Du med sto-perioder :(

Sv: Du med sto-perioder :(

Det du beskriver är en exakt beskrivning av hur mina tävlingsston förvandlades när de blev dräktiga. Det skulle kunna varit en av dem du beskrev så exakt är det. Du är säker på att inte den lilla damen har haft herr besök ?
Tyvärr är det ju även så att en cysta/tumör i äggstockarna/ livmodern kan ju göra att en häst beter sig "dräktigt" hade jag varit du så hade jag sett till att stoet blev ultraljudat för att utesluta båda alternativen. Humörsförvandlingar på ston beror ofta på problem i dessa regioner och kan vara lätt åtgärdade om man hittar dem i tidigt skede så därför hade jag inte väntat med att kolla detta.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Men hon kan inte ha cancer!!:eek: :cry:
Jag har ju heller inte haft henne länge så jag vet ju inte hur hon bettet sig förr..

Det är väl inte ovanligt att ston för surperioder?
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Vad kan de få cycsta/tumör i äggstockarna av?
Är det operation som gäller va?
Jag blir helt skakis..:(
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jo men hon kanske är sur för att hon får stå i boxvila?
Det är iaf vår herre på gården..
när han äntligen fick komma ut på en skrittur en dag brallade han iväg med full fart, bocksprång och bakut!

Men kan ett sto bli surare och bråkigare vid vissa brunster?
Att de beter sig olika för var gång?
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag har också ett ungsto som har jobbiga brunstperioder. Kan vara tröstlöst ibland!
Har hon precis flyttat till nytt stall? Eller hade du haft henne ett tag? Kan du se något mönster i brunsten, brunstar hon regelbundet var tredje vecka eller är det mest hela tiden?
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag brukar inte hålla reda på hennes brunst.
Men jag vet att hon fick det väldigt väldigt ofta i våras och sommras-det sprutade saft uscha..
Men enligt ägaren har hon alltid brunstat mkt.
Nu visar hon det inte lika mycket men jag antar att hon är en brunstfia nu med.

Allt började då hon tappade en sko en dag och hon fick stå ett tag.
Den stunden gjorde hennes hästkompis illa sig så han fick stå i boxvila.
Janna (min häst) har då varit helt förtvivlad eftersom hon är besatt av denna häst, nu har hon väl lugnat ner sig, men efter allt de här så har hon blivit sur, sur med ridningen.
Jag och en vän börjar fundera om det kanske kan vara för att hästkompisen står från henne hela tiden?
Förutom på kvällarna, så står de tillsammans..
Men måste hon bli sur för ridningen och inte markövningarna?

Iof har hon blivit riden lite i sitt liv..
Från början då jag började vänja henne vid sadeln ville hon inte stå still då heller fast det var inte like häfigt som nu..då var hon inte sur heller, hon tyckte nog bara det var lite obehagligt och läskigt..
Samma sak då jag skulle hoppa upp, då stod hon heller inte stilla men som sagt inte samma sak som nu.

Man kan säga att hon har börjat om från början men visar surpuppighet och ovilja.

Jag vet iaf att hon blir sur då det är regnigt, då blir hon så öm i kroppen, kan hon bli det då det är kallt ute också?

Någon gång då det har regnat och jag varit ute och sprungit med henne har hon visat sin sura sida.
Humördamen nr 1!

Idag var hon lugn och snäll, vi klättrade, gick över åar, slalom genom skogen, backa stanna, trava runt mig, gå över stockar och stenar, bugning.. allt detta från marken- jag red alltså inte.

Vi tänkte dessutom testa att rida med hästkompisen någon dag-han får skrittas- då kanske hon får suget tillbaka och blir gladare?

Har svårt att tro hon har ont- för hon kan verkligen visa en sur sida, i sommras anföll hon en häst- skulle skydda de andra.
Öh ok sa jag- surpuppan!
Fast hon har ju aldrig visat en sur sida på detta vis.

Tog hem henne i början av Juni i sommras, där stod hon hos en kompis hela sommaren, en vecka hos en annan kompis och sedan i agusti flyttades hon hit.
Men det tror jag heller inte är något problem.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

ALLA!

Idag skulle jag och en vän rida för första gången tillsammans på länge.
Jannas hästkompis var bättre och fick nu köras igång lite.
Stod mitt emot han så hästarna kunde se varandra. Janna visade inte ett enda tecken på surhet eller motstånd!
Visst var hon lite tjurig då man skulle hoppa upp men inte värre än värst:crazy:
Hon var sig sjäääälv, hääärligt:love: !

Jag visste väl att det inte var något med smärta att göra.
Det var hästkompisen som fattades.

Så nu fick vi svaret på det:smirk:
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Gud nu söker jag stöd här och hoppas andra har samma problem som jag har.
Nu menar jag inte riktigt så, utan att man har samma problem men svar på det problemet och kan få det bättre.

Mitt sto har blivit en surpuppa, så fort jag tar fram sadeln stryker hon öronen bakåt, backar undan, går på tvären eller sticker framåt.
(hon har dessutom sadeltvång)
Men icke har hon varit emot sadeln förut.
Nu nästan hugger hon efter mig den b*tchen:eek: oj sorry.
Jag får heller inte sitta upp på henne då surar hon och backar.
Men när jag väl är uppe på na så tycker jag inte hon ser lika sur ut, fast rädd för allt har hon blivit.
Huvudet högt, frust-tjut och går slalom hit och dit.. allt är farligt.
Jag tror inte hon har ont, det är jag faktiskt nästan 100% säker på.
Jag tror det är en sån där sto-period.

Hon blir dessutom jävligt sur då ja tar under magen vid skapet, där hon ääälskade att bli kliad förut.

La faktiskt av med ridningen i några dar, om inte en vecka, gjorde tricks och kontaktövningar, det tyckte hon om!
Men som idag då jag skulle testa med ridningen igen, ne då var hon surare än någonsin.

Någon annan som har haft/har något liknande:confused:

Söker liksom stöd, för det är inte roligt längra att fara till sin vän..tyvärr..


Jag tycker du ska kika så hon inte har ont någonstans. Visst naturligtvis kan det vara en typisk sto-grej, vet jag själv när jag hade sto en gång, vilket ståhej det var varje gång hon brunstade :smirk:
Men henne undersökte vi för att utesluta andra grejjer.

Anledningen till att jag tycker du ska kika upp det är för att ditt sto har exakt samma beteende vid sadling som min vallack. efter mycket om och men och pratande med folk och så kom vi fram till att det kunde vara spänningsvärk som orsakade det hela och jag slängde då på honom ett täcke till. Redan dagen efter märkte jag en enorm skillnad på honom, så nu går han med massor med täcken och den 13 nov kommer massören ut för att klämma igenom honom och kika på sadeln.
Så det kan vara så enkelt som att hon är ett brunstigt sto, eller att hon behöver mer värme över ryggen eller en ny sadel, men det kan också vara mycket värre och därför är det en mycket god idé att kika på vad det kan vara :smirk:
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Glömde inflika att min pålle blir bättre i ryggen av att arbeta en timma i kort kort trav i paddocken. Då använder han ryggen så mycket att han värmer och mjukar upp den. Kan vara en grej =)
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Suck.. det är händelsevis inte en arab va...Våran blivande 3åring är också en mycket bestämd tjej har dock inte sadeltvång och inte ont heller men intelligent. Jag får ständigt tänka på variationer vad det gäller aktiviteter. Hennes favoritövning är tömkörning i terrängen där hon får fullt upp med att varna för ev farliga stenar men vad det gäller horseman ship kan hon alla övningar utantill. Dottern får sitta upp efter åtskilligt backande för dottern testar hon ofta och gärna.. Återigen suck..:crazy:
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag tycker att hennes beteende låter lite väl centrerat runt sadling, mage/rygg området, och uppsutten reaktion och sadeltvång etc, för att vara enbart stoighet.... jag tror hästen är besvärad och bör kollas upp. Önskar jag hade ngt mer positivt att komma med men jag tror du missar problemets kärna med att fokusera på att det är stoighet/brunst innan du uteslutit andra fysiska problem. Kolla hästen så kommer du få reda i det hela! Faktum är att hästar YTTERST sällan är dumma/negativa/suriga utan anledning, de talar oftast om ngt för oss att ngt inte är bra/står rätt till, men vi tyder inte signalerna.

Mvh/Mackan
 
Senast ändrad:
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag lånar lite tråd...
Har bara haft min häst i en och en halv månad men oj vilket humör! Sto i kubik!
Hon kan lixom inte bara göra som alla andra hästar när det är något hon inte gillar, dvs lägga öronen bakåt, ruska på huvudet sparkas, bitas osv. Hon TJUTER i högan sky! Hon sparkas visserligen och bits ibland också men detta eviga tjutande... När man tar på huvudet, halsen, bringan, under magen, benen. Är det en person som hon inte gillar eller känner så räcker det att den tittar på henne och pratar med henne så tjuter hon och stampar med frambenet. När man longerar och driver på henne får man också ofta ett långt tjut till svar.

Hon är ju nyligen besiktad så jag får utgå från att hon inte har ont. var för ett tag sen inne för att kolla upp äggstockstumörer. När ston får tumörer kan de få ett hingstartat beteende och börja tjuta och sparkas när man tar på dem men äggstockarna på damen såg helt normala ut.

jaa, suck. vad ska man ta sig till med dessa ston? Ska prova med munkpeppar nu och hoppas att det ska lugna ner henne men hon har inte varit brunstig mer än en gång och är ändå såhär... Nu ska hon snart skos och då måste vi nog droga ner henne för annars finns det ingen hovslagare som vågar...
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Håller med.:bow:

Till ts:

Det verkar dels som en häst som flyttats runt och som haft problem. Den slog runt:eek: skrev du nånstans, i somras.

Den kan faktiskt vara stoig OCH ha ont vilket förvärrar . Ett tjurigt sto som brunstar är lika grinig vid markhantering i så fall.

Att hon "glömmer" när hon ser kompisen utesluter inte att hon har problem i ryggen. Det finns ju mycket som talar för att det kan vara ryggen tex som förvärrar stobeteendet i samband med sadeln.

-slagit runt med sadel
- lite riden
- "sadeltvång"

Du verkar tyvärr inte heller har så väldigt mycket erfarenhet och bara därför ska du kolla upp hästen, om du bryr dej om den. Folk här på buke kan väl inte säga ett dugg om din häst har ont eller inte. Bara gissa. Och jag gissar att hon är tjurig vid brusnt men också känner av något i ryggen, som gör hennes tjurighet värre.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag pratade med en islänning om sådana hästar, och han berättade att såna blir korv på Island. Varför ska man ha sådana hästar, när det finns bra hästar, sa han.
Jag tänker att det har med ledarskap att göra. En häst som respekterar mig gör absolut inte så, den ser mig som en trygg hamn att vara med. Med detta vill jag inte alls påstå att jag är något slags ledarfenomen, jag har också problem av liknande slag då o då, annars skulle jag inte kunna uttala mig.
Ta hjälp av kunnig person! Så du inte blir skadad!
Hoppas det löser sig!
MVH/Cristobal
PS Håller med Flashlight! DS
 
Sv: Du med sto-perioder :(

kl*

Oj här hade ni visst skrivit en massa och många tror ju som sagt att det har med smärta att göra.

Nu när jag tänker efter så har ni nog fått upp fel bild i huvudet om hur hon surar.
Jag kan skriva hugger medans ni en annan bild i huvudet.
Oftast får den (som inte vet läget) den värre bilden.

Ja hon var sur å sur, men nu då? nee =) hon har aldrig gillat sadeln men hon surar inte längre, nu kan jag till och med ta två hål i taget på gjorden, hon står bara stilla, tittar på något annat.
En annan sak då jag ska kliva upp, (då står hon inte stilla-har aldrig gjort) men där surar hon heller inte längre.

Men Oj vad sur hon blir då jag smeker magen haha, men jag tog en dag och smekte där, vid skapet, det gillade hon inte men tillslut så orkade hon inte bry sig längre.
Jag läste en bok TTOCUH av Linda Tellington-Jones- eller läser med andra ord.
väldigt intressant, där fanns det ett sto som surade så innerligt hela tiden.
Linda for dit och tog överallt på hästen i 20 min, sedan var inte hästen sur längre.
Jag däremot vill helst inte stå så länge och ta där Janna surar.
Ja menar hon surade bara jag tröck lite här och där på henne.
Men under denna period var det både kyla och regnigt klimat och den där hästen är så himla känsling vad det gäller klimat.

Jag är mkt inne på hästspråket och deras beteende så jag vet mkt väl vad för signaler de ger ut vid smärta men det kan vara svårt att se skillnad om det bara är dumheter eller allvar.
Man får heller inte bara utgå från det-smärta, åk till klinik, ska man åka till kliniken så fort hästen har en dålig vecka så blir det dyrt:p
Nu hade hon ingen dålig vecka utan en längre tid, kanske 3 veckor.. men som sagt bytte hon päls, kompis var sjuk, det var kallt och blött ute, hon hade oftast inget täcke och kanske hade tröttnat en aning?
De gav mig mer funderingar över att det måste hellre bero på det än att hon plötsligt ska få ont.
Sen är hon en arab, sto och en mkt känslig häst som jag inte ens haft ett år.

Jag tror iaf att hon kanske är lite öm i kroppen och behöver en massör, tänkte faktiskt skicka efter en efter jul tror jag.
Det skulle hon behöva, eller så åker jag själv på kurs.
Hästen har ju lätt för att bli spänd och stressad, där igenom har hon säkert knutar lite här och där.
(Är det skadligt, felande om jag försöker "massera" gå igenom kroppen själv?)

Janna slog över för fleeera månader sedan, sadeltvånget, och jag visste inte ens om att hon hade det så jag spände ju gjorden ända upp direkt.
Klart hästen får panik och på ett nytt ställe med nya människor.

Jag har oftat grubblat över att hon ska ha ont hela tiden, i somras ringde jag kliniken och berättade precis som det var då jag trodde hon hade ont i ryggen.
Genom min beskrivning trodde veterinären att hon bara var dåligt musklad.
Dessutom tröck jag på ryggen helt fel:o det var mest bara obehag för henne så som jag tröck..nu har ja iaf lärt mig hur man ska kontrollera att ryggen är ok (enligt en veterinär)
Jag hade till och med tatt dit en veterinär i somras (fast efter jag tagit dit honom fick jag höra att han inte var den bästa) Men iaf så sa han att det inte var fel på hästens rygg och han tröck likadant som den andra veterinären hade förklarat.

Jag tänker oftast- nej hon har ont!
Men för det mesta så överreagerar jag och andra måste lugna ner mej:p
Och skulle inte beteendet försvinna så skulle jag självklart skicka henne till kliniken.

Men för andra gången så var det inte något fel/smärta så i kroppen.

Jag är fortfarande fundersam över att jag inte får ta henne under magen så, visst får jag lägga handen där försiktigt men börjar ja smeka en massa och bland tissarna så piskar svansen och huvudet skakar, men som sagt lugnar hon ner sig då jag står så ett tag.
Ska kanske ta och höra med en veterinär om det är vanligt.

Jag tycker och känner iaf att allt har blivit så mkt mer posetivt och bra inom både ridning och hantering:)
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Ta hjälp av kunnig person! Så du inte blir skadad!

Nej så sur och elak är hon inte! Hon skulle aldrig våga röra mig:devil: Nej men det är just det, min beskrivning på Janna kanske var våldsamt för er.
Men sedan kan två hästar ha lika ont/problem men inte visa lika starkt.
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag kom på en sak till när jag satt och läste tråden igen.

Hästar kan väl ha PMS precis som människor? Varför skulle de inte kunna ha det? Sammanfaller min och hästens tjurigperioder så skulle jag utan att tveka låta bli henne, dvs låta ägaren ta henne då dagarna. Det skulle inte fungera, jag blir om möjligt ännu grinigare. ;) :angel: :p
 
Sv: Du med sto-perioder :(

Jag kom på en sak till när jag satt och läste tråden igen.

Hästar kan väl ha PMS precis som människor? Varför skulle de inte kunna ha det? Sammanfaller min och hästens tjurigperioder så skulle jag utan att tveka låta bli henne, dvs låta ägaren ta henne då dagarna. Det skulle inte fungera, jag blir om möjligt ännu grinigare. ;) :angel: :p

Haha jo men så sant så! Problemet är att mitt sto har en enorm ovanlig brunst, alltså vet man inte riktigt när hon egentligen är i brunst eftersom den är så ofta.
Nu i höst/vinter (vad det nu är för årstid egentligen) syns det inte lika tydligt då hon är brunstig, men i somras..ja då flödade det haha:p
Men som sagt brukar ju sto säga ifrån till hingsten då de är inte är redo för.. lite rida:angel:
kanske så hon gör för mig hela tiden då jag tar handen under magen vid tissis.

Jag har glömt en sak hahaha..skapet det sitter väl inte vid tissarna heller? Skapet är väl bak vid rumpisen, gud vad dum jag är:rofl: eller?
 
Sv: Du med sto-perioder :(

skapet sitter ingenstans på ett sto, det är hästar av hankön som har. ston har juver......

Jo men när jag säger skap så fattar ni kanske, vad ska jag kalla det hmm..iaf så var hon skitig i puppsan eller vad man säger:rofl: , hon hade inget emot alls att jag var där och tvättade.
Men under magen och vid (juvren) ja där är det privat område..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej Jo det är så att jag har en vbl. travare som plötsligt har blivit otroligt het vid uteritterna. Det hela började i höstas men det...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 581
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
Hästvård Jag är medryttare på ett sto som börjat bete sig konstigt - hmmm eller snarare ilsket... och nu är jag lite orolig att något skall vara...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Tölva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp