Drottning Elizabeths Corgies

fejko

Trådstartare
Det var länge sedan jag hade hund…Förstår hundar att matte/husse har gått bort? Jag vet att de kan gå och leta efter människor som inte är närvarande men hur mycket fattar de egentligen?

Om de var med så tror jag definitivt de vet och förstår.
Jag tror också de lever mer i nuet än vi, så jag tror inte de går och letar och saknar som vi kan göra. Inte så länge de får det de behöver, i kärlek och övrig omvårdnad.

Som exempel. Lagotton låg i sängen mot pappas ben när han gick bort. När hon sen hoppade ner hade hon inget intresse av att nosa på kroppen nåt mer. Och hon letade aldrig efter honom heller. Jag tror absolut hon kände vad som var på väg att ske (tidigare kvällar låg hon i min säng nämligen). Den kvällen lämnade hon bara hans säng när jag bad henne för att kunna rasta henne.

Om hunden är med så förstår den garanterat att ägaren är död. Den som ligger för döden börjar ändra lukt redan innan h*n avlider. Det är inte alltid den är så pass påtaglig att vi människor kan känna det men ibland händer det att även vi kan uppfatta att personen börjar lukta annorlunda. Hundar med sin känsliga näsa kan absolut lukta sig till att en person är på väg att dö.

Om hunden inte är med och inte får träffa den avlidne i efterhand heller så förekommer det att den går och letar precis som att den kan leta om man åkt iväg och avlivat ett annat husdjur, jag tror inte alls att det är ovanligt.

Min förra hund avgudade min morbror. Han bodde i Spanien större delen av året och när han åkte hem på hösten så letade hon alltid efter honom i flera veckor. Innan han gick bort i cancer kom han hem på sommaren och hon avgudade honom precis lika mycket som alla andra somrar men trots att hon inte såg honom död så letade hon inte en enda gång efter honom. Så jag är säker på att hon förstod varför han var borta, att han var död och inte bara hade åkt iväg som han brukade

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka