls bra. Han bara ligger ner och rör sig knappt alls. Finns det något man kan göra för att han ska bli bättre eller är det försent?

Sv: Dumma kor!

Har ni sett till att få i dom råmjölk, alltså att ni mjölkat mammorna och gett kalvarna den första råmjölken, den är nämligen livsavgörande för kalvarna. Om dom inte får i sig den inom ett antal timmar är det ofta kört vad jag vet.

Om den fått råmjölk men är dålig ändå skulle jag tillkalla veterinären.

Sv: Dumma kor!

Kanske den är lite nerkyld? En värmelampa och ljummen mjölk borde i så fall ge rätt så snabb effekt, men jag hade nog ringt ut en veterinär..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar