Gullan86

Trådstartare
...att starta ett eget företag...med ISLANDSHÄSTAR :bump:
berätta gärna om hur det var för er och hur ni gick tillväga?! skulle vara kul att läsa era livshistorier och vad som gjorde att ni tog beslutet...kanske gick det bra/går bra fortfarande :banana: eller så gick det dåligt :confused: ?

skriv på :bow:

Sv: Drömmen!

Driver inget företag själv, har inte råd (tjänar för bra på mitt riktiga jobb... :D )...

Men de företag som verkar fungera (dvs finns kvar år efter år) har ju alla det gemensamt att de står på flera ben. Dvs de har många olika verksamheter samlade i samma företag, tex:

* Ridskola
* Turridning
* Inackordering
* Träning av hästar
* Privatlektioner för ryttare med egen häst
* Kurser för ryttare med/utan egen häst, helst med god mat, trevlig boende osv
* Konferenser, möhippor osv
* Avel, egna hingstar osv
* Unghästbeten
* Tillhandahåller bra anläggning för avelsvisning, tävling etc med bra ovalbana, passbana samt uppstallning som duger till hingstar.
* Försäljning av hästar (importerade kanske?) och prylar (kläder, transporter, sadlar osv)
* Uthyrning av transporter och kanske även hästar/sadlar?

Det var bara några förslag. Du bör nog ha flera av dessa i företaget om det skall funka... Lycka till!

tack för jättebra svar=) jasså och vad jobbar du med som tjänar så bra *tips* haha nej men att starta ett eget företag går nog mkt på vilja oxå. men kul är det säkert.

Gullan86 skrev:
...att starta ett eget företag...med ISLANDSHÄSTAR :bump:
berätta gärna om hur det var för er och hur ni gick tillväga?! skulle vara kul att läsa era livshistorier och vad som gjorde att ni tog beslutet...kanske gick det bra/går bra fortfarande :banana: eller så gick det dåligt :confused: ?

skriv på :bow:

Jag hade samma idéer som Båbbe och investerade i 10 nya hästar från Island 1999. 2 veckor efter jag fått hem dem blev jag påkörd i sidan av en bilist som körde rätt ut där han hade väjningsplikt. Antagligen blev hab bländad av solen för han såg mig inte. Fick en whiplashskada och har förvisso efter flera års kamp tagit mig helt tillbaka men jag har inte alls den orken och energin som förut.

Jag fick sälja de nya hästarna igen, alla utom en som jag köpt åt mig själv. Jag har lagt planerna på hyllan och tycker det känns tryggt med min fasta anställning. Att driva eget kräver att man är frisk och ordentligt försäkrad. Det är så lätt att tro att man alltid kommer att vara frisk och stark men många gör den erfarenheten att så inte är fallet. Jag vet en hårfrisörska vars liv förändrades bara för att hon halkade omkull på garageuppfarten! Jag vet en som också halkat kull och fick epelepsi som under 30 år bara blivit värre ocg gjort henne mer och mer handikappad.

Startar man eget måste man se till att ha backup om någpt händer, vara ordentligt försäkrad, vilket kostar och vara beredd på att man inte alltid kan vara ledig när man planerat för oväntade saker dyker upp som måste lösas. Trots det är jag fortfarande sugen, men inte på samma saker som förut. Jag har andra idéer som vi får se vad det blir av. Men de håller jag för mig själv...

Anette

Precis, har försökt på mamma att rida men hon är ju frisör så skulle hon trilla skulle det ara kört då hon är familjeförsörjaren :eek: Min moster var oxå frisör, hon halkade omkull på isen å bröt handleden för flera år sedan(80 talet) å har aldrig kunnat jobba sedan dess.
Tur att egna företagare oxå har rätt att bli sjukskrivna(då faller ju firman såklart men vad ska de göra?), men det är klart, med dagens föräkringskassa så får de väl inte en sjukskrivning heller :crazy:

Jag funderar oxå på företag men har inte tilräckligt mkt hästar att starta en just nu.Hade gärna avlat lite men har i dagsläget snart 3 valacker å ett sto så det går inte så bra ;)

Jag kan bara hålla med om att företaget behöver flera ben att stå på.

Jag har jobbat med ekonomin för en man som hade både egen
klass 1 hingst (egen uppfödning), ridskola, privatlektioner, turritter, träningshästar, uthyrning av boxplatser samt att han dessutom är hovslagare.

En person kan ju inte utföra alla dessa sysslor så det måste till extra personal och det kostar....

Tur/lektionshästarna ger knappast något överskott, snarare underskott.

De kostar att hålla årets alla 12 månader och intäkterna tar inte ut detta för hästarna kan ju inte gå dygnet runt under högsäsong.

Han har idag lagt ner sin firma bl a på grund av dålig lönsamhet.

chrysler skrev:
Så är det att vara egen företagare :eek:

Men det var ju tom +! Satsar man bara på avel så får man räkna med att förlora några tusen på varje individ...

Jo det har du helt rätt i.De flesta som har hästföretag , har samtidigt ett annat jobb på sidan om,iaf i början tills(om)man bygger upp sin kundkrets.

Har inte startat egen men är väldigt sugen på det när jag går ut skolan.

Har många planer, den första är att gå ut skolan jobba ett par år och sen kanske så småning om starta eget.
Vet att man inte tjänar så mkt och att det är massor med jobb. Men det är något ja är väldigt intresserad av och viljan finns så varför inte satsa.
En dröm vore ju att har några bra ston och kanske eventuellt en godkänd hingst. Kanske in rikta sig lite på konstantskimmlar.
Ha lite ridskola, ta emot träningshästar osv.
Men man måste ha erfaranhet och det tänker ja skaffa mej först så det kanske inte blir ett eget företag förrens jag är 35 år :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar