Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Okej, nu är jag ju inte jätteduktigt på att få en häst i rätt form. Men jag kan försöka att få hnm i en låg form.

Ja precis det vet jag, men det är ngt med just pelhamet som gör att han kröker på nacken så fort man korta upp tyglarna.
Har har varit ridhäst sen han kom till mig. Nu ska vi se, när var det. Januari -06 måste det va..
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Det är så svårt att förklara via nätet så här hur man ska göra.

Jag brukar rida mycket med sätet. Sedan låter jga honom helt enkelt sträcka ut halsen så den blir lång och rak. Först så brukar jag skritta fram kanske 10 minuter. Sedan börjar jag med lite tempoväxling i skritt.Efter det börjar jag jobba mycket med halter och halvhalter. JObbar på att få det att fungera utan att jag tar i honom utan bara med sätet. Efter typ 10 halter ganska täta med kanske 5-6 stegs mellanrum så känner jag hur han höjer ryggen och börjar arbeta med den.

Sedan jobbar vi med lite sidförande och framdelsvändningar fortfarande på så lång tygel som möjligt. Efter kanske 30 minuter är han så pass uppvärmd så han kan och orkar börja gå i mer samlad form. Han behöver extremt lång uppvärmning.

Vet inte om du begriper mitt svammel men annars får du fråga. Det är mycket lättare att förklarar när man har hästen brevid sig och ser den ridas.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Okej, men jag tro faktiskt jag förstår:idea: Det låter ju som jag kan prova på Kadde med sen när vi fått tillbaka våran paddock(fick ta bort den för vi ska ta hö på den ängen)

Glömde ju skriva att han var 5 år då jag fick hnm, alltså har han gått som ridhäst sen 5 åring;)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Inte behöver du ha en paddock inte! Jag har inte tillgång till paddock utan detta gör vi på grusvägar och i skogen. Perfekt att göra lite halva framdelsvändningar för att komma runt träd osv.

Skönt att någon fattar mitt svammel i alla fall.

Du får hålla oss lite uppdaterade så vi får höra hur dte går.

Nu ska jag själv åka till stallet och locka in min häst från betet så jag kan rida lite.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Min häst, även han vbl travare, blir lätt lite "uppskruvad" när man rider ut, speciellt efter galoppen eller där vi brukar galoppera (har inte så mycket att välja på när det gäller galoppsträckor tyvärr). Får han inte ge sig iväg studsar han upp och ner på stället eller småstegrar sig, dock sticker han aldrig eller gör något dumt, det är bara ren glädje. I dessa situationer funkar det suveränt att bara ge honom lång tygel - han fattar då att det är skritt som gäller och är lika glad för det.

Min häst har iofs varit ridhäst länge, är 18 år nu, men kommer nog alltid att vara lite "knäppt" virrig och energisk men han är samtidigt väldans postitv och arbetsvillig så man får försöka jobba med att rikta om energin på och få hästen att den kan använda den rätt. Hur detta ska gå till tycker jag du har fått bra tips på. Jag gör också gärna så att jag backar ett steg om något inte funkar. Har jag en svacka i traven tillfälligtvis så blir galoppen också dålig och då struntar jag i den tills traven blir fin igen, då kommer galoppen oftast lite mer av sig själv.

Lycka till!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Min stallkompis har en vbl-travare som är både pigg och stor (1,75 i manken). Själv har jag ett kallblod med betydligt kortare ben och som dessutom är 6 år äldre. När vi rider ut så brukar jag och min häst gå före eftersom vbl blir lite het och kan dra iväg. Detta har resulterat i att han blir bättre och bättre på att gå i form. Vi har även provat med att köra min häst och ha vbl som handhäst för då får han verkligen jobba med korta steg och då måste han samla sig.

Ett litet tips när det gäller korn. En tjej sa till mig att man kan blötlägga kornet nån timmer eller kvällen innan man fodrar för att dra ur energin i det. Då har man bara kvar det som gör att hästen lägger på hullet. Koka vatten och häll över kornet och låt det kallna, var tipset jag fick när vbl skulle börja äta korn (min går på havre :laugh:). Lycka till med alla tips du fått och som nån sa innan:
Skynda långsamt!!!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Okej tack så mkt för tipsen:bow: Angående det med kornet så ska jag tänka på det till vintern:idea: Har slutat med korn för tillfället eftersom dem nu går på bete. Jag ger dem inte så mkt längre. Dem får komma in på kvällarna och då får dem bara 0.5 kg fibergi. City Gross(där jag ofta handlar min hästmat) hade ingen korn för tillfället och det var dåligt med annat oxå. Så köpte vi en säck fibergi så att dem lite energi m.m eftersom dem rids lite oftare nu. Antagligen fortsätter vi med det nu under sommaren.

Med Kadde går det bara fint fint:banana: Ska ut och rida idag på hnm. Tänkte ta en längre runda på ca 1-2 timmar och bara skritta. Och se om han bli hetare på hemvägen när han skrittat så länge.
Berätta ikväll hur det gick:laugh:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

prova tbort havren min trav valack blir väldigt het av havre..
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

*kl* Såg att jag valt fel knapp.

Men blir inte den krossade kornen väldigt slabbig och grötig om man lägger den i blöt?

Och varför ska man ge korn om man ändå drar ur energin först?
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Tuvärr så blev det ingen ridning den dagen. Men däremot red syrran och jag ut igår. Och det gick super bra:banana:
Jag red ju då Kadde snutten.
Det var en fin kväll igår så vi bestämde oss att vi tar en riktigt lång runda som tar upp mot två timmar att rida.
Efter att vi fått vara tvungna att skritta i ca en halvtimma på asfalt så kom vi då fram till grusvägen.
Kadde kändes hur underbar som helst. Skrittade på lugnt och fint fast med vägvinande steg. Vi bestämde oss att trava en bit och prova. Och vilken känsla. Kadde var hur lugn och fin som helst. Behövde inte ens hålla emot med tyglarna kunde ha dem halvlösa och han ökade inte ens farten. Så travade vi i kanske 2 km.
Jag var så lycklig att jag kunnat hoppa av och hoppa av lycka hela vägen hem:banana:
Men i alla fall så kom vi fram till den där långa raksträckan med en härlig lång halvbrant backe. Glada som vi va så bestämde vi oss att ta en lugn galopp bredvid varandra.
Vi tog galoppen och försökte galoppera bredvid varandra. Det hade gått om inte syrrans häst varit lite slö i galoppen. Så hon red snett bakom mig istället. Kadde tyckte detta var skitroligt men försökte inte galoppera iväg utan lyssnade på mig. Helt plötsligt kom syrran upp bredvid mig och Kadde tappade helt koncentrationen på galoppen och gick ner till trav och travade på som in i attan:eek: Syrran hade full galopp på sin häst( den är inte så snabb då hästen är helt ur kondis så den är väl som en ökad galopp fast en aningen snabbare) och Kadde travade på bredvid. Vi bröt av kanska så snabbt och var väldigt förvånade att Kadde travade på så snabbt. Har aldrig gjort det tidigare.
I alla fall. Vi gjorde halt med båda hästarna. (det är vi sånna här tillfällen Kadde började krångla) Kadde stod fint men ville ju naturligtvis skritta iväg. Men efter att ha fått hnm stå stilla i fem sekunder så skänklade jag på hnm och han skrittade iväg utan ngr problem:banana: I vanliga fall hade han dansat ner i diket och sen börjat backa för att sen bara stanna och det gick inte rubba hnm.
Sen fick vi skritta i ca en halvtimma för att få hnm att lugna ner sig. Jag gjorde hela tiden förhållningar då han ville skritta iväg i "140 km/h" och tillslut började han lyssna på mig. Och skittade sen åter lugnt och fint. Vi började trava igen. Och i början ville han öka, men jag började med mina förhållningar igen och han började lyssna, så tillslut kunde han trava på lugnt och fint bredvid syrrans häst med halvlösa tyglar.
Och hela vägen hem så skrittade han hem lugnt. Inget stress eller nåt sånt.
Så jag är så himla glad:banana::bump::banana: Idag ska vi rida ut igen. Men då blir det igen galopp. Max bara lite trav i sånna fall.

Ursäkta om texten blev rörig har nämligen precis vaknat och då kan jag inte skriva riktigt:p
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Hej!! Jag har typ samma problem med mitt varmblod..
Han skenar ofta iväg när det är hemgång..
Men när jag rider honom bort från stallet kan han ibland t.o.m vara lite lat..

Det jag gör är: Har jag bestämt att vi ska trava så gör jag mkt halvhalter tills han kmr i det tempo jag vill, har jag bestämt att vi ska galopera så håller jag in med halvhalter även där.. Skenar han iväg i trav som han oxå kan göra ibland brukar ajg antingen hålla in honom och fatta galopp på nytt lr smacka på ännu mer tills han kmr upp i galopp och då saktar jag ner till det tempo jag vill.. Skenar han iväg när vi ska skritta håller jag in honom till han får skritt och sen pratar jag lugnt med honom ibland släpper jag även tyglarna så han fattar att det är skritt som gäller...

Men vissa gånger funkar ingenting och då är det bara att hålla sig kvar tills det kmr en nerförsbacke för då saktar han av det har han iaf lärt sig...

Så vi har båda små problem som borde fixas till med våra hästar..

Mvh Cissi
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Det första jag kommer att tänka på är hästens tänder. Hur ser det ut med senaste raspningen? Eftersom han backar kan det vara att han "försöker gå ifrån" någon. Kanske har han ont i munnen?
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Nope, jag blöter i vatten i min kross. Trevligare för hästen att äta det blött, vad jag tycker iaf.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

*Kl

Kan ju berätta om det finns ngr som undrar att allt går jätte bra med Kadde. Han har blivit helt underbar att rida i skogen:love:
Lugn och fin, inget stress eller så. Känns jätte bra. Haft svårt och rida hnm denna vintern. Vädret har varit jätte konstigt. Mestadels regnat hela tiden, blåst och kallt som tusan!
Vill åter tacka er alla för hjälpen, det gjorde jätte mkt:bow:
Lite bilder tagna i dec

25749838.jpg


Ursäkta bildkvaliten.. Rider lätt..
25749843.jpg

25749840.jpg


Ej jag som rider, skritta fram
25247134.jpg


Ej jag som rider, bommen ligger på 85 cm
25246746.jpg



Skritta av
25247073.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Vad kul med en positiv lägesrapport! Fina bilder också - det ser bra ut, trots krånglande väderlek!:)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja, jag gick igenom mina gamla trådar och hittade denna, tänkte att det kanske finns ngn som undrar hur det har gått:laugh:
Tack :D Vi kämpar och sliter med ridningen nu, längtar till våren när det torkar upp så jag kan sätta igång ordentligt igen. Och hoppas på att få honom ännu finare:laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp