Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

du får skriva sen hur det har gått :)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Hösilaget har jag tuvärr inte analyserat, mamma tycker det är lite onödigt. Hur mkt kostar det egentligen att analysera hösliage??
Men silaget är väldigt fint. Mkt näringsrikt då det är nästan är helt torrt.

Vad bra att du har sänkt kraftfodret! 2 kg var mycket!:eek:;)

Inte alls säkert att hösilaget är näringsrikt för att det är torrt, värdena kan variera oavsett TS. Har haft grovfoder som har sett jätte fint, men näringsmässigt har det varit dåligt.

Vårt grovfoder har haft så bra värden de sista två åren så mina hästar har inte fått något kraftfoder alls. Det finns pengar att tjäna på att veta vad man har för värden:) Om din häst behöver lite mer hull skulle jag först och främst se till att den hade fri tillgång på grovfoder, i alla fall någon del av dygnet.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Hösilaget har jag tuvärr inte analyserat, mamma tycker det är lite onödigt. Hur mkt kostar det egentligen att analysera hösliage??
Men silaget är väldigt fint. Mkt näringsrikt då det är nästan är helt torrt.

Vet ej om det e samma pris men hö kostar ca 300 kr för en enkel analys och ca 500 för en lite mer detaljerad.:banana:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Haha ja nu när jag tänker på det så var det ju alldeles för mkt:rofl:

Okej, bonden vi köper det ifrån säger att det är väldigt näringsrikt och jag tror på hnm:D
Ja jag vill ju gärna ha det analuserat, men vad gör man när man inte kan betala det själv. Det är ju mamma som bestämmer på den delen. Men när jag få ihop egna pengar så ska jag börja analysera det;)

Ja han får typ fri tillgång till hösilage. Men nu när gräset börja växa i hagen så äter han inte höet. Så då har jag börjat lägga ut vid vissa tider. Dem går ju på lösdrift så på kvällarna så ger jag dem så att dem klarar sig under hela natten 8-11 kg per häst. Ibland finns det kvar på morgonen och då får dem vänta typ till kl:10 innan jag ger dem. Och då är det 4-5 kg. Sen ger jag dem vid 3 tiden och få lika mkt. Sen får dem på kvällen igen. Om dem inte har ngt kvar på morgonen när jag går ner vid halv åtta så ger jag dem då 4-5 kg. vid 12 tiden får dem igen samma mängd, och sen igen vid 4 tiden..
Oj här drar jag upp hela historien, typsikt mig att babbla på för mkt:rofl: Aja nu vet ni oxå vilka tider jag fodrar på oxå:rofl:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Okej, då har jag lite koll:idea:
Tack så mkt..

Men måste man då skicka en analys för varje bale man får hem? Här får jag ju hem 1 bale varje 1 ½ vecka...Och det blir ju jättedyrt i mängden:crazy:
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

hej!Usch vad jobbigt det låter!En viktig sak är att berätta om problemen med den man rider ut tillsammans med,man ska inte utmana ödet att rida från varandra och så likn,trava iväg du om du vill,det ger bara ett stressmoment för honom!
Men tro mig jag förstår att det är jobbigt!Har det någon betydelse om han går först eller sist?Min häst hatar att gå sist,men ibland får han göra det för att det är nyttigt för honom att inte alltid få leda flocken oavsett rang!Det kanske inte var någon vidare hjälp,men önskar dig all lycka till iallafall!Ge inte upp!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Eftersom du redan har fått bra tips om fodret så kan jag försöka dela med mig om 'uteridningen' i största allmänhet.
Att din häst vill stressa på hemvägen är inget onormalt, utan många av de hästar som jag har ridit ut på har reagerat på samma sätt. Hästar kan också bli stressade av om de hamnar på efterkälken eller skiljs från gruppen, så som din häst blev när de andra red i förväg. Troligtvis ville han helt enkelt hålla ihop gruppen.

Som ryttare är det förstås inte så roligt med en häst som stressar och är orolig. I grunden handlar det också om att ha en lydig häst och dit når du bara genom träning. Bra träningstips kan säkert någon duktig dressyrryttare hjälpa dig med. Lär hästen att när du rider på lång tygel vid uteritt så är det avslappnat. Andas lugnt och försök behålla lugnet i maggropen. Sedan kan du använda dig av detta så fort du märker att hästen börjar stressa. Då ger du efter på tygeln och hästen vet att du är avspänd - vilket förhoppningsvis ger en avspänd häst.

Försök hitta vad som lugnar din häst när den börjar backa. Ibland kan det vara att du ger efter på tygeln och är passiv med drivningen. Låt hästen backa om den vill för det är jobbigare för hästen att rygga bakåt än att gå framåt.

Reagerar hästen på något läskigt framför den så får den rygga, men framdelen ska vara vänd mot det läskiga. När hästen är lugn, driv den inte mot det läskiga, utan rid den förbi det som skrämde den. Låt hästen gå en halvbåge runt, bara den går åt det håll du vill. Var som vanligt, gör ingenting som du inte skulle göra annars. Beröm inte 'för mycket' - för då har du reagerat på ett ovanligt sätt. Var 'passiv'. Nästa gång så kan ditt mål vara att halvbågen ska vara lite mindre än den förra osv.

Drar hästen järnet med dig, försök sätta dig tungt ner i sadeln. Håll balansen och huvudet kallt. Många lättar ur sadeln vilket för hästen betyder fortsätt gasa. Är du på ett fält, led in hästen på en volt som du gör mindre och mindre tills hästen bryter av.

Har du en taktande häst på hemvägen, så ta över kommandot. Du bestämmer exakt vilket tempo hästen ska gå i. Uppehåll och underhåll hästen med arbete. Rid skänkelviking, öppna, sluta, bågar, halt, igångsättning, tempoväxling. Påbörja allt arbete i skritt. Du ska hela tiden bestämma tempot i skritten. När du behärskar skritten kan du påbörja samma sak i trav. Rid hellre rundor än fram och tillbaka på en väg om du kan undvika det.

Galoppera aldrig på samma ställen. Gör alltid olika saker på ridvägar som du ofta rider på, så att hästen inte tar över kommandot eller hetsar upp sig inför något som den vet ska ske på ett visst ställe.

Sist men inte minst, och förutom alla tips, lär känna din häst så bra som du bara kan. Då kommer du själv att komma på vad som fungerar bäst i olika situationer.

/V
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Vad bra att han får mycket grovfoder!

Spännande att höra hur han blir med mindre kraftfoder! Lycka till!
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Mitt 23-åriga varmblod får 2 kg havre och hon rids barbacka i grimma, alt. sadel och grimma. Den hästen har aldrig haft ett träns på sig sen hon lämnade banan som 6-åring.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ta med en person från marken, som kan gå bredvid. Denne person kan ta tag och leda. Fungerar på min häst, som ibland kan stressa upp sig. Dock problematiskt att trava och galoppera.

Finns det inget ridhus i närheten?

Bli inte arg på honom. Han gör det av en anledning, det är inte så att han står 23 timmar om dugnet och hittar på saker;). Även om han är "dum" så beror det på tex överenergi. Med det menar jag inte att man inte får bestraffa honom, men man får inte personligen bli arg. Ta djuupa andetag och säg how, how, liksom antas ut kraftigt så att du formar ordet. Andas in försiktigt och omärkligt. Om han backar, driv inte för mycket, då stegrar han kanske, låt honom stå stilla eller låt honom backa åt rätt håll.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ge inte upp och tappa inte tålamodet, släng spöet om du vill bestraffa sså gör det på hästens vis. Vill han backa så backa han en halv kilometer om det så krävs. Vill han snurra ett varv så snurra han 10.
Lycka till och ställ inte för stora krav:)

Vill bara poängtera: SPÖ ÄR INGEN BESTRAFFNING, DET ÄR EN FRAMÅTDRIVANDE HJÄLP! Jag är inte arg, det vara bara ett sätt att få folk att titta hit:D. Du verkar tro att hon spöade för att bestraffa ett oacceptabelt beteende. Kanhända att hon gjorde, vilket vore felaktigt, men det beskrev hon inte att hon hade gjort. Spö används (ibland med fördel) för att driva hästen framåt. I just denna situation var det kanske inte det "rätta" med tanke på hästens reaktion, men jag är inte ute efter att förebrå TS eftersom man naturligtvis blir stressad i en sådan farlig och hotfull situation.

Kloka råd, att låta honom backa eller snurra. Effektivt även på min stressade häst, eftersom den liksom "tänker till" då. Inser att ryttaren är ledare och har befälet. Hästar följer sin ledare naturligt. Ledarskap är en förutsättning i sådana här situationer.
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Jadu:D Jag har börjat longera hnm nu och jag märkte det att jag gjort det alldeles för lite. Han var verkligen olydig:o När han ville trava så gjorde han det och även om han ville sakta ner till skritt så gjorde han det.
Men efter en timmas longering så tyckte jag att vi fick kläm på det. Han började trava när jag sa "Trav" och saktade ner till skritt när jag sa "proo" Vi började även lite på slutet att träna på att "Stanna" det gick hyffsat.
Så imorgon ska jag fortsätta tänkte jag:)

Men jag kände det att detta kommer att gå bra. Med träning och mkt tålamod så kommer han bli sitt gamla vanliga jag igen:love: Hoppas jag:angel:
Jag har även minskat på fodret. Tagit bort havren helt och ersatt det med korn. Har korn ngn energi förresten och hur mkt i så fall?? Kan man ge 1 kg av det??
Har oxå minskat på krafft Grund till 0.5 kg om dagen.
Så han foderstat består av detta nu:
2 kg lusern som han få uppdelat morgon och kväll, 1 kg.
25 ml mineraler
1 pump B- vitamin ( 30 cl)
2 dl vetekli
0.5 kg Krafft Grund
1 kg korn
Hösilage får han så gott som fri tillgång till. Han äter inte det lika mkt nu eftersom gräset börja komma..

Hur tycker ni den foderstaten ser ut??

Jag ska göra ett schema för hnm tänkte jag. Där jag longera 2 dagar i veckan, rider 3 dagar i veckan. (2 dagar dressyr i paddocken 45 min. till 1 timma, och 1 dag i skogen)
1 dag ska jag vara ute och promenera med hnm ute i skogen som ni tipsade hnm.
En dag vila.

Tycker ni det låter bra??
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Det blir lite svårt att ta med en person då vi nästan alltid är två st. Syrran och jag. Och för att han ska bli sånhär måste det finnas en häst med.

Det närmaste ridhuset finns 2 mil härifrån. Inte långt alls, men problemet är att vi inte har ngn transport. Vi får låna av en kompis, men då är problemet att om man ska köra med det så behöver man lastbilskort och det har min bror som bor typ 4 mil härifrån. Och det bli ett jäkla körade för hnm stakaren:p

Jag blir aldrig arg på hnm. och 23 timmar om dygnet står han i hagen och äter hö, gräs och sover. Och är hur underbar som helst:D
Jag lär aldrig bli arg på hnm igen efter olyckan. Jag red ut på hnm dagen efter just för att jag inte skulle bli rädd för hnm. Men så fort han började backa så kände jag hur jag blev rädd och sa till syrran att nu får du ta över:D Det jag är lite orolig över är om jag någonsin kommer att våga rida ut på hnm igen:crazy: Jag hoppas verkligen att det hjälper att vi minskat på krafftfodret och att det hela bara va överskottsenergi.
Men jag ska tänka på detta nästa gång jag rider ut på hnm ifall han börja så;)
Tack för tipset:bow::):)
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Tänk bara på att inte longera så länge i taget, jag hade promenerat/värmt upp, longerat en 30 minuter max,och sen sen promenerat/skrittat av honom ute :laugh:

Den foderstaten låter bättre, men hur ser han ut i hullet nu, du har ingen bild ?
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Okej..Jag brukar i vanliga fall inte longera så länge..Men tiden gick så jädrans fort när jag försökte lära hnm lite olika kommando ord. Bidde riktigt snopen när jag tittade på klockan sen:o

Jodå jag har en bild..:idea:
Här är den..
18282540.jpg
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Hehe ja tiden går fort när man har roligt ;)

Jag tycker då inte han ser ut att vara mager, mer muskler på rumpan skulle dock inte skada men det kommer ju så småningom, och det är sällan man får nog med muskler ;)
Slänger in två små bilder på min hur han såg ut när jag köpte honom, han var muskelfattig han också


Nu ser han ut såhär, ignorera magen, den har vi tränat upp lite nu på en månad :)


Han går nu på 5 dl betfor och 5 dl grund, betforn på kvällen och grunden på morgonen, plus en morot per tillfälle :D
När jag köpte honom fick han 1 l grund morgon och 1 l grund kväll, det fick han i två månader tills jag minskade ner till en halv, och sen efter ytterligare en månad till det han går på nu.

Är du säker förresten att du ger ett kg korn eller en liter ..?
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Ja tuvärr tappar han muskler på vinter:( Vi har ingenstans att rida. Bara ut i skogen. Och där blir det ju bara rakt fram. På sommaren rider vi i en paddock som vi byggt upp. Det går rida där på vintern oxå om det är snö och fruset. Men denna vintern har varit blöt och marken varit hal så det har inte gått att rida där.
Så nu är det bara att börja om från början:p

Japp det är ett kg. Har ett sånt 1 kg mått. Och nu får han mkt hjälp på traven, han (och dem andra) har blivit släppta i en fin gräshage nu. Där har det växt upp flera cm. Det är så skönt att gräset växt upp så snabbt iår:laugh:

Fin pålle du har förresten;):d
 
Sv: Behöver lite hjälp ang. min "galna" häst.*långt*

Det är en sån vit skopa(skrev fel när jag skrev mått) där det står "KRAFFT 1 Kg" på. Jag har vägt upp så det är 1 kg korn med en sån skopa;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp