Drömhunden

Sv: Drömhunden

När jag var liten ville jag alltid ha en cocker spaniel. Det förblev min drömhund genom åren, men då jag ansåg mig vara för lat att sköta pälsen skaffade jag mig ingen. Vändningen kom för ca. 6 år sedan när jag var hundvakt i 2 veckor åt en cocker. Jag insåg under dessa veckor att pälsen inte alls var svårskött - så länge man gjorde det på daglig basis. Där och då bestämde jag mig för att nästa hund skulle bli en cocker, och för 3 1/2 år sedan kom den första cockern innanför dörrarna. Nu kan jag inte tänka mig att vara utan, och här huserar inte mindre än 3 utan att pälsvården är betungande. :D

Mvh,
Duvan

jag hade några stycken... cocker spaniel var länge en klar favorit, röda var allra finast. men farmor och farfar hade en svart spanielkorsning som var så himla fin. världens snällaste hund och HUR lydig som helst. vi barn kunde ha med henne lös överallt och hon lydde. glömde vi bort henne (dvs blev upptagna av vår egen lek) så gick hon raka vägen hem. då var hon min drömhund. collie var också en favoritras, precis som irl röd setter. men när vi skulle skaffa hund ville jag antingen ha en staff, kelpie eller dalmatiner (precis lika till sättet, eller hur? ;)). det blev en dalmatiner, men han dog tidigt i en olycka. efter det fick jag upp ögonen för schäfrar och jag ville fortfarande ha schäfer när loke spatserade (förlåt, dundrade) in i mitt liv. några månader senare blev jag ändå "med schäfer", men det är labradoren som är min nuvarande favoritras. de har den personlighet min något pessimistiska inställning behöver.

jag har nog bara haft drömmen om en egen hund! självklart fanns det favoriter så som border collie, samojed och grand danois!

Har haft en schäfer/collie nu i drygt ett år men sen gjorde jag och killen slut (delade på den) och han har hand om den nu. Jag saknar hundlivet. Så nu har jag bestämt att köpa en egen, som är min och bara min!

Imorrn åker jag och tittar på valp, äntligen!

ska faktiskt kolla på två valpar på två olika ställen imorrn

en tik och en hane av rasen chinese crested nakenvarianten :love:

kommer inte ihåg vad jag ville ha för hund som liten..men nu e jag såld på polarhundar...har en alaskan husy/vorsteh blandning nu...men det ska bli en sibirien husy nångång oxå när jag skaffat hus :)

Jag har alltid älskat blandisar och har två stycken nu.
Har även haft en shäfer och en maremma innan.
Vi var och tittade på Irländska Varghundar men mitt "sunda förnuft" sa att jag skulle låta bli, dom är nästan FÖR stora *ler*

Grand danois helt klart ! Har dock börjat intressera mig mera för cane corso och dogo argentino.

Jag har en dröm om en alaskan malamute. Tycker det är en trevlig ras men det kommer nog aldrig bli en sådan. Jag är supernöjd med min finska lapphund. :love:

Kan ju glädja mig med att en alaskan malute ägare trodde min lappis när hon var valp att hon var en alaskan malamutevalp :smirk:

Saluki :love:
Har en ljuvlig röd långhårshane..... :love:
Nästa blir en tik, men inte för att just min hane ska få äran.... :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Har alltid varit Jack Russell älskare!!! :love: Älskar terrier-temperamentet även om vår Tysk är lite väl mycket terrier ibland, åtminstone när han själv får bestämma! :smirk:

/Timsetim

Har en engelsk setter nu och jag är så förälskad i denna ras! Visst inga lydnadschampions direkt men man smälter när dom är i närheten med deras underbara temprament! :love:

Och imorrn kommer hund nummer 2, en saluki!
Tror att det också är en hund för mig men det får jue tiden utvisa! :)

Min drömhund är Saluki. :love:
Har lärt känna ganska många nu,
har sommarjobbat, praoat och hjälpt till på kennel Khalil.
Är så kär i dom hundarna.
Så när jag skaffar hund (förhoppningsvis i sommar) så blir det en Khalil-saluki :D

Irländsk varghund har varit min drömhund jämt. Partisk kanske eftersom jag växte upp med en.

När jag var liten ville jag ha en labrador, som såg ut som våran Laban. Han var oxå en labrador retriever, men när jag var liten såg han mycket större ut. Växte upp med honom, oxå. Vi var som ler o långhalm eller vad det nu hette :D
Alltså, det ska vara en riktigt "robust" hund, inte för liten eller för stor utan något därimellan. Kort hår o muskulös kropp. Kraftiga tassar.
På senare år var det Rottweiler som varit min drömhund i flera år.

Nu har jag ju en blandrashane på snart 7 månader gammal o han är en blandning i 4 olika raser, Rottweiler/Labrador/BorderCollie/Stövare.
Men ser mera ut som rottis och labbe. Alltså, en perfekt hund för mig, kan man säga!! ;)

Frågade morsan förut om våran gamla labrador. Hon säger att Laban inte såg ut som en vanlig labrador, utan lite mera som en rottweiler.
Han var rätt så stor o kraftig. Stort huvud som rottis :crazy:
Han vägde lika mycket som en rottis, o det har hänt att folk trodde att han var en blandning mellan labbe o rottis, fast han var ju en renrasig labrador.
Den hunden vill jag fortfarande HA än idag....Saknaden efter Laban är stor, o det är Buster som nu är min ögonsten :love:

Min drömhund när jag var liten var en Shetland sheepdog, i alla hundböcker jag har har jag ritat ett hjärta på varje sida det visas en bild på en sheltie + i nån bok har jag skrivit "ska köpa när jag blir äldre". Ännu så länge har jag dock ingen sheltie men jag skulle helt klart kunna tänka mig att skaffa en i framtiden ;)

Hoppsan :o Såg aldrig hur gammal tråden var.....Är nog lite trött ikväll... :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 561
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden