Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Aha, trodde att korn skulle väga mindre:idea:

Hur går det med hästen? Ridit något?
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Nu har jag inte ridit på ngn vecka. Vi håller nämligen på att renovera i stallet. Har rivit ner allt och sen har vi byggt upp helt nya boxar. Vi är ännu inte färdiga. Så det bli lite svårt att rida, eftersom all tid går till stallet:)
Det enda jag har gjort är och löshoppat hnm. Klarade 135, men med bommen blev det 140 cm hur lätt som helst. Är så stolt över hnm:love:
Fundera på att rida idag om det blir tid till att:D
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Har hört att det är mer fett i havre än i korn. ( Trodde det var tvärt om själv) Men alla hästar går ju inte bra på havre, och då är ju korn ett bra alternativ! :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Vad kul med renovering !
Men du , jag har inte heller någon paddock eller liknande, har varit på ridplanen cirka 8 ggr sedan jag köpte honom, skogen här också finns mycket man kan göra på en rak väg, bara ett tips :) Och tack, jo nog är han fin min skrutt, ibland iaf ;)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja precis det trodde jag oxå. Men se vad fel man kan ibland:angel:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja det är så roligt med ett helt nytt stall:banana:
Ja jag har både läst och hört att man kan göra mkt på en rak väg. Men det enda jag kan göra är skänkelvinkning, halt och ryggning. Typ fram-bakdelsvändningar kan jag själv inte göra:p Volter går ju inte heller då vägen är väldigt smal.
Har du ngt mer tips man kan göra??
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Tempoväxlingar är himla nyttigt faktiskt, och halt ifrån skritt och trav och även galopp och trav ifrån halt osv, det går att förändra rätt mycket :)

Det är iaf det jag pysslar med med min, och det tycker jag funkar alldeles utmärkt, såhä långt iaf :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja det har du rätt i:idea: Det har jag faktiskt inte tänkt på alls att man kan göra:p
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

JÖsses, va mycket mat han får! Jag har ett vblsto som får 1 kg hippo cool, och hon är het som sjutton ändå! Dra ner på fodret, eller byt till något som inte innehåller havre. Detta är nog inte anledningen tills hans beteende, men det bidrar säkerligen!

Fö. hade syrran en vblvalack som det smatt till i huvudet på för jämnan. Hon körde markarbete i 4 mån, sen var han en annan häst! Kör på det!!

Lycka till:)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Jag hade liknande problem innan med mitt D-ponnysto men hon var mer åt hållet att hon skulle bestämma när vi skulle hem och då gick det undan, stannade man henne stegrade hon. Red man själv stegrade hon. Har du fortfarande någon kontroll på din häst när du är ute? I så fall kan du ju (förutom alla andra bra tips du har fått) utmana honom om du är säker på att inget i utrustningen är fel. Alltså du tar en slinga i skogen, går i riktningen "hem" svänger in på en ny slinga och sen gå hem, så att han hela tiden lyssnar på dig. Mycket halter när han känns fin, verkligen andas och ta det lugnt. Rid gärna ensam eller alternativt först tills du känner att allt är helt kanon. Även om det kanske är obehagligt att rida ut efter en sådan upplevelse så får du försöka göra det till en rolig grej, mycket beröm när han gör rätt, beröm även dig själv när du lyckas göra dig förstådd!

Pyssla med saker när du är ute, som några skrev: tempoväxlingar, skänkelvikningar och annat som sysselsätter honom. Jag läste också någonstans om att när hästen vill svänga till höger om ett träd ska man om möjligt svänga till vänster bara för att få hästen uppmärksam på hjälper och att det verkligen finns någon mer som ska bestämma.

Som jag säger till alla andra: Ta vad som ser vettigt ut och sätt ihop det till en kombination som passar dig och din häst så kommer det att bli jättebra tillslut!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Jag har tagit ner på maten;) Men nu har jag gjort det yttligare. Lusernen vill han inte ha längre. Så den har jag fått ta bort. Så det enda han få nu är korn och Krafft grund samt havre(måste få slut på det jag har)
Eftersom vi håller på istallet så går dem ju ute alla timmar om dygnet och det gör det mkt svårt att ge dem sin mat. Så det jag gör nu är att jag blandar 3 kg korn och 2 kg havre på morgonen i en enda spann tillsammans med b.vitamin. Sen tar jag 1 kg skopan och lägger ut till var häst(3 st) Och det blir inte så mkt havre till var och en. Mest korn.
På kvällen gör jag likadant fast då får dem krafft grund istället för havren. Samma mängd.
Jag hade spannar som jag gick ut och gav dem. Men eftersom alla får olika mängd mat och han som bestämmer i hagen äter upp sin mat snabbare än vad Kadde gör så kör han undan hnm och äter upp Kaddes mat. Jag stod och vaktade i början, men det tog Kadde typ 15 min att äta upp sin mat och jag blev tillslut så trött på att stå och vakta och det var därför jag började göra såhär. Hoppas ni hängde med här;)
Jag funderade på att sluta helt och ge dem sin mat, eftersom dem inte rids för tillfället. Men tyckte att dem behövde sin mat så dem få i sig vitaminerna m.m.
Jag längtar verkligen tills boxarna är färdiga så man kan ta in dem och ge dem inne. Så kan man gå tillbaka till deras rätta foderstater utan att behöva oroa sig att ngn annan häst ta den andras mat.

Oj vad mkt det blev skrivet:o:o
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Okej tack så mkt för tipsen. Ska tänka på detta till nästa gång;)
:bow:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Kan ju berätta att jag tog mod till att rida Kadde igår kväll. Bytte bett till vanligt tredelat och bara skrittade på långa tyglar. Och Kadde betedde sig som det var allra första ggn han var ute i skogen. Han tittade på allt. Stannade ofta för att kolla på bla fåglar, cyklist och bara titta in i skogen. Han hade öronen frammåt hela tiden och skrittade lugnt och fint. Som jag skrev i början brukar han ju skritta i en väldans fart men inte igår. Lunkade på fint och lugnt.
Jag gjorde halt många ggr och det var inga problem alls. Inte ens på grusvägen hem. Han ökade inte ens farten när han insåg att vi var på väg hem. Jag är så glad:banana: Tänker fortsätta med tredelat bett och skritta ut på långa tyglar. Börja om lite från början och även bygga upp mitt självförtroende efter "olyckan" som hände.
Men det rediga provet är ju sen när man rider ut flera och har travat och galopperat. Det är då han blir sådär het.
Men så som han betedde sig igår var jätteroligt.

Jag ville bara dela av mig denna lilla glädje till er:bump:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Vad härligt !!
Kan ju tala om att det är först nu jag kan rida ut med min med andra hästar och galoppera , nog blir han lite starkare än vanligt men han funkar fint att hålla och lyssnar :)
Och det tog 10 månader....
så kämpa på, önskar er lycka till i framtiden !
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Oj tog det så långt tid:o Men jag har ingen brådska, det får ta så lång tid det vill. Vill ju att det ska funka:D

Tack så mkt:bow:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Grattis till framgången! Fortsätt så som du gör nu. Skritta, skritta och åter skritta. Se till att du får honom att lyssna 100% på dig i skritten. Lägg sedan in korta korta travbitar. För att sedan öka på dem.

Jag fick i början bara trava 5 meter med min eftersom han sedan blev het och bråkig. Bryt av innan han börjar dra. Skrittade sedan tilla han kändes helt lugn och lyssnade 100% på mig igen. Och så där fortsatte jag. Har nu kommit till att galoppera med mer eller mindre lyckade resultat.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja precis så tänkte jag oxå:idea: Bara skritta tills allt funka osv. Och det lär nog går fort, för han har gjort stora framgångar på bara två ggr, blev riden andra ggn idag
Jag och syrran red ut tillsammans. Syrran tog Kadde, han hade fortfarande tredelat bett. Och vi skrittade på långa tyglar och det gick jättebra. Även på vägen hem. Han kunde stanna utan ngr problem alls. Det enda han gjorde var att slänga lite med huvet. Men han stod stilla och började sen skritta utan att börja backa och kruxa. Så nu kan man skritta ut två st utan att han börja krångla:bump:
Han är verkligen inte samma häst. Jag börja undrar om det var pelhamet som han helt enkelt inte gillade:crazy: Att jag kunde vara så blind. Mamma sa ändå det att "byt bett på hnm" jag skulle lyssnat på henne. Men jag är så glad att han börja bli sitt gamla vanliga jag igen:banana::bump:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Det är inte helt omöjligt att han krångla pga bettet. Min pojke han gör inget vettigt alls utan bara bråkar om man rider honom på fel bett. Vilket i vårt fall är ett vanligt tvådelat eller ett tvådelat sötmalmsbett.

Men även om du känner att det går bra nu och du tycker allt känns kanon så skynda långsamt du har igen det sedan. Skritta hellre en gång för mycket än en gång för lite. :laugh: Vet att det är supersvårt när allt känns helt kanon att inte gå för fort fram men man har igen det i slutet.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja jag känner det liksom för när han går på pelhamet så kröker han automatisk på nacken. Men inte förräns man har ridit/jobbat minst 45 min så känner jag att han verkligen gå på tygel. Jag tro liksom han bli väldigt frustrerad på just det. Att så svårt man ta upp tyglarna så "måste" han kröka på nacken. Alltså det är väldigt, väldigt svårt att förklara det jag menar. Men du kanske förstår lite ändå.

Ja det har du rätt i! Bra att du sa det! Annars hade jag nog haft lite bråttom. Jag är lite så, när allt går toppen och när jag är glad så får jag lite bråttom eller skynda på det hela.
Tack:bump:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Jag tro liksom han bli väldigt frustrerad på just det. Att så svårt man ta upp tyglarna så "måste" han kröka på nacken. Alltså det är väldigt, väldigt svårt att förklara det jag menar. Men du kanske förstår lite ändå.

Testa och rid honom i en lång låg form istället för att kräva mer samlad form. Min travare kan gå i samlad form men tycker det är skittråkigt. Däremot går han som en gud när han får gå i längre lägre form.

För grundiden är ju inte att han ska kröka på nacken utan att han ska gå i en bärig form. Hur länge har han varit ridhäst? Kan ta massa år innan travare klarar/orkar att gå i en samlad form.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp