Sv: Du med sto-perioder
kl*
Oj här hade ni visst skrivit en massa och många tror ju som sagt att det har med smärta att göra.
Nu när jag tänker efter så har ni nog fått upp fel bild i huvudet om hur hon surar.
Jag kan skriva hugger medans ni en annan bild i huvudet.
Oftast får den (som inte vet läget) den värre bilden.
Ja hon var sur å sur, men nu då? nee =) hon har aldrig gillat sadeln men hon surar inte längre, nu kan jag till och med ta två hål i taget på gjorden, hon står bara stilla, tittar på något annat.
En annan sak då jag ska kliva upp, (då står hon inte stilla-har aldrig gjort) men där surar hon heller inte längre.
Men Oj vad sur hon blir då jag smeker magen haha, men jag tog en dag och smekte där, vid skapet, det gillade hon inte men tillslut så orkade hon inte bry sig längre.
Jag läste en bok TTOCUH av Linda Tellington-Jones- eller läser med andra ord.
väldigt intressant, där fanns det ett sto som surade så innerligt hela tiden.
Linda for dit och tog överallt på hästen i 20 min, sedan var inte hästen sur längre.
Jag däremot vill helst inte stå så länge och ta där Janna surar.
Ja menar hon surade bara jag tröck lite här och där på henne.
Men under denna period var det både kyla och regnigt klimat och den där hästen är så himla känsling vad det gäller klimat.
Jag är mkt inne på hästspråket och deras beteende så jag vet mkt väl vad för signaler de ger ut vid smärta men det kan vara svårt att se skillnad om det bara är dumheter eller allvar.
Man får heller inte bara utgå från det-smärta, åk till klinik, ska man åka till kliniken så fort hästen har en dålig vecka så blir det dyrt
Nu hade hon ingen dålig vecka utan en längre tid, kanske 3 veckor.. men som sagt bytte hon päls, kompis var sjuk, det var kallt och blött ute, hon hade oftast inget täcke och kanske hade tröttnat en aning?
De gav mig mer funderingar över att det måste hellre bero på det än att hon plötsligt ska få ont.
Sen är hon en arab, sto och en mkt känslig häst som jag inte ens haft ett år.
Jag tror iaf att hon kanske är lite öm i kroppen och behöver en massör, tänkte faktiskt skicka efter en efter jul tror jag.
Det skulle hon behöva, eller så åker jag själv på kurs.
Hästen har ju lätt för att bli spänd och stressad, där igenom har hon säkert knutar lite här och där.
(Är det skadligt, felande om jag försöker "massera" gå igenom kroppen själv?)
Janna slog över för fleeera månader sedan, sadeltvånget, och jag visste inte ens om att hon hade det så jag spände ju gjorden ända upp direkt.
Klart hästen får panik och på ett nytt ställe med nya människor.
Jag har oftat grubblat över att hon ska ha ont hela tiden, i somras ringde jag kliniken och berättade precis som det var då jag trodde hon hade ont i ryggen.
Genom min beskrivning trodde veterinären att hon bara var dåligt musklad.
Dessutom tröck jag på ryggen helt fel
det var mest bara obehag för henne så som jag tröck..nu har ja iaf lärt mig hur man ska kontrollera att ryggen är ok (enligt en veterinär)
Jag hade till och med tatt dit en veterinär i somras (fast efter jag tagit dit honom fick jag höra att han inte var den bästa) Men iaf så sa han att det inte var fel på hästens rygg och han tröck likadant som den andra veterinären hade förklarat.
Jag tänker oftast- nej hon har ont!
Men för det mesta så överreagerar jag och andra måste lugna ner mej
Och skulle inte beteendet försvinna så skulle jag självklart skicka henne till kliniken.
Men för andra gången så var det inte något fel/smärta så i kroppen.
Jag är fortfarande fundersam över att jag inte får ta henne under magen så, visst får jag lägga handen där försiktigt men börjar ja smeka en massa och bland tissarna så piskar svansen och huvudet skakar, men som sagt lugnar hon ner sig då jag står så ett tag.
Ska kanske ta och höra med en veterinär om det är vanligt.
Jag tycker och känner iaf att allt har blivit så mkt mer posetivt och bra inom både ridning och hantering