Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*
Tuvärr så blev det ingen ridning den dagen. Men däremot red syrran och jag ut igår. Och det gick super bra
Jag red ju då Kadde snutten.
Det var en fin kväll igår så vi bestämde oss att vi tar en riktigt lång runda som tar upp mot två timmar att rida.
Efter att vi fått vara tvungna att skritta i ca en halvtimma på asfalt så kom vi då fram till grusvägen.
Kadde kändes hur underbar som helst. Skrittade på lugnt och fint fast med vägvinande steg. Vi bestämde oss att trava en bit och prova. Och vilken känsla. Kadde var hur lugn och fin som helst. Behövde inte ens hålla emot med tyglarna kunde ha dem halvlösa och han ökade inte ens farten. Så travade vi i kanske 2 km.
Jag var så lycklig att jag kunnat hoppa av och hoppa av lycka hela vägen hem
Men i alla fall så kom vi fram till den där långa raksträckan med en härlig lång halvbrant backe. Glada som vi va så bestämde vi oss att ta en lugn galopp bredvid varandra.
Vi tog galoppen och försökte galoppera bredvid varandra. Det hade gått om inte syrrans häst varit lite slö i galoppen. Så hon red snett bakom mig istället. Kadde tyckte detta var skitroligt men försökte inte galoppera iväg utan lyssnade på mig. Helt plötsligt kom syrran upp bredvid mig och Kadde tappade helt koncentrationen på galoppen och gick ner till trav och travade på som in i attan
Syrran hade full galopp på sin häst( den är inte så snabb då hästen är helt ur kondis så den är väl som en ökad galopp fast en aningen snabbare) och Kadde travade på bredvid. Vi bröt av kanska så snabbt och var väldigt förvånade att Kadde travade på så snabbt. Har aldrig gjort det tidigare.
I alla fall. Vi gjorde halt med båda hästarna. (det är vi sånna här tillfällen Kadde började krångla) Kadde stod fint men ville ju naturligtvis skritta iväg. Men efter att ha fått hnm stå stilla i fem sekunder så skänklade jag på hnm och han skrittade iväg utan ngr problem
I vanliga fall hade han dansat ner i diket och sen börjat backa för att sen bara stanna och det gick inte rubba hnm.
Sen fick vi skritta i ca en halvtimma för att få hnm att lugna ner sig. Jag gjorde hela tiden förhållningar då han ville skritta iväg i "140 km/h" och tillslut började han lyssna på mig. Och skittade sen åter lugnt och fint. Vi började trava igen. Och i början ville han öka, men jag började med mina förhållningar igen och han började lyssna, så tillslut kunde han trava på lugnt och fint bredvid syrrans häst med halvlösa tyglar.
Och hela vägen hem så skrittade han hem lugnt. Inget stress eller nåt sånt.
Så jag är så himla glad
Idag ska vi rida ut igen. Men då blir det igen galopp. Max bara lite trav i sånna fall.
Ursäkta om texten blev rörig har nämligen precis vaknat och då kan jag inte skriva riktigt