Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*
Jag hade liknande problem innan med mitt D-ponnysto men hon var mer åt hållet att hon skulle bestämma när vi skulle hem och då gick det undan, stannade man henne stegrade hon. Red man själv stegrade hon. Har du fortfarande någon kontroll på din häst när du är ute? I så fall kan du ju (förutom alla andra bra tips du har fått) utmana honom om du är säker på att inget i utrustningen är fel. Alltså du tar en slinga i skogen, går i riktningen "hem" svänger in på en ny slinga och sen gå hem, så att han hela tiden lyssnar på dig. Mycket halter när han känns fin, verkligen andas och ta det lugnt. Rid gärna ensam eller alternativt först tills du känner att allt är helt kanon. Även om det kanske är obehagligt att rida ut efter en sådan upplevelse så får du försöka göra det till en rolig grej, mycket beröm när han gör rätt, beröm även dig själv när du lyckas göra dig förstådd!
Pyssla med saker när du är ute, som några skrev: tempoväxlingar, skänkelvikningar och annat som sysselsätter honom. Jag läste också någonstans om att när hästen vill svänga till höger om ett träd ska man om möjligt svänga till vänster bara för att få hästen uppmärksam på hjälper och att det verkligen finns någon mer som ska bestämma.
Som jag säger till alla andra: Ta vad som ser vettigt ut och sätt ihop det till en kombination som passar dig och din häst så kommer det att bli jättebra tillslut!